Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن گفت:نسبت بین زندگی مردم با قرآن در دهه چهل باعث پدیدآمدن سفره انقلاب شد. به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن گفت: در قرآن کریم واژگانی پرتکرار وجود دارد که جایگاهشان را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از آنهاواژه "الله" است که بیش از دوهزار بار بکار رفته است و این تکرار نشان دهنده این است که کلمه "الله" واژه‌ای کانونی و محوری است در واقع قرآن بر پایه توحید می‌چرخد.

وی با اشاره به اینکه طیف دیگری نیز در مقابل این واژه‌ها وجود دارد، تصریح کرد: واژه‌هایی که بصورت فردی هستند و یکبار در قرآن بکار رفته اند به عنوان مثال در کل آیات یکبار کلمه "کوثر" بکار رفته است و این تک کلمه مصداق معنای آن چیزی است کهاز معنای آن متبادر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آیه"شهر رمضان الذی انزل فی القرآن"عنوان کرد: یکی دیگر از واژه‌هایی که بصورت انفرادی بکاررفته است رمضان است که این آیه‌ای که تلاوت شد نشان می‌دهد که رمضان دردانه ایام الهی است همانطور که ذات صدیقه الهی دردانه خدا بوده است ماه رمضان نیز همینگونه است.

صالحی با تاکید بر اینکه رمضان دردانه ایام الله است، افزود: ماه رمضان با اوصاف دیگری تعریف می‌شود. بر اساس آیه "کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم" همه ملت‌ها و شرایع روزه بوده اند و تفاوت روزه در زمان پیامبراکرم (ص) به انتخاب ماه مبارک رمضان بوده است. ماهی که شرافتش به نزول قرآن است.

وی ادامه داد: ما از این نعمت الهی برخورداریم که همه چیز را با ماه رمضان نسبت سنجی می‌کنند و این ماه پر فیض نیز با قرآن سنجیده می‌شود.

صالحی با اشاره به چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی زیست کرده و در سر سفره انقلاب اسلامی محور موضوعات قرآنی را شاهد بودیم. بدون تردید وقتی به تاریخ فعالیت‌های رهبران سیاسی با یک روایت روشن و صحیح نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که رهبران انقلاب اسلام حرکتشان را با قرآن پیوند داده اند. شهید مطهری به عنوان یکی از معماران انقلاب اسلامی حجم عظیمی از آثارش در حوزه بحث‌های قرآنی است. مرحوم طالقانی در خدمت و محضر قرآن بود. تالیفات شهید بهشتی حجم قابل توجهی به موضوعات قرآنی ارتباطات دارد. شهید مفتح سلسه درس‌هایشان وآیت الله خزعلی به عنوان یکی از مفسرین برجسته نیز از جمله رهبرانی بودند که در زمان انقلاب برسر سفره قرآن قدم گذاشته اند. با این نگاه جریانی در دهه چهل و پنجاه در مشهد فضایی قرآنی شکل گرفت. موج قرآنی دهه چهل مسجد به مسجد را درنوردید و انقلاب براین سفره نشست.

صالحی افزود: رویکردی که معتقد بود قرآن فقط برای خواص نیست. قرآن کتاب هدایت است و با نیاز‌های روز پیوند دارد و کتابی است که در پی آن حیات طیبه را دارا می‌باشد. از دل این گونه محافل قرآنی امواجی برخواست که معنای دیگری می‌داد. صدای امام از سفره قرآن برخواست و بر دل نشست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه اکنون در دهه پنجم انقلاب اسلامی هستیم، افزود: اکنون در دهه پنجم انقلاب هستیم. همچنین گام دوم انقلاب اسلامی با لیستی از بازگشتی‌هایی که باید به سفره‌هایی که انقلابی به این عظمت را ساخت و پرداخت، داشته باشد.

وی با اشاره به شعار بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن گفت: خوشحالم که شعار این دوره از نمایشگاه "قرآن معنای زندگی" است چرا که کلاس‌های قرآن اوایل انقلاب با زندگی رابطه تنگاتنگی ایجاد کرده بود و ما باید با این نگاه دهه دوم انقلاب را آغاز کنیم.

صالحی گفت: کارنامه زرینی در زمینه فعالیت‌های قرآنی انجام شده است، اما آن سفره‌ای که انقلاب را بوجود آورده بود سفره‌ای بود که بین قرآن و زندگی را تعامل بوجود آورد. قرآن در حوزه‌های مختلفی بیاید، اما همه این‌ها را فردی که دور از ایمان قرآنی است می‌تواند نزدیک شود. قرآن آمده است از وجود و بیرون آلودگی هایمان را پاک کند و این نسبت خوبی بین قرآن و زندگی‌ای بود که انقلاب اسلامی پدید آورد که امروزه به آن بسیار نیازمندیم.


منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: صالح وزیر ارشاد گام دوم انقلاب سفره انقلاب قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۲۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، محسن رضایی از برگزاری نوزدهمین دوره آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم در ادارات تبلیغات اسلامی یاسوج و کهگیلویه فردا، ۱۴ اردیبهشت‌ماه، ساعت ۸ همزمان با سراسر کشور خبر داد. وی افزود: این آزمون با حضور ۱۶۷ نفر از بانوان و آقایان در رده‌های سنی در بخش‌های حفظ ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و حفظ کل با هدف ترویج فرهنگ قرآن کریم و با حضور علی‌اکبر ظفرآبادی، داور و پیشکسوت قرآنی کشور برگزار می شود.
رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان ادامه داد: مرحله دوم این دوره از آزمون به‌صورت شفاهی در تیرماه سال جاری برگزار می‌شود. رضایی گفت: مدرک حفظ ۱۰ جزء معادل دیپلم، حفظ ۲۰ جزء معادل فوق دیپلم و حفظ کل معادل لیسانس محسوب می‌شود و امتیاز ویژه‌ای در آزمون‌های استخدامی دستگاه‌های اجرایی دارد. رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان با بیان اینکه داوطلبان حضور در این آزمون می‌توانند کارت ورود به جلسه را از طریق درگاه https://bpms.telavat.ir دریافت کنند، گفت: برای ورود به صحفه مربوط به مشاهده و دریافت کارت باید شماره ملی داوطلب وارد شود.

دیگر خبرها

  • پاسخ رهبر انقلاب به نامه رییس سازمان تبلیغات اسلامی: کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است
  • کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کار‌های اسلامی و جهادی است
  • کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است
  • خراسان رضوی میزبان آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن است
  • مسابقات قرآن دانش‌آموزان شیراز آغاز شد
  • برگزاری آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن
  • افغانستان| با عمل به قرآن ملت سرافراز باقی می‌مانیم
  • نمایشگاه ملی قرآن کریم در کابل
  • علم‌آموزی همواره در آیات و روایات مورد تاکید بوده است
  • در زندگی قرآنی، گمراهی راه ندارد