Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@04:36:54 GMT

نمای به‌هم ریخته ساحل شمال!

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۲۲۰۷۲

نمای به‌هم ریخته ساحل شمال!

تا سخن از گردشگری در مازندران به میان می‌آید، ذهن‌ها به سوی سواحل این استان روانه می‌شود، سواحلی که با وجود استعداد زیاد، دستخوش عدم ساماندهی و بهم‌ریختگی شدیدی است؛ عدم رعایت حریم ۶۰ متری، افزایش زباله‌های بر زمین مانده، ساخت و ساز بی رویه در سواحل و مشکلات دیگر بخشی از این بهم‌ریختگی است.

به گزارش «تابناک»، محمدحسن زال، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در این زمینه در گفت وگو با ایسنا، با تاکید بر لزوم اجرای طرح دهکده گردشگری ساحلی در این استان، اظهار کرد: گردشگر انبوهی که به مازندران سفر می‌کنند که مشکلات زیادی را برای مردم این استان به ویژه شهرهای ساحلی ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که گردشگران به خاطر تک مقصدی بودن یک مکان، فشارهای فراوانی به آن محیط وارد می‌کنند، تصریح کرد: استان مازندران با وجود داشتن جاذبه‌های فراوان، متأسفانه تنها مقصدی که از آن دیده شده گردشگری ساحلی است و آن هم به صورت انبوه اتفاق می‌افتد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه در بخش گردشگری دریا نیز تنوعی از جاذبه‌ها وجود ندارد، خاطرنشان کرد: این نوع گردشگری انبوه به خاطر تک بُعدی بودن، به طور طبیعی مشکلاتی را به بار می‌آورد که باید مهار شود.

زال گفت: در صورتی که گردشگری انبوه دوام پیدا کند از کیفیت آنچه که به آن جاذبه و مقصد گفته می‌شود کاسته شده و همانطور که در حال حاضر مشاهده می‌شود دفع زباله با مشکلات زیادی رو به رو است و موجب شده مهم‌ترین مقصد ایران و مازندران، نمای بدی داشته باشد.

دهکده ساحلی گردشگری راهکار مناسب ساماندهی گردشگری انبوه

وی از دهکده گردشگری ساحلی به عنوان یکی از راه‌های رهایی از معضلات گردشگری انبوه و تک مقصدی نام برد و یادآور شد: ساماندهی گردشگری دریا، یکی از مهم‌ترین راهکارها و راهبردها برای ممانعت از گردشگری انبوه است.

زال با اشاره به اینکه جانمایی دهکده گردشگری بسیار مهم است و در این مسیر می‌توان از مطالعات "جی آی اس" نیز بهره گرفت، گفت: دهکده گردشگری در بسیاری از مواقع می‌تواند مانع بروز خطرهای جدی شود چرا که با با مکان‌یابی حساب شده می‌توان جلوی آن را گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه به طور طبیعی گردشگران در مقصد گردشگری خود نیازمندی‌هایی دارند، خاطرنشان کرد: احداث دهکده‌های ساحلی می‌تواند محصولات و خدمات متناسب با نیاز گردشگر را ارائه دهد، بنابراین می‌توان بازار رقابتی برای جذب گردشگر را ایجاد و کیفیت در کنار قیمت مناسب تنظیم و تعریف کرد.

وی با بیان اینکه در گذشته مکانی به نام بازار و راسته آن وجود داشت که در آن به ارائه محصولات خود می‌پرداختند، اظهار کرد: به عنوان مثال در گذشته راسته زرگرها مکانی برای رقابت به منظور جذب مشتری بود و صاحب کالا بر روی کیفیت و قیمت دقت زیادی می‌کرد.

زال ادامه داد: وقتی دهکده ساحلی در فواصل مختلف در مازندران ایجاد شود موجب جذب گردشگر با توجه به کیفیت و قیمت خود می‌شوند و این یک امتیاز برای توسعه سالم گردشگری محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس دلایل عقلانی، برای ایجاد دهکده ساحلی باید مکان‌یابی کرد، افزود: با ایجاد دهکده ساحلی از یک نگاه دیگر می‌توان جلوی گردشگری انبوه را که هیچ نفعی ندارد گرفت و توزیع متوازن جمعیت گردشگری را شاهد بود.

شلوغی سواحل بیان کننده چیست؟

زال با اشاره به اینکه گردشگری ساحلی در مازندران جدید و متفاوت است و می‌تواند سواحل را از حالت بی‌نظمی، انبوه و ریسک پذیر بودن فراوان رهایی بخشد، اظهار کرد: دهکده ساحلی سازوکارهای خاص خود را دارد و از خدمات و امنیت خاص خود بهره‌مند است و در صورتی که این رویکرد توسعه یابد و اجرایی شود رقابت درستی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه با دهکده ساحلی می‌توان توزیع مناسب سرانه گردشگر را شاهد بود و اقتصاد مناطق را تغییر داد، تصریح کرد: در هر صورت جامعه محلی صاحبان این محصول و خدمات می‌شوند و این امر به منطقه کمک می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران، با اشاره به اینکه شلوغی سواحل بیان کننده آن است که یک مجموعه ساماندهی شده در آن نقاط وجود ندارد، خاطرنشان کرد: جاذبه‌های مازندران فرسودنی است و اگر از آن استفاده معقولانه صورت نگیرد به طور طبیعی این فرسودگی تسریع می‌شود.

وی با بیان اینکه مازندران در حال حاضر در همه فصول دارای گردشگر است و آنها تنها منتظر یک تعطیلات چند روزه هستند، ادامه داد: دیگر زمستان و بارش باران، در آمدن یا نیامدن گردشگر تأثیرگذار نیست.

مازندران؛ مهم‌ترین مقصد مردم تهران

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران گفت: عمده‌ترین مقصد مردم تهران در تعطیلات، مازندران است به طوریکه با وجود بارش باران و خطر جاده‌ای، به دلیل آلودگی حاضر می‌شوند برای یک مدت کوتاه به این استان سفر کنند.

این استاد دانشگاه در حوزه گردشگری، تصریح کرد: با توجه به اینکه عوامل رانشی موجب حضور گردشگران زیادی از مبدا به مقصد مازندران می‌شود، باید در نقطه مقصد، ساماندهی صورت بگیرد تا از شلوغی و بهم‌ریختگی جلوگیری شود.

زال به خدمات شایسته اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این استان اشاره کرد و گفت: در کنار خدمات صورت گرفته، اینکار مطابق با میزان جمعیتی که وارد مازندران می‌شوند نیست و سرعت تخریب زیاد شده است.

ساخت و ساز بی رویه در سواحل معضل اصلی ایجاد دهکده ساحلی

زال در ادامه با اشاره به محدودیت‌های دسترسی به سواحل با بیان اینکه این موضوع، یک بحث کلان و کشوری است، اظهار کرد: با وجود سخنرانی‌های زیادی که در این زمینه صورت گرفت، اما کار به جایی نرسیده است.

وی با بیان این‌که جانمایی در احداث دهکده ساحلی بسیار مهم است، تصریح کرد: حریم دریا در مازندران و شمال کشور ۶۰ متر تعیین شده است و باید گفت در بسیاری از نقاط این حریم رعایت نمی‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه با توجه به ساخت و سازها در سواحل احداث دهکده ساحلی با محدودیت مواجه است، اظهار کرد: زمانی که ساخت و سازهای غلط در سواحل مازندران صورت می‌گیرد و خیابان‌ها به همان سبک و سیاق قبلی باقی می‌ماند، این عوامل محدودیت شدیدی را ایجاد می‌کند که منجر به ترافیک سنگین می‌شود.

زال در پایان گفت: باید با ایجاد بهترین شرایط و احداث بهترین اماکن، رضایت گردشگر از ورود به نقطه مقصد را جلب کرد و این امر موجب وفاداری گردشگران به آن نقطه می‌شود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: شمال ساحل شمال گردشگری گردشگران مشکلات شهرهای شمالی دهکده گردشگری ماده 36 برجام ماده 26 برجام جان کری برجام بازار تبریز طرح ترافیک ۹۸ مناف هاشمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۲۲۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظهور تحول در دانشگاه های جهان را باید نتیجه خون‌های ریخته شده در غزه دانست

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، ماموستا ملاقادر قادری امروز در دیدار جمعی از پاسداران، بسیجیان، فرهنگیان و کارگران در مسجد قبا شهرستان پاوه در سخنانی اظهار داشت: خداوند را شاکرم، به روح حضرت خاتم درود می‌فرستم، یاد شهیدان انقلاب اسلامی و امام بزرگوار را گرامی می‌دارم و برای مقام معظم رهبری و مسئولان خدوم و دلسوز نظام، آرزوی سلامتی و عزت را دارم.
 
امام جمعه شهرستان پاوه گفت: ایام و مناسبت‌های پیش رو، هفتۀ عقیدتی سیاسی سپاه، هفتۀ معلم و روز کارگر را تبریک عرض می‌کنم و حضور برادران و خواهران محترم را گرامی می‌دارم.
 
این عالم اهل سنت تصریح کرد: از روز تشکیل نهاد مقتدر سپاه در کنارش از همان سال ۱۳۵۸ همواره افرادی دلسوز برای نماز و توجیه و تربیت وجود داشته‌اند.
 
ماموستا قادری افزود: در سال ۱۳۶۲ به امر بنیان‌گذار جمهوری اسلامی (ره)، در استان‌ها و سپس شهرستان‌ها انسان‌های شایسته‌ای به‌عنوان نمایندگان ولی‌فقیه معرفی شدند. حضور این افراد بحمدالله جایگاه فکری و تربیتی خاصی به نیروهای مسلح ما داده و تا امروز در چهار دهه و اندی موفق بوده‌اند؛ لذا خدمت حاج‌آقای عبدی پور و دوستانش در عقیدتی سیاسی ناحیۀ مقاومت بسیج سپاه پاوه و فرماندهی محترم سپاه پاوه خسته نباشید و این ایام را هم تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.
 
وی در ادامه با اشاره به روز معلم و جایگاه معلم در جامعه عنوان کرد: با شهادت شهید مطهری که روز شهادتش به‌عنوان روز معلم و سپس هفتۀ معلم نام‌گذاری شده، تحول خاصی در نظام آموزشی ایجاد شد، این بزرگوار هم خون و هم آثارش در جمهوری اسلامی، در دانشگاه‌ها و مدارس و کل جامعه اثرگذار شد و برای همه ما سرمایه‌ای معنوی گردید.
 
امام جمعه شهرستان پاوه گفت: به نظر بنده دو کتاب شهید مطهری به نام‌های "خدمات متقابل اسلام و ایران" و "جاذبه و دافعۀ علی (ع)" پیام ویژه‌تری دارند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: امسال در تهران با مسئولان ملاقاتی داشتم و عرض کردم باید یکی از ما قلم به دست بگیرد و در خصوص خدمات ما به جمهوری اسلامی و خدمات جمهوری اسلامی به ما کتابی بنویسد چون هم ما به جمهوری اسلامی خدمت کرده‌ایم و ۴۵ سال بر فکر خود ایستاده‌ایم و شهید داده‌ایم و هم جمهوری اسلامی در خدمت به ما در حد توان دریغ نکرده است. هنوز کسی حاضر نشده چنین کتابی بنویسد تا مسئولینی که به پاوه وارد می‌شوند بدانند چه خدماتی انجام گرفته است؛ معتقدم شهید مطهری در این کتاب از اسلام و ایران دفاع شایسته‌ای کرده است.
 
ماموستا قادری اضافه کرد: کتاب دوم هم جاذبه و دافعه است، ما مسئولین اگر این دو خصلت را نداشته باشیم در زندگی موفق نخواهیم بود. باید ما نسبت به دوستان جاذبه و نسبت به کسانی که قابل اصلاح نیستند، دافعه داشته باشیم.
 
وی بیان داشت: شخصی نزد حضرت علی (ع) رفت و گفت: یا علی احبک و احب معاویة بن ابوسفیان؛ هم شما و هم معاوین بن ابوسفیان را دوست دارم. حضرت علی فرمود: «أنتَ أعمی» شما بصیر نیستید. خط من و معاویه جدا از هم است لذا باید بین من و معاویة بن ابوسفیان یکی را دوست داشته باشی.
 
