Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-06@04:58:32 GMT

آزمون ماه خدا

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۳۴۲۳۴

آزمون ماه خدا

در این مطلب آمده است: روزه ‌داری ازجمله اعمال و واجبات دینی است که خداوند مانند سایر تکالیف و فرایض دینی بر انسان ‌ها به ‌ویژه بر مسلمانان واجب کرده است و مانند هر تکلیف الهی دیگری قطعا در سعادت و سرنوشت انسان تأثیر فراوان دارد؛ زیرا خداوند حکیم که سعادت و خیر انسان ‌ها را می ‌خواهد، هیچ امر غیر مفید و غیر حکیمانه‌ ای را بر انسان واجب نمی ‌کند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه باید بدانیم این است که خداوند حکیم، خیرخواه و دانا به سرنوشت انسان ‌ها، اموری را بر آن‌ ها واجب می‌کند که تأثیری مثبت بر هدایت و سرنوشتشان داشته باشد و قطعا روزه، یکی از امور تأثیرگذار در این زمینه است؛ برای نمونه یکی از آثار روزه این است که انسان میزان صبر، طاقت و بردباری خود را در برابر نیازهایی که دارد، امتحان می ‌کند ؛ به بیان دیگر خداوند می‌ خواهد ببیند انسان ‌ها در برابر نیازهایی که برای خود احساس می‌ کنند - با وجود اینکه امکان انجام آن کار را دارند - چقدر می ‌توانند به دلیل اطاعت امر و دستور الهی در برابر آن مقاومت کنند. انواع غذاها، خوراکی ‌ها و سایر چیزهایی که روزه را باطل می‌ کند در برابر انسان موجود است؛ اما انسان با روزه‌ داری در معرض آزمایش قرار می ‌گیرد تا ببیند آیا به آن‌ ها نزدیک می‌ شود یا نمی‌ شود. در حالی که همه چیز برای وی مهیاست، خود را می‌ آزماید تا بداند چقدر می‌ تواند در برابر خواهش نفس خود صبوری و با اراده خود را کنترل کند.
اثر دیگر روزه آن است که به وسیله آن، انسان خود را مشغول دعا ها و اذکاری می‌ کند که او را به یاد مرگ، آخرت و قیامت می‌ اندازند و از گرفتاری‌ های دنیا و ابتلا و نزدیک ‌شدن به حاجات دنیایی فاصله می ‌گیرد. انسان روزه‌ دار هر روز قرائت قرآن دارد، به یاد فقرا و نیازمندان است، در جماعات و جلسات مذهبی شرکت می‌ کند و...، که چنین اموری در غیر ماه مبارک رمضان کمتر از او سر می ‌زند و کمتر چنین فرصت‌ هایی دست می‌ دهد . این فرصت یک ماهه به مثابه آزمونی برای انسان ‌هاست و کسی در این آزمایش موفق و سعادتمند خواهد بود که در برابر امور و فرایض این ماه از خود واکنشی مثبت و در شأن این آزمون نشان دهد.
موضوع گرسنگی و تشنگی که در روزه مطرح می‌شود ، تنها بعد ساده ‌ای از ابعاد روزه است. روزه ‌داری آثار فراوانی دارد که فراتر از صِرف گرسنگی و تشنگی است. انسان می‌ تواند با روزه ‌داری مراحل بالایی از کمالات و درجات را کسب کند؛ برای نمونه توجه به کارهای مستحبی مانند شب‌ زنده‌ داری و اقامه نماز شب که در ماه رمضان بیشتر فرصت آن فراهم می‌ شود یا توجه به قرائت قرآن و نزول قرآن و دقت در آثار و برکات آن، از آن جمله است.
برخی انسان‌ های ساده فقط به گرسنگی و تشنگی روزه توجه می ‌کنند، اما انسان ‌های کامل ‌تر و مؤمن ‌تر و کسانی که به دنبال سعادت ابدی هستند، به برکات بیشتری از روزه‌ داری توجه دارند؛ مانند توجه به آثار و برکات قرائت قرآن، توجه به معانی قرآن، توجه به عباداتی که در این ماه فرصت آن برای انسان فراهم می ‌شود و در روزهای غیر روزه ‌داری این اعمال کمتر انجام می ‌شوند.
در روایات نیز برای روزه ‌داری مراتب مختلفی برشمرده شده است که پایین ‌ترین درجه آن، همین مفهوم عادی و ساده گرسنگی و اجتناب از خوردن و آشامیدن است. یک درجه بالاتر، انجام مستحبات و واجبات به نحو کامل و بالاتر از این مراتبی است که اولیای الهی از روزه ‌داری کسب می ‌کنند؛ یعنی تقرب الهی و نزدیک ‌شدن به خدا در اثر همین انجام واجبات و ترک محرمات.
7141/6026/
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 قرآن ماه رمضان مرگ مسلمانان انسان 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۴۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات دریافت گواهینامه یک‌روزه موتور

پلیس راهور برای گواهینامه دار کردن حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار موتور سوار بدون گواهینامه در حال اجرای طرح ویژه ای است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، یکی از معضلات ترافیکی شهر تهران موتورسیکلت‌سواران فاقد گواهینامه هستند. طی سالیان گذشته ازسوی پلیس راهور تهران بزرگ برای کنترل این موضوع طرح‌های مختلفی اجرا شده است که هرچند بی‌تأثیر نبوده، اما علاج کار هم نبوده است. بخش زیادی از راکبان موتورسیکلت با وجود داشتن مهارت کافی و لازم برای اخذ گواهینامه، مواردی، چون هزینه بالا و زمان‌بر بودن فرایند گرفتن گواهینامه را دلیل مقاومت‌شان برای گرفتن گواهینامه عنوان می‌کنند.

در همین راستا مدتی است که طرح جالبی توسط مرکز صدور گواهینامه فراجا در چند شهر کشور از جمله تهران اجرا می‌شود که طی آن دارندگان موتورسیکلت فاقد گواهینامه د رصورت داشتن مهارت کافی و احراز شرایط، می‌توانند با پرداخت مبلغی بسیار کمتر از آنچه باید در فرایند دریافت گواهینامه عادی پرداخت کنند، یک‌روزه صاحب گواهینامه شوند.

۱۰۵ هزار ثبت‌نام، حدود ۱۰۰ هزار صدور گواهینامه

رئیس مرکز صدورگواهینامه راهور فراجا در خصوص تعداد افراد متقاضی و میزان گواهینامه‌های صادر شده در قالب این طرح برای موتورسیکلت‌سواران تهرانی هم گفت: «درخصوص این طرح و میزان موفقیت آن ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که اگر قرار بود با استفاده از همان روش قدیمی صدور گواهینامه برای گواهینامه‌دار کردن راکبان موتورسیکلت فاقد گواهینامه اقدام کنیم، بدون درنظر گرفتن افرادی که در ادامه اضافه می‌شوند و با فرض ثابت ماندن این عدد، با درنظر گرفتن مواردی، چون ظرفیت پذیرش و زمان آموزش و هزینه‌ها، این کار حدود ۴۹ سال زمان می‌برد.»

سرهنگ کرمی‌اسد در ادامه افزود: «تا به امروز ۱۰۵ هزار نفر از شهر تهران در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند. از این تعداد تا به امروز ۹۹ هزار و ۷۴۵ جلد گواهینامه برای موتورسیکلت‌سواران فاقد گواهینامه صادر شده است.»

طرحی ویژه موتورسیکلت‌سواران فاقد گواهینامه

سرهنگ احمد کرمی‌اسد، رئیس مرکز صدور گواهینامه راهور فراجا درخصوص این طرح می‌گوید: «طرح یک‌روزه گواهینامه با عنوان «طرح ویژه صدور گواهینامه برای موتورسیکلت‌سواران فاقد گواهینامه» از حدود یک‌سال قبل درحال اجراست. در این طرح فقط موتورسیکلت‌سواران فاقد گواهینامه می‌توانند با ورود به سایت و ثبت‌نام در مدت یک‌روز با پشت سر گذاشتن مراحل مختلف معاینه پزشکی، تأیید مهارت و آزمون نظری و عملی گواهینامه خود را دریافت کنند. به‌عبارت دیگر شرط اصلی برای پذیرش فرد این است که درحال حاضر موتورسوار باشد؛ یعنی موتورسیکلتی که مشخصات آن در سامانه ثبت می‌شود، باید به نام فرد متقاضی یا والدین او باشد. سایر افراد باید از طریق همان روش معمول برای گرفتن گواهینامه اقدام کنند. تمام مراحل این طرح به‌صورت سیستمی و بدون دخالت عامل دستی بوده و دیگر خبری از کاغذبازی و بایگانی و مواردی از این دست نیست.»

۱۲۵۰۰۰۰ موتورسیکلت‌سوار فاقد گواهینامه در پایتخت

رئیس مرکز صدورگواهینامه راهور فراجا درخصوص تعداد موتورسیکلت‌سواران فاقد گواهینامه در شهر تهران افزود: «طبق ارزیابی صورت گرفته در مرداد سال گذشته که زمان آغاز طرح است، یک‌میلیون‌و ۲۵۰ هزار نفر موتورسیکلت‌سوار فاقد گواهینامه رانندگی موتورسیکلت در تهران حضور دارند.»

سرهنگ کرمی‌اسد درخصوص میانگین روزانه مراجعه موتورسیکلت‌سواران تهرانی فاقد گواهینامه نیز می‌گوید: «به‌طور میانگین و با توجه به ظرفیت موجود، در قالب این طرح روزانه به حدود ۲ هزارمتقاضی تهرانی خدمات ارائه می‌شود.»

اجرای طرح از مرداد ۱۴۰۲ در تهران

رئیس مرکز صدور گواهینامه راهور فراجا در خصوص زمان آغاز اجرای این طرح افزود: «اردیبهشت سال ۱۴۰۲ یعنی حدود یک‌سال قبل بود که این طرح به‌صورت آزمایشی در یکی از آموزشگاه‌های شهر تهران اجرا شد و بازخورد‌های خوبی از آن دریافت کردیم. بعد از اجرای این طرح آزمایشی به‌مدت یک تا ۲‌ماه در یکی از آموزشگاه‌های شهر تهران، این طرح به‌صورت آزمایشی در استان سمنان اجرا شد تا در سطحی کلان‌تر مشکلات و نواقص احتمالی مربوط به آن احصا شود. در ادامه طرح در استان‌های مختلف اجرا شد تا اینکه در مرداد ۱۴۰۲ نوبت به شهر تهران رسید.»

مشارکت ۱۴ آموزشگاه شهر تهران در اجرای طرح

سرهنگ احمد کرمی‌اسد درباره اجرای این طرح در شهر تهران، گفت: «برای اجرای طرح همایشی با حضور تمام آموزشگاه‌های موتورسیکلت در سراسر کشور برگزار شد که حدودا شامل ۱۷۰ آموزشگاه بود. در این همایش با توضیح درخصوص نحوه اجرای طرح، از آموزشگاه‌هایی که تمایل به همکاری داشتند دعوت به عمل آمد تا در اجرای طرح مشارکت کنند که در مجموع حدود ۹۰ آموزشگاه اعلام آمادگی کردند. در ادامه با توجه به استقبال خوبی که از سوی موتورسیکلت‌سواران صورت گرفت، امروز ۱۴ آموزشگاه موتورسیکلت شهر تهران در اجرای این طرح مشارکت دارند.»

دیگر خبرها

  • چین در دریای زرد رزمایش نظامی ۸ روزه برگزار می‌کند
  • جزئیات دریافت گواهینامه یک‌روزه موتور
  • کارگاه یک روزه جوانی جمعیت برگزار می شود
  • ژابی آلونسوی یک روزه لورکوزن در فرانکفورت
  • مهلت ۱۰ روزه دادستان گالیکش برای ایمن‌سازی مسیر دسترسی به آبشار لوه
  • ویژگی حجاج در سفر معنوی حج/ برائت مشرکان اصل قرآنی است
  • مراسم عزاداری آخرین مسافر بقیع در مدرسه علمیه خان شیراز
  • رم امیدوار به حضور سردار آزمون در دیدار برابر یوونتوس
  • ۱۲ درصد شرکت‌کنندگان قرآنی مدرک دریافت می‌کنند
  • آزمون حفظ قرآن در سیستان و بلوچستان برگزار شد