Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازهم خبر از انجام «گفت و گوی ملی» بین اصلاح طلبان و اصولگرایان آمده است، روای خبر «محمد رضا باهنر» رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری است که گفته با حضور «عزت الله ضرغامی» و «محمدرضا عارف» استارت انجام این گفت و گوها را زده است. این موضوع هر از گاهی به ویژه در شرایطی که کار پیشبرد امورات کشور سخت تر می شود یا به انتخابات نزدیک می شویم، مطرح می شود، اما با گذر از آن شرایط یا انتخابات تا فرصت بعدی به فراموشی سپرده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»، مبدع و طراح مباحثی نظیر انجام «گفت و گوهای ملی» تحت عناوینی نظیر «وحدت ملی» و امثال آن چهره هایی نظیر مرحوم آیت الله «اکبر هاشمی رفسنجانی» و حجج اسلام «علی اکبر ناطق نوری» و «سید محمد خاتمی» بوده اند، اما هیچگاه چهره برجسته ای از جریان اصولگرایی که تاثیر زیاد و نفوذ کلام بسیاری در این جریان داشته باشد، در این خصوص به صورت جدی وارد نشده است.

در حقیقت بحث انجام «گفت و گوهای ملی» از زمانی قوت بیشتری گرفت که اصلاح‌طلبان بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 علاوه بر اینکه فاصله ای در بسیاری از بخش های خود با حاکمیت پیدا کردند و البته در لایه های مختلف قدرت نیز تاثیر بسیار کمی داشتند، تلاش کردند تا راهی برای بازسازی وجهه خود پیدا کنند، بحث انجام گفت و گوهای ملی و فراگیر یکی از موضوعاتی بود که از آن زمان با قوت بیشتری به ویژه از سوی این جریان مطرح و دنبال شد.

آنها این رویکرد و رویه را دنبال کردند تا توانستند با بخش هایی از جریانات سیاسی نظیر طیف اعتدالگرا و بخشی از جریان اصولگرایی به یک گفتمان مشترک دست یافته در نهایت یک ائتلاف انتخاباتی را تشکیل دهند که ثمره آن پیروزی این ائتلاف در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و همچنین انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستای پس از آن بود.

چهره هایی نظیر مرحوم آیت الله «اکبر هاشمی رفسنجانی» و حجج اسلام «علی اکبر ناطق نوری» و «سید محمد خاتمی» و افرادی مثل «حسن روحانی»، «علی لاریجانی»، «اسحاق جهانگیری» و «سید حسن خمینی» نیز ادامه دهنده این راه برای ساختن پل های بعدی جهت پیروی در انتخابات بودند؛ هرچند این ائتلاف با مشکلاتی که دامن گیر آن شده نتوانست آن طور که باید و شاید راه را برای وحدت فراگیر فراهم کند، اما بهرحال زمینه ساز پیروزی در چند انتخابات شد و همچنان بحث برای ادامه آن نیز ادامه دارد.

اگرچه بسیاری از چهره‌های سیاسی از هر دو جناح به این نتیجه رسیده‌اند که راهی جز حل اختلافات موجود وجود ندارد و تنها از این طریق می توان کشور را رو به اصلاح و بهبود برد، اما باز هم چهره های تندرویی در هر دو جناح هستند که به هیچ عنوان قائل به انجام چنین گفت‌وگوهایی نیستند. این نگاه در هر دو طرف وجود دارد؛ چه در اصلاح طلبانی که خواهان سهمیه بیشتری از آنچه برای آن ائتلاف کرده اند، هستند و چه در بین اصولگرایانی که بعضا اصلا طرف مقابل را صالح برای تصدی امور نمی دانند.

اخیرا «محمدرضا باهنر» رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در این خصوص اظهار نظر کرده است. او ائتلاف اصلاح‌طلب و اصولگرا را قبول ندارد و می‌گوید «اصلاً بی معنی است که رقبا بخواهند با هم ائتلاف کنند» اما از طرفی هم قهر جریان‌های سیاسی را در ترمینولوژی سیاسی ناخوانا می‌داند؛ او معتقد است «باید با رقبای سیاسی تا مادامی که عنادورزی علیه نظام نکرده‌اند باب گفتگو را باز نگه داریم.»

درباره دسته‌بندی‌های سیاسی نیز تاکید می‌کند «اگر قرار باشد تنها دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا در کشور داشته باشیم، مدعیان اعتدال باید تکلیف‌شان را روشن کنند که آیا با این طرف هستند یا آن طرف»

می‌گوید «چند جلسه‌ای است که گفتگو با برخی اصلاح‌طلبان از جمله محمدرضا عارف را آغاز کرده‌ایم» عنوانی برای این جلسات ذکر نمی‌کند و می‌گوید «فعلا گعده است و اگر منسجم و مرتب شود یک نفر به عنوان سخنگو، گزارشی را در خصوص آن اعلام خواهد کرد»

خبر از حضور «عزت‌الله ضرغامی» هم در این جلسات می‌دهد و می‌گوید «یک جلسه من هستم، یک جلسه آقای ضرغامی، یک جلسه هم ممکن است هر دو شرکت کنیم» باهنر خود را نماینده اصولگرایان در این جلسات نمی‌داند و تاکید می‌کند «عارف هم به نمایندگی از اصلاح‌طلبان در این نشست‌ها حضور ندارد».

