Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@14:41:10 GMT

دياکو حسيني: با شماره تلفن دادن مسئله اي حل نمي شود

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۳۵۰۹۹

دياکو حسيني: با شماره تلفن دادن مسئله اي حل نمي شود

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - يک تحليلگر ارشد مرکز بررسي هاي استراتژيک تاکيد کرد: با شماره تلفن دادن مسئله اي حل نمي شود. اگر رئيس جمهور آمريکا واقعا علاقه مند به مذاکره با ايران است مي تواند با متوقف ساختن تحريم ها و يا با اجراي برجام جديت و اراده خود را نشان دهد.

«دياکو حسيني» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار سياسي ايرنا، با اشاره به اظهارات اخير رئيس جمهور آمريکا مبني بر ابراز علاقه براي گفت وگو با ايران و ارائه شماره تماس از سوي کاخ سفيد به سوئيس گفت: اظهارات اخير رئيس جمهور آمريکا و اقدام وي سند ديگري براي اثبات اين مسئله بود که تيم هدايتگر سياست خارجي دولت آمريکا يعني «تيم بي» و به صورت مشخص تر، مايک پمپئو و جان بولتون در مسير جداگانه و متفاوتي از تمايل و خواست دونالد ترامپ درباره ايران حرکت مي کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


** ترامپ تلاش مي کند تا نقش بولتون را درباره ايران کاهش دهد
وي با بيان اينکه شروط 12 گانه اي که پمپئو هرگز از سوي ترامپ تاييد نشد و اين امر حاکي از آشفتگي در عرصه سياست خارجي دولت آمريکا است، اظهار داشت: اين مسئله نشان داد که محمدجواد ظريف حق داشت در سفر به نيويورک از «تيم بي» سخن بگويد چراکه اين مسئله، انعکاس و تحليل دقيقي از ذهنيت ترامپ در مورد ايران و تلاش بولتون و پمپئو براي جهت دهي به کاخ سفيد عليه ايران است.
اين کارشناس ارشد مسائل آمريکا اضافه کرد: به نظر مي رسد ترامپ تلاش مي کند تا نقش بولتون را درباره ايران کاهش دهد ولي براي ايران نتيجه اين تلاش حائز اهميت است. با شماره تلفن دادن مسئله اي حل نمي شود. اگر رئيس جمهور آمريکا واقعا علاقه مند به مذاکره با ايران است بايد اقداماتي را انجام دهد که اولين اقدام مي تواند متوقف ساختن کليه تحريم ها عليه ايران و عدم ممانعت از اجراي برجام از سوي ديگر کشورها باشد.
**بولتون کاکرد چماق را براي ترامپ دارد
حسيني ادامه داد: ايران براي مذاکره با آمريکا شرطي نمي گذارد منوط به آنکه خود آمريکا تحريم هايش را لغو کرده و مانع اجراي برجام نشود. در آن صورت، امکان تماس ميان تهران و واشنگتن حتي در سطح روساي جمهور، مسئله اي قابل بررسي است.
وي در پاسخ به اين سوال که ترامپ تا چه اندازه از توان کوتاه کردن دست «تيم بي» به ويژه جان بولتون برخودار است؟ خاطرنشان کرد: وقتي دونالد ترامپ، جان بولتون را مشاور امنيت ملي خود کرد به خاطر اين بود که کارکرد بولتون چيزي شبيه چماق باشد. در واقع، اين انتخاب براي ريل گذاري استراتژيکي بود تا سياست فشار حداکثري جواب دهد ولي مقاومت ايران نشان داد که اين انتخاب، انتخاب نادرستي بوده است.
** سياست فشار حداکثري منجر به مذاکره ايران با آمريکا نمي شود
اين تحليلگر ارشد مرکز بررسي هاي استراتژيک خاطرنشان کرد: شرايط امروز نشان مي دهد سياست فشار حداکثري منجر به مذاکره ايران با آمريکا نمي شود. زماني که سياست فشار حداکثري عليه ايران به نتيجه نرسد آنگاه خود به خود کارکرد بولتون هم از بين مي رود و وقتي ترامپ هم به اين نتيجه اي برسد، نقش بولتون را کاهش مي دهد.
حسيني افزود: وقتي هنوز رئيس جمهور آمريکا گام عملي برنداشته و توسط کساني محاصره شده است که به وضوح به دنبال جنگ با ايران هستند و با صراحت از تغيير نظام صحبت مي کنند، ايران نمي تواند اقدامات نمايشي ترامپ مانند دادن شماره تلفن را بپذيرد.
**اقدام اخير هسته اي در رويکرد اخير ترامپ موثر بوده است
وي با تاکيد بر اينکه ايران براي پذيرش مذاکره با آمريکا بايد شاهد اقدامات عملي از سوي ترامپ باشد، يادآور شد: تغيير تيم سياست خارجي، متوقف کردن و لغو کليه تحريم و عدم ممانعت از اجراي برجام مي تواند نشانه هاي مثبتي براي ايران در فرايند مذاکره با آمريکا باشد.
اين تحليلگر ارشد مسائل سياست خارجي در پاسخ به اين سوال که اقدام اخير ايران در توقف بخشي از تعهدات برجامي و خطر خروج ايران از توافق هسته اي تا چه اندازه در تغيير رويکرد کاخ سفيد نسبت به ايران موثر بوده است؟ عنوان کرد: بي ترديد اين اقدام تاثيرگذار بوده است چرا که خروج از برجام در غرب به نادرست به معناي حرکت ايران به سمت ساخت بمب هسته اي است، هرچند که ايران پيش از برجام هم تمايلي براي ساخت بمب هسته اي نداشت.
**هم خروج از برجام و هم پيشنهاد مذاکره با ايران انگيزه انتخاباتي دارند
حسيني با بيان اينکه هراس از حرکت ايران به سمت ساخت بمب هسته اي موجب فشار به دولت آمريکا و در نتيجه، تغيير رويکرد کاخ سفيد مي شود، گفت: برجام ستون مهمي در نظام عدم اشاعه گسترش تسليحات اتمي است ولي نه در مورد ايران بلکه درباره کشورهاي خاورميانه. در واقع، نوعي سوءظن در مورد ايران وجود دارد مبني بر اينکه تهران به دنبال ساخت بمب هسته اي است و از نگاه طرف غربي، برجام کمک کرد تا انگيزه کشورهاي ديگر مانند عربستان سعودي براي دستيابي به بمب هسته اي کاهش يابد.
حسيني درباره انتخاباتي بودن پيشنهاد ترامپ براي مذاکره با ايران اظهار داشت: واقعيت اين است که خروج از توافق هسته اي از سوي ترامپ هم انتخاباتي بود و هم پيشنهاد مذاکره با ايران انتخاباتي است. مسئله برجام به صورت خاص و روابط تهران و واشنگتن به صورت عام، مسائل داخلي آمريکا نيستند.
وي با بيان اينکه دولت کنوني آمريکا از زماني که بر سرکار آمد به برجام به عنوان يک ابزار انتخاباتي نگاه کرد، تصريح کرد: ترامپ به خاطر عناد و دشمني اي که با باراک اوباما داشت از برجام خارج شد و اکنون هم که به دنبال دستيابي به توافقي بهتر نيست بلکه به دليل انگيزه هاي انتخاباتي با اين موضوع برخورد مي کند که يک افتضاح براي سياست خارجي آمريکا است.
سيام*م.ا.ت*2021**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۵۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا گفته است که در صورت انتخاب مجدد، کمکی به اوکراین اختصاص نخواهد داد، مگر اینکه اروپا نیز بودجه‌ای برای کمک به این کشور اختصاص دهد.

رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه با مجله تایم گفت: "اگر اروپا به اندازه مبالغی که آمریکا برای کمک به اوکراین متحمل می‌شود، ما نیز پرداخت نخواهم کرد. اگر اروپا نپردازد، پس چرا ما باید پرداخت کنیم. "

در ۱۰ فوریه، ترامپ که متقاضی نامزدی ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه است، در گفتگو با هواداران خود در کارولینای جنوبی، از یکی از دیدارهایش با رهبران کشور‌های عضو ناتو در زمانی که رئیس جمهور آمریکا بود گفت. به گفته وی، سپس یکی از همکاران خارجی وی از او پرسید که آیا ایالات متحده آماده است تا در صورت تهدید احتمالی روسیه و در صورت عدم پرداخت کمک مالی به ناتو، ایالات متحده از این اتحاد دفاع کند. ترامپ پاسخ داد که از چنین اتحادی دفاع نخواهد کرد و علاوه بر این، روسیه را تشویق خواهد کرد تا هر کاری که می‌خواهد انجام دهد. رئیس جمهور سابق مشخص نکرد که این مکالمه چه زمانی و در کجا انجام شده است.

روسیه بار‌ها موضع خود را در مورد وضعیت پیرامون اوکراین در سطوح مختلف نشان داده است. همانطور که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیشتر اشاره کرد، مسکو همیشه برای حل دیپلماتیک بحران آماده بوده و می‌ماند و آماده پاسخگویی به پیشنهادات واقعا جدی است، در حالی که رژیم کی‌یف مذاکرات با روسیه را قطع و ممنوع کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • بازداشت بیش از ۱۵۰۰ دانشجوی آمریکایی در ۲ هفته/ حمایت‌ها از طرف جامعه دانشگاهی ایران ادامه دارد +تصاویر
  • ایران: راه حل مسئله فلسطین، ایجاد کشور مستقل در تمامی سرزمین‌های فلسطینی با پایتختی قدس است
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • مقام معظم رهبری:رفتار آمریکا در غزه اثبات حقانیت بی‌اعتمادی ایران است/ آمریکا شریک جرم رژیم صهیونیستی است
  • فیلم/رهبر انقلاب: نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکا است
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • اولین قهرمانی چلسی در لیگ برتر انگلیس با برتری 2-0 مقابل بولتون (30 آوریل، 2005) / فیلم
  • مذاکره با برزیل برای برگزاری دیدار تدارکاتی با فوتسال ایران
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!