Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، غلامرضا شریعتی شامگاه جمعه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان خرمشهر اظهار کرد: در مذاکراتی که با کشور عراق انجام شد موافقت شد تا آب ناشی از سیلاب از تالاب هورالعظیم به سمت بخش عراقی این تالاب وارد شود.

او با اشاره به اینکه پیش از این کشور عراق از ورود جریان عادی آب به بخش هایی از تالاب ممانعت می کرد، گفت: به همین منظور طی درخواست از رییس جمهوری و وزارت خارجه مذاکرات دیپلماتیک با این کشور انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه به همین منظور نیز سفیر عراق در ایران هماهنگی لازم را انجام داد، افزود: باز شدن کانال دو قلو(سویب) ظرفیت لازم برای ورود 100 متر مکعب بر ثانیه آب به رود دجله در عراق را دارد که با موافقت این کشور انجام شد.

شریعتی بیان کرد: یکی دیگر از خواسته های ما هدایت بخش دیگری از سیلاب موجود به سمت یکی از مخازن هورالعظیم در بخش عراقی است که بعضا به عنوان کانون ریزگرد فعال می شود و منشا گرد و خاک اخیر استان نیز از این منطقه بوده است.

به گفته استاندار خوزستان، دولت عراق نیز در مذاکرات صورت گرفته برای ورود آب به این بخش عراقی تالاب هورالعظیم به صورت ضمنی موافقت کرده است.

شریعتی اضافه کرد: این در حالی است که این کشور برای ورود آب به نهر ادب و هدایت آن به سمت اروند رود مخالفت کرد.

استاندار خوزستان توضیح داد: با این وجود انتقال آب از طریق سویب و ورود آب به یکی از مخازن بخش عراقی هورالعظیم می تواند مشکل خرمشهر در زمینه سیلاب را رفع کند اما با این حال تلاش می شود بخشی از آب شیرین ناشی از سیلاب نیز ذخیره شود و آب مازاد به رودخانه دجله هدایت شود.

اهمیت اجرای سیفون در هورالعظیم

نماینده عالی دولت در استان خوزستان همچنین به بخش دیگری از تصمیمات شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان خرمشهر اشاره کرد و توضیح داد: سازمان آب و برق استان خوزستان موظف به اجرای سازه آبی سیفون به منظور تخلیه آب شور و زهاب های کشاورزی شد، که طی سال های اخیر مشکلاتی را برای این شهرستان به وجود آورد.

شریعتی با بیان اینکه پیش بینی می شود این پروژه طی 6 ماه تا یک سال آینده به بهره برداری برسد، ادامه داد: اجرای این پروژه از اهمیت بسیار زیادی برای خوزستان برخوردار است که با مصوبه دولت اعتباری بالغ بر 580 میلیارد ریال به استان ابلاغ شد.

آب شیرین در بخش ایرانی هورالعظیم ذخیره می شود

شریعتی همچنین با اشاره به اینکه ذخایر بسیار مناسبی برای نگهداشت آب شیرین در بخش ایرانی هورالعظیم ایجاد شده است، بیان کرد: در حال هدایت آب به سمت کانون های ریزگردها هستیم که در هورالعظیم برای استان خوزستان مشکلاتی را در گذشته به وجود آورده بود.

استاندار خوزستان در پایان تصریح کرد: بر اساس تصمیم شورای تامین استان مسیر آب از مخازن یک و دو هورالعظیم به سمت کشور عراق بسته می شود که مقدمات آن در حال انجام است.

لازم به ذکر است که تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی کشور، در خوزستان قرار دارد که یک سوم از آن در ایران و دو سوم آن در عراق واقع است.

هورالعظیم در تابستان سال گذشته هیچ آبی از کرخه و دجله(منابع تغذیه کننده اش) دریافت نکرده بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: رییس جمهور عراق مدیریت بحران خوزستان استانداری برنا خوزستان هوالعظیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۱۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه‌های اجرایی مکلف به اختصاص بخشی از بودجه عمرانی به مهارت آموزی کارگران شدند

مهرداد عظیمی در مراسم روز جهانی کارگر در سنندج اظهار داشت: پس از تصویب اساسنامه سازمان فنی و حرفه ای پس از چند دهه، براساس یکی از بندهای آن، تمام دستگاه‌های دولتی مکلف اند بخشی از بودجه عمرانی سالانه خود را صرف آموزش مهارت‌های کارگران دهند که عدد قابل توجهی است.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور عظیمی با اشاره به کاهش ۱۴ درصدی آمار صدمات حین کار در کشور ادامه داد: در واگذاری امر آموزش به بخش خصوصی رشد ۱۱۴۰ درصد داشته ایم.

 وی با اشاره به نامگذاری سال به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار داشت: انقلاب ما انقلاب مردمی است و اقتصاد هم باید در دستان کارگران و کارفرمایان راهبری شود.

عظیمی بیان کرد: هر میزان از اقتصاد دولتی فاصله بگیری و شرایط مشارکت مردم در امورات اقتصادی موفق خواهیم بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: کردستان و مردمان قهرمانش صفحات زرینی از تاریخ پرافتخار را به نام خود به ثبت رساندند و ایران به وجود کردستان افتخار می‌کند.

وی با بیان اینکه این استان دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است که یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های آن سرمایه نیرو‌های انسانی است، گفت: باید الگو‌های موفق را به کشور تحویل دهند.

عظیمی با تاکید بر اینکه یکی از ماموریت‌های بخش استان معرفی درست و حرفه‌ای ظرفیت‌های استان است، ادامه داد: استاندار کردستان شجاعانه با استفاده از ظرفیت‌های سنتی و آیینی، تلاش دشمن برای بدنام کردن این استان را خنثی می‌کند.

در این مراسم از کارگران برتر تجلیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • از دجله تا راین!/کدام کشور اروپایی رکورددار تجهیز صدام به تسلیحات شیمیایی بود؟
  • آماده‌باش خوزستان همزمان با ورود احتمالی بارش‌های سیل‌آسا
  • وزارت کار بخشی از سهم اشتغال کشور را به فارغ‌التحصیلان اختصاص داده است
  • اجرای ۲۷ سازه آبخیزداری در استان اردبیل
  • بخشی از عوارض آزادراه تهران-شمال به محیط زیست اختصاص یابد
  • بارش باران در ۵ استان شدید خواهد بود
  • ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • وزیر نیرو:ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • دستگاه‌های اجرایی مکلف به اختصاص بخشی از بودجه عمرانی به مهارت آموزی کارگران شدند
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