امام جمعه شهرستان پاوه گفت: پس اگر شما کارگزار جمهوری اسلامی هستید و جمهوری اسلامی را قبول دارید، باید خط دیگری را نپذیرید چون باعث نفاق می‌شود و اگر مخالف جمهوری اسلامی هستید روی پای خود بایستید؛ اما اگر هر دو را قبول کنید، بصیرت ندارید.
 
ماموستا قادری تصریح کرد: جایگاه معلم در آیین ما مهم و ارزشمند و آسمانی است. خداوند و پیامبر ما معلم‌اند. پس معلم شایسته، خلیفة الله و جانشین رسول‌الله است و معلمان و اساتید مدارس و دانشگاه پدران معنوی فرزندان ما هستند و بچه‌های ما را معلمان به مقصد می‌رسانند.
 
امام جمعه شهرستان پاوه در ادامه با اشاره به نقش کارگران در جامعه، یادآور شد: پیامبر عزیز ما در لحظۀ آخر خداحافظی فرمودند: سه اصل را فراموش نکنید. ۱-نماز ۲-زکات ۳-احترام خدمتگزاران و کارگران و افراد زحمتکش جامعه.
 
وی افزود: به کارگران عزیز هفتۀ کارگر را تبریک عرض می‌کنم به آنان خسته نباشید می‌گویم. زحمات کارگران عزیز مورد احترام ماست امید است مسئولان محترم و کارفرمایان عزیز در فکر زندگی و معیشت کارگران باشند.
 
ماموستا قادری در بخش دیگری که از سخنان خود عنوان کرد: همه شما شاهدید در دنیا در دانشگاه‌ها تحولی در حال ظهور است؛ در طول هفتۀ گذشته تا به امروز در ۷۵ دانشگاه آمریکا حرکتی شروع شده که دولت آمریکا را سرافکنده کرده است و تا این لحظه ۹۰۰ استاد دانشگاه و دانشجو را دستگیر کرده‌اند.
 
امام جمعه شهرستان پاوه گفت: دانشجویان و اساتید می‌گویند: کشتن انسان‌ها در سرزمین فلسطین و غزه را متوقف کنید. آن دانشجویان کاری با اسلام و قرآن و عقیدۀ مردم غزه ندارند ولی به‌ عنوان یک اصل انسانی به دفاع از انسانیت و شرف، خود را زیر پای پلیس آمریکا قرار می‌دهند و در روبروی کاخ سفید ۵ هزار نفر نماز می‌خوانند. این موضوع خیلی مهم است. این‌ها همه نتیجۀ خون‌هایی است که به‌ناحق در غزه ریخته می‌شود.
 
ماموستا قادری تصریح کرد: پس از یک بعد نوای الله‌اکبر دارد در کنار کاخ سفید طنین انداز می شود و از بعد دیگر ۹۰۰ استاد و دانشجوی آمریکایی به خاطر دفاع از ملت مظلوم فلسطین در زندان هستند. حیف است ما کردها از این حرکات نوعی دیگر تفسیر کنیم. آفرین بر این دانشجویان، آفرین بر شرف آنها و ننگ تاریخ به حاکمان آمریکا و اسرائیل و غرب؛ نقش والای معلمان در توسعه و تعالی کشور شایسته تکریم و سپاس است.
 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رونمایی از ۲ پلتفرم بومی گردشگری و مرکبات در مازندران
  • ظهور تحول در دانشگاه های جهان را باید نتیجه خون‌های ریخته شده در غزه دانست
  • سالن ورزشی آلاشت بازسازی می شود
  • شکل‌گیری بیداری انسانی در سراسر دنیا به برکت خون‌های ریخته شده در غزه
  • دریافت نشان ملی مرغوبیت ۲۸ کالای صنایع دستی مازندران
  • حرکت عادی خودرو‌ها در جاده‌های شمال
  • اجرای برنامه‌های راهبردی برای دو زنجیره مهم مازندران
  • لزوم برندسازی محصولات برای جلوگیری از خام فروشی در مازندران
  • اقامت در مجموعه آب درمانی محلات ۵۷ درصد افزایش یافت
  • جوی آرام و ترافیک روان در جاده‌های شمال