Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@21:32:54 GMT

فرود فلامینگوها در تالاب گاوخونی پس از 2 سال غیبت

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۲۶۴۹۸

فرود فلامینگوها در تالاب گاوخونی پس از 2 سال غیبت

نخستین گروه از فلامینگوهای مهاجر پس از حدود 2 سال در تالاب بین المللی گاوخونی در شرق اصفهان فرود آمدند.

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار داشت: از چند روز گذشته حدود یکصد تا 150 قطعه فلامینگو پس از حدود 2 سال غیبت و آبگیری نسبی در تالاب بین المللی گاوخونی فرود آمده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حسین اکبری افزود: این گونه پرنده آبزی در مهاجرت های بهاره از عرض های جغرافیایی شمالی به سمت مناطق میانی و جنوبی پرواز می کند.
وی با بیان اینکه بارش ها و سیلاب های فروردین امسال منجر به آبگیری بخشی از این تالاب و تجدید حیات برخی از پوشش های گیاهی منطقه شد، تصریح کرد: همین امر باعث مراجعه برخی از گونه های جانوری مانند فلامینگو، انواعی از اردک ها، مرغابی ها، غازها، پرستوهای دریایی، پلیکان، باتلان و کِشیم به گاوخونی شد.
اکبری دبی آب ورودی به تالاب بین المللی گاوخونی در زمان حاضر را حدود 250 لیتر در ثانیه اعلام و خاطرنشان کرد: ابتدای امسال در یک بازه زمانی از حدود هشتم تا 16 فروردین به دلیل بارش های زیاد و سیلاب، دبی ورودی تالاب به حدود 10 تا 15 متر مکعب بر ثانیه هم رسید.
وی ادامه داد: با این میزان ورودی، حدود 10 درصد تالاب آبگیری شد اما پس از آن با قطع شدن بارش ها و گرم شدن هوا، بخشی از آب تالاب تبخیر شد و به سمت خشک شدن رفت.
سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان با بیان اینکه امسال بسیاری از تالاب ها در کشور وضعیت مناسبی پیدا کردند، گفت: تالاب گاوخونی به دلیل اینکه آورده آبی قوی و حقابه زیست محیطی چندانی نداشت و از طرفی وسعت آن بسیار بزرگ و حدود 47 هزار هکتار است و در اقلیم گرم و خشک با شرایط تبخیر بالا قرار گرفته، در مقایسه با سایر تالاب ها وضعیت خوبی ندارد.
اکبری با اشاره به اینکه در زمان حاضر نمی توان گفت که چه مقدار آب وارد تالاب شده است، اظهار امیدواری کرد که امسال با توجه به بارش ها و ذخیره آبی خوبی که وجود دارد، حقابه زیست محیطی تالاب بین المللی گاوخونی تخصیص یابد.
گاوخونی یکی از 19 تالاب بین المللی ایران است که در کنوانسیون رامسر در سال 1975 به ثبت رسید.
تالاب گاوخونی دارای وسعتی حدود 476 کیلومتر مربع است و در انتهای مسیر رودخانه زاینده رود در فاصله 140 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان و 30 کیلومتری شهر ورزنه قرار دارد.
کاهش تبعات تغییرات آب و هوایی، تصفیه پساب های جاری شده در زاینده رود، پرکردن سفره های آب زیرزمینی، جلوگیری از سیلاب، گردشگری و مباحث فرهنگی، تثبیت شن های روان و گنجینه متنوع زیستی و ژنتیکی از جمله ارزش ها و کارکردهای تالاب گاوخونی است.
حقابه زیست محیطی تالاب گاوخونی در هر سال 176 میلیون متر مکعب است./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۲۶۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر

ترکیه در صدد ساخت نخستین ناو هواپیمابر بومی خود است؛ طرحی بلندپروازانه که هدف آن برآورده‌کردن نیازهای این کشور در حوزه نیروی دریایی است.

به گزارش ایسنا، خبرها حاکی از آن است که ناو هواپیمابر ترکیه قرار است از فناوری «استوبار» (STOBAR) استفاده کند.

در این فناوری هواپیماها بدون کمک منجنیق‌های روی عرشه و تنها با نیروی حاصل از موتور خود به پرواز درمی‌آیند.

در همین راستا، عرشه این ناوها را مانند سکوهای پرش اسکی، شیب‌دار می‌سازند.

بااین‌حال، ازآنجاکه بیشتر هواپیماهای استفاده‌شده روی این ناوها از قابلیت فرود عمودی بهره‌مند نیستند، کابل‌های فرود همچنان در هنگام فرود به هواپیماها کمک می‌کنند.

به گزارش «کلش ریپورت»، طول این کشتی ۲۸۵ متر، عرض آن ۷۲ متر و وزن آن ۶۰ هزار تُن خواهد بود. همچنین بر اساس گزارش‌ها، حداکثر سرعت این ناو هواپیمابر ترکیه به ۲۵ متر خواهد رسید.

بر اساس طرح اولیه آنکارا، این نا هواپیمابر ظرفیت حمل ۵۰ جنگنده را خواهد داشت که ۲۰ فروند از آن‌ها روی عرشه و ۳۰ فروند در آشیانه ناو نگهداری خواهند شد.

این ناو می‌تواند برای پرواز پرنده‌های مختلفی مورداستفاده قرار گیرد، از جمله جنگنده‌های «آنکا ۳»، هواگرد نظامی سبک «هورجت»، پهپاد «بیرقدار کیزیلما» و پهپاد «بیرقدار تی‌بی ۳».

طراحی و ساخت این ناو بر عهده دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه است؛ نهادی که گرچه تا امروز چندین ناوچه و ناوشکن تولید کرده، اما تجربه‌ای در حوزه ناو هواپیمابر ندارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مرغان آتشین مهاجر رقص کنان به تالاب بین المللی هامون بازگشتند
  • تمساح سرگردان در فرودگاه/ عکس
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت
  • طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر
  • احیای موقت گردشگری در تالاب بین‌المللی هامون
  • غیبت ستاره‌های کوبایی در هفته نخست VNL