Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-03@22:57:26 GMT

تمام جزییات در مورد رمز دوم یکبار مصرف کارت بانکی

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۳۰۶۲۰

تمام جزییات در مورد رمز دوم یکبار مصرف کارت بانکی

به گزارش خبرگزاری برنا این خبر درحالی اعلام شده که براساس اعلام پلیس فتا در ‌سال ۹۷ چیزی نزدیک به ۲۰ تا ۲۵‌ هزار پرونده برداشت غیرمجاز که بخش مهمی از آنها به خاطر ناآگاهی مردمی بوده، تشکیل ‌شده است.

مسئولان بانک مرکزی حالا امیدوارند که با نشستن رمزهای پویا به جای رمزهای ثابت، کلاهبرداری‌های اینترنتی از حساب افراد کنترل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بهاءالدین حسینی‌هاشمی، تحلیلگر بانکی که معتقد است امنیت در بانکداری الکترونیک ایران در سطح قابل قبولی قرار دارد،می‌گوید: «حجم بالای برداشت‌های غیرمجاز در ایران ناشی از بی‌احتیاطی خود افراد است. در هیچ جای دنیا افراد به راحتی شماره رمزهای بانکی خود را در اختیار دیگران قرار نمی‌دهند اما در ایران شاهد هستیم که چقدر افراد راحت گول کلاهبرداران اینترنتی را می‌خورند».

او با اشاره به گسترش فعالیت درگاه‌های پرداخت جعلی در کشور، ادامه داد: «هرچند که یکبار مصرف‌شدن رمزها به نظر کمی زمان می‌برد یا سخت به نظر برسد اما این کار تا حد زیادی امنیت حساب‌های بانکی افراد را افزایش خواهد داد».

رمز یکبار مصرف یا OTP چیست؟
در مقابل رمز ثابت، رمز یکبار مصرف One Time Password یا OTP قرار دارد که به معنای کلمه رمزی است که فقط یکبار می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر جلوگیری از فیشینگ با استفاده از این رمز یکبارمصرف جلوی برداشت از طریق کیلاگرها (نرم‌افزارهایی که کلیدهای فشرده‌شده روی صفحه‌کلید را ذخیره می‌کند) را هم می‌توان گرفت. بانک‌ها در واقع باید به ‌وسیله ابزارهایی که در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند تا خردادماه ۹۸ امکان استفاده از رمز دوم را فراهم کنند.

پیش‌ از این، برخی بانک‌ها از توکن که دستگاهی جداگانه برای تولید رمز بود، استفاده می‌کردند اما با گسترش تلفن‌های همراه در کشورهای مختلف جهان این کار به ‌وسیله اپلیکیشن‌ها صورت می‌گیرد. بانک‌ها باید در اپلیکیشن‌های موبایل خود یا با اپلیکیشن جداگانه امکان استفاده از رمز دوم را فراهم کنند.

رمز یکبار مصرف چطور فعال می‌شود؟
اگر می‌خواهید بدانید که چگونه رمز یکبار مصرف‌تان را فعال کنید، باید ابتدا اپلیکیشن‌های موبایلی رمز پویا را روی گوشی‌تان نصب کنید. یادتان باشد که این اپلیکیشن را حتما از سایت معتبر بانکی‌تان دریافت و نصب کنید و به مارکت‌ها و اپلیکیشن‌های متفرقه اعتماد نکنید، سپس باید به بانک محل افتتاح حساب‌تان بروید و از طریق عابربانک یا شعبه بانکی کد فعال‌سازی و احراز هویت بگیرید و با آن اپلیکیشن‌تان را فعال کنید.

البته یک روش غیرحضوری هم برای این کار وجود دارد و آن این‌که درصورتی‌ که دارندگان کارت بانکی، اپلیکیشن موبایلی رمز پویای بانک را نصب کنند، با احراز هویت به ‌صورت تطبیق شماره موبایل دارنده کارت با کدملی فرد، فعال‌سازی اپلیکیشن به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود و کاربر می‌تواند رمز یکبار مصرف را دریافت کند.

