Web Analytics Made Easy - Statcounter

به دنبال اعلام خبر کاهش تعهدات ایران در برجام طبق مفاد این توافق توسط رئیس جمهور، نمایندگان مجلس سراسر کشور از این تصمیم دولت حمایت کردند.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رئیس جمهور روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت و در سخنان مهمی خبر کاهش تعهدات ایران در برجام طبق مفاد این توافق را اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایندگان مجلس نسبت به این تصمیم دولت برای کاهش تعهدات برجامی در مقابل بد عهدی اروپا واکنش های متعددی در حمایت از این تصمیم دیرهنگام دولت داشتند و راهبردی که توسط رئیس‌جمهور اعلام شد راهبرد جدید نظام جمهوری اسلامی است که همه ارکان نظام و همه ملت یکپارچه از آن پشتیبانی می‌کنند تا دولت بتواند بااقتدار این مسیر را ادامه دهد.

 

علیم یارمحمدی، ​نماینده زاهدان: اقدام برجامی رئیس جمهور با تاخیر اما موثر است/ درنگ جایز نیست؛ پاسخ ها باید عملی و قاطع باشد   علیم یارمحمدی در گفتگو با عصرهامون گفت: این اقدام باید بسیار زودتر از اینها صورت می گرفت ولی هرچند رئیس جمهور ایران با تاخیر زیاد نسبت به آن واکنش نشان داد اما باز هم مفید و موثر خواهد بود.
 
وی افزود: اقدام متقابل برجامی باید از همان ابتدا در دستور کار دولت می گرفت چرا که ایران بر تمامی تعهدات خود پایبند بود اما آمریکا بارها و بارها این توافق بین المللی را نقض کرد که باید تنبیه میشد و اگر رئیس جمهور آمریکا سخن می گفت بلافاصله رئیس جمهور ایران نیز با همان شدت واکنش جدی تری نشان می داد و در ادامه نیز دولت در برابر دولت و مجلس در برابر مجلس آمریکا از موضع قدرت و اقتدار وارد شده و پاسخ های کوبنده ای بدهند.
 
به گفته یارمحمدی؛ ساز و کار برخورد با اقدامات نقض برجامی آمریکا در مجلس شورای اسلامی مهیا است که با تقویب مجدد باید واکنش های جدی تری صورت بگیرد.
 
وی تاکید کرد: دولت نباید منتظر اقدام از سوی دشمنان و آمریکایی ها باشد و سپس نسبت به آن اظهار نظر کند بلکه خودش باید پیش دستانه و زودتر از دیگران اقدامات جدی و عملی خود را اجرایی کند تا سایرین مجبور به واکنش شوند و میزان اقدام نیز باید به گونه ای باشد که تمام سازمان ها و مراکز دخیل آمریکا به لرزه بیفتند.
 
یارمحمدی افزود: ایران اسلامی توانمندی های بسیاری دارد و هرگز وابسته به کشورهای دیگر نبوده و نخواهد بود و مردم نیز همواره پشت نظام و دولت خود هستند که در این ماجرا اقدام حسن روحانی رئیس جمهور حامل پیام عملی و جدی مردم ایران بود که جای تقدیر دارد.
 
وی تصریح کرد: دولت نیز باید با رصد لحظه ای عملکرد دشمنان ایران، خود را برای هر نوع واکنش آماده کند و در این خصوص تعلل به هیچ وجه به صلاح ممکلت نیست و آمریکا نیز اگر فرصت اعلام شده از سوی رئیس جمهور را جدی نگیرد قطعاً خسارت های سختی خواهد دید.

وی در پایان تاکید کرد: آمریکا و اروپائیان بدانند که نمی شود خودشان به صورت یکطرفه از برجام نفع ببرند اما در سوی دیگر مردم ایران در تحریم قرار داشته باشند و اگر سیاست فشار و زورگویی تغییر نکند قطعاً شرایط متقابل برای آنها از سوی ایران رقم خواهد خورد و این مباحث هرگز قابل مذاکره هم نیست.  

شهباز حسن‎پور، نماینده سیرجان و بردسیر:

از عملکرد اروپایی ها گله مندیم/اقدام شورای امنیت ملی پاسخ حداقلی به آمریکا و اروپا بود

شهباز حسن‎پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به واکنش شورای امنیت ملی در رابطه با بد عهدی آمریکا و اروپا در زمینه برجام گفت: بر اساس آموزه های دین مترقی اسلام صبر جمهوری اسلامی ایران بسیار بالا است اما این صبر هم حدی دارد.

وی با تأکید بر اینکه ما بشدت از عملکرد اروپایی ها گله مند هستیم، عنوان کرد: اقدام زشت و نابخردانه آمریکا در اعلام اینکه آب سنگین ما را خریداری نکنند؛ بدترین نوع حکومت داری در دنیا است؛ چرا که ما بر اساس فتوای مقام معظم رهبری اعلام کرده ایم که به دنبال سلاح کشتار چمعی نیستیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما آمادگی داشتیم که تولیدات آب سنگین کشور را به دنیا عرضه کنیم؛ همان گونه که تا کنون به تعهداتمان پایبند بوده ایم؛ این اقدام و گاف بزرگ آمریکایی ها باید هشداری برای تمامی سران دولت های آزاده، اروپایی ها و کشورهای صنعتی باشد.

حسن پور با بیان اینکه اروپایی ها قوا جبران خسارت آمریکایی ها در برجام را داده بودند، ابراز کرد: امروز دولت آمریکا وحشتیانه ترین تصمیمات را علیه ملت بزرگ، متمدن و تاریخ ساز ایران رقم زده است و سازمان های بین المللی در این زمینه اقدامی انجام نداده اند.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: اقدام امروز شورای امنیت ملی و ریاست جمهور حداقل پاسخی بود که به آمریکایی ها و اروپا داده شد و آنها باید منتظر پاسخ های قاطع بعدی ایران در رابطه با اقدامات نابخردانه سردمداران آمریکا باشند.

 

 سید احسن علوی، نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران:

پایان ساعت شنی صبوری ایران در برابر بد عهدی/ تصمیم رئیس جمهور به خروج از برجام درست و حکیمانه است

 سید احسن علوی نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، اظهار داشت: حدود یک سال از بحث خروج آمریکا از برجام می گذرد و قرار بود که کشورهای اروپایی اقداماتی را انجام دهند اما علی رغم آن ایران همچنان در چارچوب برجام ماند و چیزهایی که جرء معاهده های فی ما بین بود را اجرا کرد و سعی کرد به تعهدات خود پایبند باشد اما ماتسفانه آمریکا بد عهدی کرد و کشورهای اروپایی هم آنچنان که باید به تعهدات خود عمل نکردند.

وی افزود: بیانیه امروز رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت مبنی بر اینکه " درست یک سال از خروج غیر قانونی آمریکا از توافق برجام و از زیر پا گذاشتن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل می‌گذرد، لذا یک مهلت 60 روزه برای کشورهای اروپایی قرار داده شده است تا به تعهدات خود عمل کنند در غیر این صورت ایران نیز از برجام خارج می شود ." یک تصمیم درست، عاقلانه و حکیمانه است .

وی افزود: عاقلانه ترین کار این است که کشورهای عضو برجام با ایران کنار بیایند چرا که ایران یک قدرت فراتر است، هر چند ایران با تحریم و فشارهای اقتصادی روبروست اما همواره در مقابل ناملایمات و حرکت های غیر انسانی کشورهای وابسته مقاومت می کند.

علوی خاطر نشان کرد: این یک پیام عاقلانه است که ایران همواره برآیند صلح و امنیت در منطقه و جهان بود اما آمریکا همواره منافع خود را در جنگ، خشونت و شر و هیاهو می داند .

وی در پایان گفت: با تصمیم امروز رئیس جمهور، قدرت ایران را به جهانیان نشان خواهیم داد که ایران زیر بار حرف زور نمی رود  و هیچگاه در مقابل دشمن کوتاه نمی آید و از حق خود دفاع می کند.  

 

هادی قوامی، نماینده اسفراین:

ایران از ظرفیت‌های اقدام متقابل که در برجام پیش‌بینی شده استفاده کرد/ مجلس در این مسیر همراه دولت است

هادی قوامی، نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با خبرنگار عصر اترک، اظهار کرد: اقدامات فعلی ایران حداقل اقدامی است که می تواند در برابر بد عهدی طرف های مذاکره کننده انجام دهد.

قوامی تاکید کرد: ترامپ به دنبال این است که ایران کامل از برجام خارج شود تا زمانیکه ایران به طور کامل از برجام خارج شد، اجماع جهانی علیه ایران تشکیل دهد و ایران را در سازمان ملل ذیل قطعنامه فصل 7 قرار دهد و بتواند محدودیت های بیشتری اعمال کرده و حتی حمله نظامی انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ترامپ این اجماع جهانی را ندارد، اضافه کرد: اقدام متقابل ایران در راستای بند 36 و 37 توافق هسته ای صورت می گیرد که  براساس آن هریک از طرفین اجازه دارند در صورت بدعهدی طرف یا طرفین مقابل در انجام تعهدات، از برخی یا کل تعهدات خود خارج شود.

نماینده مردم اسفراین تصریح کرد: اقدام متقابل ایران فرصتی را برای ایران ایجاد می کند تا اقتصاد داخلی را تقویت کند و وابستگی به اقتصاد جهانی را کاهش دهد .

قوامی بهبود وضعیت اقتصادی داخلی را از دیگر اقدامات ایران در این زمان برشمرد و گفت: باید دولت شرایطی را فراهم کند که آمریکا نتواند نارضایتی های داخلی علیه نظام تشکیل دهد و سپس با استفاده از همین نیروهای منسجم داخلی، علیه نظام اقدام کند.

وی با بیان اینکه آمریکا به دنبال اتحاد جهانی علیه ایران و منسجم کردن ناراضیان داخلی علیه نظام است، تاکید کرد: منتقدان برجام دقت کنند با نوع گفتارها و تحلیل هایشان شرایطی را فراهم نکنند که همراستایی با ایالات متحده بوجود بیایید. 

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: آمریکا در کودتای 28 مرداد 32 هم برای سرنگون کردن دولت مصدق مانند امروز با تحریم نفت، ممنوع کردن امکان جابجایی پول وافزایش نارضایتی داخلی زمینه سقوط مصدق را فراهم کرد.

قوامی ادامه داد: امروز هم آمریکا به دنبال این است که با ایجاد اجماع جهانی علیه ایران ، ما را در ذیل قطعنامه های فصل 7 قرار دهد و با اجماع مخالفان نظام، ناراضیان سیاست های اقتصادی در داخل کشور به هدف خود برسد.

وی در خصوص واکنش کشورهای اروپایی به مهلت 60 روزه تعیین شده از سوی ایران گفت: غربی ها به طور غیر رسمی با آمریکا هم دست هستند و ما نباید این فرصت را به آنها بدهیم و بلکه باید با استفاده از ظرفیت های پیش بینی شده در معاهده برجام به گونه ای اقدام نماییم که شرایط مثبت و بهتری ایجاد شود .

وی تلاش در راستای وابستگی کمتر به نفت و انجام اصلاحات ساختاری در بودجه را از اقداماتی برشمرد که در شرایط فعلی می توان انجام داد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: مجلس در اقدامات متقابل ایران در برابر بد عهدی طرف های مذاکره کننده در برجام با دولت همراه است.

 

علی نجفی خوشرودی، نماینده بابل:

اقدام ایران برای حفظ منافع ملی پاسخ روشنی به اروپایی‌هاست

علی نجفی خوشرودی در گفت وگو با خبرنگار ما درباره موضع جمهوری اسلامی درباره اقدام متقابل برجامی، اظهار داشت: با گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام جمهوری اسلامی ایران باوجود خویشتنداری، رایزنی های بسیاری با سایر طرف های توافق هسته ای از جمله اروپایی ها انجام داد.

وی افزود: به دلیل عدم اقدام عملی سایر طرف های برجام و همچنین اعمال تحریم های یک جانبه آمریکا، جمهوری اسلامی ایران در یک اقدام حقوقی اصول مندرج در این توافق از جمله ماده 36 بخشی از تعهدات خود را به حالت تعلیق درآورد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: این اقدام معقولانه حقوقی ایران برای حفظ و حراست از منافع ملی انجام شد. سخنان رییس جمهوری به روشنی مبانی منطقی و قانونی این تصمیم را تدوین کرد و هم پیام روشنی به سایر طرف های برجام داد که تعهدات فقط یک جانبه برای ایران نیست، بلکه حقوق و تکالیف متقابل است و آنان باید به مفاد آن متعهد باشند.

