Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اراک - ايرنا - معاون تحقيق و توسعه شرکت فناور نانو پژوهش مرکزي گفت: محلول مقابله با بيماري سفيد شدگي انار در اين استان توليد شد.

«معصومه نصيري مقدم» روز يکشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: محلول ترکيبي (ZFM) در راستاي رفع بيماري سفيد شدگي انار ( آريل) که با انجام سه سال کار کارشناسي بر روي درختان ميوه انار توليد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: اين محلول با برخورداري از ترکيب متعادل سه عنصر مهم آهن، روي و منگنز مي تواند در بدترين شرايط محيطي نياز گياه به اين عناصر را رفع کند.
اين پژوهشگر خاطرنشان کرد: با استفاده از اين محلول علاوه بر رنگ آوري و مقابله با بيماري سفيد شدگي انار، از سرمازدگي و ريزش ميوه از درختان باغ ها نيز جلوگيري مي شود و افزايش محصول در باغات و اراضي زراعي از ويژگي هاي استفاده آن است.
نصيري مقدم گفت: استفاده از اين محلول در محصولات زراعي از جمله گندم افزايش 10 درصد اين محصول را در واحد سطح به همراه دارد.
وي يادآور شد: بهره گيري از اين محلول به مدت 2 سال در يکي از باغ هاي انار استان لرستان که به بيماري سفيد شدگي مبتلا بود و از محصولات اين باغ تنها براي اسانس گيري بهره گيري مي شد رفع اين بيماري و زمينه صادرات محصولات اين باغ را به همراه داشت.
اين پژوهشگر خاطرنشان کرد: با توجه به تغييرات آب و هوايي و سرماي ناگهاني در کشور استفاده از اين محلول توليدي مي تواند محصولات زراعي و باغي در برابر سرما بيمه کند.
نصيري مقدم افزود: باغاتي که از کود ZFM در زمام متورم شدن جوانه و بعد از ريزش گل استفاده کنند از سرمازدگي مصون مي شوند.
استان مرکزي با وجود صنعتي بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزي است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در اين حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضي باغي و کشاورزي در استان مرکزي وجود دارد که يک و 2 دهم درصد توليدات کشاورزي مازاد بر نياز استان به ساير مناطق ارسال مي شود.
استان مرکزي با توليد حدود 54 هزار تن گوشت سفيد، 53 هزار تن توليد گوشت قرمز، 320 هزار تن شير، حدود 41 هزار تن توليد تخم مرغ از جايگاه ويژه اي در توليدهاي بخش کشاورزي و دامداري در سطح کشور برخوردار است.
استقرار ايستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گياهان زينتي محلات، ايستگاه ملي تحقيقات لوبياي خمين، وجود شعبه ششم تحقيقات واکسن و سرم سازي رازي، وجود ايستگاه تحقيقات ماهيان زينتي و مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي نيز از ظرفيت هاي علمي و تحقيقاتي استان مرکزي است.
1955/6013
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۴۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غرق شدگی کودکی تیرانی در کانال آب

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ بنابراعلام مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان، پس از اعلام گزارش حادثه غرق شدگی این کودک با اورژانس یک واحد امدادی به محل اعزام شد و جسد کودک غرق شده با بیمارستان بهنیا منتقل شد.

دیگر خبرها

  • ضرورت مقابله با بیماری زنگ زرد در مزارع گندم دیم کشور
  • غرق شدگی کودکی تیرانی در کانال آب
  • هلال سفید انتهای ناخن را جدی بگیرید + رازهای مهم
  • توصیه های هواشناسی کشاورزی
  • ابتلای درختان نارنج شیراز به بیماری نماتد
  • بهره‌برداری از ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی محلات در سال آینده
  • کشاورزان گلستانی آب ماندگی را از سطح مزارع خود خارج کنند
  • آموزش روز چهارم، پخت مرغ با سبزی معطر
  • عزای امام صادق در انار برپا شد
  • چگونه می‌توان با بیماری هلندی مقابله کرد؟