Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@23:36:53 GMT

چرا دانشگاه سبز مهم است؟

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۱۵۵۶۸

چرا دانشگاه سبز مهم است؟

اگر می‌خواهیم در آینده‌ای سازگار با محیط زیست زندگی کنیم، راهی جز کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی برای بشر باقی نمانده است.

به گزارش ایسنا، فعالیت‌های انسانی نیازمند تغییر است تا از وقوع فاجعه در زمین جلوگیری شود. پیدا کردن راهی برای محدود ساختن وابستگی ما به سوخت‌های فسیلی، بسته به توسعه فناوری‌های سبز جدید و ارائه راه‌حل‌های سازگار با محیط زیست است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیشرفت فناوری در ساختن آینده‌ای سبز و دوستدار محیط زیست نقش مهمی دارد و در این میان دانشگاه‌ها که مسئولیت آموزش متخصصان آینده کشورها به نفع توسعه جوامع را بر عهده دارند، پیشگام حفظ زیست بوم بشر و ترویج این فرهنگ در جامعه بوده و هستند.

در دنیای امروز، افزایش جمعیت زمین و به دنبال آن افزایش تقاضا برای مصرف انرژی، اغلب جوامع را با آلودگی‌های هوا رو به رو کرده است. تغییرات جوی، گرمایش زمین و افزایش آلاینده‌های زیست محیطی از علل اصلی برای حرکت جوامع امروزی به ویژه دانشگاه‌ها به سمت حمایت از انرژی‌های پاک و حفظ محیط زیست است.

دانشگاه سبز ضامن توسعه پایدار و حافظ زیست بوم بشر

حرکت دانشگاه‌ها به عنوان نهادهایی پیشرو در حفظ زیست بوم بشر در عرصه نوآوری مدیریت سبز امری ضروری است. مدیریت سبز با ترویج استفاده از انرژی‌های پاک، موجب کاهش مصرف انرژی و صرفه‌جویی می‌شود.

روز به روز دانشگاه‌های بیشتری در سراسر جهان در این حوزه گام برمی‌دارند تا علاوه بر اینکه الگویی برای جامعه باشند، بتوانند دانشجویان را با این فرهنگ آشنا کرده و مدیریت سبز را در جوامع نهادینه سازند.

در طرح دانشگاه سبز ذهن ابتدا به سمت فضای سبز دانشگاهی می‌رود، اما به صورت جدی‌تر منظور اداره کردن تمام فعالیت‌های بشری و محیط زیستی با کمترین زیان برای محیط زیست است. به طور کلی هدف از تأسیس دانشگاه سبز، پیاده سازی مدیریت سبز در دانشگاه است.

نخستین بار در جهان موضوع دانشگاه سبز و توسعه پایدار توسط یک فرد آمریکایی مطرح شد. او یک انجمن حرفه‌ای در سال ۲۰۰۵ با عنوان انجمن توسعه پایدار و پیشرفت آموزش عالی تشکیل داد که این انجمن در دنیا به اختصار با عنوان AASHE شناخته شد. در حال حاضر AASHE به دانشگاه‌هایی گفته می‌شود که بالاترین سطح موفقیت را در طراحی‌های سبز و توسعه آن در جوامع اطراف خود داشته باشند.

یکی از معتبرترین رتبه بندی‌های دانشگاه‌ها در حوزه مدیریت سبز، نظام رتبه بندی «گرین‌متریک» است که با هدف ارائه چشم‌اندازی فراگیر از شرایط و سیاست‌های در پیوند با محیط زیست و توسعه پایدار توسط دانشگاه اندونزی، از سال ۲۰۱۰ اقدام به ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه‌های جهان بر اساس معیارها و شاخص‌های مرتبط با مسائل زیست محیطی در دانشگاه‌ها کرده است. در این رتبه بندی تلاش برای داشتن فضای سبز و افزایش آن مهم تلقی شده است. در واقع آنچه در این رتبه‌بندی مورد سنجش قرار می‌گیرد، جایگاه دانشگاه در حفظ محیط زیست و تأثیر آن در پایداری محیط است.

سامانه ملی تراز سبز مرجع تعیین دانشگاه‌های سبز در کشور

تاکنون در کشور مرجعی برای تعیین دانشگاه‌ها در حوزه مدیریت سبز وجود نداشت، اما به تازگی با تصویب سامانه «ملی تراز سبز» که از اسفندماه سال گذشته بر روی سایت وزارت علوم بارگذاری شده، ترویج فرهنگ دانشگاه سبز در دستور کار قرار گرفت و از این پس تمام دانشگاه‌های کشور شامل ۱۴۷ مؤسسه و دانشگاه باید عملکردهای خود در حوزه مدیریت سبز را ثبت و بر مبنای آن تراز دانشگاه‌ها ارزیابی می‌شود. این سامانه در بالاترین سطح استاندارد بین المللی است که بر اساس نیاز بومی کشور طراحی شده است. در وهله نخست، بیش از ۲۰۸ آیتم بارگذاری می‌شود.

برترین دانشگاه‌های ایران در سبزسازی فضاهای آموزشی کدامند؟

ایران نیز همگام با بسیاری از کشورهای دنیا در حوزه مدیریت سبز اقداماتی انجام داده است. در تازه‌ترین رتبه بندی گرین متریک سال ۲۰۱۸، از میان ۷۱۹ دانشگاه و مؤسسه آموزشی در دنیا، دانشگاه زنجان عنوان سبزترین دانشگاه را در میان دانشگاه‌های کشور به دست آورد و پس از آن دانشگاه‌های کاشان و اصفهان به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. دانشگاه‌های سبز ایران تنها به این سه دانشگاه خلاصه نمی‌شود؛ دانشگاه‌های گیلان، فردوسی مشهد، صنعتی شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، دانشگاه تهران، بوعلی سینا همدان، شیراز، الزهرا (س) تهران، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، تبریز، علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان و دانشگاه علمی کاربردی نیز از دیگر دانشگاه‌های ایران در این رتبه بندی هستند.

استراتژی سبزترین دانشگاه‌های دنیا چیست؟

اما در دنیا دانشگاه‌های بسیاری قدم در مسیر مدیریت سبز گذاشته‌اند. در رتبه بندی گرین متریک، دانشگاه و مرکز پژوهشی "واخِنینگِن" از هلند عنوان نخستین دانشگاه سبز جهان و دانشگاه "ناتینگهام" انگلستان در رتبه دوم و کالیفرنیا، دیویس از ایالات متحده سومین و دانشگاه آکسفورد انگلستان چهارمین دانشگاه سبز جهان انتخاب شده‌اند.

«مرد سبز» دانشگاه واخِنینگِن هلند ترویج مدیریت سبز

دانشگاه واخِنینگِن در هلند در میان دانشگاه‌های برتر قرار دارد. مأموریت این دانشگاه بهبود کیفیت کلی زندگی مردم است. این دانشگاه در چند دههٔ اخیر به عنوان یکی از معدود مراکز پیشرو در حیطهٔ علوم زیستی و مدیریت منابع طبیعی در سطح جهان مطرح شده است. دانشگاه واخنینگن در کنار ارتباطات وسیع بین‌المللی، نقش مهمی در هر دو زمینهٔ آموزش و تحقیق در جامعهٔ هلند بر عهده دارد.

در این دانشگاه یک مرد سبز وجود دارد که به معنای واقعی کلمه یک مرد است که لباسی سبز رنگ بر تن دارد و در محوطه دانشگاه می‌گذرد و هدف آن افزایش آگاهی مردم در مورد پایداری محیط زیست است.

دانشگاه آکسفورد یکی دیگر از برترین‌های جهان در حوزه مدیریت سبز اولویت اصلی خود را در ایجاد پایداری زیست محیطی قرار داده است. شاخص ترین برنامه این دانشگاه شامل ترویج دوچرخه سواری است. آنها همچنین برای تمام ساختمان‌های خود چندین ممیزی انرژی قرار داده‌اند تا میزان مصرف انرژی را بررسی کنند. گفته می‌شود هدف آنها کاهش انتشار کربن به میزان ۳۳ درصد تا سال ۲۰۲۱ نسبت به سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ است.

این دانشگاه وام‌های بدون بهره برای خرید دوچرخه و تخفیف در گذرگاه اتوبوس برای استفاده از حمل و نقل عمومی به دانشجویان و پرسنل دانشگاه ارائه می‌دهد تا از این طریق فرهنگ دوچرخه سواری را ترویج داده و از انتشار آلاینده خودروها بکاهد.

برگزاری دوره‌های آموزش باغبانی راهی برای سبز شدن جوامع

تلاش دانشگاه ناتینگهام در دستیابی به توسعه پایدار به هیچ وجه متوقف نشده است. این دانشگاه دارای بالاترین رتبه در جهان برای شاخص تغییرات آب و هوا و انرژی است. تمرکز عمده دانشگاه، حمل و نقل و بازیافت است. دانشگاه ناتینگهام هر روز برای بهبود آگاهی زیست محیطی کار می‌کند. آنها حتی جلسات باغبانی برای دانش آموزان علاقه مند فراهم می‌کنند.

دانشگاه بدون کربن هدف دانشگاه کالیفرنیا دیویس

اما دانشگاه کالیفرنیا دیویس نیز موفق به کسب بالاترین امتیاز در سه شاخص کلیدی پایداری زیست محیطی شده است که شامل حمل و نقل پایدار، جداسازی زباله‌ها و تنظیم و زیرساخت است. آنها همچنین در حال ایجاد یک برنامه در مقیاس وسیع هستند که هدف آن ساختن دانشگاه بدون کربن تا سال ۲۰۲۵ است.

معرفی چند ایده برای سبز شدن دانشگاه‌ها

با پیشرفت تکنولوژی روند سبز شدن دانشگاه‌ها هم دستخوش تغییراتی بنیادین شده است. در معرفی چند ایده جدید برای سبز شدن دانشگاه‌ها می‌توان به استفاده از "کاشی سقف خورشیدی" اشاره کرد که یک فناوری جدید است و بسیاری از دانشگاه‌های دنیا از آن استفاده می‌کنند. برخلاف فناوری خورشیدی که در حال حاضر استفاده می‌شود، این کاشی‌های شیشه‌ای در مجموعه گسترده‌ای از اشکال و رنگ‌های مختلف وجود دارد. این کاشی‌ها، برق بیشتری تولید می‌کنند، بیشتر عمر می‌کنند، عایق بهتر و هزینه‌ای کمتر از یک سقف طبیعی دارند.

یکی از جدیدترین ابتکارات برای حفظ محیط زیست حذف کاغذ و پلاستیک و بسیاری اقلام مصرفی است که چیزی جز تخریب زیست محیط ندارند. با پیشرفت تکنولوژی و استفاده روزافزون از فضای ارتباطی از طریق اینترنت دیگر زمان نامه نگاری‌ها پایان یافته است. بر اساس یک گزارش در سال ۲۰۱۲، ۳۷ درصد از کالج‌ها، نامه‌های پذیرش دانشجویان را از طریق ایمیل ارسال و دریافت کردند و ۴۳ درصد از آنها در سال ۲۰۱۰ از پورتال وب استفاده کردند.

فرستادن نامه‌های پذیرش و رد دانشجویان از طریق ایمیل یا به صورت آنلاین ممکن است یک راه کوچک به نظر برسد، اما اقدامی بزرگ در راه سبز شدن جامعه خواهد بود. با این کار، کاغذ، جوهر، انرژی، سوخت برای حمل و نقل و … کاهش یافته و از همه مهم‌تر اینکه در زمان نیز صرفه جویی می‌شود.

به گفته واشنگتن پست، مؤسسات برجسته مانند کالج ویلیام و مری، دانشگاه مریلند و دانشگاه جورج واشنگتن از ایمیل و یا پورتال‌های اینترنتی برای ارسال پذیرش و رد نامه استفاده می‌کنند.

شاید عجیب به نظر برسد، اما برگزاری کلاس از راه دور نیز یکی از اقدامات مهم برای سبز شدن جوامع است. در این روش، دانش آموزان می‌توانند به راحتی در خانه خود کار کنند و میزان بالایی انرژی صرفه جویی می‌شود. دانشگاه‌های دولتی مانند دانشگاه ایلینوی و دانشگاه ایالتی میشیگان علاوه بر کالج‌های خصوصی آنلاین، آموزش‌های آنلاین را به عنوان نه تنها یک روش مناسب برای یادگیری، بلکه یک محیط سبز پذیرفته‌اند.

دانشگاه اصفهان موفق در مدیریت سبز

دانشگاه اصفهان یکی از دانشگاه‌های مرجع در ایران نیز چند سالی است در میان برترین دانشگاه‌های کشور در حوزه مدیریت سبز معرفی می‌شود. فعالیت‌های انجام شده در این دانشگاه بر مبنای شاخص‌های ۹ گانه مدیریت سبز، شامل شاخص کنترل سیستم روشنایی، سیستم‌های حرارتی، برودتی و تهویه مطبوع، تجهیزات اداری و نحوه استفاده از آنها، مدیریت مصرف آب، مدیریت پسماند، مدیریت میزان مصرف کاغذ و اقلام مصرفی، شاخص استفاده از فناوری‌های پاک و انرژی‌های تجدید پذیر، فرهنگ سازی و توسعه مدیریت و شاخص حمل و نقل است.

مسئولان این دانشگاه هدف دانشگاه‌ها از این کار را درآمدزایی نمی‌داند، بلکه معتقدند که این کار فرهنگ سازی برای تولید انرژی پاک، کمک به حفظ محیط زیست و کاهش بار نیروگاه‌های فسیلی است.

هفته گذشته دومین همایش بین المللی دانشگاه سبز به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد. این همایش با هدف ترویج و توسعه فرهنگ مدیریت سبز، آخرین دستاوردهای این حوزه را به منصه ظهور گذاشت. این همایش که در راستای سلسله همایش‌های سالانه از سال ۹۶ در ایران کلید خورد، پس از برگزاری نخستین دوره در دانشگاه فردوسی مشهد، امسال به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد و قرار است دوره سوم این همایش در سال ۹۹ در دانشگاه زنجان برگزار شود.

به گزارش ایسنا، واضح است که دانشگاه‌های سراسر جهان به سختی تلاش می‌کنند تا نقش خود را در ساختن این سیاره برای نسل‌های آینده ایفا کنند. آنها نه تنها فضای سبز و سازگار با محیط زیست را در محوطه دانشگاه می‌سازند، بلکه تلاش می‌کنند تا آموزش و آگاهی مردم از تأثیرات زیست محیطی و نحوه مبارزه با آن را ترویج دهند. می‌توان ادعا کرد که اگر این طرح‌ها ادامه یابد، سال‌های آینده جایگزینی مناسب برای نسل‌های آینده ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه اصفهان دانشگاه سبز منطقه اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۱۵۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیراز چگونه کلان‌شهری بدون آلودگی هوا شد؟

تنفس هوای پاک، طبیعی‌ترین حق طبیعی هر شهروند است و شهروندان کلان‌شهر شیراز با مشارکت و هم‌دلی خود با دستگاه‌های متولی این حوزه، در پاک بودن هوای شیراز به عنوان پاک‌ترین کلان‌شهر ایران نقش‌آفرینی بسیاری داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، کلان‌شهر شیراز در بخش مرکزی استان فارس و در ارتفاع هزار و ۴۸۶ متر از سطح دریا و در منطقه کوهستانی زاگرس قرار دارد و آب‌وهوای این شهر زیبا و توریستی معتدل، مطبوع و همیشه تمیز است.

