Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@21:32:56 GMT

نوید خودکفایی در تولید گندم

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۳۸۰۷۲

نوید خودکفایی در تولید گندم

مشاور وزیر و مجری طرح محوری گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به بارش های سال جاری امیدواریم امسال باز هم در تولید گندم خودکفا شویم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ارومیه، اسماعیل اسفندیاری، مشاور وزیر و مجری طرح محوری گندم وزارت جهاد کشاورزی، امروز(22اردیبهشت) در سفر یک روزه به آذربایجان غربی و در جریان بازدید از روند اجرایی طرح تحقیقاتی «ایکاردا /ICARDA » و طرح «pvs» گندم در جنوب این استان در جمع خبرنگاران، گفت: میزان خرید گندم در استان های جنوب کشور با افزایش 30 درصدی مواجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: خوشبختانه جاری شدن سیل در برخی استان ها کشور و مخصوصا مناطق جنوب کشور خسارت زیادی به گندم زارها وارد نیاورد و برداشت این محصول بسیار خوب گزارش شده است.

 

این مسئول با بیان اینکه برداشت گندم در استان های جنوبی کشور از اواخر اسفند سال گذشته آغاز شده است، تصریح کرد: تاکنون یک میلیون و 200 هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی خریداری شده است.

 

اسفندیاری خاطرنشان کرد: بارندگی های اخیر برای محصلات دیم بسیار خرسند کننده بود و امسال تولید گندم بیش از نیاز مصرف داخلی پیش بینی شده است.

 

مشاور وزیر و مجری طرح محوری گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: تمامی مطالبات گندم کاران در زمان مقرر به حسابشان واریز می شود.

 

این مسئول با بیان اینکه در استاهان های دامنه دریای خزر برداشت گندم از اواخر خرداد آغاز می شود، اضافه کرد: امیدواریم با برداشت گندم در این منطقه و دیگر مناطق سرد سیر شاهد رشد چشمگیر تولید این محصول در کشور باشیم.

 

گفتنی است، مرکز بین المللی تحقیقات کشاورزی در مناطق خشک (ICARDA) یکی از مراکز تحقیقاتی لست که در سال 1977 با هدف انجام تحقیقات و به منظور دستیابی به امنیت غذایی، بهبود معشیت مردم و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی در مناطق خشک جهان تاسیس شد.


«ایکاردا» یکی از 15 مرکز تحقیقات بین المللی وابسته به گروه مشاوران بین المللی تحقیقات کشاورزی است که مرکز آن در کشور سوریه و در شهر حلب واقع شده و در اکثر نقاط خشک و نیمه خشک جهان دارای فعالیت های علمی و پژوهشی است.


همچنین، مهم ترین مأموریت های ایکاردا تلاش برای افزایش امنیت غذایی و کاهش فقر از طریق مشارکت مردم و حفظ محیط زیست جهت دستیابی به تولیدات کشاورزی مطلوب است.

پایان پیام/322

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان ماه مبارک رمضان نماز جمعه برجام جزء خوانی قرآن کریم خبرگزاری شبستان قرآن کریم حرم حضرت معصومه س مجلس مسجد خرید گندم خودکفایی آذربایجان غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۸۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید تضمینی گندم به بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسید

سهراب سهرابی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار امسال مجموع سطح زیرکشت گندم ۶ میلیون هکتار است که ۲ میلیون هکتار آن مربوط به گندم آبی و ۴ میلیون هکتار گندم دیم است.

به گفته او، اولین برداشت خوشه های طلایی گندم در هفته اول فروردین از استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان آغاز شد و همچنان استان های خوزستان، ایلام و جنوب استان فارس اضافه شدند.

سهرابی ادامه داد: بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد رشد داشته است، هرچند درصدی از افزایش تولید بدلیل آن است که برداشت نسبت به سال قبل ۱۰ روز زودتر آغاز شده است.

مجری طرح گندم با بیان اینکه بیش از ۱۱۵۰ مرکز خرید آماده دریافت گندم از کشاورزان هستند، افزود: ۲۱ هزار کمباین آماده برداشت گندم هستند و در مناطق معتدل و سرد کشور عملیات داشت و مبارزه با بیماری و کودپاشی مزارع ادامه دارد.

او با بیان‌ اینکه ریالی از مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است، گفت: وزارت جهاد پیگیری لازم برای دریافت وجوه کشاورزان را انجام داده است, براین اساس سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد باید اقدامات لازم را انجام دهد تا هرچه سریع تر بودجه را در اختیار وزارت جهاد قرار دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های آماده برداشت خوزستان از دست رفت
  • خسارت بارندگی به گندمزارهای آماده برداشت در خوزستان
  • آغاز گل چینی از گلستان‌های گل محمدی اردستان
  • ۲۸ هزار تن گندم از کشاورزان استان بوشهر خریداری شد
  • خرید تضمینی گندم به بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسید
  • خرید ۲۸ هزار تن گندم از کشاورزان استان بوشهر
  • کشاورزان کماکان چشم انتظار اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم
  • بیش از چهار هزار پروژه تحقیقاتی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انجام شد
  • چهار هزار و ۷۰۰ پروژه تحقیقاتی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انجام شد
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم در سیستان و بلوچستان