Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، این روز‌ها شکار از حالت تفریحی و سرگرمی خارج شده و فرد شکارچی با بی رحمی حتی به گونه‌های در حال انقراض هم رحم نمی‌کند.

شکار در مازندران از قدیم برای نوجوانان و جوانان یک سرگرمی و تفریح به حساب می‌آمد و در فصل بیکاری دامنه این سرگرمی به بزرگتر‌هایی که شغل اصلیشان کشاورزی بود، گسترش می‌یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته این سرگرمی در تراز سنی نوجوانی و جوانی بیشتر با ابزار‌های دست ساز شکار مانند سنگ انداز یا به گویش محلی رزین انجام می‌شد و وقتی به بزرگسالان می‌رسید به دام اندازی با تور یا چوب و تخته و کندن گودال تغییر شکل می‌داد.

در آن زمان علاوه بر فصل شکار، رسم شکار هم از سوی پیر و جوان رعایت می‌شد که مهم‌ترین آن شکار نکردن پرندگان یا حیوانات ماده دارای بچه، کمیاب و حرام گوشت بود.

در سال‌های اخیر علاوه بر از بین رفتن رسم شکار و تبدیل شدن تمام روز‌های سال به فصل شکار برای شکارچیان غیرمجاز و حتی در بعضی موارد شکارچیان مجاز، هدف شکار هم از سرگرمی فراتر رفته و به محل دائمی برای کسب درآمد عده‌ای در آمد.

یکی از شکارچیان دستگیر شده در محدوده پارک ملی کیاسر می‌گوید: این سومین باری است که دستگیر شده و دو بار دیگر هم به علت شکار مرغابی و قرقاوول دستگیر شده بود.

وی افزود: هر دو بار جریمه را پرداخت کرد و برایش کنار گذاشتن شکار سخت است.

این شکارچی غیرمجاز که سلاحش دارای مجوز است، گفت: چند بار اقدام به شکار شوکا کردم که با حضور محیط بانان در منطقه موفق به شکار نشدم.

مرگ ۳ قلاده پلنگ و ۲۰ راس مرال و شوکا امسال در مازندران

مسلم آهنگری فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه ۳ قلاده پلنگ و ۲۰ راس مرال و شوکا تا پایان دی ماه پارسال در مازندران تلف شدند، گفت: مرگ گونه‌های جانوری کمیاب تهدیدی برای حیات وحش مازندران است.

وی با بیان اینکه شکار، صید، آلودگی و زنده گیری حیوانات عمده دلایل دستگیری متخلفان بوده است افزود: هزار و ۶۲۷ نفر تا پایان دی ماه پارسال در مازندران دستگیر شدند.

وی گفت: ۱۰ محیط بان در مازندران امسال به علت درگیری با شکارچیان و حوادثی مانند پرت شدن از صخره زخمی شدند.

آهنگری با بیان اینکه ۳ هزار و ۹۲۲ قطعه آبزیان، ۹۷۷ قطعه پرندگان، ۱۲۸ راس پستانداران، ۳۵۷ قطعه پرنده زنده و ۲۷ راس پستاندار زنده در مازندران کشف شد، افزود: ۵۷۰ متخلف قبل از شروع شکار در مازندران دستگیر شدند و سلاح شکاری آن‌ها نیز ضبط شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران گفت: ۱۸۸ قبضه سلاح غیرمجاز و ۷۴۴ قبضه سلاح مجاز با شکار غیرمجاز تا پایان دی ماه پارسال در مازندران کشف و ضبط شد.

وی با بیان اینکه ۶۹ مورد نگهداری، خرید و فروش حیوانات حیات وحش به صورت زنده و غیرزنده در مازندران کشف شد، افزود: ۶۸۵ مورد آلودگی‌های محیط زیست، ۱۳۸ مورد تخریب محیط زیست، ۴۸ مورد آتش سوزی و ۸ مورد تعلیف غیرمجاز دام تا پایان دی ماه پارسال در مازندران کشف شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران گفت: ۱۱ هزار و ۷۹۴ مورد ادوات و وسایل شکار و ۵ هزار رشته دام هوایی در مازندران کشف شد.

جای خالی رد پای مرال، شوکا و پلنگ

سعیدی یکی از محیط بانان منطقه چهاردانگه ساری می‌گوید: تعداد گونه‌های در حال انقراض مانند شوکا، مرال و پلنک در گذشته بیشتر بود و حالا رد پای آن‌ها را کمتر مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: تجهیزات ما برای دستگیری شکارچیان مناسب است، اما نیاز به خودروی بهتری برای تعقیب و گریز شکارچیان داریم.

این محیط بان می‌گوید: اگر تعداد محیط بان‌ها بیشتر شود، می‌توانیم قبل از شکار در صحنه حاضر شویم.

کمبود محیط بان، علت جرات شکارچیان برای اقدام به شکار

ابراهیمی رئیس اداره پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کیاسر با بیان اینکه مازندران دارای چهار منطقه حفاظتی میانکاله، دشت ناز، فریدونکنار و کیاسر است، گفت: تعداد نیرو‌های پارک ملی کیاسر با توجه به وسعت و اهمیت منطقه بسیار کم است و در برنامه ۵ ساله سازمان محیط زیست برای جذب نیرو یک محیط بان سهم پارک ملی کیاسر است.

وی افزود: تقاضای ما حداقل دو نیرو است تا بتوانیم شکارچیان را قبل از اقدام به شکار دستگیر کنیم.

صدور بی چون و چرای مجوز برای شکار

یکی از محیط بانان منطقه چهاردانگه در گفتگو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: متاسفانه مجوز برای شکار بسیار زیاد صادر شده و اکنون در بیشتر منازل سلاح شکاری مجاز و غیرمجاز وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از موارد دستگیری‌های محیط بانان منطقه ما استفاده اسلحه شکاری برای فرد غیر دارای مجوز است، افزود: برای مثال پسر از سلاح پدر برای شکار استفاده می‌کند و متاسفانه سن خاصی هم برای شکار مطرح نیست.

شکار بی رویه زنگ خطری برای گونه‌های جانوری در حال انقراض است و شاید روزی فقط تاکسیدرمی و عکس این گونه‌ها را بتوانیم ببینیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

انتهای پیام/ م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حیات وحش محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۱۴۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان کشف شد

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی محیط زیست خراسان رضوی، جواد ستوده اظهار کرد: محیط بانان شهرستان فریمان، در حین گشت و پایش منطقه تحت مدیریت سازمان، از پیدا شدن لاشه یک قلاده پلنگ در ارتفاعات منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان خبر دادند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست فریمان بیان کرد: در بررسی‌های مقدماتی محیط بانان، نشانه‌ای از تیراندازی روی لاشه پلنگ دیده نشده است.

وی افزود: علت مرگ پلنگ هنوز مشخص نیست و برای بیان دقیق علت مرگ و کالبد شکافی، لاشه به اداره حفاظت محیط زیست منتقل و ضمن نمونه‌برداری با همکاری دامپزشکی علت مرگ مشخص و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

دیگر خبرها

  • هفت گوهر نایاب زاگرس در خطر انقراض
  • نجات ۹ قطعه کبک وحشی از شکارچیان متخلف در سقز
  • دستگیری شکارچیان غیرمجاز در منطقه هلن چهارمحال‌وبختیاری
  • عنکبوتی به نام رامبد جوان ! | همه نامگذاری های عجیب جانوران
  • لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان کشف شد
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس
  • پیدا شدن لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزئیات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • پیدا شدن لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان
  • هفت گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض قرار دارند