Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@16:17:08 GMT

عادات غذایی مناسب برای روزه داری

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۱۹۷۵۹

عادات غذایی مناسب برای روزه داری

فرحناز شیخ شعاعی کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، گفت: مطالعات متعددی نقش موثر روزه داری را بر سلامت، به خصوص تنظیم فشارخون، کاهش سطوح چربی‌های خون و کنترل وزن و بهبود بیماری‌های مختلف نشان داده اند. در اغلب بیماری‌هایی که عادات غذایی غلط، چاقی و افزایش وزن در بروز آن‌ها دخالت دارند روزه داری مفید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: در زمان افطار قندخون در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد بنابراین بهترین رژیم برای باز کردن روزه دریافت مایعات گرم با یکی از قند‌های ساده طبیعی نظیر یکی از موارد زیر است:
خوردن آب جوش با ۳-۲ عدد خرما (یا کمی نبات!)
خوردن شیرگرم با یک قاشق عسل
خوردن چای تازه دم و کم رنگ با خرما، کشمش و توت خشک ...
سپس میتوانید کمی نان و پنیر و گردو یا سبزی خوردن یا سوپ کم چرب یا شیر برنج و ... مصرف کنید.

شیخ شعاعی گفت: دلیل استفاده یکی از موارد بالا این است که باعث برطرف شدن تشنگی و کنترل اشتها می‌شود. هم چنین معده آمادگی بهتری برای دریافت غذا دارد.

وی تصریح کرد: باز کردن روزه با آب سرد مناسب نیست. چون تشنگی نه تنها برطرف نمی‌شود حتی ممکن است بیشتر هم شود؛ و همچنین مشکلات گوارشی، سستی و بی حالی را به دنبال دارد.

کارشناس تغذیه بیان کرد: رعایت دو اصل تنوع و تعادل را در برنامه غذایی خود داشته باشید. تنوع به معنی استفاده از همه گروه‌های غذایی اصلی شامل نان و غلات، شیر و مواد لبنی، میوه و سبزیجات، گوشت یا جایگزین‌های آن (حبوبات و تخم مرغ) می‌باشد و تعادل بدین معنی است که از هر گروه غذایی به میزان کافی دریافت داشته باشید و از کم خوری یا پرخوری پرهیز شود.

وی افزود:حذف وعده‌ی سحری برای سلامت افراد ضرر دارد و با توجه به طولانی بودن زمان روزه داری در فصل تابستان، به همه‌ی روزه داران توصیه می‌شود که حتما سحری را در برنامه‌ی غذایی خود داشته باشند. حتی اگر میل به خوردن غذا ندارید از میوه جات، سبزیجات، صیفی جات، نوشیدنی‌های سالم و شیر در سحر استفاده کنید.

شیخ شعاعی گفت: بهترین غذا در وعده سحری، غذا‌های آب پز و بخار پز، برنج و خورش‌های کم چرب و یا پلو مخلوط با حبوبات و کمی گوشت قرمز یا مرغ است.

وی افزود: سالاد (بدون سس) در وعده سحری خود نیز بگنجانید.همچنین در وعده‌های سحر و افطار از پرخوری و درهم خوری اجتناب کنید؛ و تا حد امکان به جای مصرف انواع شیرینی مثل زولبیا و بامیه که فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی (ویتامین و مواد معدنی) هستند؛ از مواد غذایی طبیعی شیرین مثل خرما، کشمش و انواع میوه‌ها استفاده نمایید. افراط در مصرف انواع شیرینی به هنگام افطار چاقی و اضافه وزن را به دنبال خواهد داشت. مصرف زیاد قند‌های ساده در وعده سحر باعث ترشح زیاد انسولین و افت قند خون در طول روز می‌شود.

کارشناس تغذیه تصریح کرد:سعی کنید یک تا نیم ساعت بعد از سحری بخوابید و از خوابیدن بلافاصله بعد از سحری اجتناب کنید.

وی بیان کرد : همچنین می توان با به کارگیری موارد زیر از تشنگی پیشگیری کرد.

بهتر است در وعده ی غذايی سحر از خوردن غذاهای چرب و خشك مانند كوكو سبزی و كوكو سيب زمينی، كتلت، گوشت های سرخ شده، ماهی سرخ شده، فست فودها، سوسيس و كالباس، غذاهای ادويه دار و پرنمک و انواع سس ها پرهيز شود كه اين نوع غذاها باعث تشنگی زياد در طول روز می شوند.

چای پررنگ و قهوه نیز مدر(ادرارآور) هستند و آب بدن را دفع می کنند بهتر است که از خوردن آنها اجتناب کنید.

مصرف یه فنجان چای تازه دم و کم رنگ در هنگام سحری مانعی ندارد‌‌.

سعی کنید از غذاهای آب پز شده و خورشت های آبدار و کم نمک استفاده کنید. غذا را خوب بجويد زيرا ترشح بزاق، از تشنگی در حین غذا جلوگیری می کند!بعد از خوردن سحری، بهتر است هنگام مسواک زدن برای کاهش تشنگی و خشکی دهان، از حجم کمتری خمیر دندان استفاده کنید.

سعی کنید در ماه رمضان میوه های آبدار و سبزیجات بیشتری مصرف کنید تا در طول روز دچار تشنگی نشوید.

سبزیجات و میوه ها به دلیل دارا بودن فیبر، در دستگاه گوارش آب جذب کرده و موجب حفظ آب و دفع نشدن زودهنگام آن از بدن می شوند، در نتیجه کمتر تشنه می شوید.

نوشیدن مایعات کافی از افطار تا هنگام خوابیدن سبب می شود تا شما در طول روز کمتر دچار تشنگی و یبوست شوید.

بهترین نوشیدنی آب است.

شربت تخم شربتی یا خاکشیر با کمی آبلیمو(کم شیرینی) و دتاکس واتر(قطعات میوه داخل آب) نیز گزینه های خوبی هستند که احتمال تشنگی در طول روز را کاهش داده و از گرمازدگی جلوگیری می کنند.

مصرف آب و مایعات فراوان در هنگام سحر و یا در آخرین لحظات نزدیک به اذان صبح باعث رفع تشنگی در طول روز نمی شود.

نوشیدن آب زیاد همراه غذا باعث رقیق شدن شیره معده و سخت هضم شدن غذا می شود.

آب و مایعات باید به مرور زمان و در فاصله بین افطار تا سحر مصرف شود.

شیخ شعاعی گفت:روزه در بیماران با توجه به نوع بیماری متفاوت است.

اصولا در بیماران با نوسانات فشارخون یا فشارخون بالا، دیابت کنترل نشده، بیماری قلبی عروقی، نارسایی کلیه، سردردهای میگرنی و بیمارانی که در طول روز باید دارو دریافت کنند روزه گرفتن توصیه نمی شود. با این حال اکثر بیماران باید نظر پزشک معالج خود را ملاک اصلی قرار دهند. و ضمن مشاوره با متخصص تغذیه اقدام به روزه داری نمایند.

وی افزود:امید است با رعایت تغذیه صحیح در این ایام پربرکت و پرفیض، ضمن حفظ سلامت تن با پیروی از احکام خداوند متعال و انجام عبادات و مناجات در این ماه مبارک بتوانیم روح و روان خود را صیقل دهیم.

انتهای پیام/ی

باید‌های روزه داری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رمضان 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۱۹۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه مواد غذایی از آسیب های آلودگی هوا محافظت می‌کند

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: برای داشتن برنامه غذایی مناسب که زیان های آلودگی هوا را به حداقل برساند، حداقل ۴۰۰ گرم سبزی و میوه تازه در طی روز باید مصرف شود و سبزی‌ها را بیشتر بصورت تازه و خام مصرف کرد چرا که ویتامین‌های آن بخصوص ویتامین C بیشتر حفظ می‌شود.

سیده سمیه اصغری، در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: مواد آلوده کننده هوا شامل مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، اکسیدهای نیتروژن دار، هیدروکربن‌های سوخته نشده، ذرات ریز معلق، برمید سرب، سایر ترکیبات سربی و... است.

وی افزود: ازجمله گروه‌های در معرض خطر در آلودگی هوا؛ کودکان، سالمندان ، مادران باردار و مبتلایان به بیماری های قلبی، ریوی است که بیشتر از افراد دیگر آسیب می‌بینند و باید امکانات لازم برای حفظ سلامت آن‌ها مهیا شود بنابراین لازم است برای مقابله با آلودگی‌ها و حفظ سلامت اعضای خانواده با برخی از موارد تغذیه‌ایی آشنا بود.

اصغری با بیان اینکه آلاینده‌های موجود در هوا با حمله به سلول‌های بدن عوارض نامطلوبی را به جا می‌گذارند، بیان کرد: در حالت عادی، سیستم دفاعی بدن، سلول‌ها را از تمامی آسیب‌های بیرونی محافظت می‌کند اما عوامل مخرب محیطی مثل اشعه ماوراء بنفش، الکل و آلودگی‌های محیط باعث می‌شوند بدن نتواند مبارزه کند در نتیجه ساختمان و عمل سلول‌های بدن توسط مخرب‌ها نظیر رادیکال‌های آزاد تخریب می‌شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: در مقابل آنتی اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که جلوی عمل رادیکال‌های آزاد را گرفته و مانع از تخریب سلول‌های حیاتی بدن می‌شوند و لذا مصرف بیشتر آنتی اکسیدان‌ها زمینه‌ایی را فراهم می‌کنند که بدن به راحتی رادیکال‌های آزاد مضر را از بین ببرد.

وی بیان کرد: عملکرد عمده ویتامین E نقش آنتی اکسیدانی دارد که این ویتامین نسبت به شرایط طبخ مقاومت بیشتری داشته که روغن‌ها (غنی ترین) منبع این ویتامین بوده که با پختن از بین نمی‌روند ولی با سرخ کردن تخریب می شوند.

اصغری افزود: روغن سویا ، روغن آفتابگردان، جوانه گندم و سایر روغن های گیاهی بوده که باید سعی شود در طبخ و فرآوری غذاها حتما" از انواع روغن‌های خوراکی گیاهی استفاده شود ضمن معرفی روغن ماهی، روغن زیتون و انواع مغزها به عنوان منابع خوب این ویتامین ولی نباید بیش از نیاز مصرف شوند زیرا در صورت مصرف بیش از حد نیاز با تولید انرژی می‌توانند منجر به اضافه وزن یا چاقی می‌شوند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه عملکرد ویتامین c  به دلیل وجود آنتی اکسیدان،  افزایش مقاومت به عفونت‌ها وافزایش جذب آهن است، گفت: این ویتامین در ‌سبزی‌ها و میوهای تازه موجود است لذا باید در برنامه روزانه حتما" از تمامی سبزی‌ها و میوه‌های فصل مصرف شود و برای کلیه افراد خانواده تاکید بر مصرف سبزی و میوه به شکل تازه درشرایط آلودگی است.

وی با بیان اینکه توصیه می شود روزانه از گروه سبزی‌ها ۳ تا ۵ واحد و گروه میوه‌ها روزانه ۲تا ۴ واحد استفاده شود، بیان کرد: هر واحد میوه برابر است با یک عدد میوه متوسط یا نصف لیوان آب میوه تازه یا یک چهارم میوه خشک و هرواحد سبزی با یک لیوان سبزی برگی (سبزی خوردن یا کاهو) یا نصف لیوان سبزی پخته یا خردشده ، یایک عدد گوجه فرنگی یا پیاز متوسط برابر است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • دریافت قند برای بدن امری حیاتی است
  • چه مواد غذایی از آسیب های آلودگی هوا محافظت می‌کند
  • دو ماده غذایی که انگل روده را از بین می‌برند
  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • کاهش آلرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی
  • بخور نخور های تغذیه در تقویت چشم و بینایی + نکات مهم
  • دو عامل چاقی که دور از ذهن هستند
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد
  • این دو ماده غذایی انگل روده را نابود می‌کنند