Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@14:30:27 GMT

بینایی بسیار حساس ماهیان اعماق دریا

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۳۷۹۰۷

بینایی بسیار حساس ماهیان اعماق دریا

تهران- ایرنا- محققان دانشگاه باسل واقع در سوییس دریافتند عمق دریا محل زندگی گونه‌هایی از ماهی است که قادرند طول موج‌های مختلف نور را در محیطی نزدیک به تاریکی مطلق ببینند. این ماهی‌ها بر خلاف سایر مهره‌داران به ژن‌هایی مجهز هستند که امکان دریافت سیگنال‌های نوری گسیل شده از موجودات زنده را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش روز یکشنبه گروه اخبار علمی ایرنا، محققان با بررسی ژنوم 100 گونه ماهی از جمله ماهیان ساکن عمق دریاها دریافتند که برخی از این آبزیان به گونه‌ای تکامل یافته‌اند که ژن‌های مربوط به نوعی رنگدانه حساس به نور موسوم به رودوپسین را توسعه داده‌اند و این امر امکان دید رنگی در عمق دریا را برای این جانوران فراهم کرده است.
دید رنگی در مهره‌داران معمولا به واسطه تعامل رنگدانه‌های حساس به نور با سلول‌های مخروطی موجود در شبکیه چشم ایجاد می‌شود. هریک از این رنگدانه‌ها به طول موج‌های خاصی از نور واکنش نشان می‌دهند. برای مثال در چشم انسان این طول موج‌ها شامل طیف‌های قرمز، سبز و آبی از نور مرئی هستند. دید رنگی تنها در نور روز امکان‌پذیر است اما در تاریکی عمق دریاها مهره‌داران با استفاده از سلول‌های استوانه‌ای حساس به نور که تنها دارای یک نوع رنگدانه رودوپسین هستند،‌ نور بسیار کم موجود را تشخیص می‌دهند.
اکنون محققان دریافتند گونه‌ای از ماهیان موسوم به باله‌خاری نقره‌ای (Diretmus Argenteus) دارای بیش از 38 نسخه از ژن رودوپسین هستند. به گفته محققان هریک از این ژن‌ها به‌گونه‌ای تکامل یافته است که یکی از طول موج‌های نور را دریافت می‌کند و محققان با مدل‌سازی کامپیوتری دریافتند که این ژن‌ها دقیقا طیف نورهای ساطع شده از ارگانیسم‌های نور ده عمق دریا را پوشش می‌دهند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science منتشر شده است.
علمی **9259** 1055

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمی آموزشی طول موج ماهی بینایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۷۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان مدیر کل شیلات گلستان گفت: پیش بینی می‌شود بیش از ۱۰۰ تن قزل آلا از این مزارع برداشت شود.

اسماعیل جباری افزود: تاکنون ۵ هزار تن مجوز پرورش ماهی در قفس در استان صادر شده و تاکنون هفتاد قفس یا همان مزرعه پرورش در دریا مستقر شدند.

او گفت: تلاش می‌کنیم امسال میزان پرورش ماهی در این طرح به هزار تن افزایش یابد.

سید محمد دهنوی معاون هماهنگی استاندار گلستان نیز در مراسم آغاز برداشت ماهی قزل آلا در قفس گفت: بازگشایی خلیج گرگان سبب شده گلستان به این ظرفیت دست یابد.

ایری نماینده کردکوی، گمیشان، بندرترکمن و بندرگز در مجلس نیز خواستار حمایت از متقاضیان این طرح با پرداخت تسهیلات و تسهیل روند صدور مجوز شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



 

دیگر خبرها

  • یک آزمایش جالب زیر آب : شکستن تخم شترمرغ کف دریا (فیلم)
  • کلنگ احداث طرح زنجیره تولید و پرورش ماهیان سردابی
  • برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان
  • آخرین وضعیت سلامتی صدیقه وسمقی/ همسر و وکیل صدیقه وسمقی: بینایی او قبل از زندان از دست رفته بود/ وسمقی در زندان دچار بیماری قلبی شده است
  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک سال گذشته در آذربایجان‌غربی
  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم
  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند
  • تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!