Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@18:15:40 GMT

مصرف مواد کافیین دار در ایام امتحانات استرس را زیاد می کند

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۲۵۹۲۷

مصرف مواد کافیین دار در ایام امتحانات استرس را زیاد می کند

تهران - ایرنا- یک متخصص تغذیه گفت: دانش آموزان مصرف مواد غذایی کافیین دار را در ایام امتحانات محدود کنند هر چند در کوتاه مدت سبب بیداری و تمرکز حواس می شود، اما مصرف زیاد آن در بلند مدت، سبب برهم زدن تمرکز حواس و حتی کاهش یادگیری، افزایش استرس و اضطراب می شود.

مینا معتمد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: تغذیه در زمان امتحانات نقش مهمی در کارایی و عملکرد مغز دارد، در زمان امتحانات معمولا دانش آموزان دچار اضطراب و استرس می شوند زیرا میزان ترشح هورمون آدرنالین وکورتیزول دربدن افزایش می یابد که به بدن کمک می کند انرژی بیشتری برای مقابله با شرایط استرس داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: چای، قهوه و حتی برخی شکلات ها دارای کافئین است، آب میوه های صنعتی نیز به دلیل داشتن شکر و مواد افزودنی مناسب نیستند، به این دلیل که انرژی زیادی را یک جا تخلیه و آزاد می‌کنند، استرس زا هستند و باید مصرف آنها در ایام امتحانات کمتر و مصرف آب میوه طبیعی و تازه که در منزل تهیه می شود مناسب است.

* شیر بنوشید
معتمد ادامه داد: مصرف روزانه دو تا سه واحد از گروه شیر و مواد لبنی (ماست و پنیر) که حاوی ویتامین های گروه b بخصوص ویتامین b2 و b12 هستند و هم چنین مصرف روزانه سه تا پنج واحد از سبزی ها و دو تا چهار واحد از گروه میوه ها به نشاط دانش آموز کمک می کند.
این متخصص تغذیه با بیان اینکه مصرف آب، شیر و لبنیات تسکین بخش هستند و می‌توانند در کاهش استرس دانش آموزان موثر باشند، گفت: دانش آموزان بهتر است در موقع امتحان و استرس از غذاهای سبک و زود هضم و غذاهایی که انرژی‌شان به مرور آزاد می‌شود، استفاده کنند، غلات و موادی حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده که حاوی فیبر بیشتری از جمله نان های سبوس دار مثل نان سنگک و نان جو هستند سبب کاهش استرس در افراد می‌شود.
معتمد تصریح کرد: در ایام امتحانات نباید وعده‌های غذایی را حذف کرد به خصوص صبحانه در کنترل استرس نقشی اساسی دارد، زیرا در هنگام صبح، میزان ترشح کورتیزول به بیشترین حد خود می رسد و صبحانه سبب کنترل استرس می‌شود.
وی به دانش آموزان توصیه کرد: در ایام امتحانات از مصرف غذاهای چرب وشور بخصوص فست فودها خودداری شود، زیرا غذاهای چرب و شور دیرتر هضم می‌شوند و در شرایط استرس‌زا مانند ایام امتحانات، در کارکرد دستگاه گوارش اختلالاتی مانند سوءهاضمه و تهوع ایجاد می کنند.

*غذاهای چرب باعث خواب آلودگی می شود
معتمد تاکید کرد: خوردن غذای چرب و سنگین قبل از امتحان موجب خواب آلودگی در جلسه امتحان می شود.
به گفته وی، مصرف انواع مغزها از جمله بادام، گردو و فندق بدلیل اینکه حاوی اسید های چرب ضروری امگا 3 وامگا 6 و بسیاری از املاح معدنی مثل آهن وروی هستند به یاد گیری و تمرکز حواس کمک می کنند و باید به عنوان میان وعده در ایا م امتحانات استفاده شود.
اجتمام**91059022

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سواد سلامت معتمد امتحانات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۲۵۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه تن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان معدوم شد

 فریبرز راشدی  اظهار کرد: در ششمین روز از هفته سلامت و در راستای اجرای طرح تشدید کنترل بهداشتی واحدهای عرضه کننده مواد غذایی ، یک انبار زیرزمینی که مملو از مواد غذایی تاریخ گذشته بود کشف شد.

وی ادامه داد: اقلام غذایی کشف شده در این انبار شامل انواع آبمیوه و آبلیمو به وزن تقریبی سه تن است که چهار تا پنج ماه از تاریخ انقضای آنها گذشته بود.

رئیس مرکز بهداشت زاهدان تصریح کرد: این مرکز بهداشت، سلامت شهروندان را خط قرمز خود دانسته و با متصدیان متخلف از مقررات بهداشتی برخورد قانونی خواهد کرد.

وی افزود: در روز جاری نزدیک به ۱۹ تن مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی غیر قابل توزیع معدوم شد.

راشدی بیان کرد: این میزان مواد غیرقابل مصرف توسط بازرسان بهداشت محیط از انبارها و مراکز تهیه و توزیع سطح شهر زاهدان جمع آوری شده است.

وی تاکید کرد: پس از انجام مراحل قانونی و کسب مجوزهای لازم در محل سایت زباله شهرداری زاهدان و با حضور نماینده قوه قضائیه معدوم شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • سه تن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان معدوم شد
  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید
  • ۵۰ حوزه امتحان نهایی در استان سمنان تجهیز شده است
  • پشت پرده «قلیان اکسیژن»؛ قلیان اکسیژن چیست و قیمت آن چقدر است؟
  • برگزاری امتحانات نهایی در ۵۰ حوزه امتحانی در سمنان
  • تفاهم نامه مدیریت مصرف در حوزه صنایع شهرستان خوی امضا شد 
  • ۱۴۰هزار دانش آموز در امتحانات نهایی خوزستان شرکت می‌کنند
  • ۱۴۰ هزار دانش‌آموز خوزستانی در امتحانات نهایی شرکت می‌کنند
  • فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان