Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسیج دانشجویی دانشگاه علامه از رئیس مجلس خواست تا جهت رفع بیکاری فارغ‌التحصیلان حقوق، دستورات لازم برای تسریع در رسیدگی به «طرح جامع پذیرش و آموزش وکالت» بدهد. به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو،  بسیج دانشجویی دانشگاه علامه در نامه‌ای از رئیس مجلس خواست تا جهت رفع بیکاری فارغ التحصیلان حقوق و تسهیل دسترسی مردم به خدمات مناسب حقوقی دستورات لازم برای تسریع در رسیدگی به «طرح جامع پذیرش و آموزش وکالت» بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بسمه تعالی
جناب آقای دکتر لاریجانی
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی


همانطور که مستحضرید یکی از مسائل جدی کشور در سال‌های اخیر، بیکاری به خصوص بیکاری جوانان فارغ التحصیل بوده‌است. بیکاری جوانان در سال‌های اخیر در حال تبدیل به یک معضل است که در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تبعاتی جبران‌ناپذیر از قبیل: افزایش سن ازدواج، فروپاشی بنیان خانواده، بروز اعتراضات و ناآرامی‌های اجتماعی به دنبال داشته‌است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در سال ۱۳۹۶، ۱۲.۱ درصد و نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال در پاییز ۱۳۹۶، حدود ۲۵ درصد بوده و این در حالی است که طبق گزارش بانک جهانی، میانگین نرخ بیکاری در جهان در همان سال ۵.۵ درصد بوده‌است.


علت اصلی ناکارآمدی سیاست‏ های اشتغالزایی کشور در سال‌های گذشته، وابستگی به بودجه و منابع دولتی بوده است. با توجه به منابع محدود کشور، برای حل مسئله بیکاری باید سیاست‌هایی در اولویت قرار گیرد که اولاً پیشبرد آن تا حد ممکن، کمترین وابستگی را به منابع دولتی داشته باشد و ثانیاً هزینه ایجاد شغل (سرانه هزینه اشتغال یا هزینه مورد نیاز برای ایجاد یک شغل) در آن پایین باشد و در عین حال تعداد بالایی فرصت شغلی نیز ایجاد کند.


در حال حاضر ۵۱ درصد اشتغال در سطح جهان مربوط به حوزه خدمات بوده و بر اساس آمار بانک جهانی، روند اشتغالزایی در حوزه خدمات در مقایسه با سایر حوزه‏های اقتصادی (صنعت و کشاورزی)، همواره روندی مثبت و افزایشی داشته است. سرانه هزینه ایجاد شغل در حوزه‏ی خدمات نیز بسیار پایین است. اشتغالزایی در حوزه خدمات، سرمایه‏بری کمتری داشته و وابستگی کمتری به تخصیص بودجه و منابع دولتی دارد.


بازار خدمات حقوقی، یکی از بخش‏های مهم در حوزه خدمات است که نقشی زیرساختی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور‌ها دارد. خدمات حقوقی در سال ۲۰۱۸ به تنهایی بیش از یک درصد از تولید ناخالص داخلی کل اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده است. علی‏رغم اهمیت خدمات حقوقی در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی کشور، شاهد نوعی توسعه نیافتگی در بازار خدمات حقوقی هستیم. در حالی که تنها ۳۰ درصد خدمات حقوقی در دنیا از نوع خدمت قضایی است، اما خدمات حقوقی در ایران صرفاً به خدمات قضایی و وکالت پرونده در دادگاه محدود شده‌است.


مطابق با آمار مرکز آمار در سال ۱۳۹۵، ۶۰% از فارغ التحصیلان رشته حقوق در وضعیت بیکاری به سر می‌برند و این در حالی‌است که سرانه وکیل در کشور نسبت به متوسط دنیا بسیار کمتر است. در حال حاضر، با احتساب وکلای «مرکز امور وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده» در مجموع به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در ایران، ۷۶ وکیل وجود دارد، درحالی که متوسط سرانه دنیا ۲۴۰ وکیل به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است. سرانه وکیل در سایر کشور‌ها مانند ترکیه، عراق، کویت، آلمان، نیوزلند، روسیه و آمریکا نیز به ترتیب ۱۱۳، ۱۳۴، ۱۴۴، ۱۹۸، ۲۸۹، ۳۴۶ و ۴۰۸ وکیل به ازای هر ۱۰۰ هزار جمعیت است.


نرخ بالای بیکاری فارغ‌التحصیلان رشته حقوق و سرانه پائین وکیل در کشور، منتج از سازوکار انحصارگرایانه صدور پروانه وکالت است. قابل ذکر است که پروانه وکالت به منزله مجوزی برای فعالیت مؤثر در بازار خدمات حقوقی محسوب می‌شود و لازمه اخذ پروانه وکالت نیز قبولی در آزمون وکالت است. اما مبنای قبولی در آزمون وکالت، صلاحیت علمی نبوده و بر اساس ظرفیت تعیین‌شده برای آزمون مذکور صورت می‌گیرد. ظرفیت قبولی در آزمون وکالت، مطابق با ماده ۱ «قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت» هرساله توسط کمیسیونی سه نفره به ریاست کانون وکلای هر استان تعیین می‌شود. خروجی این سازوکار آن بوده که سالانه از بین بیش از ۷۰ هزار متقاضی آزمون وکالت به طور متوسط تنها ۴% از متقاضیان در آزمون وکالت پذیرفته می‌شوند.


قابل ذکر است که در عمده کشور‌های جهان مانند آلمان، هند، فرانسه، انگلیس، آمریکا و فلاند پذیرش در آزمون وکالت تنها بر مبنای صلاحیت علمی صورت می‌گیرد و کانون‌های وکلا حق ندارند به بهانه اشباع بازار و بیکاری وکلا، محدودیت عددی در پذیرش متقاضیان اعمال کنند.


اسفند ماه سال ۱۳۹۶ طرحی تحت عنوان «طرح جامع پذیرش و آموزش وکالت» با هدف اصلاح معیار قبولی در آزمون وکالت و انحصارزدایی از بازار خدمات حقوقی اعلام وصول شده‌است. این طرح با ملاک قرار دادن یک معیار علمی متحرک به عنوان معیار پذیرش متقاضیان آزمون وکالت سعی بر آن دارد تا ضمن انحصار زدایی از بازار خدمات حقوقی، معیار قبولی در آزمون وکالت را به گونه‌ای اصلاح کند که هیچ فرد یا نهادی قدرت دخل و تصرف در آن را نداشته باشد. ملاک قبولی در این طرح به این صورت عنوان شده است؛ کسی موفق به قبولی در آزمون وکالت خواهد شد که بتواند نمره‌ای معادل با ۶۰ درصد میانگین نمره ۱ درصد اول متقاضیان در آن آزمون را را اخذ کند. با انتخاب این معیار دیگر نگرانی آن وجود نخواهد داشت که نمره قبولی در آزمون یا سوالات آن توسط چه کسانی و با چه غرضی طراحی و تنظیم شود.


با وجود گذشت بیش از یک سال از اعلام وصول «طرح جامع پذیرش و آموزش وکالت» در مجلس شورای اسلامی و علی‌رغم اتمام مهلت قانونی کمیسیون اصلی طرح (کمیسیون قضایی و حقوقی)، اما هنوز گزارشی از سوی این کمیسیون ارائه نشده است. نظر به ضرورت رفع بیکاری فارغ التحصیلان حقوق و تسهیل دسترسی مردم به خدمات مناسب حقوقی خواهشمند است تا ریاست محترم مجلس شورای اسلامی دستورات لازم برای تسریع در رسیدگی به طرح نامبرده را مبذول فرمایند.


پیشاپیش از همکاری جنابعالی نهایت تشکر را دارم

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: طرح جامع پذیرش و آموزش وکالت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۰۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت ۱۲ هزار داوطلب در آزمون دستیاری پزشکی

وزیر بهداشت از رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب در آزمون دستیاری پزشکی خبر داد و سهم شرکت کنندگان خانم و آقا در این آزمون را به ترتیب ۵۲ و ۴۸ درصد عنوان کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از وبدا، بهرام عین اللهی روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در حاشیه برگزاری پنجاه و یکمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی، با اشاره به رقابت بیش از ۱۲ هزار پزشک در این آزمون تخصصی، تصریح کرد: تعداد داوطلبان ثبت نام کننده در این آزمون ۱۲ هزار و ۳۵۸ نفر است که از این تعداد ۶۴۲۴ نفر خانم یعنی ۵۲ درصد شرکت کنندگان و ۵۹۳۴ نفر آقا یعنی ۴۸ درصد شرکت کنندگان را تشکیل می دهند. 

وی با بیان اینکه پنجاه و یکمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی در ۲۹ حوزه امتحانی در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به طور همزمان برگزار می شود، افزود: داوطلبان شرکت کننده می توانند در ۲۷ رشته تخصصی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور نسبت به انتخاب رشته محل اقدام کنند.

عین اللهی با اشاره به اجرای مصوبات برنامه هفتم توسعه در زمینه افزایش ظرفیت پذیرش دستیاری، بیان کرد: در دولت مردمی این ظرفیت افرایش یافت، به طوریکه در سال گذشته ظرفیت پذیرش از ۳۲۰۰ نفر به بیش از ۵ هزار نفر افزایش پیدا کرد، امسال نیز ۱۲ درصد افرایش خواهیم داشت.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: طراحی آزمون دستیار تخصصی پزشکی بسیار علمی و فشرده از چندماه قبل توسط اساتید برجسته انجام شده و اقدامات امنیتی لازم نیز صورت گرفته است. در این راستا دفترچه آزمون در سه گروه طراحی می شود و تا زمان برگزاری آزمون محرمانه باقی می ماند. این آزمون نیز در کمال صحت و سلامت و به دور از حاشیه برگزار شد.

عین اللهی درمورد رشته هایی تخصصی که نیاز به پذیرش دستیار دارد، گفت: در سال گذشته سه رشته اطفال، طب اورژانس و بیهوشی نیاز به تکمیل داشت که در شورای آموزش پزشکی و تخصصی تصمیم گرفته شد که این رشته ها به صورت مستقیم از دوران کارورزی پذیرش شوند که به تمام دانشگاه ها اعلام کردیم و تکمیل این رشته ها صورت گرفت. 

وی در ادامه با اشاره به افزایش تعرفه ها از سوی دولت، گفت: این موضوع مشوق خوبی برای ورود دستیاران است.

وزیر بهداشت با اشاره به افرایش حقوق دستیاران در دولت مردمی، خاطرنشان کرد: در سال جاری حقوق دستیاران مجرد ۱۲ میلیون تومان و دستیاران متاهل ۱۵ میلیون تومان درنظر گرفته شد و از طرف دیگر مراکز درمانی نیز از درآمدهای اختصاصی خود کارانه ای را به دستیاران پرداخت می کنند که این موضوع باعث شده که امسال استقبال بیشتری برای ورود به دوره دستیاری را شاهد باشیم.

امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همراه رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از محل برگزاری آزمون دستیاری تخصصی پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بازدید کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب در آزمون دستیاری پزشکی
  • رقابت ۱۲ هزار داوطلب در آزمون دستیاری پزشکی
  • متقاضیان جهش تحصیلی در کردستان از ۱۵ اردیبهشت نوبت گیری کنند
  • تمدید مهلت ثبت‌نام پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد پیام نور
  • سامانه جامع تجارت: تامین ارز ۲۰ روزه شد
  • آزمون‌ پذیرش مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی در خردادماه
  • بهره برداری از اولین خانه خلاق و نوآور مهارت کشور در کردستان
  • جلوگیری از تضییع حقوق شهرداری تهران در پرونده ۷۷ میلیاردی
  • آموزش‌های مهارتی راهکار رفع بیکاری است
  • تسریع روند راه‌اندازی سامانه راهبردی ناوگان آتش‌نشانی تبریز