Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@18:50:15 GMT

راه رسیدن به سه آرزوی مهم در ششمین روز از رمضان

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۳۷۷۷۰

راه رسیدن به سه آرزوی مهم در ششمین روز از رمضان

یک استاد اخلاق با بیان اینکه کوچک شمردن گناه از بزرگ ترین بدبختی های انسان است، گفت: دوری از گناه نه تنها خشم خدا را از ما دور می کند، بلکه سبب نزول رحمت می شود؛ کسانی که با خدا مانوس می شوند خدا به روی شان درهای حکمت متعالیه را می گشاید.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: از اعمال توصیه شده در ماه مبارک رمضان، دعا و مناجات به درگاه خدای متعال است لذا برای این ماه ادعیه متعددی سفارش شده که با تمسک به آنها می توان از برکات رمضان بیش از پیش بهره برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ازجمله ادعیه این ماه دعاهای روزانه برای هر یک از روزهای ماه مهمانی خدا است که در عین کوتاهی دریایی از معارف را در خود جای داده اند؛ از این رو، در سلسله گفت وگوهایی با حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهاری»، استاد اخلاق و کارشناس مذهبی به شرح معارف و آموزه های این ادعیه پرداخته ایم که به صورت روزانه تقدیم حضورتان می شود، اینکه شرح دعای روز ششم از رمضان المبارک:

 

حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهاری» با بیان اینکه پیامبر(ص) در دعای ششمین روز از ماه مبارک رمضان دایره طلب را وسیع تر کرده اند، اظهار کرد: ایشان عرضه می دارند: «بسم الله الرحمن الرحیم؛ اللهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِیتِکَ ولا تَضْرِبْنی بِسیاطِ نَقْمَتِکَ و زَحْزحْنی فیهِ من موجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنّکَ و أیادیکَ یا مُنْتهی رَغْبـةَ الرّاغبینَ» یعنی «خدایا در این روز مرا به نفس سرکشم، وامگذار تا پی طغیان و نارضایتی تو روم و مرا با تازیانه خشم و غضبت ادب مکن، مرا از موجبات ناخرسندیت، بر کنار بدار، به حق مهربانی و نعمت نوازیت، ای نهایت آرزوی مشتاقان».

 

این استاد اخلاق با بیان اینکه حضرت رسول(ص) اینچنین هم نوع دعا را گسترش داده و هم آن را تخصصی تر کرده اند، تصریح کرد: در این دعا سه خواسته مطرح شده و در انتها بر فضیلتی از فضایل الهی با توجه به خواسته های خود تاکید می شود.

 

وی با بیان اینکه دعا برای دور شدن از نافرمانی خدا نخستین خواسته پیامبر(ص) است، گفت: باید توجه داشت اگر انسان به سمت گناه برود، دست اش از دست خدا جدا می شود؛ در صحیفه سجادیه وجود مقدس امام سجاد(ع) عرضه می دارند: خدایا! چرا لذت عبادات شبانه از من گرفته شده؟، مباشد به خاطر رفتن به سمت گناه، این جدایی رخ داده است.

 

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: واقعیت آن است که هر چه از خورشید فاصله بگیریم و نور خورشید از ما دور شود، از منفعت آن بی بهره می شویم چون نور خورشید مستقیم و غیرمستقیم منافع دارد و علاوه بر روشنایی، انرژی آن به انسان قوت می دهد. لذا نزدیکی به خدا نه تنها سبب تابش نور الهی می شود ابلکه نرژی و قدرت برای رفتن به سمت کارهای خیر را هم به انسان می دهد.

 

وی اضافه کرد: حضرت رسول(ص) سپس ادامه می دهند: «ولا تَضْرِبْنی بِسیاطِ نَقْمَتِکَ» با شلاق های نقمت مرا عقوبت نکن چون کسی که چوب خدا را می خورد، دیگر درمان نمی یابد لذا انسان هایی موفق هستند که از مسیر گناه دور شوند.

 

حجت الاسلام بهاری تصریح کرد: پیامبر(ص) در ادامه ابراز می دارند: «وزَحْزحْنی فیهِ من موجِباتِ سَخَطِکَ» یعنی درخواست دور شدن از اسباب خشم خدا و نهایتاً دعا را با عبارت «یا مُنْتهی رَغْبـةَ الرّاغبینَ» پایان می دهند. این صفت نشان می دهد که اگر انسان همه عالم را هم بگردد کسی را نمی یابد که تا انتهای درد با انسان باشد مگر خدا.

 

وی با بیان اینکه خدا منتهای خواست و آرزوی آرزومندان است، گفت: به فرموده مولانا: «آن کس که تو را شناخت جان را چه کند/ فرزند و عیال و خانمان را چه کند/ دیوانه کنی هر دو جهانش بخشی/ دیوانهء تو هر دو جهان را چه کند».

 

حجت الاسلام بهاری با بیان اینکه کوچک شمردن گناه از بزرگ ترین بدبختی های انسان است، ابراز کرد: این بدبختی وقتی در مقایسه با گناه دیگران، گناه خود را کوچک می شماریم، عظیم تر است برای مثال وقتی می گوییم میلیون میلیون از بیت المال اختلاس می شود مگر کم فروشی من چقدر می شود؟

 

این استاد حوزه اضافه کرد: گاهی یک دریا به نهنگ آسیب نمی زند و یک قطره سبب خفگی مورچه می شود؛ باید ببینم مقابل چه کسی گناه می کنیم، هر چه گناه بزرگ تر، بلا و نقمت چه در دنیا و آخرت هم شدیدتر. خوش به حال آنان که خود را به ویژه در ماه مبارک رمضان آماده آخرت می کنند تا از نقمت و عقوبت و انتقام الهی در امان بمانند.

 

وی در پایان تاکید کرد: دوری از گناه نه تنها خشم خدا را از ما دور می کند، بلکه سبب نزول رحمت می شود، کسانی که با خدا مانوس می شوند خدا به روی شان درهای حکمت متعالیه را می گشاید و انسان را به درجات بالا می رساند. در روایات تصریح شده چنین انسان هایی مقام خلیفه الرحمن را می یابند و ولی خدا می شوند و در پهنه تاریخ نام شان به عنوان ولی خدا می درخشد.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان ماه مبارک رمضان قرآن کریم خبرگزاری شبستان برجام نماز جمعه جزء خوانی قرآن کریم روزنامه قرآن خطبه های نماز جمعه سبک زندگی اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۷۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت ملی‌پوشان فوتبال از تیم ملی فوتسال + فیلم

طرفداری| چند ملی‌پوش فوتبال در پیامی برای تیم ملی فوتسال ایران در فینال جام ملت‌های آسیا آرزوی موفقیت کردند.

ملی‌پوشان فوتبال ایران با انتشار ویدئویی از تیم ملی فوتسال ایران حمایت و برای این تیم آرزوی قهرمانی کردند. علیرضا بیرانوند، سعید عزت اللهی و رامین رضاییان ملی‌پوشانی هستند که در این فیلم برای شاگردان وحید شمسایی آرزوی موفقیت دارند.

تیم ملی فوتسال ایران در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا با برتری در ضربات پنالتی مقابل ازبکستان موفق شد به فینال این رقابت‌ها صعود کند. ملی‌پوشان ایران باید فردا از ساعت ۱۴:۳۰ مقابل تیم ملی تایلند، میزبان این رقابت‌ها قرار بگیرند. شاگردان وحید شمسایی با صعود به مرحله نیمه‌نهایی موفق شدند جواز حضور در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۴ ازبکستان را نیز کسب کنند.

 

 

 

از دست ندهید ????????????????????????

ژوزه مورایس: باافتخار مسلمان شدم و عضوی از یک خانواده ایرانی‌ام آرنه اسلوت سرمربی جدید لیورپول لغو قانون رشد چگونه فوتبال ایتالیا را نابود می‌کند؟ بازیکن فرانسوی به دلیل عوارض واکسن کرونا از فایزر شکایت کرد!

دیگر خبرها

  • لحظاتی تماشایی از نفس بازغی در پشت صحنه گناه فرشته (فیلم)
  • حمایت ملی‌پوشان فوتبال از تیم ملی فوتسال + فیلم
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
  • اختتامیه مسابقات فوتسال جام رمضان در هیرمند
  • حال خوب| برآورده شدن آرزوی دختر کارآفرین
  • نفس بازغی و شهاب حسینی در پشت صحنه گناه فرشته | ببینید
  • شایعه جنجالی درباره دستمزد شهاب حسینی در سریال گناه فرشته
  • مسابقات جام رمضان تنیس روی میز بانوان در سمنان پایان یافت
  • جلوگیری از تردد خودروهای شوتی در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد
  • تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»