Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@15:15:15 GMT

البشیر نیست، حاکمیت مدنی سودان کجاست؟

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۳۷۷۶۴

البشیر نیست، حاکمیت مدنی سودان کجاست؟

با گذشت یک ماه از برکناری عمر البشیر، گرچه رهبران معترضان از تماس حاکمان نظامی سودان با معترضان برای از سرگیری مذاکراتی درباره انتقال قدرت به دولتی مدنی خبر می‌دهند اما زمانی که پای خواسته اصلی مخالفان به میان می‌آید، ارتش تعلل می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از چندین روز بن‌بست در نهایت "ائتلاف برای آزادی و تغییر" که چتری برای این جنبش اعتراضی در سودان است از دعوت ژنرال‌ها از آن برای شرکت در دور جدید مذاکرات خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دعوت ظاهری برای مذاکرات تازه در شرایطی انجام می‌شود که هزاران معترض همچنان در مقابل مقر ارتش در مرکز خارطوم اطراق کردند و متعهد شده‌اند تا شورای نظامی حاکم را از قدرت کنار بکشند؛ همانطور که عمر البشیر را یک ماه پیش مجبور به ترک قدرت کردند. ائتلاف برای آزادی و تغییر در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما تماسی از شورای نظامی برای از سرگیری مذاکرات دریافت کردیم.

این ائتلاف که سازمان‌دهندگان اعتراضات، احزاب اپوزیسیون و گروه‌های شورشی را گردهم جمع می‌کند، اواخر ماه گذشته پیشنهاداتش را برای تشکیل دولت انتقالی تحت رهبری مدنی تسلیم نظامیان کرد اما این ژنرال‌ها به آنچه "شروط بسیار" نقشه‌راه ائتلاف مذکور نامیدند، اشاره کرده‌اند.

آنها در مورد موضع قانون شریعت اسلامی در قانون اساسی سودان که بنیان اصلی همه قوانین تحت حکومت عمر البشیر بوده و تکفیر گروه‌هایی سکولار مانند "حزب کمونیست سودانی" و برخی از جناح‌های شورشی که در این ائتلاف حضور دارند، سکوت اختیار کرده‌اند. 

این ائتلاف بدون اشاره به زمان آغاز گفت‌وگوها اعلام کرد: ما خواستار برگزاری فوری مذاکرات و حل و فصل تمامی این موارد در ۷۲ ساعت هستیم.

معترضان همچنان مصمم به حصول این هدف هستند. ایمان حسین، از تحصن‌کنندگان مقابل مقر ارتش سودان می‌گوید: ما حاکمیت مدنی می‌خواهیم و در غیر اینصورت تا ابد همین جا می‌مانیم.   

معترضان ابتدا ششم آوریل در این نهاد ارتش تجمع کردند و خواستار کمک ژنرال‌های سودانی برای کمک به پایان دادن به سه دهه حاکمیت عمر البشیر با مشت آهنین شدند. ارتش سودان یازدهم آوریل در کودتایی عمر البشیر را سرنگون کرد و یک شورای نظامی، صرفا با حضور ژنرال‌ها تشکیل شد و تا این جای کار رویای معترضان برای انتقال تحت امر غیرنظامیان به سمت دموکراسی به بن‌بست رسیده است.

شدت یافتن بحران اقتصادی که جرقه چهار ماه اعتراضات سراسری را روشن کرد و در نهایت به عزل عمر البشیر انجامید، همچنان پای بر جاست. هر روز صف‌های طویلی مقابل خودپردازها تشکیل می‌شود و کالاهای اساسی به دنبال افت ارزش پوند سودانی گران‌تر هم شده است.

ژنرال‌ها تاکید دارند که از قوه قهریه برای متفرق کردن تحصن‌کنندگان استفاده نخواهند کرد. نظامیان سودانی امتیازات بسیاری برای آرام‌ کردن معترضان پیشنهاد داده‌اند که شامل حبس البشیر در زندان کوبر خارطوم، بازداشت تعدادی از نظامیان حامی او و وعده پیگرد افسرانی که حین آخرین روزهای حاکمیت عمر البشیر معترضان را کشتند، می‌شود.

اما زمانی که درخواست اصلی معترضان سودانی مبنی بر نظارت مدنی بر دوره گذار چهار ساله به میان می‌آید، ارتش علنا تعلل می‌کند. یکی از معترضان می‌گوید: "آنها با تعیین زمان به ما فشار وارد می‌کنند اما ما آماده‌ایم تا با حضور خودمان به آنها فشار بیاوریم. در نهایت یکی از ما باید پیروز شود و آن ما هستیم."

این جنبش اعتراضی تاکید دارد که ظاهرا هدف ارتش ربودن انقلاب و تعیین نتیجه آن است. خالد عمر یوسف، از رهبران معترضان چهارشنبه به خبرنگاران گفت، جنبش مذکور اکنون "اقدامات تشدیدکننده" مانند جنبش نافرمانی مدنی سراسری برای رسیدن به خواسته خودشان را در نظر دارد.

انتهای پیام   

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سودان عمر البشیر کودتای سودان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۷۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیزر | مستند «کابوس ژنرال» به آنتن شبکه سه رسید

تعداد بازدید : 4 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش جام جم آنلاین، مستند «کابوس ژنرال» به کارگردانی مهدیه رضایی، تهیه‌کنندگی احسان حجتی و نویسندگی احسان حجتی و داوود مرادیان برای اولین بار امروز ۱۱ اردیبهشت‌ماه حوالی ساعت ۱۵ روانه آنتن شبکه سه سیما می‌شود. 

همزمان با پخش این مستند تاریخی که محصول گروه مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح است، از تیزر و پوستر اثر که ساخت و طراحی آن به ترتیب برعهده علی نوروزیان و رضا آسایی بوده است، رونمایی شد. 

در خلاصه داستان «کابوس ژنرال» آمده است: عباس میرزا پس از عهدشکنی ناپلئون و در میانه جنگ با تزار‌ها دریافت که ایران زمانی می‌تواند به شکوه گذشته‌اش بازگردد که ارتشی قدرتمند و متکی بر توان داخلی‌اش داشته باشد؛ موضوعی که یک قرن بعد، دوایت آیزنهاور از وقوع مجدد آن هشدار داد. آیزنهاور هشدار داد که نه آمریکا و نه هیچ کشور دیگری نباید اجازه دهد میلیتاریسم ایرانی زنده شود و ایران روی پای خود بایستد.

سایر عوامل این پروژه عبارتند از؛ پژوهشگر: احسان حجتی، آرشیویاب: مهدیه رضایی، حسام ابوالحسنی و مرضیه بکان، نریتور: محمد صراف، موشن گرافیست: سیروان مهدوی و اصلاح رنگ و نور: مهدی اولادوطن.

مستند «کابوس ژنرال» به زودی از دیگر شبکه‌های تلویزیونی نیز پخش خواهد شد.

دیگر خبرها

  • چرا باید از شکستن حکم اعدام بابک زنجانی استقبال کنیم؟
  • تیزر | مستند «کابوس ژنرال» به آنتن شبکه سه رسید
  • بیش از ۱۰ هزار نفر زیر آوارهای غزه مفقود هستند
  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • ژنرال صهیونیست: حزب‌الله منطقه امنیتی حائل در داخل اسرائیل ایجاد کرده است
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • امین مدنی:‌ «وعده صادق»؛ عبور از قوی ترین نقطه پدافندی جهان
  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان
  • آشنایی با قانون مدنی؛ مقدمه
  • حمله به رفح هم کمکی به ما نمی‌کند | جنگ را باختیم