نجفی خوشرودی تصریح کرد: چنانچه اقدامات عملی از سوی اروپایی ها صورت نگیرد، ایران تصمیمات دیگری را اتخاذ می کند، این اقدام پاسخ روشنی از سوی دولت و ملت ایران به اروپایی هاست.

این مسئول ادامه داد:‌ جمهوری اسلامی ایران با این تصمیم خود نشان داد که در حمایت از منافع مردم با کسی تعارف ندارد، متحد و منسجم خواهند بود، ضمن این که تبعات این اقدام به لحاظ حقوقی و بین المللی مستقیما به آمریکا مرتبط است.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این موضوع را در جلسه یکشنبه آینده این کمیسیون به احتمال زیاد با حضور وزیر امور خارجه بررسی می‌کنند.

وی اظهار کرد: طیف گسترده ای از اقدامات فنی،سیاسی و حقوقی را می توانیم در مواجهه با نقض عهد طرف های برجام انجام دهیم وبنابراین متناسب با روند تحولات بر اساس تصمیم مجموعه نظام وشورای عالی امنیت ملی این اقدامات انجام خواهد شد.

نجفی خوشرودی خاطر نشان کرد:جمهوری اسلامی بارها نشان داده با هیجان و شتابزدگی تصمیم نمی گیرد و به همه اصول بین المللی پایبند است و معقولانه و مبتنی بر منافع ملی کشور در مورد فرجام برجام تصمیم خواهیم گرفت و قوانینی هم در کشور برای آن داریم.

وی گفت: از ابتدا فلسفه توافق برجام بر اساس منافع مشترک و همکاری و تعامل بوده و اگر قرار باشد این منافع تامین نشود حتما تصمیم جدیدی خواهیم گرفت و توان آن را نیز داریم ضمن آنکه برخی اقدامات نظیر توسعه ماشین های نسل جدید سانتریفیوژ در دست اجرا است.

 

محسن بیگلری، نماینده سقز و بانه:

اقدام رئیس جمهور در خصوص برجام اقتدار ایران را نشان داد

محسن بیگلری در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، با اشاره به جلسه دیروز هیئت دولت و سخنان رئیس جمهور کشور اظهار داشت: بیانیه امروز رئیس جمهور با گذشت یکسال از خروج آمریکا از برجام و اعلام آن به کشور های اروپایی عضو برجام یک اقدام حساب شده بود که اقتدار ایران اسلامی را به تصویر کشید.

وی با بیان اینکه دشمن در عمل به تعهدات خود بدعهدی کرده است، افزود: ما نمی توانیم دست روی دست بگذاریم تا ببینیم طرف مقابل چه زمانی به تعهدات خود عمل خواهد کرد.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنده به عنوان یکی از نمایندگان مجلس از این اقدام رئیس جمهور حمایت می کنم.

وی بیان داشت: باید پیشرفت های صلح آمیز هسته ای ایران در دستور کار باشد و از حق مسلم خود در این زمینه استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اروپا و آمریکا باید بدانند که ما نیازی به آنها نداریم افزود: باید تلاش کنیم تا با بهره گیری از ظرفیت های داخلی اقتدار کشور را بیش از پیش به جهانیان نشان دهیم.

 

محمدمهدی زاهدی، نماینده کرمان و راور:

تغییر رویکرد دولت در خصوص برجام را به فال نیک می گیریم/ ارتقا توانمندی در فناوری هسته ای و هوا و فضا اروپاییان را به پای میز مذاکره می کشاند

محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به واکنش شورای امنیت ملی در رابطه با بد عهدی آمریکا و اروپا در زمینه برجام گفت: متأسفانه تفکر دولت در شش سال گذشته بر این باور بود که می توان با آمریکا به تفاهم رسید.

وی ادامه داد: حتی رئیس جمهور در سال ۹۲ در دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرد که آمریکا کدخدا ده است و با کدخدا ده می توان به توافق رسید؛ اینکه رویکرد رئیس جمهور تغییر کرده است و عنوان کرده اند که اروپایی ها گمان می کنند، آمریکا کدخدا جهان است؛ این تغییر رویکرد را به فال نیک می گیریم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ای کاش شش سال گذشته همین تفکر بر تیم دولت و مذاکره کننده حاکم بود؛ چرا که در شش سال گذشته و مذاکره با آمریکا برخی از فناوری ها در عرصه هسته ای، هوا فضا و طرح های کلان ملی که می توانستند اقتدار کشور را به همراه داشته باشند، کم رنگ شد.

زاهدی تأکید کرد: امیدواریم این تغییر نگاه دولت باعث شود به همان اقتدار و توانمندی فناوری که در حوزه های مختلف داشته ایم باز گردیم هر چند زمان را از دست داده ایم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اگر ما در فناوری های نوین بتوانیم جایگاه خود را به دست آوریم این مسئله موجب خواهد شد که همان گونه در شش سال گذشته آمریکایی و اروپایی ها اصرار به مذاکره با جمهوری اسلامی ایران را داشتند؛ مجددا به دنبال مذاکره با ما باشند و مطمئنا پاره کردن برجام از سوی طرف مقابل اثر بخشی خود را از دست خواهد داد.

این مقام مسئول اظهار کرد: اگر ما با اقتدار و تکیه به ملت ایران، منابع انسانی و خدادادی که درکشور داریم به استقلال کشورمان توجه بیشتر داشته باشیم حتما می توانیم بر مشکلات موجود و تحریم ها فائق آئیم.

زاهدی در پایان با اشاره به سخنانش در مجلس شورای اسلامی در خصوص ضعف های جدی دولت خاطر نشان کرد: برای دور زدن تحریم ها و دنبال کردن مسائل فناروی در حوزه های مختلف، رئیس جمهور باید تغییراتی را در هئیت دولت اعمال کند و وزرایی با مدیریت جهادی روی کار آیند.

 

احمد حمزه، نماینده پنج شهرستان جنوبی استان کرمان:

پیام شورای امنیت ملی؛ از منافع جمهوری اسلامی ایران کوتاه نخواهیم آمد

احمد حمزه نماینده پنج شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به واکنش شورای امنیت ملی در رابطه با بد عهدی آمریکا و اروپا در زمینه برجام گفت: برجام یک تعهد چند جانبه ای بود  که بین ایران و پنج  قدرت جهانی منعقد شد؛ عرف و قوانین بین المللی ایجاب می کرد که همه طرف های تعهد در این معاهده به تعهدات خود پایبند باشند.

