Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-29@17:06:50 GMT

«نخاله» زخمی بر پيكره «شهر جهانی سفال»

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۲۴۵۶۰

«نخاله» زخمی بر پيكره «شهر جهانی سفال»

ندانم‌کاری‌ها در ریختن نخاله‌ها اطراف رودخانه قوری‌چای و تلنبار شدن آنها در اطراف شهر جهانی، شهر کوچک اما جهانی لالجین را می‌آزارد که امیدواریم سال 98 سال خروج از اين وضعيت باشد.به گزارش بلاغ،از همدان، لالجین به عنوان شهر جهانی سفال و سرامیک دارای کارگاه‌های متنوع سفال و سرامیک است، اما گاهی ناملایمات روزگار این شهر کوچک را می‌آزارد و ندانم‌کاری‌ها شهر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا چشم کار می‌کند نخاله‌های چینی بهداشتی و سرامیک شکسته در سه کیلومتری لالجین رها شده و فضای ناخوشایندی را ایجاد کرده است.

وجود این ضایعات و نخاله‌ها تا جایی پیش رفته‌ که رودخانه «قوری‌چای» پر شده و در اطراف آن هم زمین‌های کشاورزی در امان نیستند؛ سال گذشته خبرگزاری فارس طی انتشار چند گزارش مکتوب و تصویری به این معضل پرداخت اما تاکنون اقدام بارزی در این زمینه صورت نگرفته است.

این نخاله‌ها در شهر جهانی لالجین به یک تهدید بزرگ محیط زیستی بدل شده‌ است، تمام دستگاه‌های متولی هم حل این مشکل را مهم می‌دانند و معتقدند باید این نخاله‌ها جمع‌آوری و به نقطه‌ای دور شهر انتقال یابد و یا هرچه زودتر بازیافت شود.

دپوی ضایعات سفال و سرامیک کارگاه‌های داخل شهر و قالب‌های گچی و سرامیکی واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک سفال و سرامیک لالجین باعث پر شدن بستر رودخانه فصلی «قوری‌چای» شده بود که امسال با بارندگی‌های سیلابی می‌توانست مشکل‌ساز شود.

هرچند این اواخر ورود بخش خصوصی برای انتقال این ضایعات برای بازیافت یک کار اساسی است اما کارخانه بازیافت هنوز تکمیل نشده که برای تسریع در این امر، بخش دولتی نیز باید در کنار بخش خصوصی به این موضوع توجه داشته باشد.

ضایعات در حال خروج از لالجین است

بر این اساس رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لاله‌جین در گفت‌وگو با  فارس با بیان اینکه نخاله‌های اطراف شهر لاله‌جین در حال جمع‌آوری است اظهار کرد: زمان‌بر بودن جمع‌آوری به این دلیل است که شرکت کند پیش می‌رود زیرا تجهیزات آن هم کم است.

محمدرضا قادری با بیان اینکه بیشتر ضایعات مربوط به نخاله‌های چینی و بهداشتی است نه سفال و سرامیک گفت: بر این اساس سازمان صنعت، معدن تجارت باید وارد شود ولی در زمینه سفال و سرامیک هم تاکید بر جمع‌آوری آن داریم هرچند میزان آن اندک است.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری تلاش می‌کند ضایعات در محلی که تعیین شده، دپو شود افزود: رودخانه‌ای که قبلاً ضایعات در آنجا ریخته می‌شود، در ایام سیل توسط شهرداری بازگشایی شد تا مشکل حادی ایجاد نشود.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لاله‌جین در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شهر جهانی لالجین در زمینه مبلمان شهری دچار تحولاتی شده است گفت: گل‌کاری، پیاده‌روسازی و اصلاح جدول‌ در دستور کار شهرداری است که بخشی انجام شده و بخشی در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه صنایع‌دستی گازکشی کارگاه‌ها مدنظر بوده و هست به طوری که طی چند سال گذشته 470 کارگاه از گار برخوردار شدند.

قادری در خصوص اقامت گردشگران نیز گفت: یک کمپ گردشگری در شهر فعال شده است اما یکی از دلایلی که شاهد اقامت در لالجین نیستیم، نزدیکی این شهر به همدان است که گردشگران پس از بازدید از لالجین بازمی‌گردند.

وی با تأکید بر اینکه برای هتل از تسهیلات کم‌بهره می‌توان در نظر گرفت افزود: مجوز ایجاد دو سفره‌خانه سنتی نیز صادر شده که به زودی اجرایی می‌شوند.

نریختن نخاله‌ها در اطراف شهر لالجین بحث مهم کارگروه مدیریت پسماند

مدیر صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه ریختن نخاله‌ها در اطراف شهر لالجین بحث مفصلی است که طی چند سال اخیر در حال پیگیری است اظهار کرد: این موضوع در کارگروه پسماند مطرح شده و در حال پیگیری نیز هست تا ببینیم در آینده چه پیش می‌آید.

علی حیدری بیان کرد: این مسئله باید از طریق صنایع تبدیلی پیگیری شود که هنوز تکمیل نشده و دستگاه‌های مرتبط نیز در این زمینه دخیل هستند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دستگاه‌های مختلف پیگیرند به نتیجه کلی برسند افزود: تمام دستگاه‌های دخیل در جمع‌آوری نخاله‌ها در تلاش هستند که این ضایعات جمع‌آوری شود و یکی از مباحث مهم مدیریت پسماند است.

ریختن ضایعات سفال و سرامیک در رودخانه «قوری‌چای» ممنوع شد

شهردار لالجین نیز در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: زمینی در نظر گرفته شده و مجوز محیط زیست نیز دریافت شده تا ضایعات تا زمانی که مجوز آقای گرشاسبی برای ایجاد کارخانه بازیافت آماده شود، در آنجا ریخته شود.

حمید محبی بیان کرد: دیگر اجازه پراکندگی برای ریختن نخاله‌ها داده نمی‌شود و کانکسی در اطراف رودخانه «قوری‌چای» قرار دادیم که مانع از ریختن نخاله‌ها شود.

امیدواریم طی چند ماه آینده پاکسازی شهر جهانی لالجین از ضایعات سفال صورت گیرد و این شهر برای همیشه به عنوان یک شهر جهانی زیبا در دیدگان و اذهان باقی بماند.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۲۴۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحید شمسایی: جایی برای اشتباه وجود ندارد/ با تمام وجود می‌جنگیم

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، در ابتدای نشست فنی دیدار ایران و تایلند، شهاب سفال‌منش دستیار اول شمسایی آخرین تغییرات و برنامه‌های احتمالی تایلند را با آنالیز پنج مسابقه آخر این تیم برای بازیکنان تشریح کرد.

سفال‌منش نقاط ضعف و قوت حریف را با تأکیدات سرمربی و کادر فنی بر روش‌های غلبه بر دفاع حریف و مراقبت در برابر ضدحملات بیان کرد.

در ادامه وحید شمسایی با اشاره به مسیری که تیم تا امروز آمده است گفت: ما به هیچ وجه نباید این فرصت قهرمانی را از دست بدهیم، حتماً هواداران این تیم ورزشگاه را پر می‌کنند اما ما ایرانیم و با تمام وجود برای این افتخار می‌جنگیم.

تیم ملی فوتسال ایران ساعت ۱۴:۳۰ امروز یکشنبه در دیدار فینال مقابل تایلند به میدان می‌رود.

کد خبر 6090778

دیگر خبرها

  • افزایش سهم ایران از بازارهای جهانی با تقویت صادرات سفال
  • تمرکز همدان بر توسعه زنجیره ارزش سفال و کشمش
  • چگونه پاکستانی‌ها از ضایعات الکترونیکی طلا استخراج می‌کنند؟ (فیلم)
  • پلمب ۱۷ انبار غیرمجاز جمع‌آوری و فروش ضایعات در شیراز
  • وحید شمسایی: جایی برای اشتباه وجود ندارد/ با تمام وجود می‌جنگیم
  • جمع آوری افزون بر ۲ هزار سرویس نخاله از سطح شهر خرمشهر
  • متصدی واحد جمع‌آوری ضایعات در خواف به حبس محکوم شد
  • توقیف ۲۰ خودرو تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در پردیس
  • صدور حکم حبس برای متصدی غیرمجاز جمع‌آوری ضایعات
  • توقیف ۲۰ خودرو متخلف تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در پردیس