Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه برنامه‌های «هفته حرفه؛ هنرمند» که ظهر یکشنبه به میزبانی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز برگزار شد، هاشم صدق آمیز در جمع دانشجویان رشته فرش با موضوع فرش پارسی به سخنرانی پرداخت و گفت: فرش ایرانی به عنوان یک محصول هنر نیست و هیچیک از بافندگان هنرمند نیستند، بلکه کارگر فرشبافی به شمار می‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پژوهشگر تاریخ فرش فارس با بیان اینکه ارتباط فرش با هنر در ترسیم تصویر و طراحی و رنگ فرش است، عنوان کرد: شیوه طراحی و تصویر فرش ربطی به امروز ندارد و میراث آن چند هزار ساله است که کاملاً از بین رفته است.

صدق آمیز با این مقدمه افزود: فرش هنر استراتژیک ما ایرانی هاست و هیچ هنری به اندازه فرش نداشتیم که استراتژیک باشد.

وی اضافه کرد: تنوع ارائه هنر فرش کار بزرگی بوده که امروزه گوشه‌هایی از آن مانده است؛ با توجه نگاه استراتژیک به فرش در هزاران سال گذشته برای فهم و چگونگی وضعیت این صنعت نیمه جنوب غربی ایران و فرش فارس نیاز به تقسیم بندی جغرافیای سیاسی دارد.

صدق آمیز با توجه به اینکه فارس به لحاظ فرش بافی به ۵ ناحیه تقسیم بندی میشده است، گفت: فرش فارس را می‌توان شناسایی کرد و باید یک تقسیم بندی تمدنی از آن داشت.

در ادامه این استاد که ۲۰ سال روی فرش فارس مطالعه و تحقیق کرده به این تقسیم بندی ها اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه برنامه‌های هفته فرهنگی حرفه؛ هنرمند که تا ۲۵ اردیبهشت ماه ادامه دارد، کارگاه تخصصی طراحی ایمان افسریان با موضوع مطالعه زبان تصویری و آرش صداقت کیش با موضوع نقاشی معاصر شیراز برگزار می‌شود.

کد خبر 4614659

منبع: مهر

کلیدواژه: شیراز فرش دستبافت دانشگاه شیراز فرش بافی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۸۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نام خلیج فارس همیشه ماندگار است

نقشه نگار پیشکسوت و پژوهشگر ایرانی با بیان اینکه عناوین جغرافیایی را نمی‌توان با سیاست تغییر داد، گفت: نام خلیج فارس تا همیشه ماندگار است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کیش، محمدرضا سحاب امروز در نشست علمی خلیج فارس که به مناسبت روز ملی خلیج فارس با حضور جمعی از پژوهشگران در کیش برگزار شد، اظهار داشت: قدمت نقشه‌های موجود از خلیج فارس در اسناد تاریخی به بیش از پنج هزار پیش باز‌می‌گردد.

وی بیان داشت: ما بیش از 25 هزار نقشه تاریخی و معاصر جهان را به زبان‌های مختلف از کتابخانه‌های سراسر جهان جمع‌آوری کردیم که تقریباً در تمام آنها نام خلیج فارس به‌درستی درج شده است.

نقشه‌نگار پیشکسوت وپژوهشگر ایرانی با بیان اینکه عناوین جغرافیایی را نمی‌توان با سیاست تغییر داد، گفت: نام خلیج فارس تا همیشه ماندگار است و این توطئه‌های استعمار است که با هدف گرفتن وحدت مردم، سعی در تغییر این نام دارد که به طور یقین هیچ‌گاه موفق نخواهد بود.

نگاهی به تاریخچه و اسناد قدیمی خلیج فارس

سیدعلیرضا فاطمیان‌پور نیز در این مراسم با تقدیر از محمدرضا سحاب و پیروز مجتهدزاده پژوهشگران کشور، گفت: حوزه فرهنگی این سازمان در سه بخش تقویت هویت ملی، مذهبی و محلی برنامه ریزی و فعالیت می‌کند و این مراسم با هدف تقویت هویت ملی برنامه ریزی و برگزار شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: دانش آموزان، مرزبانان آینده ایران اسلامی هستند و حضور آنان در کنار بزرگان علمی کشور، اقدامی هدفمند برای آشنایی نسل جدید با تلاش و پژوهش‌های انجام شده در حوزه خلیج فارس و اهمیت جهانی خلیج فارس است.

یادآور می‌شود، دهم اردیبهشت سالروز بیرون راندن و اخراج استکبار جهانی به سرکردگی پرتغالی‌ها از جزایر دریای پارس توسط سرداران ایرانی است که به عنوان روز ملی خلیج فارس نام‌گذاری شده و در همین راستا برای حقانیت این نام مقدس و حساس برای ایرانیان برنامه‌‌های متنوعی در استان هرمزگان و جزایر آن از کیش و قشم به اجرا درمی‌آید.

انتهای پیام/7558

دیگر خبرها

  • طبقه بندی مشاغل باید به صورت ویژه پیگیری شود
  • ادامه حمایت دانشجویان ایرانی از خیزش دانشجویان در جهان/ دانشجویان شریف تجمع کردند+ فیلم
  • انصاری نیک: «خلیج فارس» هویت ایران و یکی از پایه های قدرت تمدنی کشور است/ غرب نمی خواهد در منطقه امنیت برقرار باشد، زیرا امنیت ضامن توسعه است
  • حرف‌های چوپان ایرانی که می‌خواست شاه شود!
  • وزیر ارتباطات : جزایر سه‌گانهٔ خلیج فارس با موفقیت از طریق فیبر نوری به سرزمین اصلی متصل شدند
  • شمسایی: خوشحالم با جام برگشتم/ برای ادامه همکاری باید جمع بندی کنیم+فیلم
  • خلیج فارس یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تمدنی ماست/ نسل جوان باید با گذشته پرافتخارمان آشنا شود
  • خلیج فارس تا ابدخلیج فارس خواهد بود/یکی ازمهم‌ترین حوزه‌های تمدنی
  • نام خلیج فارس همیشه ماندگار است
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد