Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@19:06:57 GMT

خشونت در فضای مجازی ویرانگر است

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۱۲۳۳۷

خشونت در فضای مجازی ویرانگر است

تهران-ایرنا- خشم یک رفتار ویرانگر است که از دنیای واقعی وارد دنیای مجازی شده؛ از آن جا که دانش برخی نسبت به این فضا کم است، کارشناسان در میزگردی به مساله «صیانت از اخلاق در فضای مجازی با تمرکز بر رفتارهای خشونت آمیز در فضای مجازی و راهکارهای ممانعت از ترویج آن» پرداختند.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار علمی ایرنا، پانزدهمین نشست از سلسله نشست‌های «نقد و اندیشه» با موضوع «صیانت از اخلاق در فضای مجازی با تمرکز بر رفتارهای خشونت آمیز در فضای مجازی و راهکارهای ممانعت از ترویج آن» در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این نشست تخصصی غلامرضا ظریفیان معاون اسبق وزارت علوم، علی رضا میرکمالی عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهیدبهشتی و محمود گلزاری عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی حضور داشتند و پیرامون مسائل مربوط به خشونت های فضای مجازی و دلایلی که افراد را به این سمت می برد، به بحث و تبادل نظر پرداختند.
محمود گلزاری صحبت هایش را با تعریف پرخاشگری آغاز کرد و گفت: در کتاب های علمی می نویسند پرخاشگری بروز خشونت است. پرخاشگری نوعی رفتار، کلام و عمل اختیاری است که به قصد آزار رساندن به دیگری بروز می کند.
وی افزود: یک مدل پرخاشگری خصمانه داریم که واقعا نیت شخص آزار رساندن است. یک نوع پرخاشگری دیگر این ست که فرد پرخاش را به عنوان ابزاری در راستای رسیدن به هدف خود نگاه می کند؛ مانند خشونتی که در تیم های ورزشی موج می زند.
یک نوع پرخاشگری دیگر به نام پرخاشگری «رابطه ای» نوع بیشتر در خانم ها رواج دارد. در این نوع پرخاشگری طعنه زدن، انتشار عکس در فضای مجازی و تکه انداختن وجود دارد.
بعد از این توضیحات، غلامرضا ظریفیان گفت: من مخالف این هستم که شبکه های اجتماعی را صرفا به فضای مجازی تعمیم دهیم. در حالی که دنیای دیجیتال یک دنیای واقعی در ادامه زندگی ماست، 53 درصد از جامعه ما نه تنها به شبکه های اجتماعی سر می زنند بلکه در آن زندگی می کنند. نباید این مساله را نادیده گرفت.
معاون اسبق وزارت علوم ادامه داد: عامل گسترش نزاع قطعا فضای مجازی نیست عوامل اصلی مدیریت ناکارآمد، شرایط نابرابر زندگی، تحقیر و فاصله طبقاتی است که منجر به خشونت می شود. البته باید بگویم شبکه اجتماعی زمینه را برای بروز بیشتر این رفتارها آماده می کند.
وی افزود: نباید صرفا به بدی های این شبکه متمرکز شد، همین شبکه اجتماعی می تواند به بنیادها و توانمند کردن انسان ها بپردازد و وجه مثبت خود را بیشتر از منفی ارائه کند. ما در نُرم جهانی مساله خشونت را داریم و فقط مختص به ایران نیست.
میرکمالی درباره کاری که قوه قضائیه در خصوص ترویج خشونت در فضای مجازی انجام داده، صحبت کرد و گفت: دستگاه قضا اعتقاد دارد موارد قانونی نباید به حریم خصوصی افراد خدشه وارد کند. این دغدغه باعث می شود سیاستگذارن ما اول ضرورت ورود را درک، سپس اقدام کنند. بین اخلاق و حقوق کیفری ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. حقوقدان ها در گرایش حقوق کیفری به دنبال این هستند که برای رفتارهای ضد ارزش یک حمایت کیفری قائل شوند، اما به این معنا نیست که هر رفتاری که ضد ارزش بود لزوما با چوب قانون زده شود. ما اصلی در قانون داریم تحت عنوان قانون برائت. اصل بر این است که افراد عاری از رفتار مجرمانه هستند مگر این که دلایل و مدرکی وجود داشته باشد.
وی افزود: دستگاه قضا و قانونگذار در بحث خشونت های کلامی، فیزیکی بموقع عکس العمل نشان داده و همتراز با کشورهای توسعه یافته پیش رفته ایم. البته در خصوص قوانین مربوط به مسائل مجازی کمی عقب تر از کشورهای دیگر هستیم؛ زیرا زمان زیادی از کاربرد این فناوری در کشور ما نمی گذرد.
این حقوقدان گفت: قانونگذار در سال 88 مجموعه ای از مواد را تحت عنوان قانون جرایم رایانه ای تصویب کرد. خیلی از رفتارهای ضداخلافی و خشونت ها ذیل بعضی از این مواد وجود دارد و قابل تعقیب هستند. اما این که بخواهیم با تمام رفتارهای ضد اخلاقی، مبارزه کیفری کنیم کار پسندیده ای نیست. زندان های ما در حال حاضر 130 درصد بیشتر از ظرفیت خود زندانی دارند.
«بهترین کار این است که در خصوص صیانت از اخلاق در فضای سایبری، مداخله حداقلی کیفری را رعایت کنیم و در مواقع ضرورت وارد آن شویم؛ مانند حادثه متاثرکننده ای که برای آن طلبه اتفاق افتاد».

***عوامل خشونت در جامعه
در ادامه گلزاری به عوامل خشونت اشاره کرد و گفت: در این مثال جامعه را تقلیل می دهم به مدرسه، فکر کنید در مدرسه دانش آموزی رفتار خشونت آمیزی نسبت به همکلاسی هایش دارد. ناکامی از قدیمی ترین فرضیه های خشونت است. وقتی به خواسته اش نمی رسد عصبانی می شود و دست به خشونت می زند.
«نوع دیگری از خشونت این است که یاد نگرفته ایم و بلد نیستیم از خودمان دفاع کنیم. نمی توانیم در دفاع از خودمان قاطعانه، مودبانه پیگیرانه‌ صحبت کنیم و همین باعث بروز خشونت می شود».
این روانشناس بالینی ادامه داد: عامل بعدی دیدن خشونت و رفتار خشونت آمیز است که به آن خشونت عینی گفته می شود. دیدن خشونت امکان دارد هر فردی را نیز به آن سمت ترغیب کند. عامل چهارم برداشت های ذهنی آدم هاست که خشونت را رقم می زند. مثلا فردی از یک نفر رو برمی گرداند. آن نفر بعدی این رفتار را در ذهنش با یک تعبیر نادرست گره می زند و خشونت اتفاق می افتد. ناکامی عینی، ناکامی ذهنی، ابراز وجود نکردن و برداشت های ذهنی چهار ضلع مربع خشونت هستند. به دلیل همین مسائل گاهی افراد با ساختن هویت های جعلی در شبکه های اجتماعی خشونت خود را بروز می دهند.
ظریفیان در ادامه صحبت های گلزاری گفت: البته یک عده هم با اسم و رسم خود خشونت را ترویج می کنند و ابایی ندارند. آنها می خواهند به هر طریقی دیده شوند. به همین دلیل در فضای مجازی این محمل را درست می کند. هر چقدر جامعه بتواند فرصت های مناسب برای جوان ها ایجاد کند که از راه مثبت دیده شوند، خشونتی که برای عرض اندام به نمایش گذاشته می شود، کمرنگ می شود.
وی افزود: باید فرصت های جدی برای دیده شدن افراد ایجاد کنیم. در عرصه هنر، موسیقی یا استعدادیابی، زمانی که فرد به واسطه این نکات مثبت دیده شود، دست به کارهای عجیب و غریب نمی زند.

**موضوع قتل طلبه همدانی و بازتاب آن در فضایی
میرکمالی در مورد حادثه قتل طلبه همدانی و بازتاب آن در فضای مجازی گفت: ما یک اصلی داریم به عنوان اصل قانونی بودن جرم و مجازات. ماده ٢ قانون مجازات اسلامی می گوید جرم رفتاری است که توسط قانونگذار برای آن مجازات تعین می شود. باید به این اصل پایبند باشیم. در خصوص حادثه قتل طلبه همدانی حقوقدان ها اعتقاد دارند جرایم عمدی هستند. یعنی شخص با قصد مجرمانه رفتاری را انجام می دهد. عمد در رفتار مهم است. شخصی که مرتکب رفتار مجرمانه غیرعمدی شده باید مخاطره آمیز بودن رفتارش را پیش بینی می کرد.
وی ادامه داد: در خصوص حادثه اخیر یک رفتار مجرمانه داریم به عنوان تشویش اذهان عمومی. مردی که دست به قتل طلبه همدانی زد، رفتار قاتل حتی قبل از ارتکاب قتل نیز به واسطه فعالیت عجیب در اینستاگرام مجرمانه بوده است. باید از همان زمان که این فرد در صفحه اینستاگرام شروع به رفتار مجرمانه کرد، قانون جلوی او را می گرفت تا این اتفاق تلخ رقم نخورد. دادستان عمومی می توانست قبل از این حادثه به ماجرا ورود پیدا کند.
معاون اسبق وزارت علوم نیز گفت: پیشرفته ترین کشورها در عرصه حقوق و قوانین حداکثر 10-15 درصد توانسته اند جرم را کنترل کنند. رفتن به سمت اخلاق دیجیتال و آموزش دیجیتال می تواند مسائل را حل کند. باید بین اخلاق و فناوری دنیای جدیدی را خلق کرد. همه چیز را نمی شود با قانون حل کرد، گاهی نیاز به انجام کارهای دیگر است.
گلزاری در ادامه با اشاره به بروز مسائل دنیای واقعی در شبکه های مجازی گفت: 15درصد از مشکلاتی که ما در فضای مجازی می بینیم را می توان با قانون حل کرد، 25 درصد سهم آموزش مسائل مربوط به دنیای مجازی است و 60 درصد مربوط به خانواده. تمام این ها باید توام جلو بروند تا رفتارها شکل بهتری به خودشان بگیرند.

**زندگی فرزند و والدین در دو دنیای متفاوت مجازی و واقعی
ظریفیان در پایان به این نکته اشاره کرد که سواد دیجیتال خانواده ها به شدت پایین است و به اندازه فرزندشان به این عالم آشنا نیست. فرزند در عالم دیجیتال زندگی می کند و پدر و مادر آن را نمی شناسند. بنابراین گفت و گویی بین شان شکل نمی گیرد.
یکی از آموزش ها این است که اگر می خواهند در تربیت و کنترل فرزندان شان موفق شوند باید این فاصله را از میان خود بردارند. خانواده هایی که میزان درک شان از فضای دیجیتال بیشتر است می توانند از فرزندان خود حمایت بیشتری کنند. گفت و گو بهترین راه حل برای از بین بردن مشکلات خشونت آمیز در فضای مجازی است.
گلزاری در پایان به کنترل خشم تاکید دوباره کرد و گفت: خشونت همه جا بد نیست، ما بدانیم کجا و چطور باید از خشونت استفاده کنیم تا نتیجه درست حاصل شود. مساله خشم ویرانگر است و می تواند مرگبار باشد. خشم باعث آشفتگی در جامعه می شود و به همین دلیل بسیار نگران کننده است. باید سعی کنیم به هر طریقی که هست خشم را به کنترل خودمان در بیاوریم.

علمی** 9207**9157

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي فضاي مجازي خشونت قوانين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۱۲۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!

خبرآنلاین نوشت: سید ابراهیم رئیسی در جریان بازدید از محلات جنوب غرب شهر تهران در امامزاده حسن علیه‌السلام حاضر شد و در اجتماع مردم سخنرانی کرد.

حال امروز فیلمی از سخنان نامفهموم ابراهیم رئیسی در جمع مردم جنوب تهران منتشر شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پیشنهاد بی‌سابقه و عجیب در فضای مجازی برای مهاجران افغان در ایران! | تصویر
  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی
  • ببینید/شادی جالب یک جفت لک‌لک‌ بعد از اولین تخم‌گذاری
  • (ویدیو) احضار برخی چهره‌های فضای مجازی
  • حکمرانی رسانه را جدی بگیریم
  • ترانه کودکان که ترند شد: ببعی چقدر باهوشی!
  • شعری که در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • انفصال از خدمت شهردار گلستان صحت ندارد
  • دانشگاه مشهد صحنه محکومیت خشونت آمریکا علیه حامیان فلسطین
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!