Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@19:01:09 GMT

کوچ بهاره عشایر خداآفرین به ییلاقات آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۲۸۲۳۷

کوچ بهاره عشایر خداآفرین به ییلاقات آغاز شد

سواد جهان بین روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اعلام کرد: 18هزارنفر در قالب 4 هزار خانوار عشایر این شهرستان درمسیر کوچ به ییلاقات هستند .
وی یادآوری کرد : همه ساله کوچ بهاری عشایر این شهرستان از 15اردیبهشت ماه آغاز می شود اما امسال به دلیل تغییرات آب و هوایی با کمی تاخیر شروع شده است و به همین خاطر کل ماه اردیبهشت را در 'میان بندها' اتراق می کنند و سپس به ییلاقات کوچ می کنند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جهان بین اظهار داشت: عشایر خداآفرین در 95نقطه ییلاقی در ییلاقات شهرستانهای خداآفرین، کلیبر، اهر، ورزقان و تبریز اتراق می کنند.
وی گفت: عشایر خداآفرین در قالب ایل قره داغ با سه طایفه محمدخانلو، چلبیانلو، حاج علیلو با 57 تیره در یک زیست بوم و هفت سامانه فعالیت می کنند و برای چرای دام های خود 178هزار هکتار مراتع ییلاقی دراختیار دارند .
رییس اداره امور عشایر خداآفرین افزود: عشایر این شهرستان سالانه 7هزار تن لبنیات، 2هزارتن گوشت قرمز، 200تن پشم خالص گوسفندی، 5700 تخته ورنی، قالی و قالیچه و 1500نوع صنایع دستی تولید می کنند .
شهرستان خداآفرین دارای 34هزار نفر جمعیت است که از این تعداد18هزارنفر عشایر و بقیه روستانشین هستند .
عشایر این شهرستان از اردیبهشت ماه تا اوایل مهرماه در ییلاقات به سر می برند.
7468/3071
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 تغییرات آب و هوایی جهان صنایع دستی گوشت قرمز لبنیات 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۲۸۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمات بسیار خوبی به عشایر تنگستان ارائه شد

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی رستمی بعد از ظهر جمعه در نشست شورای عشایری تنگستان اظهار داشت: امور عشایری نمی‌تواند به تنهایی جواب گوی همه مشکلات جامعه امور عشایری در استان باشد.

مدیرکل عشایری استان بوشهر تصریح کرد: بر اساس مصوبه دولت همه دستگاه‌های اجرایی کشور موظف هستند که در طرح‌ها و برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بودجه‌های سنواتی خود با اختصاص اعتبارات مناسب با جمعیت عشایر وظایف خود را در قبال جامعه عشایری انجام دهند.

وی بیان کرد: یکی از برنامه‌هایی که دولت مردمی سیزدهم به عشایر توجه دارد بحث آئین ساماندهی است که موجب ۱۰ برابری افزایش اعتبارات عشایری شده است.

مدیرکل عشایری استان بوشهر یاد آور شد: در تنگستان در طی ۲ سال گذشته خدمات بسیار خوبی با اعتبارات بیش از سه میلیارد تومان به عشایر شهرستان ارائه شده است.

وی افزود: اگر می‌خواهیم شعار سال مقام معظم رهبری در شهرستان در خصوص جهش تولید و مشارکت مردمی محقق شود منوط به همکاری بیشتر دستگاه‌های اجرایی در کنار عشایر است.

رستمی بیان کرد: جمعیت عشایر تنگستان یک درصد جمعیت این شهرستان است که نیازاست در اعتبارات شهرستان معادل یک درصد جمعیت اعتبار برای امور عشایری شهرستان در نظر گرفته شود.

مدیرکل عشایری استان بوشهر خاطر نشان کرد: ۲.۵ درصد جمعیت استان بوشهر را عشایر تشکیل می‌دهند ولی اعتبارات که برای امور عشایری استان در نظر گرفته می‌شود زیر نیم درصد است.

وی ادامه داد: در تسهیلات تبصره ۱۸ مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان باز پرداخت هفت ساله برای اشتغال عشایر شهرستان مبلغ ۳ میلیارد تومان به ۲۵ نفر تسهیلات داده شد.

نصب پنل‌های خورشیدی

رستمی افزود: انتظار داریم در سال جاری با نصب پنل‌های خورشیدی اتفاقات خوبی در شهرستان ایجاد شود که دیگر شاهد چادر عشایر بدون برق نداشته باشیم و برای این منظور امور عشایری استان ۵۰ درصد اعتبارات این طرح از محل اعتبارات اداره کل و۵۰ درصد نیز از محل اعتبارات شهرستان اختصاص داده شود.

مدیرکل عشایری استان بوشهر خواستار برگزاری جلسات امور عشایری تنگستان به صورت مداوم و در هر فصل حضور عشایر برگزار شود.

وی اضافه کرد: در تنگستان ۱۶ آب گرم کن خورشیدی در اختیار عشایری قرار گرفته که نیاز است مشخص شود که به کدام یک از عشایر داده شده است.

کد خبر 6089328

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت پرداخت مطالبات چایکاران/ آغاز چین بهاره از روزهای آینده
  • خودداری از اتراق در اطرف رودخانه‌ها و مسیل‌ ها
  • خودداری از اتراق در اطرف رودخانه‌ها و مسیل‌ها
  • بازدید مدیر امور عشایر تفتان از مناطق عشایری
  • روز سوم هفته سوم کورس سوارکاری بهاره گنبدکاووس برگزار شد
  • خدمات بسیار خوبی به عشایر تنگستان ارائه شد
  • معرفی برترین‌های روز سوم هفته سوم کورس سوارکاری بهاره گنبدکاووس
  • ظرفیت‌های ملی برای ارائه خدمت به عشایر تنگستان استفاده شود
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون آغاز شد
  • بازگشایی و ترمیم جاده‌های عشایری شهرستان لنده