Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@21:06:00 GMT

رویای تلخ سرزمین آزادی

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۳۴۸۱۸

رویای تلخ سرزمین آزادی

تهران- ایرنا- اگر در سده گذشته جنگ‌های جهانی اول و دوم بزرگ‌ترین دغدغه سیاسی اجتماعی فرهنگی و نظامی کشورهای اروپایی به‌حساب می‌آمد، در دهه‌های اخیر، مسأله مهاجرت به اروپا بزرگ ‌ترین دغدغه امنیتی این کشورها محسوب می‌شود.

سال 1999 و پس از پیمان معروف «آمستردام» و اجراشدن پیمان «شنگن» میان 15 کشور عضو اتحادیه اروپا، این کشورها سیاست‌های مهاجرتی جدیدی تدوین و اجرا کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رویکرد مشترک آن‌ها دربرابر مهاجرت، رویکردی سیاسی و امنیت‌ محور بود. پس از سال 2001 و واقعه 11سپتامبر، عزم جهانی علیه ترور و تأثیر جهانی ‌شدن بر تشدید جریان حرکت جمعیت باعث شد این قوانین سخت‌تر شود؛ به‌ طوری ‌که ارتباط بین کنترل مهاجرت و امنیت به‌ وضوح در برنامه 2004 لاهه اتحادیه اروپا دیده شد.

براساس این برنامه، مدیریت جریان مهاجرت و ازجمله مبارزه با مهاجرت غیرقانونی، باید با ایجاد زنجیره اقدامات امنیتی تقویت شود. این اقدامات امنیتی به ‌طورمؤثر با فرایندهای درخواست روادید و ورودوخروج در مرزهای خارجی به‌ هم پیوسته بودند.

** نگرانی اروپایی‌ها از تغییر بافت دینی و فرهنگی
پس از مسأله نفوذ تروریسم در کشورهای اروپا، آنچه بیش از هر موضوعی آن ‌ها را نگران می‌کرد، دغدغه تفاوت ‌های دینی و فرهنگی پناهجویان واردشده به اروپا بود. این نگرانی‌ ها باعث سخت ‌ترشدن روز ‌به ‌روز پذیرش مهاجرت در برخی کشورها شد. وزیر مجارستان حضور مسلمانان در کشورش را عاملی برای دگرگونی بافت مسیحی قاره برشمرد و ابراز نگرانی کرد. همچنین، هلند موانع بسیاری برای پذیرش مسلمانان اتخاذ کرد. تعداد درخورتوجهی از مهاجرانی که در یکی ‌دو دهه گذشته به اروپا مهاجرت کرده‌اند، از کشورهای حوزه خاورمیانه بوده‌اند.

اگر تا چند دهه قبل، مهاجران افغانستانی به‌دلیل جنگ با روسیه و سپس سلطه‌ طالبان به اروپا مهاجرت می‌کردند، اکنون به ‌واسطه جنگ‌های پی‌در‌پی و طولانی ‌مدت در عراق و سوریه، سیل مهاجران جنگ ‌زده به کشورهای اروپایی و آمریکایی گسیل شده‌اند.

براساس آماری که سال گذشته اعلام شد، سوریه با 10میلیون و عراق با سه‌ میلیون مهاجر، بیشترین تعداد مهاجر به اروپا را داشتند و پس‌از‌آن، افغانستان و کشورهای آفریقایی درگیر معضلات حاکمیتی و اقتصادی مانند لیبی، دیگر پناهجویان اروپا بودند.

** درهای بسته؛ راه‌ حل اروپا دربرابر پدیده مهاجرت
اروپایی ‌ها دو راه‌ حل دربرابر گسترش نفوذ پناهجویان به کشورهایشان داشتند: نخستین راه‌ حل، بستن درها به روی مهاجران و سخت ‌ترکردن قوانین بود؛ راهی که اکنون نیز بسیاری از نژادپرستان، به ‌ویژه در اروپای ‌شرقی، طرفدارش هستند. دومین راه‌حل، در تکمیل راه اول مطرح شد و آن حل‌کردن مشکل پناهجویان در خاورمیانه و اقدام مسوولانه ‌تر کشورهای ثروتمند عربی در مواجهه با جنگ ‌زدگان منطقه است. در آغاز جنگ ‌های منطقه‌ای سوریه، این راه‌حل تا مدتی مؤثر بود؛ به‌ طوری‌ که کشورهای اردن، لبنان و ترکیه به‌مدت محدودی پذیرای پناهجویان سوری، عراقی و افغانستانی بودند؛ اما وضعیت نامساعد اردوگاه‌ های مهاجران در این کشورها باعث شد مهاجران از مرزهای غیرقانونی و با تحمل سختی‌ های بسیار به‌ سمت اروپا بروند.

شاید بتوان گفت ایران تنها کشوری بوده که تاکنون در خاورمیانه به‌مدت طولانی میزبان مهاجران بوده است؛ به‌ گونه ‌ای که در مواجهه با جنگ‌های داخلی افغانستان، حدود چهار دهه میزبان بیش از سه ‌میلیون مهاجر افغانستانی بوده است. متأسفانه بسیاری از کسانی که از این کشورها راهی اروپا شدند، در دریا و راه ‌های صعب ‌العبور جان خود را از دست دادند.

براساس آمار جهانی، حدود 90درصد از پناهندگان به‌ وسیله جنایت ‌کاران سازمان‌یافته و قاچاقچیان انسان از مرزها عبور می‌کنند و وارد خاک اروپا می‌شوند؛ اما به ‌عنوان مهاجران غیرقانونی شناخته می‌شوند و نمی‌توانند به ‌طور رسمی وارد داد و ستد و اشتغال شوند. همین موضوع هزینه ‌های زیادی هم به آن‌ها و هم به کشورهایی که در آن سکنی گزیده‌اند، تحمیل می‌کند.

این در حالی است که فراهم ‌کردن منابع ازجمله غذا، آب و پناهگاه برای مردم فشار زیادی به کشورهای عضو اتحادیه وارد می‌کند. این موضوع در دو کشور یونان و ایتالیا بیشتر دیده می‌شود؛ زیرا بیشتر مهاجران به این دو کشور مهاجرت می‌کنند. بسیاری از کسانی که قصد دارند به آلمان یا سوئد و سپس کشورهایی مانند کرواسی، مجارستان، اسلوونی و اتریش مهاجرت کنند، در ایتالیا و یونان ماندگار می‌شوند.

براساس گزارش‌ های سال گذشته اتحادیه اروپا، حدود یک‌ میلیون پناهجو در سواحل جنوبی دریای مدیترانه اردو زده‌اند؛ اما هیچ‌یک از کشورهای اروپایی حاضر نیستند میزبان آن‌ها شوند. به ‌گمان آن ‌ها، حضور مهاجران تأثیر مستقیمی بر امنیت و اقتصاد کشورشان خواهد داشت؛ به ‌همین ‌دلیل، بیش از آنکه پیگیر سیاست ‌های مهاجرتی اتحادیه اروپا باشند، منافع ملی کشور خود را در نظر می‌گیرند. بر این‌ اساس، بخشی از این کشورها به ‌صورت ناعادلانه و براساس بهره ‌وری از تخصص ‌ها و توان مهاجران به برخی از مهاجران اقامت می‌دهند و به بسیاری مجوز ورود نمی‌دهند.

آنچه مسلم است، آن است که حضور مهاجران در کشورهای اروپایی تأثیر بسیار مستقیمی بر عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی این قاره گذاشته است؛ به ‌طوری ‌که مهاجرت را به یکی از موضوعات تأثیر گذار بر سیاست داخلی آنان نیز تبدیل کرده است. ورود احزاب دست‌ راستی به پارلمان اتحادیه اروپا و مجالس انگلیس، فرانسه و برخی کشورهای اسکاندیناوی و پیگیری سیاست ‌های ضدمهاجرتی از سوی آن‌ها، خود نشان ‌دهنده اهمیت این موضوع است.

موضوع مهاجرت در سال ‌های اخیر در انتخابات کشورهای اروپایی نیز نقش مهمی داشته است؛ چراکه برخی از مردم اروپا مسائلی مانند بیکاری، رکود اقتصادی، کاهش بودجه رفاهی و اجتماعی و گاه بی‌ثباتی امنیتی را ناشی از ورود بی‌رویه مهاجران می‌دانند و عده‌ای از آن‌ ها معتقدند افزایش پناهندگان می‌تواند به گسترش خشونت و عملیات تروریستی بینجامد. موافقت مرکل، صدراعظم آلمان، با قانون مهاجرت سازمان ملل و به‌تبع آن، تغییر در میزان محبوبیتش در میان مردم آلمان، خود مبیّن این گفته است.

منبع: روزنامه صبح نو؛ 1398،02،22
گروه اطلاع رسانی **9117**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي روزنامه صبح نو امنيت كشورها مهاجرت به اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۴۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

به گزارش همشهری آنلاین، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در ریاض به سر می‌برد، اعلام کرد: تنها راه‌حل مناقشه اسرائیل و فلسطین، تقسیم زمین است.

به نقل از یورونیوز، رئیس دیپلماسی اروپا در جریان نشست مجمع جهانی اقتصاد در ریاض با همتای سعودی خود دیدار کرد.

در این دیدار، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان گفت: حتی اگر آتش‌بس در غزه حاصل شود، ما همچنان باید با پیامدهای درگیری نه‌تنها در غزه بلکه در کرانه باختری رود اردن، فراتر از آن، در منطقه خود مواجه شویم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: انتظار می‌رود چندین کشور اروپایی تا پایان ماه مه آینده کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

بورل اظهار کرد: به من گفتند که جغرافیا دیگر مهم نیست. در اوکراین، جنگ برای سرزمین است و اینجا در غزه و فلسطین، جنگ برای سرزمین است، دو طرف برای یک سرزمین می‌جنگند و تنها راه‌حل این است که آن را به اشتراک بگذارند.

کد خبر 848135 منبع: ایسنا برچسب‌ها جوزف بورل - اتحادیه اروپا خبر ویژه اتحادیه اروپا فلسطین فلسطین - حماس

دیگر خبرها

  • ارسال پیامک از سامانه سهما به اتباع مجاز
  • کابینه نتانیاهو هزینه زیادی را به ما تحمیل کرد/ طبقه متوسط در حال نابودی
  • تراژدی جدید برای پناهندگان در نزدیکی جزایر قناری اسپانیا
  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • بورل: تنها راه‌حل مناقشه اسرائیل و فلسطین تقسیم زمین است
  • اینجا سرزمین آزادی‌هاست! | ببینید
  • احیای کامل پیر امریک اوبامیانگ و رویای قهرمانی در لیگ اروپا
  • چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • رویای گولر: اولین بازیکن ترک قهرمان چمپیونزلیگ
  • کدام کشورهای جهان از سال ۲۰۱۰ غمگین تر شده‌اند؟ (+ اینفوگرافی)