Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@16:34:50 GMT

غذاهاي تند، سرخ کرده و چرب هنگام سحر نخوريد

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۲۰۶۰۳

غذاهاي تند، سرخ کرده و چرب هنگام سحر نخوريد

خبرگزاري آريا - مشاور وزير و سرپرست دفتر طب ايراني وزارت بهداشت با تاکيد بر مصرف وعده سحري در ماه رمضان، گفت: پرهيز از مصرف غذا‌هاي تند، سرخ کرده و چرب در وعده سحر و کاهش فعاليت فيزيکي و ورزش، به خصوص در ساعات گرم روز، از ديگر توصيه‌هايي است که به کاهش تشنگي در طول روزه داري کمک مي‌کند.
به گزارش خبرگزاري آريا از ميزان، محمود خدادوست، ضمن ارائه توصيه‌ هاي غذايي به مناسبت ماه مبارک رمضان، گفت: در چند سال اخير، مهم‌ترين توصيه ما در ماه رمضان، بيدار شدن در سحر و مصرف وعده سحري بوده است تا از بروز ضعف در روزه داران به دليل طولاني بودن روزها، جلوگيري شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: از سوي ديگر، با توجه به تاکيد حکماي طب ايراني مبني بر خوردن غذا تنها در هنگام وجود اشتهاي صادق، به افرادي که احساس بي اشتهايي در وعده سحر دارند، توصيه مي‌شود افطاري را به صورت سبک و در حد نان و پنير و سبزي يا گردو در نظر گرفته و علاوه بر پرهيز از مصرف غذا‌هاي سنگيني مانند حليم، شله زرد، کله پاچه و آش که در توان هضم معده در فصول گرم سال نيست، وعده شام را نيز حذف کرده و يا در حد بسيار کم و سبک ميل کنند.
سرپرست دفتر طب ايراني وزارت بهداشت بر ضرورت خواب شبانه در ماه مبارک رمضان تاکيد کرد و گفت: از آنجا که همواره توصيه شده که بين زمان غذا خوردن تا خوابيدن، حداقل بايد دو ساعت فاصله باشد و اين فاصله بسته به نوع غذاي مصرفي و نوع هضم در هر فرد، متغير است، بايد برنامه غذايي در وعده افطار و يا شام را بر مبناي آن تنظيم کرد.
وي تصريح کرد: آب ولرم، خرما و يا آب ولرم و يک قاشق عسل بهترين گزينه براي بازکردن روزه است. همچنين، توصيه مي‌شود، در وعده افطار، آب و مايعات سرد به عنوان اولين انتخاب در وعده افطار استفاده نشود.
خدادوست بيان کرد: در هنگام گرسنگي و ايجاد اشتهاي واقعي، حرارت معده بالا رفته و آماده هضم غذا مي‌شود که با توجه به ساعات طولاني روز و گرسنگي طولاني مدت در ماه رمضان، معده در هنگام افطار در اوج حرارت خود قرار دارد و بايد ماده‌اي را مصرف کرد که هم مقداري حرارت معده را کاهش داده و به تعادل برساند و هم با کاهش ناگهاني آن، سبب اختلال در هضم غذاي بعدي و بروز نفخ نشود.
وي، مصرف سبزي را در وعده افطار براي کمک به اجابت مزاج و جلوگيري از بروز يبوست به عنوان يکي از مشکلات شايع روزه داري، ضروري دانست و تاکيد کرد: بايد توجه داشت که مصرف سبزي خام در سحري، ميزان عطش را در طول روز افزايش مي‌دهد و به همين دليل بهتر است در اين وعده غذايي، از سبزيجات پخته استفاده شود.
سرپرست دفتر طب ايراني وزارت بهداشت، همچنين نوشيدن ترکيب عرق کاسني و شاه تره را در وعده افطار و سحر براي جلوگيري از بروز تشنگي در طول روزه داري موثر دانست و افزود: مي‌توان يک قاشق چاي خوري تخم خرفه را در يک نعلبکي ريخته و دو قاشق غذاخوري دوغ به آن اضافه کرد تا به خود جذب کنند و سپس تخم خرفه‌ها را نيز به عرق کاسني و شاه تره که ترکيبي معتدل و مقوي معده است، افزود تا اثر ضد عطش آن را افزايش دهد.
وي، از مصرف فالوده خيار و سنکجبين يا هندوانه و سکنجبين که از مخلوط رنده شده هر يک از اين ميوه‌ها با سکنجبين به دست مي‌آيد، به‌عنوان ديگر توصيه مناسب براي رفع تشنگي در ماه رمضان ياد کرد و افزود: پرهيز از مصرف غذا‌هاي تند، سرخ کرده و چرب در وعده سحر و کاهش فعاليت فيزيکي و ورزش، به خصوص در ساعات گرم روز، از ديگر توصيه‌هايي است که به کاهش تشنگي در طول روزه‌داري کمک مي‌کند.
خدادوست با تاکيد بر منع حکماي طب ايراني از خوابيدن در طول روز، به غير از روز‌هاي طولاني فصل تابستان که خوابيدن قبل از ناهار با اصطلاح «خواب قيلوله» توصيه شده است، در خصوص خوابيدن در روز‌هاي ماه رمضان، گفت: به دليل روزه داري و نخوردن غذا در ماه مبارک رمضان، خوابيدن در طول روز براي تقويت قواي بدني و بازگرداندن رطوبت به بدن، به خصوص در افرادي که زياد تشنه مي‌شوند، توصيه مي‌شود، اما بايد توجه داشت که زمان آن هنگام غروب آفتاب و هنگام افطار نباشد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۲۰۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غذای پزشکی تولید شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، اصغر خسروشاهی اصل در توضیح طرح پژوهشی خود با عنوان «تهیه و تعیین ویژگی امول ژل‌های خوراکی حامل لیپاز پانکراسی» گفت: موضوع تحقیق یکی از نیازهای جامعه است که در بیماری نارسایی پانکراس کاربرد دارد؛ چرا که در این بیماری، پانکراس به تدریج توانایی تولی آنزیم‌های پانکراتیک را از دست می‌دهد. در این صورت جذب چربی و پروتئین مختل می‌شود.

خسروشاهی افزود: لیپاز پانکراس یکی از آنزیم‌های بسیار مهم برای هضم چربی‌ها است و از ناپایدارترین آنزیم‌های پانکراتیک به شمار می‌رود. مهمترین مشکل افرادی که نارسایی پانکراس دارند، کمبود یا فقدان آنزیم لیپاز است.

این پژوهشگر حوزه سلامت بیان کرد: کمبود هضم لیپولیتیک پانکراسی غیر قابل جبران است و چون منبع عمده انرژی چربی است احتمال سوء تغذیه افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن فقر ویتامین و ریزمغذی‌ها ایجاد می‌شود. همین امر موجب نارسایی پانکراس آنزیم لیپاز به بدن می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه، ژلان قادر به تشکیل هیدروژل‌های وابسته به دما و مقاوم به اسید است؛ می‌توان از آن در تهیه غذاهای پزشکی که داروی مورد نظر را از معده به سلامت عبور می‌دهند استفاده کرد.

این دانش آموخته دکتری تخصصی علوم و صنایع غذایی دانشگاه Reading انگلستان در ادامه به تعریف غذاهای پزشکی پرداخت و گفت: غذاهای پزشکی، نسل جدیدی از غذاها هستند که با غذاهای متداول و نیز غذاهای فراسودمند متفاوتند و هدف از تهیه و مصرف این دسته از غذاها کمک به درمان بیماران است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ژلان قادر به تشکیل هیدروژل‌های وابسته به دما و مقاوم به اسید است، می‌توان در تهیه غذاهای پزشکی از آن استفاده کرد تا داروی مورد نظر را از معده به سلامت عبور دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • وعده اتمام خاموشی‌ها در تابستان جاری/ کاهش مصرف خانگی دیگر استان‌ها، راه‌حل توسعه برق در استان‌های دیگر است؟
  • هشدار؛ این قارچ‌ها را نخورید
  • غذای پزشکی تولید شد
  • جشنواره غذاهای سنتی شهرستان گرمی برگزار شد
  • آب چاه بخورید ولی آب معدنی نخورید |‌حرف های جنجالی مدیر آزمایشگاه در تلویزیون | ویدئو
  • آب چاه بخورید ولی آب معدنی نخورید! (فیلم)
  • (ویدئو) آب چاه بخورید، ولی آب معدنی نخورید!
  • امحای ۲ تن انواع مواد غذایی غیرقابل‌مصرف در میاندوآب
  • ۱۰ کشور با بهترین غذاها در جهان؛ کدام کشور بهترین کیفیت غذا را دارد؟ (+عکس)