Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@08:52:18 GMT

منظور قرآن از تعبیر «الْمُضْطَرَّ»

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۲۸۸۷۳

منظور قرآن از تعبیر «الْمُضْطَرَّ»

امام صادق(ع) فرمودند: «... به خدا قسم، مضطر او است که وقتی دو رکعت نماز در مقام حضرت ابراهیم(ع) بگذارد و خدا را بخواند، پروردگار نیز او را اجابت کند و گرفتاری او را برطرف سازد و وی را در زمین خلیفه خود گرداند».

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: خدای متعال در آیه 62 سوره مبارکه نمل می فرماید: «أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونَ؛ کیست که هر گاه درمانده ای او را بخواند، اجابت نماید و بدی و ناخوشی را برطرف کند و شما را جانشینان [خود در] زمین قرار دهد؟ آیا با خداوند معبودی است؟ چه کم پند می پذیرد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 نکته ها:

1-در روایات و تفاسیر، مطلبی ندیدم که ثابت کند تلاوت این آیه در استجابت دعا نقشی داشته باشد؛ لکن مردم به خاطر محتوای آیه، آن را تبرکا می خوانند و مانعی هم ندارد. مناجات با خدای سبحان و از و نیاز با او، کاری پسندیده و لازم است. دعا به درگاه خدا برای حل مشکلات، خصوصا در هنگام درماندگی، برای همگان ضروری است.

 

2-از راه های شناخت خدا و یکتایی او، توجه به یک قدرت نجاتبخش و بریدن از قدرت ها و وسایل دیگر هنگام اضطرار است«أَمَّن یُجِیبُ».

 

3- شرط استجابت دعا، قطع امید از دیگران و اخلاص در دعا است: «یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ».

 

4-اگر کسی در سکوت از خداوند حاجتی بخواهد، خداوند از خواسته اش باخبر خواهد بود، ولی او دوست دارد که بندگانش حاجت خود را به زبان آورند: «إِذَا دَعَاهُ».

 

5-در روایات می خوانیم که نمونه مضطر واقعی، امام زمان عجل الله تعالی فرجه است. از حضرت امام صادق(ع) در مورد این آیه روایت شده است: «این آیه درباره قائم آل محمد(ص) نازل شده است. به خدا قسم، مضطر اوست که وقتی دو رکعت نماز در مقام حضرت ابراهیم(ع) بگذارد و خدا را بخواند، پروردگار نیز او را اجابت کند و گرفتاری او را برطرف سازد و وی را در زمین خلیفه خود گرداند».(نورالثقلین، ج4، ص94)

 

بنابر این، «السُّوءَ» هم سلطه کفار است که در زمان آن حضرت(عج) برطرف می شود و نمونه «وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ» نیز حکومت صالحان در آن زمان خواهد بود.

 

6-اجابت مضطر، کاری الهی است، ولی سنت های الهی را تغییر نمی دهد. مثلا یکی از سنت های خداوند آن است که مردم به نحوی باید از دنیا بروند. از سویی، همه انسان ها در لحظه احتضار، مضطر می شوند. پس اگر خداوند بخواهد به همه جواب مثبت بدهد، باید قانون مرگ را لغو کند!

 

*برگرفته از «پرتوی از آیه های مهدوی»، محسن قرائتی به کوشش حسن ملایی

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان برجام ماه مبارک رمضان نماز جمعه اردبیل رونق تولید اصفهان خطبه های نماز جمعه راهپیمایی هرمزگان امام زمان عج امام زمان عج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۲۸۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یاس و ناامیدی موجب از هم پاشیدگی بنیان خانواده می شود

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، ماموستا "رسول احمدسیوچ" امام جمعه موقت شهربانه در خطبه های عبادی سیاسی جمعه این هفته در جمع نمازگزاران و مومنان شهر بانه با اشاره به مشکل و معضل و بلای خانمان سوز یاس و ناامیدی که متاسفانه سایه خود را بعضا بر جامعه ما گسترانده اظهار داشت: یکی از معضلاتی که متاسفانه موجب ویرانی زندگی خانواده ها و از هم گسیختگی و از هم پاشیدگی خانواده ها شده است، یاس و ناامیدی در زندگی است؛خداوند متعال در قرآن کریم در شش جا امر فرموده که ای انسانها مایوس نشوید از رحمت و مغفرت پروردگار متعال.

وی گفت: متاسفانه یاس و ناامیدی در زندگی  موجب نابودی زندگی بسیاری از افراد و جوانان شده و بسیاری از خانواده ها را از هم پاشیده است و جوانان به دلیل اینکه از زندگی خود مایوس و ناامید شده اند و رحمت و الطاف خداوند متعال در دل آنها نفوذ نمی کند به زندگی خود پایان می دهند که از نظر شریعت اسلام کاری بسیار ناروا و ناشایست است.

ماموستا احمدسیوچ در ادامه افزود: صفت یاس و ناامیدی صفت انسان مومن و ایماندار نیست بلکه باید بسیار مواظب باشیم که این صفت انسان‌های گمراه و کافر و بی دین است.

وی به آثار یاس و ناامیدی اشاره کرد و اظهار داشت: عواقب و آثار یاس و ناامیدی که از صفات بارز کفار و گمراهان است یکی از آثار یاس و ناامیدی بی ادبی در حق پروردگار است و طبق نظر اجماع علمای اسلام، مایوس بودن عملی حرام است و فرد مرتکب از اسلام بیرون می شود و از جوانان خواست که خدای نکرده با یاس و ناامیدی در دل و درون خود ، خودشان را از اسلام بیرون نکنند و مایوس نشوند و یکی دیگر از آثار یاس این است که خداوند را به درستی نمی شناسند و همچنین یکی از عواقب یاس، زیاده روی از ترس است که نباید از رحمت و الطاف بیکران خداوند غافل شویم.

خطیب نماز جمعه شهرستان بانه تصریح کرد: عامل و مسبب یاس و ناامیدی رفاقت و دوستی با افراد ناباب و ناسالم است و یکی دیگری تعلقات به مسایل دنیوی است که شکرانه خداوند را به جای نمی آورند.

ماموستا احمدسیوچ خاطر نشان کرد: باید تلاش کنیم صبر پیشه کنیم و از خداوند و توکل به او غافل نشویم و در تنگناها و مشکلات از خداوند یاری بخواهیم و دلبستگی به تعلقات زندگی دنیوی یکی دیگر از مشکلات جامعه بشری است که خود از آثار مهم  یاس و ناامیدی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برکناری پاک آیین/احمدی سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت شد
  • تربیت طلبه، یک کار انبیایی از ناحیه خداوند است
  • العین؛ تعبیر تدریجی یک رؤیا
  • اخراج استاد دانشگاه نیویورک به دلیل حمایت از فلسطین+ فیلم
  • عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها
  • یاس و ناامیدی موجب از هم پاشیدگی بنیان خانواده می شود
  • نظرسنجی هاروارد چگونه تعبیر شد؟/ عواقب اصرار بر جنایت
  • باید قدر و منزلت معلمان را به خوبی دانست/ لزوم رعایت عفاف و حجاب در جامعه
  • راهکار اصلاح رابطه با خدا چیست؟
  • خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد