Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-05@23:18:15 GMT

مرگ پناهجویان دراثر واژگونی قایق در نزدیکی تونس

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۲۱۸۸۱

مرگ پناهجویان دراثر واژگونی قایق در نزدیکی تونس

آژانس پناهندگان سازمان ملل می‌گوید دست کم ۶۵ پناهجو براثر واژگون شدن قایق حاملشان در مدیترانه در نزدیکی سواحل تونس کشته شده‌اند.براساس همین گزارش تنها ۱۶ نفر از مسافران این قایق نجات یافته‌اند.نجات‌یافتگان می‌گویند روز پنجشنبه لیبی را ترک کرده بودند، ولی در راه با موج‌هایی سنگین برخورد کردند.

براساس آمار آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد نزدیک به ۱۶۴ پناهجو در چهارماهه اول سال ۲۰۱۹ در تلاش برای ترک لیبی به سوی اروپا کشته شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حادثه تازه یکی از مرگبارترین سوانح دریایی مربوط به پناهجویان در سال جاری است.نیروی دریایی تونس نجات یافتگان را به ساحل منتقل کرده و آن‌ها منتظر اجازه سفرند. آژانس پناهندگان سازمان ملل می‌گوید یکی از مسافران برای درمان به مرکزی پزشکی منتقل شده است.

براساس بیانیه وزارت دفاع تونس نیروی دریایی این کشور به محض اطلاع از این حادثه یک کشتی را به محل فرستاده است.پیش از رسیدن نیروی دریایی تونس یک کشتی ماهیگیری محلی که زودتر به محل رسیده بود در تلاش برای بیرون کشیدن مسافران کشتی غرق شده بود.گفته می‌شود مسافران از جنوب صحرای آفریقا بوده‌اند.

بیانیه آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد این حادثه را "یادآوری وحشتناک و ناراحت‌کننده از مخاطرات عبور از مدیترانه" دانسته است.برخی گزارش‌ها تعداد مسافران قایق را بیشتر اعلام کرده‌اند به همین دلیل ممکن است آمار واقعی تلفات بیشتر از این باشد.هزاران پناهجو سالانه تلاش می‌کنند از دریای مدیترانه بگذرند تا به اروپا برسند و لیبی یکی از عزیمتگاه‌های اصلی این عده است.

آن‌ها که موفق به انجام این سفر می‌شوند اغلب در قایق‌ها و کشتی‌هایی فرسوده مسافرت می‌کنند و بسیاری از آن‌ها در راه جان می‌دهند.از اواسط سال ۲۰۱۷ تعداد سفر‌های دریایی این مهاجران به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.این کاهش عمدتا به دلیل این بوده که ایتالیا از نیرو‌های نظامی لیبی خواسته جلوی عزیمت این پناهجو‌ها را از بنادر خود بگیرد و اگر کسی را نیز در حال سفر دریایی دستگیر شود به لیبی بازگردانده می‌شود.

سازمان‌های حامی حقوق بشر منتقد جدی این سیاست هستند.در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۱۵۹۰۰ پناهجو با طی سه مسیر مختلف از مدیترانه گذشته‌اند و به اروپا رسیده‌اند. این آمار نسبت به ساب ۲۰۱۸ کاهشی ۱۷ درصدی داشته است.یک گزارش سازمان ملل متحد که در ماه ژانویه منتشر شد می‌گوید در سال ۲۰۱۸ روزانه ۶ پناهجو در تلاش برای عبور از مدیترانه و رسیدن به اروپا جان خود را ازدست داده‌اند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: واژگونی قایق قایق پناهجویان پناهجویان تونس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۲۱۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میقاتی دریافت رشوه از اروپا برای نگه داشتن پناهجویان سوری را تکذیب کرد

به گزارش قدس آنلاین، دفتر اطلاع‌رسانی «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر موقت لبنان در پاسخ به حمله‌ای سیاسی و رسانه‌ای علیه این کشور که مدعی است «اتحادیه اروپا به لبنان رشوه داده تا پناهجویان سوری را در خاکش نگه دارد»، بیانیه‌ای در رد این ادعا منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، «اورزولا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا روز پنج‌شنبه در بیروت بسته‌ کمک‌های مالی برای لبنان به ارزش یک میلیارد یورو را که از سال جاری میلادی تا سال ۲۰۲۷ در دسترس لبنان خواهد بود، اعلام کرد.

میقاتی گفت: صحبت درباره رشوه اروپا به لبنان برای ماندن آوارگاه (پناهجویان) در خاک این کشور نادرست است، این هدیه کاملا بی‌قید و شرط است و بر اساس روال‌های پذیرش هدایا، از سوی لبنان تایید شده است.

نخست‌وزیر موقت لبنان در ادامه نیز تاکید کرد: بسته کمک‌های اتحادیه اروپا کمکی بدون قید و شرط منحصرا برای لبنان و مردم آن بوده و شامل بخش‌های بهداشت، آموزش، حمایت اجتماعی و فقیرترین خانواده‌ها است.

او همچنین توضیح داد: بسته کمک‌های مالی اروپا شامل کمک‌ها به ارتش و نیروهای امنیتی امنیت عمومی و نیروهای امنیت داخلی برای کنترل مرزهای زمینی می‌شود و هرآنچه بر خلاف این گفته می‌شود، سخنی پوچ و اتهام‌های سیاسی نادرست است.

این مسوول لبنانی در پایان بر عزم کابینه‌ این کشور برای اجرای قوانین در تمامی بخش‌های این کشور تاکید کرد و گفت: هر فردی که به شکل غیرقانونی اقامت داشته باشد، از کشور اخراج خواهد شد و در مورد این مساله غیرقابل انکار است و دستورات اجرای اقدامات لازم به دستگاه‌های مربوطه داده شده است.

تعداد پناهجویان سوری در لبنان ۱.۸ میلیون تن است که طبق برآوردهای لبنان، اسامی حدود ۸۸۰ هزار تن از آنها توسط کمیساریای امور پناهجویان سازمان ملل به ثبت رسیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • جایزه منتقدین جشنواره مونودرامای تونس به «آلاء» رسید
  • میقاتی دریافت رشوه از اروپا برای نگه داشتن پناهجویان سوری را تکذیب کرد
  • «آلاء» برگزیده مونودرام تونس شد
  • وعده مهم انصارالله یمن برای آغاز عملیات در دریای مدیترانه/ هشدار مجارستان درباره وقوع جنگ جهانی سوم/ وقوع حادثه امنیتی در نزدیکی کاخ سفید/ افزایش سطح هشدار برای 5 سفارتخانه کره جنوبی
  • تلاش روسیه برای افتتاح کنسولگری در بنغازی
  • محاصره اقتصادی اسرائیل در مدیترانه تکمیل می شود؟
  • سازمان بنادر و دریانوردی چه برنامه‌ای برای حضور دانش‌بنیان‌ها دارد؟
  • بازگشت بیش از ۱.۵ میلیون مهاجر به افغانستان
  • قایق هایی که پس از سالها در کنار کوه خواجه سیستان به آب افتاد
  • اختصاص کمک یک میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به لبنان برای مهار موج مهاجران