چطور با رمز یکبار مصرف کار کنیم؟
کارکردن با رمز یکبار مصرف پیچیدگی خاصی ندارد. وقتی شما خرید اینترنتی انجام می‌دهید و می‌خواهید از درگاه‌های پرداخت استفاده کنید، درگاه پرداخت یک رمز یکبار مصرف را از طریق پیامک به گوشی‌تان ارسال می‌کند که کاربر از آن تنها برای انجام آن تراکنش خاص می‌تواند استفاده کند و بعد از یکبار استفاده باطل می‌شود که قابلیت اجرا در تمام گوشی‌های همراه را دارد.

اما دومین روش تولید رمز‌های یکبار مصرف استفاده از آپ‌های موبایلی است. دارنده کارت در این روش رمز را از اپ با یک‌ زمان اعتبار مشخص که به‌طورمعمول ۶۰ ثانیه است، دریافت می‌کند و رمز بعد از آن باطل می‌شود.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: الکترونیک ایران بانک مرکزی جهان موبایل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۰۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت تسهیلات جهت مقاوم سازی مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، علی محمد روستا در نشست با بانک‌ها پیرامون پرداخت تسهیلات مسکن روستایی گفت: حدود ۵ هزار و ۳۰۰واحد روستایی برای مقاوم سازی به بانک‌های عامل معرفی شدند که انتظار می‌رود بانک‌ها پرداخت تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی به این تعداد واحد را تسریع کنند. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری افزود میانگین پرداخت تسهیلات بانکی مقاوم سازی واحد‌های روستایی در سطح کشور ۵۵ درصد بوده، اما در استان ۶۲ درصد است که نشان دهنده همکاری خوب و مطلوب شبکه بانکی در این حوزه است. روستا بر کوتاه شدن زمان پرداخت تسهیلات مقاوم سازی مسکن به متقاضیان تاکید کرد و گفت: بانک ها موظفند زمان طولانی پرداخت تسهیلات مسکن را ، کاهش کنند. وی به نظارت بر اعطای تسهیلات بانکی به متقاضیان تاکید کرد و گفت: تسهیلات اگر در جای درست خود هزینه شود دغدغه‌ها و نگرانی‌ها از بین می‌رود. به گفته معاون استاندار در جلسات کارگروه امور زیربنایی طرح‌های گردشگری مصوب می‌شوند و اعتبار دریافت می‌کنند، اما این اعتبارات در جای درست خود هزینه نشدند که حوزه مسکن نباید اینگونه باشد.  روستا با اشاره به پرداخت تسهیلات به واحد‌های خسارت دیده در زلزله سال ۱۳۹۹ شهر سی سخت گفت: از مجموعه یک هزار و ۴۰۰ واحدی که در زلزله دچار خسارت شد ۲۷۰ واحد نیمه تمام مانده است که در حال پیگیری اختصاص اعتبار به این واحد‌ها هستیم. مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۶۳ درصد واحد‌های مسکن روستایی مقاوم سازی شدند و در صورتی که تسهیلات بانکی پرداخت شود به ۷۲ درصد خواهد رسید.

دیگر خبرها

  • بین منافع پست بانک ایران و کارکنان بانک مرزی وجود ندارد
  • نرخ سود بین بانکی تغییر کرد/ جزییات
  • نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵ درصد رسید + جدول
  • یادگاری زلزله در سی‌سخت، نیمه تمام ماندن ۲۷۰ واحد مسکونی
  • کدام بانک‌ها خدمت چک الکترونیکی را ارائه می‌دهند؟
  • پرداخت تسهیلات جهت مقاوم سازی مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد
  • بانک ها با تسهیلات مسکن چه می‌کنند؟
  • برای فروش سفره یکبار مصرف چه باید کرد
  • متقاضیان مسکن ملی بخوانند/ آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن اعلام شد (+ جزییات)
  • علی ابدالی مدیر عامل بانک سینا شد