او مرزهای اصلاح‌طلبی و اصولگرایی را سر جای خودش می‌داند و می‌گوید «با برگزاری این جلسات قرار نیست من اصلاح‌طلب بشوم و عارف اصولگرا».

هرچند باهنر به همراه یک چهره اصولگرای دیگر به نام «عزت الله ضرغامی» انجام گفت و گوهای ملی با اصلاح طلبان را از طریق «محمدرضا عارف» کلید زده است و به قول خودش «با برگزاری این جلسات قرار نیست من اصلاح‌طلب بشوم و عارف اصولگرا» اما طبعا این شرط کافی برای تحقق این موضوع نیست؛ چون به نظر می رسد باید شروع این گفت و گوها از سطوح بالاتری کلید بخورد.

انجام گفت و گوهای ملی بین جریانات و گروه های سیاسی زمانی موثر واقع خواهد شد که این گفت و گوها در حد «سران» این جریانات و افرادی که حرف شان در بین جریانات سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب خریدار دارد، باشد. هرچند اصل شروع چنین مذاکراتی خوب و مفید است، اما حتما این افراد برای عملی کردن مباحث مطروحه در جریان گفت و گوهای ملی باید به سراغ «سران» دو جریان بروند تا نتیجه خوبی از دل این گفت و گوها بیرون بیاید؛ وگرنه موضوع در حد یک مساله تبلیغاتی و بدون خروجی باقی خواهد ماند.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: گفت و گوی ملی آغاز رایزنی محمد رضا باهنر عزت الله ضرغامی محمدرضا عارف اصولگرایان اصلاح طلبان مدعیان اعتدال یا اصولگرا یا اصلاح طلب ناطق نوری هاشمی رفسنجانی سید محمد خاتمی سازمان سیا بازار تبریز باقر نمازی اینستکس عراقچی طرح ترافیک ۹۸ افغانستانی ها در ایران کفاره روزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۰۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوسازی پیاده‌رو‌های خیابان ۱۹ دی قم

محمد رمضانی،مدیر منطقه هفت شهرداری قم  با اشاره به مسئله پارکینگ در این منطقه اظهار کرد: در منطقه هفت پارکینگ زائر، پارکینگ شرقی حرم، پارکینگ رودخانه و پارکینگ شهید کاظمی به عنوان پارکینگ‌های عمومی ایجاد شده است.

وی با اشاره به محدودیت فضایی برای احداث پارکینگ‌های جدید در منطقه هفت افزود: در صورت به نتیجه رسیدن پروژه بسط شرقی و تکمیل پارکینگ‌های در دست کار در هسته مرکزی، شرایط پارکینگ‌های این منطقه بهبود خواهد یافت.

مدیر منطقه هفت شهرداری قم با اشاره به اقدامات این منطقه برای رودخانه خاطرنشان کرد: در بلوار سردار شهید سلیمانی اصلاح کف و بهسازی آسفالت صورت گرفت، همچنین اصلاح هندسی برداشتن نرده‌ها و اصلاح جداول در این بلوار به سمت حرم مطهر نیز انجام شد.

رمضانی اضافه کرد: سال گذشته یک تابلیه روی رودخانه به‌منظور کاهش ترافیک با هزینه ۱۱ میلیارد تومانی انجام شد که موجب رضایتمندی بسیاری برای مردم و زائران می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پیاده‌روسازی خیابان ۱۹ دی از مخابرات تا چهارراه بازار در حال انجام است، عنوان کرد: این کار به بهبود وضعیت تردد عابر پیاده منجر خواهد شد.

مدیر منطقه ۷ شهرداری قم با اشاره به اقدامات انجام شده برای بهسازی بافت تاریخی شهر قم گفت: جداره‌سازی در بعضی نقاط با همکاری میراث فرهنگی و سازمان بهسازی اطراف حرم در منطقه صورت گرفت که موجب بهبود سیما و منظر در بنا‌های تاریخی شد، از آن جمله می‌توان به بهسازی گاراژ شمس‌العماره در چهارراه بازار اشاره کرد.

رمضانی با اشاره به بودجه ۳۵۵ میلیارد تومانی منطقه ۷ شهرداری قم افزود: از مهم‌ترین پروژه‌های در دست اقدام در این منطقه زیرگذر امام موسی صدر است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • کنایه عباس عبدی به سکوت اصولگرایان درباره مواضع تند مهدی نصیری
  • کنایه عباس عبدی به سکوت اصولگرایان درباره مواضع تند مهدی نصیری / براندازی قابل جمع با اصلاح‌طلبی نیست
  • کنایه عباس عبدی به سکوت اصولگرایان مقابل جنجال مهدی نصیری /براندازی قابل جمع با اصلاح‌طلبی نیست
  • گفت‌وگوی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با «خاجی»
  • جنجال نظرات مهدی نصیری درباره شاهزاده پهلوی و اپوزیسیون!
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • حمله شدیدالحن سایت اصولگرا به ذوالنوری | به چه حقی "شورایعالی سران قوا" که دستور رهبری است را خلاف می‌دانی!
  • صعود مدعیان به مرحله نیمه نهایی رقابت‌های تنیس ساحلی
  • نوسازی پیاده‌رو‌های خیابان ۱۹ دی قم