وی ادامه داد: آمریکا تقریبا یک سال پیش با نقض هم تعهدات خود و لغو  آن بدون در نظر گرفتن قوانین و معاهدات بین المللی از این قرار داد چند جانبه خارج شد و ایران طی این فاصله رفتار بسیار منزوی از خود بروز داد و امیدبه این داشت که آمریکا یک بار دیگر  به میز مذاکره بر گردد.

نماینده پنج شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی افزود: در این فاصله قدرت های دیگر که شریک این معاهده بودند قول دادند که منافع ایران لحاظ شود و اجازه ندهند که با خروج آمریکا منافع ایران خدشه دار شود.

حمزه بیان کرد: متأسفانه علی رغم صبر و حوصله بسیار خوب جمهوری اسلامی ایران، دیگر کشورهای باقی مانده در برجام به هیچ عنوان تعهدات خودشان را اجرایی نکردند و مصالح و منافع ملی ما نادیده گرفته شد و رفتاری که شرکای ما در این پیمان از خود نشان دادند به هیچ عنوان مطابق با منافع ملی نبود.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه ایران باید واکنش نشان می داد و از مصالح و منافع کشور دفاع می کرد، تصریح کرد: روز گذشته شورای امنیت ملی به این جمع بندی قاطع رسید که لازم است به شرکایمان یادآور شویم که اگر قرار است این پیمان منفعتی داشته باشد باید این منفعت دو طرفه باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطلب فوق افزود: همان گونه که آنان به برخی از خواسته هایشان دسترسی پیدا می کنند ما هم باید خواسته هایمان خودمان را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کف خواسته های ما مناسبات بانکی، پولی و نفتی با دنیا بود که متأسفانه با تحریم های اخیر آمریکا با اختلال جدی مواجه شده ایم، گفت: اقدام شورای امنیت ملی این پیام را به اروپاییان داد که ما در مقابل منافع ملی خودمان کوتاه نخواهیم آمد و همان گونه که آنان به دنبال منافع ملی شان هستند و ما هم در همین مسیر حرکت کنیم.

حمزه با اشاره به مهلت ۶۰ روزه داده شده به کشورهای به ظاهر قدرتمند اروپایی ابراز کرد: طی مدت یاد شده اگر آنان به پیمان برگشتند ما هم ادامه می دهیم و اگر قرار باشد که بر نگردند ما هم پله پله ادامه خواهیم داد و به آنچه که حق ملت جمهوری اسلامی ایران است و منافع ملی ما اقتضا می کند دست پیدا خواهیم کرد.

نماینده پنج شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: دیروز دو تصمیم جدی و خوب گرفته شده؛ اینکه ما اورانیوم غنی شده و سقفی که معاهده اجازه می دهد را نگه داریم و بقیه را می توانستیم به فروش برسانیم را دیگر نمی فروشیم و در کشور خودمان نگه خواهیم داشت.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین مصوب شد که آب سنگین که کاربردهای چند گانه دارد را اعلام کردیم که نخواهیم فروخت؛ این دو مورد خواسته هایی بود که انها به ما در برجام تحمیل کرده بودند.

وی با بیان اینکه اجرای این دو مورد به معنای خروج از برجام نیست، اظهار کرد: چرا که بر اساس موارد ۲۶ و ۳۶ برجام این اجازه به ما داده می شود که ما چنین تصمیمی بر اساس منافع ملی خودمان اتخاذ کنیم.

حمزه در پایان خاطر نشان کرد: اگر در فاصله زمانی ۶۰ روزه اروپاییان به مسیری که منافع و حقوق ملی ما در آن است بازنگشتند؛ شورای امنیت ملی در جهت امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی را اتخاذ خواهد کرد.

 

محمدرضا صباغیان، نماینده بافق، ابرکوه و خاتم:

تبعات خروج ایران از برجام برای اروپا مشخص است/ ترامپ به دنبال التهاب در فضای روانی ایران است

نماینده بزرگترین حوزه انتخابیه کشور در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، در رابطه اقدام متقابل در قبال برجام، گفت: تصمیمی که در رابطه با برجام گرفته شد، اقدامی بود که باید در همان ابتدای عهد شکنی آمریکا صورت می گرفت.

محمدرضا صباغیان افزود: این اقدام، تصمیم قاطع و درستی بود که هر چند دیر، ایران را از موضع انفعال خارج و این پیام را به طرف های برجام مخابره کرد که ایران در مقابل زورگویی، کوتاه نخواهد آمد.

وی گفت: این تصمیم، حداقل اقدامی است که جمهوری اسلامی ایران در رابطه با بدعهدی و کوتاهی طرف های 1+5 گرفته است و قطعاً پاسخ ها و اقدامات متقابل بعدی ایران، جدی تر و مهم تر خواهد بود.

نماینده مردم بافق، ابرکوه و خاتم با اشاره به جو روانی ایجاد شده در جامعه پس از خروج آمریکا از برجام، اظهار داشت: اینکه ما هم فعالیت های هسته ای خود را تعطیل کرده بوده و هم دوباره تحریم شده بود این احساس را به مردم منتقل کرد که ما در موضع ضعف قرارداریم که هم امتیاز داده ایم و هم تحت فشار تحریم ها قرار گرفته ایم.

صباغیان در رابطه با تحریم صنایع آلمینیوم، فولاد و معادن، تصریح کرد: آمریکا به ویژه شخص ترامپ به دنبال التهاب فضای روانی داخل کشور است و از هیچ اقدامی برای فشار و تحریم ایران دریغ نکرده است به عنوان مثال تحریم هایی که دیشب تحت عنوان تحریم های صنایع آلمینیوم، فولاد و معادن از سوی ترامپ اعلام شده است؛ همان تحریم هایی است از سال گذشته تاکنون دو بار وضع شده است.

وی ادامه داد: هم اروپائی ها و هم آمریکا به خوبی می دانند که ایران اگر از برجام خارج شود و سطح غنی سازی خود را به 20 درصد برساند قطعا به جایگاهی بالاتر از قبل برجام رسیده و دیگر تن به هیچ مذاکره و توافقی نخواهد داد.

وی با بیان اینکه خواسته ایران نه غیرممکن و نه غیرمعقول است، اذعان داشت: تبعات قابل پیش بینی خروج ایران از برجام، اروپا را به این جمع بندی خواهند رساند که باید برای حفظ برجام اقدامی سریع و عملی کند.

 

احمد سالک، نماینده اصفهان:

به‌هیچ‌عنوان نباید مقابل آمریکا عقب‌نشینی کرد/ لزوم وحدت تصمیم‌گیری در قبال برجام

حجت‌الاسلام احمد سالک در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: 18اردیبهشت سال گذشته که آمریکا از برجام خارج شد، می‌بایستی بلافاصله عمل متقابل به مثل می‌شد و ما هم از برجام خارج می‌شدیم و اقتدار را نشان می‌دادیم.

وی ادامه داد: اما جمهوری اسلامی یکسال به تعبیری صبر استراتژیک انجام داد و نخواست خلاف آنچه را که در بحث برجام عمل شده به کار بگیرد و یکسال صبر کردن برای دشمن عنودی مثل امریکا و اروپا کافی است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شاهد هستیم مواضعی که آقای رئیس‌جمهور و شورای عالی امنیت ملی و دیگر دستگاه‌ها اخیرا گرفته‌اند نشانگر یک وحدت رویه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری نظام است.

سالک اضافه کرد: اگر این وحدت رویه حفظ شود و کسی مثلا از وزارت خارجه یا جای دیگر، مطلب دیگری نگوید و نرود در نیویورک چراغ سبز بدهد که ما برای نقل انتقال زندانیان آمریکا و ایران اختیار تام داریم و امثال این مسائل؛ این وحدت رویه باز اقتدار خودش را حفظ خواهد کرد.

وی افزود: نکته دیگر اینکه آیا دولت‌مردان جمهوری‌اسلامی این موضع‌گیری که 60 روز وقت داده‌اند، را ادامه می‌دهند؛ این بسیار مهم است که باید محکم پای این مسئله بایستند و هیچ‌گونه عقب‌نشینی نکنند چون اگر یک قدم عقب‌نشینی شود آمریکایی‌‌ها ده قدم جلو خواهند آمد در حالی که ما باید نسبت به آمریکا بر اساس حفظ منافع ملی خودمان حالت تهاجمی داشته و در این جهت باید دقت کافی را داشته باشیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد: حال باید منتظر بمانیم ببینیم عکس‌العمل کشورها در این قبال چیست که البته از دیشب تا به حال شاهد عکس‌العمل‌های مختلفی از انگلیس و فرانسه و ... بوده‌ایم، این در حالی است که مواضعی که چین و روسیه گرفتند مواضع بسیار خوبی است.

سالک خاطرنشان کرد: از طرفی باید حواسمان جمع باشد که موضع‌گیری که نیروی مقاومت فلسطین در مقابل حمله رژیم کودک‌کش صهیونیستی گرفتد، تحت‌الشعاع این مسائل قرار نگیرد؛ یعنی آن اقتداری که امروز در منطقه علیه صهیونیست‌ها وجود دارد را باید حفظ کرد.

وی تأکید کرد: امروز اسرائیل به دست و پا افتاده، چرا که باور نمی‌کردند که حدود 700 موشک و راکت به سمت‌شان شلیک شود و اوضاع اسرائیل را به هم بریزد.

سالک گفت: لذا این اقتدار مفاومت را هم نباید اجازه دهیم که تحت‌الشعاع برخی از مسائل دیگر قرار بگیرد چون امریکا و اسرائیل به شدت از این مسئله نگران شده‌اند و این‌ها یک طوری می‌خواهند با حرکت‌های دیگر مسئله فلسطین را تحت‌الشعاع قرار دهند.

 

رضا کریمی، نماینده اردبیل:

خروج از برجام به نفع ایران است

رضا کریمی، نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی شبکه خبری تهران نیوز با تأیید سخنان رئیس جمهور در ارتباط با کاهش تعهدات برجامی اظهار داشت: ایران عزیز ما همانند آمریکا نیست که عهدشکنى کند و یا مثل کشورهاى اروپایى سست عنصر باشد و در هر صورت خروج از برجام به نفع ایران است.

وی افزود: ایران در قبال توافقاتی که در خصوص برجام کرده پایبند است و در حال حاضر نیز از برجام خارج نشده و برجام به ما حق داده که اگر طرف مقابل تعهد خود را نقض کند آن را در کمیسیون مطرح کنیم.

کریمی تأکید کرد: اقدامات امروز دولت و نظام براى سنجش میزان پایبندى اروپایى‌ها به شعارهایى است که مى‌دهند.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در جواب سئوال خروج از برجام چه آثاری می‌تواند برای ایران به همراه داشته باشد؟، گفت: اگر قرار باشد از برجام به طور کامل خارج شویم آثار سو آن را خواهیم پذیرفت.

وی افزود: بدعهدی کشورهای طرف توافق در برجام منجر به تقویت خوداتکایی کشورمان می‌شود.

 

نادر قاضی‎پور، نماینده ارومیه:

اقدام رئیس‎جمهور در قبال بدعهدی ‎ها به برجام قابل تقدیر است

نادر قاضی پور در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، با اشاره به اظهارات رئیس جمهور در خصوص اقدام متقابل درباره برجام، اظهار داشت: زمانی که برجام را به مجلس آوردند از سوی شورای امنیت عمومی یک شرطی به آن افزوده شد و آن برخورد با برجام زمان مواجهه با مشکل بود.

وی، افزود: برای اولین بار رئیس جمهور اعلام مهلت ۶۰ روزه داده، به نظر من با تاخیر زیادی این برخورد انجام شده و آمریکا و اروپا حداکثر سو استفاده را از برجام انجام داده اند و این کار نباید انقدر طولانی می شد اما الان هم که شروع شده باید مقتدرانه کار را پیش ببرند چرا که باقی ماندن ما در برجام درست نیست و باید روزی که آمریکا از برجام خارج شد ما هم خارج می شدیم.

نماینده مردم ارومیه و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: اروپایی ها بارها مهلت هایی که از جانب خودشان بوده عمل نکردند و انتظار هم این نیست که به وعده ما عمل کنند.

وی، با اشاره به مواضع رئیس جمهور در خصوص برجام آن را مقتدرانه عنوان کرد و گفت: این اقدام روحانی قابل تقدیر است و این موضع تقابل ما در برجام مقابل کشورهای اروپایی در حال حاضر به عنوان یک نقطه قوت است.

قاضی پور، با تاکید بر اینکه ما باید منافع ملی را در نظر بگیریم نه منافع اروپا و آمریکا را، گفت: دنیا در برابر این اقدام ایران تعصب نشان می دهد اما منافع این انصراف بیش از این هاست چرا که امام راحل نیز زمانی که انقلاب اسلامی را بنیان نهاد دنیا انگشت حیرت به دهان گرفت.

بیان کرد: امیدواریم با این اقدام اروپایی ها مطالبات ایران را  عملی کنند ولی بعید به نظر می رسد.

 

احمد صفری، نماینده کرمانشاه:

تعلیق تعهدات ایران گامی برای فاصله‌گیری از برجام است

احمد صفری در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد  با حمایت از سخنان رئیس جمهوری مبنی بر اینکه برجام به هیچ وجه قابل مذاکره نیست و بخشی از تعهدات فعلی هم تعلیق می شود، اظهار داشت: رئیس جمهور هم به غربی ها مهلت 60 روزه داده تا به تعهدات برجامی خود عمل کنند.

به گفته صفری آمریکا و اروپا قابل اعتماد نیستند دیگر نوبت ثابت شدن برادری آن ها است زیرا ما به همه تعهدات خود عمل کرده ایم اما آن ها هیچ اقدامی انجام نداده اند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه انتفاع یک طرفه عقلایی نیست گفت: برجام برای ما سودی ندارد و خروج از آن ضرر کمتری دارد و حداقل می توانیم آب سنگین را تولید کنیم.

صفری با بیان اینکه از رئیس جمهور برای انجام اقدام عملی در مقابل غرب حمایت می کنیم گفت: ما همچنان پای نظام ایستاده ایم و پیرو راه امام(ره) و شهدا هستیم و آماده تقدیم خون ناقابل خود در این راهیم.

وی افزود: این اقدام رئیس جمهور اقدامی عملی برای نشان دادن تصمیم به فاصله گیری از برجام و پیامی عملی به غرب است تا آن ها بدانند انتفاع یک طرفه از برجام راهیچ عقل و منطقی نمی‌پذیرد و باید ظرف مهلت داده شده از سوی ایران به تعهدات خود عمل کنند.

نماینده مردم کرمانشاه همچنین تصریح کرد: انقلاب ما به سادگی به دست نیامده بلکه حاصل تقدیم شدن خون هزاران شهید است و از سوی دیگر نظام جمهوری اسلامی ایران متعلق به مردم است و مقام معظم هبری هم با رهنمون های پدرانه خود قوای سه گانه را به همدلی دعوت کرده و البته این قوا کنار هم هستند.

صفری خاطرنشان کرد: هرچند تورم برای مردم ضعیف کمر شکن شده و ما نگران این موضوع هستیم اما باید گفت که در حال جنگ اقتصادی به سر می بریم.

وی بیان کرد: با تدبیر قوای سه گانه و فرمایشات رهبر انقلاب با تذکراتی که می دهند تا تحت سلطه ابرقدرتها قرار نگیریم می توان از شرایط فعلی به سلامت عبور کنیم.

 

سیدمیر حمایت میرزاده، نماینده گرمی:

پیام روشن ایران به اروپایی‎ها/ توازن حق و تکلیف همیشه باید محفوظ بماند

سیدمیر حمایت میرزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری سبلان‌ما، با اشاره به تصمیمات اخیر جمهوری اسلامی ایران درباره برجام و متوقف کردن دو تعهدبرجامی، اظهار داشت: این  واکنش پیام عملی روشن و قاطعانه به غرب و اروپایی ها داشت تا آنان بدانند ایران قرار است از این پس متناسب با رفتار طرفین برجام، تعهداتش را انجام یا کاهش دهد.

وی با بیان اینکه توازن حق و تکلیف همیشه باید محفوظ بماند، افزود: همان طور که رئیس جمهور کشورمان گفت تکالیف در برابر حقوق یک اصل بدیهی حقوقی است و  نمی‌شود یک کشوری به تکالیفی عمل کند ولی از حق خودش برخوردار نشود.

 نماینده مردم گرمی  تصریح کرد: نمایندگان مجلس از واکنش رئیس جمهور در قبال بدعهدی های اروپایی ها حمایت می کنند .

وی با بیان اینکه طرف های درگیر برجام باید مهلت 60 روزه ایران را  جدی  بگیرند، گفت: تجربه ثابت کرده  ملت ایران هیچ گاه تسلیم زورگویی و قلدری نشده و نمی شود. 

میرزاده تاکید کرد: ملت ایران در ادامه مسیر نیز همچون گذشته با صلابت و اقتدار  راه شهدا و آرمان های انقلاب اسلامی را ادامه خواهد داد.

 

سیدابوالفضل موسوی بیوکی، نماینده یزد و اشکذر:

ایران در چارچوب اصول برجام تصمیم گرفته است/ ایران درس بزرگی به تاریخ می‎دهد

به گزارش یزدرسا، نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار یزدبانو در رابطه با سخنرانی اخیر رئیس‌جمهور و همچنین بیانیه شورای عالی امنیت ملی کشور اظهار کرد: دولت، مجلس و بقیه دستگاه‌های اجرایی کشور به این نتیجه رسید که در دایره اختیارات برجام و برای حفظ برجام برخورد صورت بگیرد؛ این یک تصمیم از سوی مجلس، قوه قضاییه و دولت ملی است.

سید ابوالفضل موسوی بیوکی ادامه داد: این تصمیم جدید حاکمیت از سوی رئیس‌جمهور و همچنین طی بیانیه‌ای از سوی شورای عالی امنیت ملی کشور اعلام شد؛ مبنی بر اینکه ما از برجام خارج نمی‌شویم ولی در دایره مفاد برجام از اختیاراتی که داریم، استفاده می‌کنیم.

حاکمیت ایران بر تصمیم خود استوار است

وی با اشاره به تخلفات آمریکا در برجام، گفت: ایران در برجام با 5+1 کشور طرف است و اینکه آمریکا برجام را نقض کرده و خود را آن کنار کشید، خارج از تعهد برجام بود و هر اتفاقی در مورد برجام در صلح جهانی، یا صلح خاورمیانه و یا اقتصاد دنیا بیافتد مسبب آن آمریکا است.

موسوی بیوکی افزود: دومین اشتباهی که آمریکا مرتکب شد، ممنوع کردن خرید تولیدات هسته‌ای ایران توسط دیگر کشورها بود؛ در این راستا ایران یا باید تولید را متوقف کند و یا ادامه دهد که متوقف کردن آن را در برنامه نداریم.

وی اذعان کرد: در برجام این فرصت به ما داده‌شده است که اقدام متقابل کنیم؛ این حق قانونی ما و در دایره حفظ برجام است.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: کل حاکمیت جمهوری اسلامی ایران نسبت به این تصمیم استوار هستند.

ضرورت اتحاد بیش از پیش حاکمیت و مردم

وی با بیان اینکه بازه زمانی مهلت داده‌شده 60 روز است، خاطرنشان کرد: اگر در این بازه دولت‌های 5+1 به آمریکا بپیوندند مجبوریم راهمان را به‌گونه‌ای دیگر ادامه دهیم و در غیر این صورت اگر آن‌ها شرایط را فراهم کردند که تمامی اصول حاکم بر برجام برقرار بماند، ایران هم به تعهدات خود عمل خواهد کرد.

 این مقام مسئول با تأکید بر اینکه ایران در چارچوب برجام حرکت می‌کند، تصریح کرد: تصور ما این است که تصمیم گرفته‌شده از سوی ایران اثرگذار خواهد بود.

موسوی بیوکی با اشاره به اینکه باید طی مدت 60 روز خود را برای بقیه اصولی که بر برجام حاکم است، آماده کنیم، گفت: این فرصتی برای طرفین هست؛ ایران خود را برای شرایط و اقدامات متعددی که در برجام پیش می‌آید، آماده می‌کند و طرف ما فرصت تصمیم‌گیری دارد.

اروپا باید تصمیم بگیرند که در برجام بمانند یا نه

وی افزود: البته آمریکا تصمیم خود را بر مبنای مقابله گذاشته است و این اروپایی‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند که در برجام بمانند یا نه.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران درسی بزرگی را به تاریخ خواهد داد، خاطرنشان کرد: ازآنجایی‌که برجام یک تعهد بین‌المللی است، ما در حفظ آن می‌کوشیم؛ کشور ایران به تعهدات خود متعهد است و این درس بزرگی است که به تاریخ می‌دهیم؛ از زمان خروج آمریکا از برجام هم به مدت یک سال مردم همه شرایط سخت را تحمل کرده‌اند.

موسوی بیوکی با تأکید بر ضرورت اتحاد بین مردم و همراهی آن‌ها با تصمیمات حاکمیت، گفت: این بزرگ‌ترین اتفاق تاریخی است که طی چهل سال و در این موقعیت حساس نشان خواهیم داد؛ لازم است مردم و حاکمیت همراه باهم در این تصمیم پیش بروند.

 

سید مهدی مقدسی، نماینده اراک، خنداب و کمیجان:

حمایت مجلس از تصمیم شورای عالی امنیت ملی/اطلاعیه دو پهلوی اتحادیه اروپا قابل‌پذیرش نیست

سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص اقدام اخیر ایران در رابطه با برجام گفت: رفتاری که جمهوری اسلامی ایران تا به امروز در رابطه با توافقنامه برجام انجام داد، نشانه صداقت در ایفای تعهداتش بود.

اروپا تا به حال نتوانسته از آزمایش برجام سربلند بیرون بیاید

مقدسی با اشاره به اینکه اقدامات ترامپ بار دیگر غیرقابل‌اعتماد بودن آمریکا را نشان داد، افزود: پس از خروج آمریکا از برجام، انتظار این بود که طرف‌های اروپایی جبران بدعهدی آمریکا را انجام دهند و مستقل از آمریکا نسبت به انجام تعهدات خود اقدام کنند ولی متأسفانه تابه‌حال نتوانستند از این آزمایش سربلند بیرون بیایند.

مقدسی بابیان اینکه جمهوری اسلامی تا به امروز تعهدات خود را در حوزه برجام به‌صورت یک‌طرفه انجام داده است، عنوان کرد: دراین‌بین طرف‌های اروپایی علی‌رغم وعده‌های مکرر خود هیچ اقدام عملی انجام نداده‌اند و همین امر باعث شد تا مقامات ایران بر اساس مفاد برجام به این جمع‌بندی برسند که نسبت به کاهش تعهدات خود گام بردارند.

کاهش تعهدات برجامی ایران تصمیمی منطقی و عاقلانه است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصمیم ایران جهت کاهش تعهدات برجامی را تصمیمی منطقی و عاقلانه خواند و اضافه کرد: با توجه به گذشت زمان و افزایش فشارها از سوی ایالات‌متحده آمریکا، اروپا باید نسبت به جدا کردن حساب خود از آمریکا اقدام کرده و این را در عمل نشان دهد.

وی ادامه داد: اگر اروپا اقدامی در این خصوص انجام ندهد، ایران بر اساس بندهای پیش‌بینی‌شده در توافق هسته‌ای، راهی جز کاهش بیشتر تعهدات خود ندارد چراکه زمانی که یک‌طرف توافق به تعهدات خود پایبند نباشد ازنظر حقوقی تعهدی برای طرف دیگر باقی نمی‌ماند.

اطلاعیه دو پهلوی اتحادیه اروپا قابل‌پذیرش نیست

مقدسی افزود: جمهوری اسلامی ایران تابه‌حال صبر کرده ولی امروز زمان آن رسیده که کشورهای ۴+۱ جبران مافات کنند. البته باید این نکته را یادآور شد که اطلاعیه دو پهلوی اتحادیه اروپا در خصوص ایران قابل‌پذیرش نبوده و طرف اروپایی باید جهت نشان دادن حسن نیت خود دست از وعده‌ووعید کشیده و اقدامات عملی انجام دهد.

نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان بیان کرد: اروپا و دو کشور دیگر توافقنامه برجام، باید با اقدامات عملی و رفتارهای صادقانه خود زمینه را برای فروش نفت، خرید کالا و مبادلات بانکی فراهم کنند و حساب خود را از آمریکا جدا کنند چراکه در غیر این صورت جمهوری اسلامی اقدامات لازم را در راستای مصوبات داخلی و قوانین پیش‌بینی‌شده انجام می‌دهد.

حمایت مجلس از تصمیم شورای عالی امنیت ملی

وی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز از تصمیم شورای عالی امنیت ملی حمایت می‌کنند، تصریح کرد: اقدام دولت در راستای قانون و مفاد برجام است. همچنین نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون اقدام متقابل، دولت را مکلف به انجام اقدامات متقابل در حوزه برجام کرده است.

مقدسی خاطرنشان کرد: رفتار طرف اروپایی که صرفاً به وعده‌های بدون عمل خلاصه می‌شود زمینه را برای توافقات بعدی با سایر کشورها از بین می‌برد؛ لذا امیدواریم طرف‌های دیگر برجام به‌خصوص اروپایی‌ها از آزمایش به وجود آمده سربلند بیرون آمده تا سایر توافقنامه‌های بین‌المللی از اعتبار لازم برخوردار باشد.

 

مجتبی ذوالنوری، نماینده قم:

عدم پایبندی کشورهای اروپایی به تعهدات، عامل محدود شدن همکاری‎ها می‎شود

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور درباره اقدام متقابل در قبال برجام، اظهار داشت: تصمیم آمریکا بر تحریم هر گونه فعالیت و همکاری هسته ای با ایران خطایی بود که خود آمریکا مرتکب شد و این اقدام به نفع ایران و به ضرر آمریکا بود .

وی ادامه داد: به دلیل اینکه در برجام نگفته اند که ایران حق تولید آب سنگین را ندارد یا ایران حق غنی سازی اورانیوم را ندارد و محدودیتی برای تولید ما ایجاد نشده و تنها محدودیتی که در نظر گرفته شده برای ذخیره سازی می باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: در برجام گفته شده که ایران نمی تواند بیش از 130تن آب سنگین را ذخیره سازی و انبار کند و از طرفی هم جلوی تولید را نگرفته اند یعنی ایران می تواند سالی 20تن تولید کند و طبیعتا باید به آن اضافه شود و چون گفته اند بیشتر از آن نمی توان تولید کرد پس به ایران اجازه فروش را دادند.

وی افزود: حال آمریکا خرید آب سنگین را از ایران منع کرد، برجام که به ما نگفته است شما حق تولید ندارید ، ما تولید را انجام می دهیم و این تولیدی به انباشت ما اضافه خواهد شد و هیچ خلاف برجامی هم اتفاق نیفتاده است.

تحریم ایران به ضرر آمریکا بود
نماینده مجلس ابرازداشت:  پس وقتی چشمه جوشان آب سنگین ما در حال فعالیت است و از طرفی هم اجازه فروش به ایران داده نمی شود باید این آب سنگین انباشت شود لذا این مسئله به ضرر آمریکا بود.

وی عنوان داشت: همچنین از طرفی اعلام کرده اند که ما نمی توانیم اورانیوم را بیش از 300کیلو در سال غنی سازی کنیم اما حرفی از تولید اورانیوم به میان نیامده است.

حجت الاسلام ذوالنوری خاطرنشان کرد: قبلا ایران اورانیوم را می فروخت اما در حال حاضر نمی گذارند که این اتفاق رخ دهد و حرفی هم از تولید به میان نیامده پس ما تولید می کنیم و ذخایرمان افزایش پیدا می کند پس ما مرتکب خلاف برجام نشده ایم .

کشورهای اروپایی به تعهدات خود پایبند باشند
وی افزود: ما همین مسیر انباشت را ادامه خواهیم داد و اگر در این مدت 60 روزی که آقای رئیس جمهور فرصت داده اند اروپایی ها به تعهدات خود عمل کردند و آب سنگین و اورانیوم ما را خریدند و به تحریم های آمریکا عمل نکردند و از طرفی هم به وظایف خود در خصوص سایر تحریم ها
طبق برجام که خرید نفت ایران، حل مشکلات پولی و بانکی ایران، معاملات هواپیماها و ... انجام دادند ایران هم به شرایط فعلی برجام برمی گردد.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد:  اگر اروپایی ها و شرکای ما در 1+5 به وظایف خود عمل نکنند طبیعتا ایران کار خود را با محدود کردن همکاری های برجامی ادامه خواهد داد.

 

علی کرد، نماینده خاش:

واکنش رئیس جمهور برگرفته از خواست مردم بود/ حمایت قاطع مجلس از دولت در برابر زیاده خواهی کشورهای عضو برجام

علی کرد در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، با اعلام حمایت از موضع جدی حسن روحانی در برابر برجام و کشورهای اروپایی، گفت: این عکس العمل رئیس جمهور به طور کلی حق مطلب و حرف اصلی ملت ایران و مجلس شورای اسلامی و نشان دهنده مواضع شفاف و صریح ملت ایران در برابر زیاده خواهی دشمنان است.

وی افزود: مجلس کاملاً از موضع قاطع دولت در برابر برجام و کشورهای اروپایی حمایت کرده و حامی رئیس جمهور است چرا که این موضع گیری قاطع یک پیام روشن و عملی به غرب بود تا بدانند در عمل اتفاقاتی درباره برجام در حال رخ دادن است و ایران به دنبال برخورد قاطع می باشد.

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این اقدام یک هشدار جدی از سوی ایران به غرب است بیان کرد: اروپایی ها باید بدانند مهلت 60روزه ایران به اروپا برای عمل به تعهدات نشان دهنده عزم جزم ما است و آنها نیز با شفاف کردن مواضع خود مکلفند به 100درصد تعهدات خود عمل کنند.

وی ادامه داد: وحدت همه قوا و ملت ایران در برابر زیاده خواهی های غربی ها بهترین پاسخ به آنان است و به طور کلی همگان باید بدانند برجام قابل مذاکره نیست.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۱۸۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزهای برگزاری جلسات علنی مجلس تغییر کرد

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تا پایان عمر مجلس یازدهم، مجلس شورای اسلامی سه هفته جلسه علنی خواهد داشت که روزهای آن به روال قبل برگشت.

وی یادآور شد: اخیرا جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه تشکیل می‌شد که از این به بعد جلسات مجلس شورای اسلامی همچون گذشته در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه تشکیل می‌شود.

این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: آخرین جلسه علنی مجلس در دوره یازدهم در روز چهارشنبه دوم خردادماه خواهد بود و مجلس دوازدهم کار خود را از هفتم خردادماه با برگزاری مراسم افتتاحیه‌ شروع می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره مزد کارگران؛ افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؟
  • سلاجقه در پاسخ به قدس آنلاین / پسروی آب خزر در محدوده طبیعی و عادی است
  • سلاجقه در پاسخ به قدس آنلاین/پسروی آب خزر در محدوده طبیعی و عادی است
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران/ رعیتی‌فرد: افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؛ ۱۱۹ درصد افزایش یافت
  • روز‌های برگزاری جلسات علنی مجلس تغییر کرد
  • روزهای جلسات علنی مجلس تغییر کرد +جزئیات
  • روزهای برگزاری جلسات علنی مجلس تغییر کرد
  • لایحه ممنوعیت تیک‌تاک در مجلس سنا تصویب شد