Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-07@16:19:32 GMT

ارزش و معنای ضیافت الهی در کلام امام خمینی(ره)

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۱۵۶۳۹

ارزش و معنای ضیافت الهی در کلام امام خمینی(ره)

به گزارش ایکنا از اصفهان، صحیفه امام(ره) حاوی سخنرانی‌ها، نوشته‌ها و شرح دیدارهای امام با مسئولان و اقشار مختلف مردم می‌باشد که دارای محورهای سیاسی، فکری، اجتماعی و فرهنگی است. در این مجموع برخی فرمایشات و سخنان امام(ره) در خصوص مسائل فکری و معرفتی نیز مطرح شده است. امام(ره) در این مجموعه در خصوص مسائل عبادی از قبیل نماز و روزه و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. نکات مهم و آموزنده‌ای را برای مخاطبان خود بیان کرده‌اند که هر کدام به نوبه خود دارای ارزش و اهمیت است. ایشان در خصوص روزه و اهمیت آن در رشد و تکامل معنوی انسان، سخنانی را بیان کرده‌اند که بخشی از آن را در ادامه می‌خوانید:
در اين ماه مبارك خودتان را تقويت كنيد به قوت‌هاي روحاني. در يك حديثي است كه پيغمبر اكرم فرمودند كه ماه رمضان آمد، اقبال كرد،آمد. در ضمنش مي فرمايند كه دعيتم الي ضيافه الله. ضيافت‌هاي خدا با ضيافت‌هاي مردم اين است فرقش كه وقتي شما را يك اشخاصي دعوت بكنند به يك مهماني ، وقتي برويد درآن مهماني به حسب فراخور حال، يك چيزهايي براي خوردني و يك چيزهايي براي تفريح و اين چيزهاست. ضيافت خدا در ماه رمضان يك شعبه‌اش روزه است، آن ضيافت خداست؛ يك شعبه‌اش روزه است و يك امر مهمش كه مائده غيبي و آسماني است قرآن است. شما دعوت شده‌ايد به مهماني خدا و شما در ماه رمضان مهمان خدا هستيد. مهماندار شما، شما را وادار كرده است به اينكه روزه بگيريد. اين راه‌هايي كه به دنيا باز است و شهوات است، اينها را سدش كنيد تا مهيا بشويد براي ليله القدر. ماه شعبان مقدمه است براي ماه مبارك رمضان كه مردم مهيا بشوند براي ورود در ماه مبارك رمضان و ورود در «ضيافه الله». شما وقتي كه مي‌خواهيد به مهماني برويد خوب، يك وضع ديگري - غالبا البته - ، يك وضع ديگري خودتان را درست مي‌كنيد. لباسي تغيير مي‌دهيد و يك طور ديگري وارد مي‌شويد. آن‌طوري كه در خانه هستيد يك تغييري مي‌دهيد. ماه شعبان براي اين است كه همان مهيا بودني كه مي‌خواهيد مهماني برويد، خودتان را مهيا مي‌كنيد و سر و ظاهرتان را، سر و صورت‌تان را يك قدري فرق مي‌گذاريد با آن وقتي كه در خانه هستيد. در ضيافت خدا، ماه شعبان براي مهيا كردن اين افراد است، مهيا كردن مسلمين است براي ضيافت خدا.
اگر ما در اين ضيافت خدا، در اين سفره‌اي كه خداي تبارك و تعالي افراشته است براي همه، اگر ما در اينجا موفق بشويم به اينكه راهمان بدهند در اين ميهمان‌خانه بزرگ الهي، جلويمان را نگيرند - شياطين ايستاده‌اند كه نگذارند برويم جلو، اگر راهمان بدهند به اين ضيافت ممكن است كه راهي پيدا بكنيم به آنكه راه انسان است. همه راه‌هاي ديگر غلط است، راه‌هاي حيواني است. راه‌ها همه غلط، همه اشتباه، همه منتهي به جهنم مي‌شود، الا صراط مستقيم؛ آني كه راه انسان است. اگر راهمان بدهند در اين «ضيافه الله» و مستعد شده باشيم كه وارد بشويم در اين ضيافت خدا و در اين ماه مبارك، اميد است كه ان‌شاءالله يك هدايتي شامل حالمان بشود. خودتان را تقويت كنيد در اين ماه مبارك، مهيا بشويد براي همه پيشامدها.
اين ماه رمضان و هر ماه رمضان ديگري مهيا كنيد خودتان را. ... بيشتر مهيا كنيد و مهيا كنيم خودمان را براي ورود در «ضيافه الله»؛ در مهماني خدا كه ان‌شاءالله باسلامت نفس، با نور هدايت خداي تبارك و تعالي وارد بشويم در اين ماه عزيز معظم و فرق بكنيم.(صحیفه امام جلد 13 صفحات 31 تا 38 ).
ما مهمان‌هاي خوبي نبوديم براي خداي تبارك و تعالی. ما را دعوت كرد به ضيافت، او ميزبان بزرگ و ما ميهمانان هيچ. چه بگوييم در مقابل اين نعمت بزرگ الهي كه ملت‌ها را دعوت كرده است به ضيافه الله، ضيافه الله با همه اسما. و ما چگونه شكر اين نعمت را بجا بياوريم. ما كه خودمان را مي‌شناسيم كه هيچ نيستيم و هر چه هست، اوست. لكن او عنايات خاصه خودش را مبذول مي‌كند و ما را ميهمان و خودش را ميزبان ما قرار مي‌دهد. يا ما را بالا برده است تا آن حدي كه اين لياقت را داشته باشيم با عنايات او، يا عنايت خودش را متنزل كرده است، همان‌طوري كه قرآن را متنزل كرده است در ماه رمضان .
لكن آني كه ما از خودمان اطلاع داريم، ما مهمان‌هاي خوبي نيستيم براي خدا. اگر ميهمان‌هاي خدا از قبيل رسول خدا و ائمه هدي هستند، ما چه بگوييم. و آن ميزباني‌اي كه از آنها مي‌كند، دست ما از آن كوتاه است. لكن ما متكي هستيم به لطف او، و ما متكي هستيم به عنايات او. (صحیفه امام جلد 18 صفحات 497 و 498 )
انتهای پیام _ 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ماه رمضان روزه امام خمینی صحیفه امام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۱۵۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاحیه سی و پنجمین نمایشگاه کتاب در مصلی برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، آئین افتتاح رسمی سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران فردا چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت هزمان با اولین روز این‌رویداد در کوشک کتاب واقع در شبستان مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

این‌مراسم با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسؤولان فرهنگی، اصحاب صنعت نشر و خبرنگاران همراه است.

افتتاحیه مذکور چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت از ساعت ۱۵ در کوشک کتاب در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

کد خبر 6099542 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • اجرای طرح توسعه خدمات فرودگاهی در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی
  • افتتاحیه سی و پنجمین نمایشگاه کتاب در مصلی برگزار می‌شود
  • روش تربیتی امام خمینی(ره) و نقطه اوج حکومت مهدوی
  • نوای زیبای تلبیه در حسینیه امام خمینی(ره)
  • فیلم/ نوای زیبای تلبیه در حسینیه امام خمینی(ره)
  • توزیع ۱۲۷ میلیارد تومان جهیزیه بین مددجویان لرستان
  • ماجرای متن حاج صادق آهنگران در نماز جمعه و پیامی که امام خمینی (ره) به او داد؟
  • آهنگران: امام(ره) فرمودند که نسل ما، نسل حماسه است
  • عشق جوانان به ائمه اطهار (ع) وصف ناپذیر است
  • تردد روان در محور بندر امام(ره)_آبادان