Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@19:14:08 GMT

بجامانده از گذشته دور ‏

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۲۴۱۰۷

بجامانده از گذشته دور ‏

تهران- ایرنا- نان ‌های بومی گیلان، پاره‎ای بجامانده از نیاکان،اینک جایگاهی در هزینه‌ های زندگی روزانه بومیان پیدا کرده است. از زمان تولید برنج در گیلان، پخت گونه ‌های نان برنجی نیز آغاز شد مانند تمیجان، کشتا، خُلفه، بِپُخته، لاسه ‎نُون و لاکو؛ و هر یک هواداران خود را دارد.

زندگی پس از آب، وابستگی زیادی به غذا دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از کارآفرینان در پی ایده‌های نو برای کسب و کارند که البته ساده نیست. هرچند افزایش جمعیت و درخواست بیشتر برای گونه‌های خوراکی، بناجار زمینه کنش‌گری در این زمینه را فراهم می‌آورد.

بایستگی داشتن درآمد از راه صنعت غذا این است که درباره ‌تولید بهداشتی، شیوه ‌های سلامت غذایی و نگهداری درست خوراکی‌ها دانش بسنده داشت.‏ کار نانوایی، به دو گونه می‌تواند انجام ‌‌شود. یکی این که مغازه کوچکی اجاره کرد و نان خود را فروخت؛ یا ‌که بدون فروشگاه، یک تولیدی بزرگ نان ایجاد کرد و به گونه ‎ای انبوه در شهر پخش کرد. نان از سودآورترین ایده ‌های کسب و کار صنایع غذایی است که می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب آن را راه ‌اندازی کرد.

اما در این میان، در گیلان تولید گونه ‌‎های نان برنجی نه صنعتی بلکه خانگی رایج است و روستای تمیجان لنگرود خاستگاه نان خشک برنجی است؛ که از آن‌ جا به روستای دیوشَل ‌ و تالش‌محله رفته است. در برخی روستاهای گیلان، پیشینه پخت نان برنجی صدسال است و برخی کارشناسان به بیش از این باور دارند.

** نانی با دو هویت ترد و نرم
منیژه روزدار مدیر کارگاه تولیدی نان برنجی تمیجان می‌گوید: «درست است که ما روستایی هستیم اما برنج نیم‎دان مورد نیاز خود را کیلویی بیش از 7 هزار تومان می‎خریم؛ برنج مصرفی ما از گونه ‌هاشمی، رضاجو و صدری است؛ ما برنج را خیلی خوب پاک می‎کنیم و می‌شوییم و خاک و گل ‌اش را می‌گیریم و خمیر می‎کنیم که سنگ‌ریزه و ناخالصی نداشته باشد و کمی زعفران برای خوشگرنگ‎شدن می‌افزاییم. از آرد برنح بازار استفاده نمی‌کنیم و برنج را خودمان می‌‎ساییم که مرغوب باشد.»

«درکل به نان ‎های محلی گیلان و پلاس‎نان می‎گویند. ما نان سنتی برنجی(سفید) و تمیجان(برشته و نرم) و کشتا(خلفه) تولید می‎کنیم بدون مواد نگهدارنده و شکر؛ مردم می‎توانند نان تمیجان را به جای بیسکوییت میل کنند. بیشتر نان‌ها شیرینی‎شان از خود برنج است. بسیاری نان تمیجان را به نام نان رژیمی می‌شناسند و استفاده می‌کنند.»

«نان تمیجان باید روی ساج پخت شود اما دیگر نان ‌ها نیاز به ساج ندارد و روی صفحه برنجی، فلز، سنگ و تئوب(تابه) قابل پخت است. در قدیم نان تمیجان را بدون دستگاه و با دست درست می‌کردند ولی اینک همه کارها خودکار شده است. در قدیم با هیزم‎آتش، درست می‎‏کردند که طعم دود و هیزم به خود می‎گرفت ولی اینک از انرژی گاز استفاده می‎شود.»

«با آن که نان تولیدی خود را به گونه انبوه، خودمان نمی‎بریم که در بازار پخش‎کنیم ولی با این حال نان پخته‎ شده ما تا پایان روز در همین محل کارگاه تمام می‌شود. مشتریان ما خود به این‎جا می‌آیند و به اندازه نیاز خود نان می‎برند. من با 11 خانم دیگر در این کارگاه از سپیده‌دم مشغول به کاریم، باز جوابگوی همه درخواست‌ های مردم نیستیم و نان کم می‌آوریم. از همه‌ جای گیلان برای بردن نان به این‌جا می‎آیند. مردم از نان تمیجان به همراه خرما برای روز رغائب استفاده می‌کنند. در مناسبت روز رغائب سال پیش نتوانستیم نان کافی برای مردم تهیه کنیم و بسیاری دست‌خالی از این‌جا برگشتند با آن که از پیش سفارش داده بودند. همان ‎گونه که گفتم از 6 بامداد کار را شروع می‌کنیم و باز نمی‎رسیم به همه درخواست ‌های نان پاسخ بدهیم.»

«در ایجاد کارآفرینی که من انجام داده‌ام و 12 تن مشغول به کار شده‌اند، دولت کمک نکرده است و من ناچار شده‌ام وام 18 درصد بگیرم که سودش برای یک تولید کننده خانگی سنگین است.»

«نان نرم‌ شده تمیجان تا یک‎هفته در یخچال می‎ماند. مشتریان ما تنها محدود به گیلان و مازندارن نیستد بلکه از ایتالیا و فرانسه و مکزیک، ایرانیان ماندگار در آن‌جا می‎آیند و از این‌جا نان می‌‎برند؛ چون ماندگاری نان تمیجان تا 2 سال است؛ با این همه هنوز امکانات صادرات نداریم.»

«من به شکل سنتی پخت نان برنجی را از مادرم آموخته‌ام. قدیم‌ها مادران ما نان تمیجان را روی سنگ و به کمک چوب‌ دستی و سوخت هیزم که البته آن‎زمان فراوان بود- تهیه می‎کردند اما اینک همه کارها از خمیرگیری تا پهن ‎کردن، کار دستگاه خودکار است و تنها کنار ساج پخت را با دست انجام می‌دهیم.»

«نرم‌کردن نان بیسکوییتی تمیجان ساده است؛ چند ثانیه در تشت آب می‌اندازند و روی توری خشک می‌کنند و در پارچه می‎ پیچند و در یخچال می‎گذارند. همه نان‎هایی که در بازار فروخته می‌شود از گونه نرم آن است زیرا مشتری بیشتری دارد و حتما پس از به خانه بردن باید در یخچال قرار گیرد و تا 2 روز خورده شود.»

** بجامانده از گذشته دور ‏
شهرستان کوچصفهان و روستای کته‎سر خمام و تمیجان و دیزبن و دیوشل و تالش ‌محله لنگرود، نان‌های بومی گیلان را به گونه ‌ای نیم‌صنعتی و به گونه انبوه و البته غیرکارخانه‌ای تولید می‌کنند.

خانواده ‌هایی که به شکلی خودجوش به تامین نان بازار می‌پردازند، زیادند و شاید شمارشان از دویست بگذرد ولی آنچه کار آنان را شبیه به هم می‌سازد پیروی از یک فرمول است؛ گذر‎ ‎نکردن از دستور(رسه‌ پی)سنتی؛ وگرنه به گونه‎ای آشکار به کیفیت و طعم نان برنجی آسیب خواهد زد. همچنین استفاده از برنج خشبوی گیلان و آرد برنج تولید خانگی و ساج یا سنگ نیز سخن نخست را می‎زند؛ برای همین هنوز کارخانه‌ای ایجاد نشده که نان برنجی روستایی گیلان را از سکه بیندازد و خانواده ‌ها را از درآمد اندک ‌شان محروم کند. بر دولت است که همچنان پروانه‌ای برای ساخت کارخانه تولید نان برنجی ندهد و بدین‌ گونه از آسیب و پاشش خانواده‌های تولیدگر نان برنجی جلوگیری کند.

