Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@10:30:35 GMT

سردرگمی خارجی‌ها در بوم‌گردی‌های ایران

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۱۵۸۹۵

سردرگمی خارجی‌ها در بوم‌گردی‌های ایران

یک فعال بوم‌گردی گفت: نداشتن تعریف جامع و درست از بوم‌گردی، گردشگران خارجی را سردرگم کرده است.

مهین شمسی‌خانی به ایسنا گفت: «اکولوژ» در دنیا و در بین گردشگران عبارتی شناخته شده است که معادل فارسی آن بوم‌گردی، است. متأسفانه چون در آئین‌نامه مرتبط تعریف جامع و دقیقی از بوم‌گردی نشده، برای تمام اقامتگاه‌ها که به شکلی سنتی اداره می‌شوند، مجوز بوم‌گردی صادر می‌شود که گردشگران خارجی را سردرگم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او که در قالب یک گروه سه‌نفره اقامتگاه بوم‌گردی «گیله بوم» را در روستای قاسم آباد استان گیلان با تاکید بر توسعه پایدار، حفظ و گسترش زندگی بومی و محافظت از محیط زیست، مدیرت می‌کنند و در کتاب راهنمای سفر «لونلی پلنت» با عنوان اکولوژ معرفی شده‌اند، می‌گوید: کتاب‌های راهنمای سفر با توجه به تعریفی که از اکولوژ وجود دارد به تمام بوم‌گردی‌ها در ایران، عنوان اکولوژ داده‌اند و گردشگران خارجی بوم‌گردی‌های ایران را با این عنوان می‌شناسند، در حالی که اقامتگاه‌های مختلفی به شکل مهمان‌پذیر(guesthouse)، خانه محلی (homestay)و هتل سنتی (traditional hotel) در کشور وجود دارد که همه با عنوان بوم‌گردی معرفی شده‌اند.

این فعال بوم‌گردی گفت: البته بوم‌گردی در جایگاه خود درست است اما به شرط آن‌که مطابق تعریف و استاندارد جهانی، خدمات دهد و فعالیت کند.

به اعتقاد شمسی‌خانی، نبود تعریف درست از بوم‌گردی و استفاده از این عنوان برای تمام اقامتگاه‌هایی که به شیوه‌ای سنتی و بومی مدیریت می‌شوند، یکی از مهم‌ترین مشکلات این بخش است که گردشگران خارجی را هم سردرگم کرده است و استاندارد خدمات‌رسانی در برخی از این اقامتگاه‌ها را زیر سوال برده است.

مازیار آل داود رئیس هیأت مدیره جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بومگردی نیز چندی پیش با انتقاد به نبود ضوابط و تعریف منسجم و مشخص درباره بومگردی، به ایسنا گفته بود: از بین ۱۶۰۰ واحد بوم‌گردی که مجوز گرفتند، حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد ضوابط را رعایت نمی‌کنند و بوم‌گردی نیستند.

لیلا اژدری مدیرکل دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری هم به تازگی از تشکیل کارگروه ملی بوم‌گردی برای اصلاح برخی ابهام‌ها در ضوابط و آئین‌نامه موجود و هماهنگی با دستگاه‌های مرتبط، خبر داده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بوم گردی توسعه پایدار گردشگري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۱۵۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش بزرگ کوهپیمایی و طبیعت گردی در طبیعت زیبای یکانات یامچی

در این  همایش بزرگ طبیعت گردی و کوهپیمایی از تمام نقاط استان و استان‌های همجوار نیز خانواده‌ها شرکت کرده بودند.

در این فصل سال طبیعت زیبای منطقه کوهستانی یکانات واقع در یامچی همه را به جذب می‌کند.

نزدیک به ۲ هزار نفر در این همایش بزرگ طبیعت گردی و کوهپیمایی خانوادگی شر کت کرده بودند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • سفرنامه| مسیر بی بازگشت به ریگ جن!/ مثلث برمودای ایران کجاست؟
  • دهیاران می‌توانند مدیریت مناطق گردشگری بام ایران را دریافت کنند
  • تور مدرسه گردی در مشهد
  • صدور موافقت اصولی برای ساخت یک هتل در چهارمحال و بختیاری
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی 
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • کاشی، استاد دانشگاه: این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ این وضعیت همه را می ترساند/ جامعه دارد خودش را به نحو تازه ای، تعریف می کند/ ما در یک نقطه آغاز قرار داریم؛ این نقطه آغاز به مراتب رادیکال تر و مهم تر از عصر مشروطه است
  • همایش بزرگ کوهپیمایی و طبیعت گردی در طبیعت زیبای یکانات یامچی