Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-30@16:40:02 GMT

به آه مظلوم گرفتار شدیم

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۲۶۵۱۰

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم،‌ روزنامه «الجریده» سودان امروز- شنبه- با تیتر اصلی نوشت که «عمر البشیر» رئیس جمهوری مخلوع این کشور به اتهام‌های وارد شده علیه وی از سوی بازرسان قضائی پس از سرنگونی قدرت اعتراف کرده و گفته است: «به آه مظلوم گرفتار شدیم».

دادستان کل سودان با تحقیق درباره اتهام عمر البشیر به کودتا علیه دولت قانونی در سال ۱۹۸۹ موافقت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

موافقت دادستان با این بازرسی پس از آن صورت گرفته است که گروهی از وکلای بزگ سودانی علیه گروه «اخوان المسلمین»‌ با عنوان «جبهه ملی اسلامی» به اتهام کودتا علیه دولت قانونی و تخریب نظام قانونی  و انحلال مؤسسه‌ها و اتحادیه‌ها اقامه دعوی کرده‌اند. 

این شکایت به قوانین قدیمی سال ۱۹۸۳ استناد می‌کند، چرا که قانون کیفری فعلی توسط البشیر و نظامش تغیییر کرده است.

«علی محمود حسنین» از وکلای قانونی سودان توضیح داد که آنها در متن شکایت، بر اساس ماده ۹۶ قانون مجازات سودان علیه عمر البشیر و تمام عوامل رژیمش که در این کودتا مشارکت داشته‌اند، اقامه شکایت کیفری کرده‌اند.

وی گفت که دادستان کل شکایت نامه را پذیرفته و به معاون کیفری دادستان درخارطوم ، برای تحقیق واگذار کرده است و این همان دایره ویژه جنایی است که فرماندهی کل ارتش سودان در آن قرار دارد و البشیر فرماندهی کودتا را در سال ۱۹۸۹ از آنجا آغاز کرده است. 

دادستان کل که مسئول بازرسی البشیر، رئیس جمهوری مخلوع است، بر اساس قانون شماره ۴۰/ ۲۰۱۹ ذیل ماده ۱- ۶ از قانون برخورد با پول خارجی و ماده ۱۵ قانون مبارزه با پولشوئی و تأمین مالی تروریسم عمل می‌کند.

پیش از این نیز گزارش¬ها حاکی از آن بود که بازرسی از البشیر بر موضوع مستغلات و دارائی‌های بانکی وی متمرکز است و منابع موثق به جزئیات تحقیقات دادستان درباره فساد البشیر و خانواده‌اش دست پیدا کرده‌اند. 

دادستان مبارزه با فساد و تحقیقات مالی، البشیر را در اتهامات مرتبط با ارز خارجی، پول‌شوئی و تأمین مالی تروریسم  بازجوئی کرده است.

چند روز پیش برخی منابع رسانه‌ای فاش کردند که یکی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس پیشنهاد کرده است که عمر البشیر را در خاک خود خواهد پذیرفت. نام این کشور و زمان ارائه پیشنهاد مشخص نیست.

بر اساس گزارش روزنامه «الیوم»، این پیشنهاد شامل اقامت دائم بشیر و خانواده‌اش بوده است. این در حالی است که اطلاعات نشان می‌دهد البشیر با این پیشنهاد موافقت کرده و این موضوع برای تصمیم‌گیری به شورای انتقالی نظامی ارجاع شده است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: عمر البشیر کشورهای حوزه خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۲۶۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات

وزارت امور خارجه سودان عدم حمایت ابوظبی از نیروهای واکنش سریع را کوتاهترین راه برای پایان دادن به نبرد در این کشور دانست. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، چندی قبل سودان با متهم کردن امارات به حمایت تسلیحاتی از نیروهای واکنش سریع به شورای امنیت شکایت کرد. ابوظبی در سازمان ملل رسما این اتهام را رد کرد و وزارت امور خارجه امارات یکشنبه هفته جاری با انتشار بیانیه‌ای خواستار پایان یافتن نبرد میان ارتش و نیروهای واکنش سریع شد و اعلام کرد: ابوظبی خواهان حل و فصل بحران داخلی سودان از طریق سیاسی و تشکیل یک دولت مدنی در آن کشور است.

وزارت امور خارجه سودان در واکنش به این بیانیه اعلام کرد: عدم حمایت تسلیحاتی ابوظبی از نیروهای واکنش سریع کوتاهترین راه برای پایان دادن به نبرد در سودان است.

در بیانیه وزارت امورخارجه سودان آمده‌است: وزارت امورخارجه امارات می‌داند که کوتاهترین راه برای پایان دادن به نبرد در سودان این است که دولت ابوظبی ارسال سلاح و مزدور به نیروهای واکنش سریع را متوقف کند بویژه هنگامی که روشن شده نیروهای واکنش سریع نمی‌تواند در مقابل ارتش مورد حمایت مردم مقاومت کند.

جنگ لفظی سودان علیه امارات

به نوشته روزنامه سودان تریبون، این وزارت خانه در بیانیه خود تصریح کرد: جهان از نقش امارات در نبرد تحمیلی بر سودان آگاه است و می‌داند ابوظبی از نیروهای واکنش سریع حمایت می‌کند که این نیروها بدترین جنایات را علیه شهروندان سودانی مرتکب شده‌اند.

وزارت امور خارجه سودان بیانیه همتای اماراتی خود را ریختن اشک تمساح برای قربانی خواند و از شورای امنیت خواست تا تدابیر لازم را برای پایبندی ابوظبی به قوانین بین‌المللی اتخاذ کند و به خصومت امارات علیه سودان و مردم آن پایان دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شکایت نیکاراگوئه علیه آلمان پذیرفته نشد
  • صلاحیت صدور حکم در شکایت نیکاراگوئه علیه آلمان را نداریم
  • شکایت نیکاراگوئه از آلمان برای ارسال سلاح به اسرائیل در لاهه رد شد
  • خشونت بی‌منطق علیه حق‌طلبی دانشجویان آمریکا دردی از ظالمان دوا نمی‌کند
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • شکایت رسمی علیه سعید آقاخانی و سریال نون خ
  • شکایت علیه ChatGPT به دلیل ناتوانی در تصحیح خطاها
  • وزارتخانه‌های نیرو، ارتباطات و سازمان انرژی اتمی پیشتاز صدور به موقع مجوز‌ها
  • انتقاد از دستورالعمل صادر شده توسط یک مسئول در قوه قضاییه:طبق قانون اساسی نمی‌توانید ثبت شکایت و دادخواست از دولت را ممنوع کنید
  • شکایت پرسپولیس از دو پرسپولیسی | تبعات اقدام علیه درویش