در بیشتر خانه‌های روستاهای لنگرود، خمام و کوچصفهان یک دستگاه خمیرگیر و دستگاه پهن‌کننده و کوره چدنی وجود دارد و خانواده‌ها به تولید نان برنجی سرگرم‎اند. نان‌ها در نایلون بسته‌بندی‌های شده و از سوی بازارگردها در فروشگاه‌های شهر رشت و آستانه و لاهیجان و استان مازندران به‌فروش می‌رسد. همچنان بیشترین سهم هوادار از آنِ نانِ کهرباییِ تمیجان است.

هنوز هم تولید کنندگان نان ‌برنجی، آرد برنج آماده از بازار تهیه نمی‌کنند و خود برنج را خیس و خمیر می‌کنند زیرا بر این باورند که مگر این، نان خوبی به دست نمی‌آید؛ همان‎گونه که در گذشته‌های دور نیز خانواده‌ ها برنج به آسیاب بادی روستا می‎بردند که برایشان آرد کنند. آن زمان‌ها ‏ برخلاف اکنون، فروشنده نان برنجی‌های خانگی، مردان خانه بودند که نان برنجی را برای فروش به هفته‌بازارهای گیلان می‌بردند. همان گونه که گفته شد پیشینه نان برنجی به دوران آغاز کشت برنج در گیلان می‎رسد. ‏

کاظم مرادی کارشناش مواد غذایی می‌گوید: «پرونده نان ‌های برنجی گیلان و شیوه‎های پخت آن مدت‌هاست در میراث فرهنگی کشور خاک می‎خورد اما هنوز انگار تاریخچه و خاستگاه‎اش روشن نشده است.»‏

** اقتصاد سرگردان
پیش ‌ترها چشم مردم روستاهای گیلان به درآمد برنج بود، سپس به چای روی کردند. با واردات چای خارجی و کمبود آب و خشکیدن درختچه‌های چای، دوباره امید به تولید نان برنجی خانگی برگشت. امروز حتی برخی خانواده ‌ها درآمدی مگر نان برنجی خانگی ندارند؛ بسیار زنان هستند که عمری را پای کوره ‌های ساج گذرانده‌اند بی این که به نان و نوایی رسیده باشند یا پس‎اندازی داشته باشند یا بیمه شده باشند و اکنون بازنشستگی دریافت کنند. تنها چیزی که برایشان مانده، تنی رنجور و چهره‎‏ای آتش‎سوخته و ساجی کهنه و کوره‌ای دود گرفته است.

کاظم مرادی می‌گوید: «مردم لنگرود هم صیادند و هم چایکار و هم باغدار و هم شالیکار. در کنار این‌ها نان‎ های خوشمزه ‎ای نیز تهیه می‎کنند. یکی از این روستاها لیلاکوه است که تولید نان تمیجان، کشتا و خلفه در آن رواج دارد.»

«پیشتر فرآیند تولید نان مانند خمیرگیری، چونه‌گیری و پهن‎کردن با دست انجام می‎شد ولی اینک با فراوانی دستگاه ‎ها، کارها مکانیزه شده است. بیشتر نان‎ پزهای خانگی از 5 بامداد کار را آغاز می‌کنند.»

«تولید نان برنجی در لنگرود پیشینه‌ای بیش از 100 سال دارد. اینک در روستاهای این شهرستان، صدها کارگاه تولید نان برنجی وجود دارد که در هر یک از آن‎ها تا 5 تَن سرگرم کارند.»

«در شرق گیلان نیز به ویژه در آستانه، نانی به نام خلفه(کشتا) پخت می‌شود که پر از دانه شنبلیله و کدو تنبل است و با بویی خوش و گیرا و طعم اشتهاانگیز و دارای پروتئین. آنان که استادند برای این که نان بافت بهتری بیابد، بدون چوب نورد، نان را گرد و پهن می‌‍‌کنند و روی دیگ سفالی(گَمج) می‌پزند. نان لاکو، نانی نارک و کهربایی و ویژه نوروز است؛ پیش از پخت چونه‎های خمیر نان را کمی در آب جوش می‌پزند.» ‏

می‌پرسم: آیا نان‌های از دور خارج‌شده، دوباره با کیفیت بهتر بر خواهند ‌گشت؟ مرادی پاسخ می‌دهد: «البته اگر وضع اقتصادی بهتر شود! گیلان از سویی استان خلاق غذا نام دارد و از دیگرسو، به نان‌های برنجی‌اش مانند تمیجان، خشکه‌نون، غلاچ، بولوکی، پیربو، شتیه، ساج نون، بوکُر، خُکسه، داش چوریی مشهور است؛ این نان‌ها ویژگی یگانه خود را از برنج‌های خوشبوی گیلان مانند‌هاشمی و صدری یافته بودند که اینک برخی از آن‌ها دیگر پخت نمی‌شود.»

«در گذشته گونه‎ای نان چارگوش با شیرینی ملایم و خشک مانند بیسکوییت تهیه می‌شد که کمی از نان‌های دیگر گیلانی کلفت‌تر بود و بیشتر لب‌چره کودکان مدرسه‎رو بود. نان بولوکی قدیم همانندی زیادی با نان‎های حجیم امروزی داشت که با ورود نان‌های فانتزی غرب، جا را برای آن ‌ها خالی کرده است.» ‏

‏«نان غلاج، تیره و سبوسی و سرشار ویتامین ‏B‏ است؛ از ویژگی این نان، پخت طولانی و ماندگاری بالای آن است و هنوز کسانی که به گذشته وفادارند در گوشه و کنار گیلان و مازندارن آن را به شکل خانگی و صنعتی می‎پزند.»

«پِربو نام دیگر بربری است به شکل گرد و دارای دانه خشخاش. امروز نیز برخی بربری‎های شهر، نان خود را به شکل گرد ناخن می‎زنند. نان چوروک، به زبان آذری نان، بیشتر ویژه فومن است و با رومالی از زردچوبه و نشاسته. کلوس‎نانِ رودبار را روستاییان در تنور سنتی خانگی می‌پزند و رویش آمیزه‌ای از شکرسرخ و زیره می‎ریزند. این نان دوآتشه و برشته است.»

** نان پرهوادار ‏
نادره ب، دختری از روستا و دانش‌آموخته علوم غذایی از ترفندهای تولید نان تمیجان می‌گوید: «نان تمیجان، خوش‎طعم و با شیرینی بسیار ملایم، مانند ته‎دیگ برنج، با رنگ طبیعت رنگ‌‎آمیزی شده است با طیفی از کهربا تا شیری‌رنگ؛ این نان رنگش را از برشتگی نشاسته برنج می‌گیرد. اگر کم روی ساج بماند و برشته نشود مانند کشتا نان بی‎رنگ خواهد بود.»

«تمیجان برشته برای نگهداری، نگرانی برانگیز نیست زیرا در تابستان و زمستان و بیرون از یخچال و پیچیده در پارچه نخی تا 2 سال می‎ماند و هنگام استفاده نیز نیاز به توستر ندارد و با کمی آب زدن انگار تازه از کوره درآمده باشد نرم و لطیف خواهد شد. و با بویی از شالیزار‌های گیلان. البته کسی که می‌خواهد یک لب‌چره درست کند، به جای خشک تمیجان، یک نان نرم تمیجان می‎گیرد و لایش یک خرما می‎گذارد؛ همان عصرانه قدیمی روستاییان گیلانی.» ‏

از بهای این نان می‌پرسم، می‎گوید: «اینک بهای نان تمیجان کیلویی 12 تا 14 و برخی جاها 16 هزارتومان است؛ ولی در سوپری‌ها درون‌شهری آن را دانه‌‌ای می‌فروشند.»

** کارآفرینی نو
از محمد قربانی مدرس کارآفرینی در باره چگونگی تولید نان خانگی می‎پرسم. می‌گوید: «امروز کارآفرینی تنها محدود به نان خانگی نیست. رستوران ‌های سلف‎سرویس هم از رایج ‌‌های این روزها در زمینه صنعت غذا است. مردم همیشه دوست دارند غذا به انتخاب خودشان باشد و از نگاه به گزینه‌های موجود خوش‌شان می‌آید. البته داشتن استراتژی درست برای بازاریابی در این مورد مهم است.'

'تهیه غذا نیز پرهوادار است. مردم برای دورهمی‌های خود در پی غذا هستند. افزون بر این می‌توان با برنامه‌ریزی مجالس و رویدادها نیز کسب درآمد کرد. این کار نیاز به کمی سرمایه دارد.»

«کافی شاپ نیز در یک در دهه گذشته، خوب گسترش یافته است. یک کارآفرین با علاقه و با استعداد می‌تواند با یافتن یک سرمایه‌ گذار در این مورد کار راه‌ انداز باشد. کافی ‎شاپ هم مکانی برای درآمد و هم محلی برای آرامش است.»

«پخت شیرینی خانگی برای ‌جشن‌ها کاری ‌ست که می‌تواند در فر خانگی هم انجام شود. این کار نیاز به سلیقه و ذهن خلاق دارد. همچنین بازار خوبی برای عرضه لیموناد از لیمو در سوپرمارکت‌ها وجود دارد. ایجاد روابط داد و ستد با سوپرمارکت‌ها در این کار بسیار اهمیت دارد و بیش از آن، اهمیت تهیه بهداشتی لیموناد است.»

«اگر کسی از آشپزی لذت می‌برد و به خلق دستورهای خوشمزه و ساخت طعم‌های نو گرایش دارد می‌تواند به برگزاری کلاس‌های آشپزی بپردازید و مدرس شود. تهیه دسر و فروش آن نیز می‌تواند در انسان کارآفرین این انگیزه را پدید آورد که دسرهای جدید درست کند این ایده‌ای است که برای خلاقیت جا زیاد دارد و برای این کار به یک فروشگاه نیاز است. می‌توان انواع کیک، شیرینی، بستنی، کلوچه، پای و دیگر دسرها را با سلیقه‌ مشتریان سازگار ساخت.»

«فرآوری غذا و خوراک نیز بسیار گسترده است و بخش‌های گوناگونی دارد مانند فرآوری، بسته‌بندی، بازاریابی و پخش. دلخواه‌ترین فرآوری‌ها می‌تواند دربرگیرنده مربا، ژله، شربت، چاشنی‌ها، خیارشور، سس و کچاپ باشد. می‌توان از مقیاس کوچک و با فرآوری محدود آغاز کزد و با رشد کسب و کار، گونه‌های دیگر را به لیست تولید افزود.»‏

«کامیون‌ های فروش خوراک در گردش، مجال دیگری برای وارد شدن به کارآفرینی و بازار است. یک انسان با کمترین تجربه در زمینه صنایع غذایی می‌تواند این کار را در یک محیط شهری انجام دهد. کارآفرین می‌تواند با استخدام چند راننده، مواد غذایی یخ‌زده و بسته‌بندی مانند بستنی، نوشیدنی و دسر بفروشد. ‏‎ ‎فروش «غذاهای طعم‌دار» هم نیاز به فروشگاه‌ دارد؛ این‏گونه از مواد غذایی، ایده‌ نویی است و دست‎کم می‌توان با سرمایه کم انجام داد. البته انتخاب یک مکان مناسب شرط موفقیت است.»

منبع: روزنامه اطلاعات؛ 1398،02،21
گروه اطلاع رسانی**9117**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي روزنامه اطلاعات كارآفريني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۲۴۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امنیت شغلی در گرو رونق تولید/ بیمه کارگران ساختمانی پیگری می‌شود

ایسنا/گیلان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان، کاهش نرخ بیکاری را موجب امنیت شغلی دانست و گفت: امنیت شغلی صرفا قرارداد دائمی نیست و رونق تولید و اشتغال به امنیت شغلی منجر می‌شود.

سیاوش آقاجانی امروز، ۸ اردیبهشت ماه در نشست کارگر، کارفرما و دولت که به مناسبت روز کارگر برگزار شد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را پیگیر مطالبات کارگران دانست و اظهار کرد: مشکلات مربوط به بیمه تکمیلی و مزد و... جزو اصلی ترین مطالبات جامعه کارگری است.

وی بیمه کارگران ساختمانی را جزو اولویت‌های دولت و مجلس دانست و افزود: دولت و مجلس به دنبال حل این مشکل هستند و به زودی مشکلات و موانع ایجاد شده در این خصوص برطرف خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان بر نظارت بر تشکلات کارگری به ویژه تشکلات کارگران ساختمانی تاکید و عنوان کرد: برخی از افراد سودجو از یارانه بیمه کارگران ساختمانی سوء استفاده می کردند لذا تشکلات کارگران ساختمانی باید نظارت بر کارگاه ها و کارفرمایان را جدی بگیرند تا ضرری متوجه کارگران ساختمانی نشود.

آقاجانی با تاکید بر لزوم تداوم بیمه کارگران ساختمانی به عنوان مطالبه به حق کارگران، خاطرنشان کرد: تشکلات کارگری استان ضابطه‌مند و قانونی و درست پیگیری مطالبات کارگران و بازنشستگان را در دستور کار دارند.

وی خواستار پیگیری قانونی و مستمر مطالبات کارگران شد و خاطرنشان کرد: نحوه پیگیری تشکلات و شوراهای اسلامی کار به رشد سایر تشکلات و همکاری دستگاه های اجرایی و امنیتی کمک می کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با بیان اینکه برخورد با کارفرمایان متخلف را دنبال می کنیم، گفت: برخورد با کارفرمایان متخلف عملا صفر بود و هیچ پرونده معرفی به دادگاه نداشتیم، اما در دولت سیزدهم حمایت از کارگران را با جدیت دنبال می‌کنیم و سال گذشته حدود ۱۵۰ کارفرمای متخلف را به دادگاه معرفی کردیم؛ البته حوادث کارگاهی صفر نمی‌شود، اما روند را کاهشی خواهیم کرد.

آقاجانی از اجرای ۱۶ طرح طبقه بدی طی دو سال گذشته خبر داد و متذکر شد: از کارگران و کارفرمایان و بازنشسته ها حمایت می کنیم؛ پیگیری مطالبات کارگران نیز به تولید ضربه نخواهد زد.

وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از تقابل کارگر و کارفرما، تاکید کرد: اگر متولیان حوزه کار به تکالیف قانونی خود درست عمل کنند، این تقابل ایجاد نمی شود و بدون ملتهب شدن فضای کارگاه و توقف تولید، به حق و حقوق کارگران رسیدگی خواهیم کرد.

مدیرکل تعاون گیلان با اشاره به فعالیت ۴۷ شورای اسلامی کار در استان، بیان کرد: حمایت از کارفرمایان جدی است، اما حمایت از حوزه کارفرمایی به معنی نادیده گرفتن حق کارگران نیست.

آقاجانی با اشاره به پیگیری های مدیریت درمان تامین اجتماعی استان جهت ارائه خدمت به کارگران و بازنشستگان، تاکید کرد: پیگیر افزایش درمانگاه های تامین اجتماعی هستیم.

وی کاهش نرخ بیکاری را موجب امنیت شغلی دانست و گفت: امنیت شغلی صرفا قرارداد دائمی نیست و رونق تولید و اشتغال به امنیت شغلی منجر می شود؛ در کنار تولید و اشتغال، مهارت نیز به امنیت شغلی کمک می کند و لذا تشکلات به سمت آموزش و مهارت و ایمنی بروند.

مدیرکل تعاون گیلان با بیان اینکه جذب نیروی کار در شرکت ها و کارخانجات سخت شده است، افزود: در سنوات گذشته شاهد اعتراض کارفرمایان نسبت به قانون تعیین حداقل دستمزد بودیم و لذا اکنون فرصت خوبی است تا کارفرمایان با کارگران بر سر حقوق و دستمزد به تفاهم برسند، زیرا با مشاغل بیشتر، راحت‌تر و با درآمد بالاتر مواجه هستیم.

آقاجانی با بیان اینکه کارگاه‌های دارای مشاغل سخت یا تخصصی باید دستمزد بیشتری پرداخت کنند تا در جذب و حفظ نیروی کار مشکل نداشته باشند، عنوان کرد: کارفرمایان باید از مدیریت سنتی مبتنی بر حداقل دستمرد به سمت مدیریت مبتنی بر تناسب دستمزد و رشد تولید و توسعه کارگاه و... بروند؛ در واقع اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و پرداخت پاداش افزایش تولید و دیگر امتیازات و رفاهیات، به ایجاد انگیزه برای حفظ و جذب نیروی کار کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری گیلان طی سه سال گذشته حدود سه درصد کاهش یافته است، اضافه کرد: شاهد کاهش دو درصدی نرخ بیکاری در کشور هستیم که نشان دهنده بهبود وضعیت بازار کار است.

مدیرکل تعاون گیلان با اشاره به بیانات رهبر انقلاب، امنیت شغلی را در گرو رونق تولید دانست و یادآور شد: رونق کارگاه و جهش تولید و بهبود اشتغال، امنیت شغلی را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: در گذشته کارفرمایان با صف طولانی متقاضیان کار مواجه بودند، اما اکنون این شرایط وجود ندارد و کارفرمایان برای جذب و حفظ نیروهای کار خود باید امتیازاتی فراتر از قانون هم در نظر بگیرند.

آقاجانی، تعادل بازار کار را دغدغه اصلی کارگران دانست و متذکر شد: کار و کارگر در نظام اسلامی دارای ارزش ذاتی بوده و با تولید ارزش رابطه مستقیم دارد؛ مقام معظم رهبری سال جاری را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری فرمودند و لذا مصداق بارز مشارکت مردم همین نیروی کاری است که در عرصه تولید حضور دارد.

وی ایجاد هر نوع ارزش افزوده در بخش های صنعتی و کشاورزی و... اعم از تولید کالا یا خدمات را به مثابه تولید دانست و تاکید کرد: تولید حلال مشکلات اقتصادی بوده و به رشد درآمد ناخالص ملی کمک می کند.

مدیرکل تعاون گیلان رونق تولید را مساوی کاهش تورم و افزایش اشتغال دانست و ادامه داد: با کاهش نرخ بیکاری، آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و طلاق نیز کاهش می یابد و شاهد رفع مشکلات ازدواج و مسکن و فرزندآوری و... خواهیم بود.

وی با بیان اینکه تولید به بازار ارز سامان می دهد و پیامدهای تحریم را خنثی می کند، گفت: کارگران و کارفرمایان نقش محوری در تحقق شعار سال دارد و باید شاهد تولیدات کیفی‌تر باشیم؛ رهبر انقلاب از مسئولان نیز خواستند که فرایند تولید را تسهیل و موانع آن را رفع کنند تا مردم بتوانند سهم بیشتری در تولید داشته باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گیلان قطب صنایع غذایی در کشور
  • افتتاح نخستین طرح صنعتی گیلان در سال جهش تولید
  • تجلیل از ۳۰ نفر از جامعه کار و کارگری گیلان
  • ضرورت تعامل صنعتگران با رسانه ها برای جهش تولید
  • نقش حیاتی تولید در گره گشایی مشکلات جامعه
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • تحقق شعار سال نیاز به مدیران انقلابی و جهادی دارد
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • امنیت شغلی در گرو رونق تولید/ بیمه کارگران ساختمانی پیگری می‌شود