Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ این روزها شاهد افزایش ارتکار جرایم خرد در جامعه هستیم. نکته تلخ ماجرا آنجاست که بعضا این خرد سرقت‌ها و ارتکاب جرایم خرد از سوی افرادی رخ می‌دهد که چاره‌ای برای امرار معاش خود متصور نمی‌شوند و با این تصور راه حل های مجرمانه ای را انتخاب می کنند که هم برای خود مضر است و هم جامعه صدمه می زند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر جامعه ای در دوره ای از زمان ها؛ دچار نوسانات و مشکلات اقتصادی شده که گریبان مردم آن جامعه را گرفته است  اما نکته قابل توجه در مقاطع زمانی بحرانی اقتصادی آن است که این بحران ها می گذرند و راه حلی برای آنها یافته می شود ولی معضلات اجتماعی و آسیب هایی که در این میانه شکل می گیرد تا مدتها از بستر جامعه پاک نمی شود و بعضا خود موجب ریشه کردن مشکلات دیگر می شوند.

 امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، در خصوص تاثیر این فشارهای اقتصادی و نوع آموزشی که مردم ناخواسته در راستای این مشکلات و نوسانات اقتصادی خواهند دید بیان کرد: بعضی آسیب ها و افزایش جرایم ها از روی ناچاری صورت می گیرد و روحیه فرد مجرمانه نیست. این جرایم اغلب از سوی مجرمان؛ جرم اولی صورت می گیرد و جرایمی هم که صورت می گیرد اکثرا جرایم خرد است و اکثرا از روی ناچاری و برای تامین معاش انجام گرفته است. با ادامه شرایط اقتصادی و سامان نگرفتن قیمت ها به حتم شاهد رشد ارتکاب جرایم خرد آنهم از روی ناچاری خواهیم بود.

وی با گفتن ازاینکه بر اساس اندیشه‌های ویلفردو پارتو، جامعه‌شناس ایتالیایی، به وجود آمدن مشکلات در هر زمینه ای رسوبی را در روح و روان جامعه ایجاد می کند افزود: در شرایط نابسامان که به هر دلیل در جامعه شکل می گیرد و جامعه را در اقشار مختلف تحت تاثیر قرار می دهد باعث می شود دقت نظر مردم نسبت به عملکرد مسئولان بالا برود و خاطراتی در حافظه آن جامعه  به وجود خواهد آورد که یک نوع یادگیری  ناخواسته به مردم آموزش داده می شود که نسبت به مسائل اقتصادی چگونه فکر کنند. برای مثال می توان به 8 سال دفاع مقدس اشاره کرد که کشور دچار بحران و رکود اقتصادی بود اما پس از اتمام جنگ و رفع مشکلات اقتصادی شاهد پیامدهایی دیگر در بین مردم بودیم که نشان از وجود یک رسوب اجتماعی و تبعات روحی و روانی در بین مردم بودیم.

قرایی‌مقدم با بیان اینکه در علم جامعه شناسی اقتصاد زیر بنای یک جامعه است و روی تمامی مسائل از جمله افکار و اندیشه و روابط و تعاملات اجتماعی و بسیاری دیگر از مسائل در بین مردم تاثیر گذار است چنین ادامه داد: در شرایط اقتصادی نابسامان مردم نسبت به مواضع سیاسی حاکمان یک جامعه واکنش نشان می دهند و در خاطرشان خواهند ماند که حکام و مسئولین یک جامعه برای مردم چه کردند و چگونه جامعه را به سمتی بردند که مشکلات اجتماعی در صدر مشکلات کشور قرار گرفت که این روزها  باید حواس‌مان باشد که معضلات اجتماعی در صدر مشکلات کشور قرار نگیرد. در نتیجه این موضوعات در حافظه تاریخی یک جامعه باقی خواهند ماند و به صورت مستقیم و غیر مستقیم به نسل های آینده منتقل خواهد شد.

وی تصریح کرد: بر اساس گفته های پیتریم سوروکین ؛جامعه شناس آمریکایی، (ذهنیت حاکم بر جامعه بشری ذهنیت مادی است) یعنی تاثیرات دوره های شهودی و مذهبی و عقلانی نسبت به گذشته کمتر شده است و نتیجه به وجود آمدن این مشکلات اقتصادی و در خاطر ماندن مردم اثرات نامطلوب سیاسی ،روحی و روانی خواهد بود که شاید جرقه ای برای خیزش های اجتماعی در درون جامعه باشد.

وی در خصوص جلوگیری از گسترش این معضل و راهکارهای موجود  اظهار کرد: در این راستا قبل از هرچیزی باید ابتدا به فکر مردم و جامعه خود باشیم و در تعامل با مردم جهان بازنگری هایی جدی را داشته باشیم. بیشتر به  سمت ریشه شناسی این معضلات برویم و کمتر به مسائل جزیی که چیزی به جز صرف وقت و هزینه ندارد بپردازیم تا در قالب تعامل و گفتگو در صدد حل مشکلات و معضلات بر آییم.

این استاد جامعه شناسی در پایان  بیان داشت: در حال حاضر ما با جامعه نگران مواجه هستیم و هراسی در بین مردم وجود دارد که تمامی مسائل پیرامون جامعه و مردم را در بر می گیرد و در تمامی زمینه‌ها مانند موضوعات سیاسی و روانی و ... شاهد یک وضعیت نا متعادل هستیم که تنها را چاره برای برون رفت از این مسائل و رسیدن به یک تعادل رو آوردن به تعاملات بین المللی است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جامعه جامعه شناسی جهان سرقت مشکلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۲۱۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فقر و فقدان قدرت خرید اخلاق اجتماعی را مخدوش می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید اسماعیل موسوی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر محمودآباد با اشاره به فرارسیدن سالروز امام صادق اظهار کرد: امام صادق (ع) می‌فرمایند «گرانی قیمت‌ها اخلاق و رفتار مردم را بد و نامطلوب می‌سازد، امانت‌داری را از بین می‌برد و مردم مسلمان را از فشار و سختی به ستوه می‌آورد.».

وی افزود: از این حدیث مشخص می‌شود پدیده فقر، تکانش‌های معیشتی و فقدان قدرت خرید حیات اجتماعی یک جامعه را با خطرهای جدی روبرو می‌کند.

امام جمعه محمودآباد ادامه داد: پدیده گرانی و فقدان قدرت خرید برای اقشار جامعه اخلاق اجتماعی، حقوق اجتماعی و آرامش، امنیت و ایمنی اجتماعی را در یک جامعه دچار اسیب می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از پیامدهای خطرناک گرانی در جامعه این است که مردم را از فشار و سختی به ستوه آورده و افکار عمومی را به‌شدت تحریک‌پذیر می‌کند.

حجت الاسلام موسوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع حجاب عنوان کرد: بی حجابی و بی عفتی را دشمن به ما تحمیل کرده است.

وی با بیان اینکه به قوانین موجود در موضوع حجاب باید عمل شود، عنوان کرد: نظام از مسئله حجاب کوتاه نمی‌آید و همه به ویژه بانوان باید پر رنگ تر و با منطق و تدبیر و تبیین وارد میدان عمل شوند و نقش زینبی خود را با تبیین موضوع عفت و حجاب انجام دهند

کد خبر 6095755

دیگر خبرها

  • توان علمی دانشگاه فردوسی مشهد باید به حل مشکلات کمک کند
  • فرونشاندن التهابات اجتماعی و تنش‌های داخلی، ضرورتی امنیتی است
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • مسائل فرهنگی و اجتماعی در کف خیابان قابل حل نیست
  • اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان حرکت بزرگ اقتصادی را رقم می زند
  • مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی/ مشکلات پابرجاست
  • بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد
  • صداقت و تعامل با مردم مد نظر مسؤولان باشد
  • فقر و فقدان قدرت خرید اخلاق اجتماعی را مخدوش می‌کند
  • خدمت به مردم بالاترین جایگاه را در دین اسلام دارد