Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-08@09:13:02 GMT

چین، عراق و امارات؛ سه مقصد عمده کالاهای غیر نفتی ایران

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۲۳۵۲۴

چین، عراق و امارات؛ سه مقصد عمده کالاهای غیر نفتی ایران

اقدامات صورت گرفته برای توسعه صادرات غیرنفتی باعث شده است تا شاهد رونق در این حوزه باشیم به طوری که در سال گذشته بیش از ۴۴ میلیارد دلار درآمد از این طریق عاید کشور شد و سه کشور چین، عراق و امارات در صدر فهرست کشورهای واردکننده کالاهای غیرنفتی هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، کشورمان در سال های اخیر برنامه ریزی های فراوانی برای توسعه صادرات غیرنفتی انجام داده است این اقدام علاوه بر کاهش فشارهای تحریم برای کاهش وابستگی اقتصاد به نفت نیز صورت گرفته است که تاکنون نتایج قابل توجهی را برای اقتصاد کشورمان به ارمغان آورده است به طوری که بر اساس آمارهای گمرک ایران صادرات غیرنفتی سال گذشته ۴۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳ و واردات ۴۲.۶ میلیارد دلار و نشاندهنده تراز تجاری مثبت ۱.۷ میلیارد دلار بوده است.

 

بنابراین گزارش، آمارهای گمرک نشان می دهد در بحث صادارت نسبت به سال قبل از آن ۵.۶ درصد کاهش داشتیم که بیشتر ناشی از تحریم ها بود. در بحث واردات نیز نسبت به سال ۹۶، ۲۱.۷ درصد کاهش داشتیم و عمده کاهش کالاهای وارداتی مربوط به گروه کالاهایی مصرفی و لوکس بود که به طور یقین مصوبه هیات وزیران مبنی بر ممنوعیت ورود ۱۳۳۹ قلم کالا در این امر موثر بود.

 

این گزارش می افزاید: معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران نیز در گزارشی ۲۵ مقصد عمده صادرات کالای بدون نفت خام ایران در فروردین ماه را بررسی کرده است. بر این اساس حدود ۹۳ درصد از صادرات کالای بدون نفت خام ایران در فروردین ماه به ۲۵ کشور بوده که این موضوع به خوبی نشان می دهد لازم است تا در تعداد مقاصد صادراتی کالاهای کشور تنوع ایجاد شده و بر تعداد آنها افزوده شود.

چین بزرگترین مقصد عمده صادرات کالای بدون نفت خام ایران با ارزش صادرات ۷۱۱ میلیون دلار بوده که ۲۸ درصد از کالای بدون نفت خام ایران به این کشور صادر شده است. پس از چین، کشورهای عراق با ۳۸۹ میلیون دلار و کره جنوبی با ۲۵۰ میلیون دلار به ترتیب مقاصد عمده صادراتی ایران در ماه نخست سال ۹۸ بوده اند. حدود ۱۵ درصد از کالای بدون نفت خام ایران در فروردین ماه امسال به کشور عراق و حدود ۱۰ درصد آن به کشور کره جنوبی صادر شده است.

 

به این ترتیب صادرات ایران تنها به این سه کشور حدود ۵۳ درصد از کل صادرات را شامل شده است. از سوی دیگر صادرات کالای بدون نفت خام ایران در فروردین ماه به امارات ۲۳۱ میلیون دلار بوده و بعد از آن نیز افغانستان ۱۴۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده است.

 

کشورهای ترکیه با ۱۱۹ میلیون دلار، هند با ۱۱۷ میلیون دلار، پاکستان با ۷۶ میلیون دلار، اندونزی با ۷۴ میلیون دلار و تایلند با ۳۴ میلیون دلار کشورهای پنجم تا دهم وارد کننده کالای بدون نفت خام از ایران بوده اند.

 

براساس آمار منتشر شده، بعد از ۱۰ کشور نخست، کشورهای برزیل با ۳۲ میلیون دلار، غنا با ۳۰ میلیون دلار، روسیه با ۲۶ میلیون دلار، جمهوری آذربایجان با ۲۰ میلیون دلار، آلمان با ۲۰ میلیون دلار، سوریه با ۱۶ میلیون دلار، ازبکستان با ۱۱ میلیون دلار، ترکمنستان با ۱۱ میلیون دلار، عمان با ۱۰ میلیون دلار و کویت با ۱۰ میلیون دلار در جایگاه های یازدهم تا بیستم کشورهای وارد کننده کالا در فروردین ماه امسال از ایران بوده اند.

 

پنج کشور آخر این فهرست نیز سری لانکا (۹ میلیون دلار)، گرجستان (۸ میلیون دلار)، قطر (۸ میلیون دلار)، ویتنام (۸ میلیون دلار) و ایتالیا (۸ میلیون دلار) هستند./

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان ماه مبارک رمضان خبرگزاری شبستان برجام هرمزگان نماز جمعه برنامه های ماه رمضان آذربایجان غربی روزنامه شیراز افزایش صادرات صادرات غیر نفتی صادرات کالا صادرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۲۳۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطار ترانزیتی روسیه به مقصد هندوستان وارد کشور شد

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت راه و شهرسازی، بنا بر اعلام شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و با پیگیری و دیپلماسی حمل‌ونقل ریلی در دولت سیزدهم، دومین قطار ترانزیتی کانتینری ۷۷۴ تنی شامل تعداد ۱۶ واگن و ۳۱ کانتینر باردار، روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه سال جاری از مبدأ روسیه به مقصد بندرعباس، از مرز ریلی اینچه‌برون وارد کشور ایران شد.

این قطار ترانزیتی بلافاصله پس از انجام تشریفات گمرکی به سمت بندرعباس اعزام شد تا از آنجا به کشور هندوستان ارسال شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برنامه ریزی برای صادرات ۳ میلیارد دلار کالا از مرز مهران به عراق
  • رشد ۹۸ درصدی صادرات کالاهای اظهارشده در گمرک خسروی
  • راهکاری برای تشویق و انگیزه سرمایه‌گذاران تدوین شود
  • صادرات کالاهای اظهارشده در گمرک خسروی رشد ۹۸ درصدی داشت
  • قطار ترانزیتی روسیه به مقصد هندوستان وارد کشور شد
  • تجار قمی در فروردین ماه به ۲۲ کشور صادرات کالا داشتند
  • ریل گذاری ایران و امارات برای افزایش صادرات
  • انجام بیش از ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع و مصرف‌کنندگان عمده
  • سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کل کشور است
  • انجام ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع