Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-05@20:52:43 GMT

مزایای اقتصادی کنترل فشارخون بالا

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۳۸۷۲۹

مزایای اقتصادی کنترل فشارخون بالا

 علی نوبخت، در خصوص مخاطرات فشارخون بالا، اظهار داشت: فشارخون یک بیماری کشنده به ظاهر بی علامت بوده و به اصطلاح، قاتل خاموش نامیده می‌شود.

وی در خصوص میزان شیوع فشارخون در کشور، گفت: در بزرگسالان، از هر ۴ نفر یک نفر به فشارخون مبتلا است، همچنین، با افزایش سن، خطر ابتلاء به فشارخون نیز افزایش می‌یابد؛ به طوری که در افراد مسن، از هر دو نفر، یک نفر به این بیماری مبتلا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عضو هیئت علمی گروه نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه فشارخون بالا، سلامتی میلیون‌ها نفر ایرانی را به مخاطره انداخته است، افزود: افرادی که در خانواده خود سابقه ابتلاء به فشارخون دارند، بیشتر در معرض خطر بوده و ضرورت دارد، به طور مرتب برای چکاب به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند. چراکه ۹۰ درصد موارد ابتلاء به فشارخون، ارثی بوده و ۱۰ درصد در اثر تغذیه نامناسب و سبک غلط زندگی، ایجاد می‌شود. بنابراین، فردی که پدر یا مادرش به فشارخون مبتلا بوده، بعد از سن ۳۰ تا ۳۵ سالگی، باید به طور مرتب، چکاب شود.

نوبخت با بیان اینکه دقت در مصرف نمک و غذاهای شور در کاهش ابتلاء به فشارخون تأثیر بسزایی دارد، تصریح کرد: مصرف نمک در ایران، در رستوران‌ها و بر سر سفره‌ها، بیش از حد مجاز است. گاهی اوقات مشاهده می‌شود که افراد بدون اینکه غذا را بچشند، نمک به آن اضافه می‌کنند. لذا برای ایجاد این فرهنگ، به تغییر عادت، نیاز داریم که در این راستا، رسانه‌ها می‌توانند نقش آفرینی کنند.

وی به طرح ملی بسیج همگانی فشارخون بالا در کشور اشاره کرد و گفت: بسیج ملی فشارخون بالا، یک طرح اجرایی بسیار بزرگ از سوی وزارت بهداشت محسوب می‌شود؛ چراکه کنترل فشارخون برای نظام سلامت کشور، صرفه اقتصادی نیز به همراه دارد.

نوبخت با بیان اینکه کنترل پیشگیرانه فشارخون بالا، از بروز بیماری‌های جسمانی مانند سکته‌های قلبی و مغزی و نارسایی‌های کلیوی در آینده، جلوگیری خواهد کرد، گفت: وزارت بهداشت با نگاهی دوراندیشانه، به نکته بسیار مهمی توجه کرده است. چنانچه فردی به فشارخون بالا مبتلا باشد و درمان و داروی مناسب استفاده نکند، به بیماری‌های دیگری مبتلا می‌شود که ممکن است جان فرد را به خطر انداخته و از طرفی، هزینه‌های بسیار زیادی را برای نظام سلامت، بیمه‌ها و خانواده‌ها به بار آورد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، یادآور شد: بنابراین، هم با دیدگاه نجات جان انسان‌ها و هم با دیدگاه کمک به اقتصاد سلامت کشور، این طرح ملی، قابل تقدیر بوده و جا دارد از وزیر اندیشمند بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تشکر کنم.

عضو هیئت علمی گروه نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر نقش مؤثر انجمن‌های علمی در اجرای موفق پویش‌های ملی، اظهار کرد: در این راستا، پیشنهاد می‌کنم که از ظرفیت‌های انجمن‌های علمی نفرولوژی و اکوکاردیوگرافی ایران نیز کمک گرفته شود تا با اتخاذ یک روش علمی متقن، فرهنگ کنترل فشارخون در کشور نهادینه شود.

نوبخت عنوان کرد: نقش رسانه‌ها به منظور اصلاح فرهنگ مصرف نمک و حذف نمکدان از سفره ایرانیان، بی بدیل بوده و همچنین، به منظور اصلاح این موضوع در رستوارن ها، می‌توان با کمک مراقبین بهداشتی، این فرهنگ را منتقل کرد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: فشار خون پیشگیری از فشار خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۸۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/

به گزارش «تابناک»، دکتر حسام‌الدین علامه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه زخم‌های مزمن ۳ دسته «عمده» و یک دسته «نادرتر» دارند، اظهار کرد: زخم‌های دیابتی در صدر دسته «عمده» قرار می‌گیرند؛ زخم‌های دیابتی، زخمی است که در صورت کنترل نشدن دیابت در افراد مبتلا به این بیماری در گذر زمان، ابتدا «نوروپاتی» و سپس زخم ایجاد می‌شود. اگر افراد مبتلا به دیابت از پای خود به خوبی مراقبت نکنند، در وهله نخست به «نوروپاتی» یعنی کاهش حس محیطی پا و در وهله دوم به زخم پای دیابتی مبتلا می‌شوند.

وی با بیان اینکه زخم‌های عروقی دومین عامل ابتلا به زخم‌های مزمن هستند، اظهار کرد: زخم‌های عروقی به ۲ دسته «ایسکمیک» (شریانی) و «وریدی» تقسیم می‌شوند. بررسی‌ها بیانگر این است که دیابت یکی از عوامل اصلی ایجادکننده زخم‌های شریانی است. همچنین زخم‌های وریدی به دلایل نارسایی‌های عروق وریدی مانند «واریس» ایجاد می‌شود. چاقی، نارسایی‌های قلبی‌عروقی و برخی از سرطان‌ها که در سیستم «لنف ادم» اختلال ایجاد می‌کنند نیز سبب ابتلا به زخم‌های مزمن وریدی می‌شوند.

علامه با بیان اینکه سومین عاملی که منجر به زخم‌های مزمن می‌شود، زخم‌های «فشاری» یا «بستر» هستند؛ افزود: طبیعی است که تعداد سالمندان یک جامعه با افزایش شاخص امید زندگی زیاد می‌شود. در چنین شرایطی، انتظار داریم بیماری‌هایی که منجر به استراحت مطلق سالمندان می‌شود به ویژه در سالمندانی که سکته کرده‌اند و دارای اختلالات حرکتی هستند و یکجانشین شده‌اند، منجر به زخم بستر یا فشاری شود. همچنین افرادی که دارای معلولیت هستند و به ناچار در یک وضعیت خاص قرار می‌گیرند، اغلب دچار زخم مزمن می‌شوند.

مدیر کلینیک دیابت، زخم و ترمیم بافت سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران درباره زخم‌های مزمن «نادر» نیز گفت: برخی از سرطان‌ها منجر به زخم‌های مزمن می‌شوند که این زخم‌ها جزو موارد نادر زخم‌های مزمن هستند. همچنین برخی از بیماری‌های صعب‌العلاج می‌توانند زخم مزمن ایجاد کنند. 

وی با بیان اینکه برآوردها بیانگر این است که حدود ۰.۸ تا ۱.۵ درصد از افراد جامعه به زخم‌های مزمن دچار می‌شوند، خاطرنشان کرد: آمار و ارقام حاکی از این است که ۱۵ تا ۳۴ درصد از دیابتی‌ها در مدت‌زمان بیماری، به زخم‌های مزمن دچار می‌شوند. در حال حاضر، ۷ میلیون دیابتی در کشور  زندگی می‌کنند؛ با توجه به جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور و احتمال ابتلای ۱۵ تا ۳۴ درصدی دیابتی‌ها به زخم پای دیابتی باید گفت به شرط در نظر گرفتن دیابت اثبات شده در حداقل ۷ میلیون نفر از جمعیت کشور، آنگاه حدود ۵۰ درصد از این افراد به «نوروپاتی» مبتلا می‌شوند.

مدیر کلینیک دیابت، زخم و ترمیم بافت سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران ادامه داد: نوروپاتی منجر به بی‌حسی ناحیه پا می‌شود؛ در نتیجه افراد مبتلا به دیابت نه تنها متوجه تروما و آسیب‌های وارده به پا نمی‌شوند، بلکه فرایند درمان بیماری به دلیل مشکلات حسی و خون‌رسانی نامناسب کاهش می‌یابد.

وی درباره قطع عضو زخم پای دیابتی نیز به ایسنا گفت: حدود ۱۵ درصد از افراد دیابتی به زخم پا دچار می‌شوند و ۱۵ درصد از این افراد نیز درجاتی از قطع پا را تجربه می‌کنند. درجات قطع عضو زخم پای دیابتی شامل قطع یک بند انگشت تا قطع کامل پا می‌شود. با توجه به جمعیت افراد دیابتی کشور و آمار و ارقام مربوط به قطع عضو زخم پای دیابتی می‌توان گفت، حدود ۲۰۰۰ نفر در کشور به صورت سالانه درجاتی از قطع عضو پا را تجربه می‌کنند.

دیگر خبرها

  • سالمندان مبتلا به فشار خون بالا چه بخورند؟
  • اطمینان خاطر فعالان اقتصادی با ابزار‌های موثر بانک مرکزی
  • خواص توت خشک در کاهش فشارخون و بهبود عملکرد کلیه‌ها
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم
  • آموزش نمادین رای گیری با صندوق مکانیزه الکترونیکی در سیمرغ
  • فشار خون عامل مرگ سالانه ۱۰ میلیون نفر در جهان
  • دولت علاوه بر کنترل قیمت‌ها، اخلال گران اقتصادی را معرفی کند
  • وجود ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/
  • علائم فشار خون بالا