امتداد کوه دراک در غرب، کوه‎ و پارک ملی بمو در شمال و کوه زاگرس در شمال‌شرق شیراز سبب ایجاد طبیعت زیبا، آب‌وهوای تمیز و محیط زیست سالم شده است و وجود باغ‌های متعدد همچون باغ گل‌ها، باغ ارم، باغ دلگشا، باغ نارنجستان قوام، باغ جهان‌نما و باغ‌های قصرالدشت و چمران این کلان‌شهر موجب شده است تا اقلیم مناسب برای گسترش درختان به ویژه درخت نارنج باشد تا کوچه‌ها، خیابان‌ها و باغ‌های بزرگ در فصل بهار بوی عطر بهار نارنج به خود بگیرد و هوای شیراز را معطر کند.

سرانه فضای سبز و حفظ باغات شیراز به تلطیف بودن هوای کلان‌شهر شیراز کمک کرده است، به گونه‌ای که این کلان‌شهر با یک میلیون و ۸۹۶ هزار و ۲۵۸ نفر جمعیت شهرنشین، شهری تمیز و بدون حتی یک روز آلودگی هوا در سطح کشور سرآمد است.

طبیعت و کوه‌های زیبا در اطراف شیراز و تنوع فضای سبز و وجود باغ‌های رنگارنگ و منحصربه‌فرد سبب شد تا شیراز با آب‌وهوا و محیط زیست‌سالم، در دی ۱۴۰۲ از سوی مجمع شهرداران آسیایی، این کلان‌شهر به عنوان پایتخت محیط‌زیست سال ۲۰۲۴ آسیا معرفی شود.

رؤیا لیلیون مدیر دیپلماسی شهری مجمع شهرداران آسیایی در خصوص علت انتخاب کلان‌شهر شیراز به عنوان پایتخت محیط زیست آسیا می‌گوید: با توجه به طرح‌هایی که شهرداری شیراز در زمینه محیط زیست و مدیریت منابع آبی اجرا کرده است، شیراز عنوان پایتخت زیست محیطی آسیا را از آن خود کرد.

وی می‌افزاید: اقدامات شاخصی که شهرداری شیراز برای کسب این عنوان انجام داده است، آغاز مطالعات زیست محیطی با لحاظ اولویت‌ها و مسائل موجود بوده است.

مدیر مجمع شهرداران آسیایی ادامه می‌دهد: استقرار نظام مدیریت سبز با هدف صرفه‌جویی در مصرف مواد و انرژی و اجرای پروژه‌های زیست‌محیطی نظیر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و خریداری و نصب دستگاه‌های سنجش بر حسب آلودگی هوا با هدف پایش شهر شیراز و پیگیری و انجام امورات مرتبط با قانون هوای پاک در اقدامات هماهنگی کشوری است.

به گفته وی افزایش استفاده از انرژی‌های فسیلی و انرژی‌های پاک به اصلاح الگوی مصرف در این شهر کمک کرده است و وضعیت زیست‌محیطی باعث رونق بیشتر گردشگری در این کلان‌شهر شده است.

مدیر مجمع شهرداران آسیایی اضافه می‌کند: انتخاب شهر شیراز به عنوان پایتخت محیط زیست شهرداری این کلان‌شهر را موظف کرده است، در سال ۲۰۲۴ اقدامات بیشتری برای پایداری زیست‌محیطی شهر انجام دهد تا جایی که برای دیگر شهرهای عضو مجمع به یک شهر الگو تبدیل شود.

لیلیون می‌گوید: در حال حاضر کلان‌شهر شیراز امروز نیز در حالی که پنجمین شهر بزرگ و پرجمعیت کشور است، نسبت به سایر کلان‌شهرها روزهای کمتری را آلودگی هوا سر می‌کند،، اگر چه نسبت به سال‌های گذشته میزان آلودگی هوا بیشتر شده است اما هنوز روزهای زیادی از سال عطر بهار نارنج در هوای این شهر به مشام می‌رسد.

معرفی شیراز به عنوان پایتخت محیط زیست آسیا، موجب اعتلای جایگاه این کلان‌شهر خواهد شد

عطا پورشیرزاد مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به برگزیده شدن شیراز به عنوان پایتخت محیط زیست آسیا از سوی کارشناسان بین‌المللی می‌گوید: این موضوع فرصتی برای پاسداشت ارزش‌های محیط زیست در کلان‌شهر شیراز است و باید این فرصت را غنیمت شمرد و از داشته‌های محیط زیست شهر حفاظت و حراست کرد.

وی اظهار می‌کند: کسانی که شیراز را در این جایگاه شناخته‌اند، شاخص‌هایی مدنظر داشته‌اند، شاخص‌هایی که بارها ارزیابی و راست‌آزمایی شده است و این موضوع قطعاً موجب اعتلای جایگاه شیراز خواهد شد و به ارزش‌های این شهر خواهد افزود و ما نیز باید در کنار همه تلاش‌ها بکوشیم تا این جایگاه شیراز به عنوان پایتخت محیط زیست آسیا حفظ شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس می‌افزاید: مدیریت پسماند در کلان‌شهر شیراز یکی از بهترین‌ها در سطح کشور است.

پورشیرزاد ادامه می‌دهد: کلان‌شهر شیراز یکی از بهترین سایت‌های بازیافت و پردازش پسماند را دارد و می‌توان گفت که این یک سایت پیشتاز در سراسر کشور است و مجموع این عوامل موجب شده است تا شهر شیراز عنوان پایتخت محیط زیستی قاره آسیا را کسب کند.

وی تصریح می‌کند: محیط زیست استان فارس پیگیری لازم را در جهت حفظ هوای پاک، پایش مداوم صنایع، محیط زیست سالم و سایر حوزه‌ها دنبال خواهد کرد و سخت‌گیری‌های زیست محیطی را در کنار نظارت‌ها خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس اضافه می‌کند: هوای کلان‌شهر شیراز غالباً از لحاظ شاخص کیفیت، قابل قبول است و این موضوع به جز مشارکت مردم، حوزه خدمات و مدیریت شهری در توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، سرانه فضای سبز و وجود باغات شیراز که به تلطیف بودن هوای پاک کمک می‌کند، محقق نمی‌شود.

پورشیرزاد می‌گوید: برخلاف سایر کلان‌شهرها، شهر شیراز در سال گذشته ۹۶ درصد از روزهای سال‌جاری پاک و قابل قبول بوده و تنها چهار درصد روزهای آلوده داشته است و این موضوع یک شاخص ارزشمند در زیست‌پذیری شهر شیراز است.

وی ادامه می‌دهد: شهر شیراز با داشتن بیش از ۲۳ متر مکعب سرانه فضای سبز بسیار بالاتر از استاندارد کشوری قرار دارد و این به واسطه همکاری مجموعه‌هایی همچون شهرداری بوده است.

مدیرکل محیط زیست استان فارس در خصوص اقدامات انجام شده در حفظ و حراست از شاخصه‌های زیست‌پذیری شیراز تاکید می‌کند: واحدهای صنعتی درون شهری در شهر شیراز همچون کارخانه‌های سیمان، پشم شیشه، روغن نباتی یا از محدوده شهر شیراز خارج شدند یا در حال خارج شدن هستند، همچنین تمام کشتارگاه‌های شهر شیراز و حومه مجهز به سیستم تصفیه‌خانه مجهز هستند و تمام بیمارستان‌های این کلان‌شهر به سیستم بی‌خطرسازی مجهز شده‌اند و در راستای سیاست‌های مدیریت درست پسماند دو سایت ورمی‌کمپوست و بیوکمپوست در شهر شیراز راه‌اندازی شده است.

کلان‌شهر شیراز یکی از بهترین سایت‌های بازیافت و پردازش پسماند را دارد

امروزه مدیریت پسماندها یکی از مهمترین چالش‌های زیست محیطی مدیران شهری است که باید با اتکا بر دانش متخصصان و الگو گرفتن از سازمان‌های پیشرو اقدامات موثرتری در این خصوص صورت پذیرد، در این راستا سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز پروژه‌های بزرگ در حال احداث سلول‌های مهندسی بهداشتی برای دفع پسماند عادی و عفونی و لاگون ذخیره روان آب سایت تولید کمپوست فعالیت‌های زیست محیطی را اولویت قرار داده است.

روح الله خوشبخت معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری شیراز در تشریح خدمات سازمان و سایت‌های دفع زباله و پسماند در شهر شیراز می‌گوید: خطوط تفکیک صنعتی پسماند یکی از ضروریات کاهش دفن پسماند است که با ظرفیت روزانه ۶۰۰ تن از سال‌ها قبل به بهره‌برداری رسیده و برای احداث خط سوم نیز اقدامات لازم در حال انجام است.

وی خاطرنشان می‌کند: با استفاده از دانش و نظرات اساتید اهل فن و تجربه کارشناسان، سازمان سلول‌های مهندسی_ بهداشتی در سایت دفع پسماند طراحی و احداث شده و در حال حاضر مورد استفاده است که در احداث سلول‌های مهندسی بهداشتی دفن پسماند از لایه‌های مختلف نظیر کوبیدن خاک رس و ژئو ممبرین و ژئو تکستایل برای جلوگیری از نشت شیرابه به درون زمین استفاده شده است.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری شیراز تصریح می‌کند: فعالیت‌های انجام شده در سایت دفع پسماند شیراز بسیار خوب و رو به پیشرفت و در راستای حفاظت از محیط زیست و حفظ هوای سالم شهر شیراز است.

تعداد روزهای آلوده سال ۱۴۰۲ در چهار شهر بزرگ کشور

در حالی کلان‌شهر شیراز در سال گذشته ۹۲ درصد از روزهای سال را با هوای پاک پشت سر گذاشته است که دیگر کلان‌شهرهای بزرگ کشور تنها چند روز هوای پاک داشتند و آلودگی هوا تا اندازه‌ای بود که مدارس این کلانشهرها را به تعطیلی کشاند.

سیدمحمدمهدی میرزایی قمی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ششم فروردین ماه سال‌جاری در یک کنفرانس خبری در تشریح کیفیت هوای تهران می‌گوید: تعداد روزهای آلوده سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، به میزان ۵۱ روز برابر با ۱۴ درصد کاهش داشته است.

وی با اعلام اینکه هوای پایتخت در سال ۱۴۰۲ در مجموع ۱۰ روز پاک، ۲۳۶ روز قابل قبول، ۱۰۷ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۲ روز نیز ناسالم بود، می‌افزاید: این در حالی است که به ترتیب ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال گذشته، مطلوب‌ترین کیفیت هوا و ماه‌های آذر با ۲۱ روز فراتر از حد مجاز، تیر با ۱۹ روز فراتر از حد مجاز و آبان با ۱۴ روز فراتر از حد مجاز، آلوده‌ترین ماه‌های سال ثبت شده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره اینکه در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۱۴ روز آلوده (معادل ۳۱ درصد روزهای سال) و در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۷۰ روز آلوده (معادل ۴۷ درصد روزهای سال) ثبت شده است، اظهار می‌کند: این آمار برای سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۱۹ روز (۳۳ درصد روزهای سال) بوده است.

اصفهان نیز طی سال‌های اخیر به عنوان آلوده‌ترین کلان‌شهر کشور به شمار می‌رود که در پی خشکاندن رودخانه زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی و تحت تأثیر کاهش بارندگی در دو دهه گذشته کانون‌های بحرانی گردوغبار آن افزایش پیدا کرده و این امر در کنار صنایع آلاینده و تردد میلیونی خودروها سبب شده است که شهر تاریخی اصفهان حتی در بهار و تابستان نیز بیشترین هوای آلوده را داشته باشد.‌

نگاهی به آمار کیفیت هوای اصفهان نشان می‌دهد که شمار روزهای آلوده این کلان‌شهر در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱، ۴۴ روز کاهش و تعداد روزهای قابل قبول ۳۵ روز و روزهای پاک هشت روز افزایش پیدا کرده است است.

کلان‌شهر اصفهان بر پایه آمار اداره کل حفاظت محیط زیست استان از ابتدای فروردین تا بیست‌وهشتم اسفندماه ۱۴۰۲، طی ۳۶۴ روز، ۱۷ روز هوای پاک، ۲۱۷ روز هوای قابل قبول (سالم)، ۹۸ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۳۲ روز هوای ناسالم برای عموم شهروندان (وضعیت قرمز) را تجربه کرد.

رضا اسماعیلی مسئول مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی مشهد نیز در بیست‌ویکم فروردین سال‌جاری در یک کنفرانس خیری گفته بود: سهم مشهد از هوای پاک در سالی که گذشت، ۲۶ روز بوده است، مقایسه آمار کیفیت هوا در سال گذشته به نسبت سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که مشهد تا حدودی آلوده‌تر شده است، زیرا تعداد روزهای با هوای پاک کاهش و روزهای ناسالم افزایش پیدا کرده است.

به گزارش ایمنا، بنابر اعلام سازمان محیط زیست، ۹۲ درصد از روزهای سال هوای شیراز پاک است و این آمار در مقایسه با آمار هوای پاک سایر کلان‌شهرهای کشور همچون تهران، اصفهان، مشهد، تبریز بسیار مشهود است، این تفاوت ناشی از اقداماتی است که در زمینه تغییرات اقلیمی، حوادث طبیعی و مدیریت منابع آبی شیراز انجام شده است و این اقدامات در انتخاب این کلان‌شهر به عنوان پایتخت محیط زیست آسیا مؤثر بوده است.

این موضوع بسیار حائز اهمیت است که به پاک بودن هوای شیراز در طول سال مغرور نشویم، این دستاورد گذشتگان بوده و لازم است برای نسل آینده برنامه‌ای دقیق و منسجم طراحی و اجرا شود، از سوی دیگر تلاش برای آینده باید بیش از گذشته باشد و بسیاری از هزینه‌های غیرضروری این روزها باید به سمت احیای محیط زیست و صیانت از منابع طبیعی به عنوان یک اقدام ماندگار برای آینده هدایت شود.

کد خبر 745529

دیگر خبرها

  • ارس پلنگ باغ وحش مشهد تحت درمان قرار دارد
  • شیراز چگونه یک کلان‌شهر بدون آلودگی هوا شد؟
  • شیراز چگونه کلان‌شهری بدون آلودگی هوا شد؟
  • اصفهان قطب مدیریت پسماند در کشور است
  • توسعه پایدار بر مبنای حفاظت محیط زیست صورت گیرد
  • بلاتکلیفی ۸ ماهه یک مصوبه مهم زیست‌محیطی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد
  • محمود احمدی نژاد دوباره عازم خارج از کشور شد | علت چیست؟ +تصاویر
  • لکه‌های صنعتی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شود
  • تعیین تکلیف سایت جدید پسماندهای بیمارستانی کرمانشاه در گام‌ نهایی
  • قدردانی از معلمان حامی محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری