Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@04:19:26 GMT

ظرفیتی که از آن غافل هستیم/ سود پشم چینی در جیب دلالان

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۳۹۳۷۴

ظرفیتی که از آن غافل هستیم/ سود پشم چینی در جیب دلالان

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تولید پشم و کرک تولیدی دام عشایر در سال جاری بیش از 400 تن باشد، گفت: امور عشایر استان در تلاش است تا با حذف دلالان و خرید این پشم‌های تولیدی توسط تشکل‌های عشایری با قیمت مناسب بتواند عشایر را به سود واقعی خود برساند.

به گزارش ایسنا، پشم قرن‌هاست که یکی از اصلی ترین مواد اولیه در صنایع نساجی و تهیه پوشاک بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جنس پشم   از پروتئین و کراتین است که در ناخن‌ها، شاخ‌ها و لایه‌های خارجی پوست نیز یافت می‌شود . الیاف مورد استفاده انسان به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی می‌شود. الیاف مصنوعی شامل انواع الیاف پلیمری و غیر پلیمری است اما الیاف طبیعی به چند دسته گیاهی (سلولزی)، معدنی (آزبست) و حیوانی تقسیم می‌شوند.

پشم گوسفند دارای خواص ضد باکتری و ضد میکروبی است که مانع رشد کپک‌ها و باکتری‌ها می‌شود و این بدان معناست که لباس‌های پشمی نیازی به شستشوی منظم ندارند و بر خلاف الیاف مصنوعی پس از   استفاده   مجدد بوی تازگی می‌دهند.

در سال‌های اخیر لزوم به کارگیری روش‌های نوین در زمینه تهیه و عرضه پشم برای کسب درآمد و سوددهی بیشتر برای دامداران مساله‌ای حائز اهمیت است. از طرفی پشم چینی به خنک نگه داشتن بدن گوسفند و رعایت بهداشت نیز کمک می‌کند.

دام‌هایی که در مناطق سردسیر و مرتفع زندگی می‌کنند پوشش ضخیم تری از پشم دارند زیرا سرما موجب تحریک رشد پشم این حیوانات می‌شود. پشم برای گوسفند نقش حفاظتی داشته و بدن دام را در برابر سرما حفظ می‌کند.

دامداران ایرانی معمولا سالی یک بار در فصل بهار و در ابتدای اردیبهشت ماه دام‌های خود را پشم چینی می‌کنند. همچنین موی بزها نیز سالی یک بار در ابتدای تیرماه چیده می‌شود. گوسفندان با توجه به نوع نژاد، نوع پرورش، هدف از تولید (پرواری یا داشتی) پشم چینی می‌شوند.

در جایگاه‌های پرورش گوسفند پرواربندی و داشتی پشم چینی بیشتر در فصل زمستان صورت می‌گیرد اما در مناطق روستایی و عشایری معمولا پشم چینی در زمستان انجام نمی‌شود چراکه در این زمان به دلیل سرمای زیاد و تغییرات شدید جوی گوسفندان به پشم‌هایشان برای مقاومت در برابر سرما احتیاج خواهند داشت.

بیش از یک میلیون راس دام در عشایر خراسان جنوبی

حسین حسین‌پور، مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی به ایسنا گفت:  15 هزار و 676 خانوار عشایری در استان با حدود 81 هزار نفر جمعیت وجود دارد که به کار دامداری و تولیدات دامی مشغول هستند و نقش و تاثیر بسزایی در اقتصاد کشور دارند.

وی افزود: عشایر استان یک میلیون و 200 هزار راس دام دارند که سالانه بیش از7 هزارتن گوشت، بیش از 9 هزار تن شیر و فرآورده لبنی، 400 تن مو و کرک تولید می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تولید پشم و کرک تولیدی دام عشایر در سال جاری بیش از 400 تن باشد، تصریح کرد: امور عشایر استان در تلاش است تا با حذف دلالان و خرید این پشم‌های تولیدی توسط تشکل‌های عشایری با قیمت مناسب بتواند عشایر را به سود واقعی خود برساند.

  حسین‌پور بیان کرد: عشایر قبل از پشم چینی، گوسفندان را در یک رودخانه یا برکه‌ای می‌شویند تا پشم گوسفندان از گرد و خاک، خارهای چسپیده به پشم‌ها و حشرات موذی پاک و تمیز شود.

وی اظهار کرد: شستشوی گوسفندان معمولا توسط جوانان انجام می‌شود و پس از خشک شدن پشم گوسفندان، پشم چینی به صورت گروهی و دسته جمعی آغاز می‌شود .

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه عشایر برای چیدن پشم گوسفندان خود به وسایلی همچون قیچی مخصوص(دوکارد)، لباس کار، چکمه و دستکش نیاز دارند، افزود: آنها ابتدا دست و پای گوسفندان را با طناب به هم می‌بندند و سپس با دوکارد به طوری که گوسفند زخمی نشود شروع به پشم چینی می‌کنند.

مزایای پشم چینی

حسین‌پور با بیان اینکه از دیرباز تاکنون پشم یکی از اصلی ترین مواد اولیه در صنایع نساجی و تهیه پوشاک بوده است، اظهار کرد: علاوه بر نساجی و قالیبافی پشم در زمینه‌های متعدد دیگر همچون بافندگی(گلیم، جاجیم، توبره و … ) نیز پرکاربرد است.

وی با اشاره به اینکه از طرفی پشم چینی به خنک نگه داشتن بدن گوسفند و رعایت بهداشت نیز کمک می‌کند، تصریح کرد: دامداران ابتدا گوسفندان چاق مانند قوچ‌ها، میش‌های قصر و شیشک را پشم چینی کرده و سپس میش‌های شیرده را پشم چینی می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی بیان کرد: گوسفندان لاغر، ضعیف و آبستن نباید پشم چینی شوند چراکه گوسفندان لاغر برای پشم چینی مناسب نیستند زیرا پشم‌ها بیش از حد الیاف به پوست چسبیده‌اند و چیدن پشم آن‌ها سخت است و امکان آسیب دیدگی پوست دام وجود دارد.

حسین‌پور ادامه داد: عشایر معمولا سالی دو بار در فصل بهار و پاییز دام‌های خود را پشم چینی می‌کنند و همچنین موی بزها نیز سالی یک بار در ابتدای خردادماه چیده می‌شود.

وی بیان کرد: پشم چینی زودهنگام ممکن است دام را بیمار کند و پشم چینی دیر هنگام نیز امکان ایجاد تنش حرارتی در گوسفند را بالا می‌برد و همچنین در ماه‌های گرم سال رشد پشم متوقف می‌شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با بیان اینکه در واقع عدم پشم چینی به موقع می‌تواند منجر به کاهش کیفیت پشم، کم شدن رشد و  مشکلات دیگر برای دام شود، خاطرنشان کرد: بهترین زمان برای پشم چینی با توجه به نوع آب و هوا و درجه حرارت تعیین می‌شود.

تهیه و تنظیم از زهرا حمیدی


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پشم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۹۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط ایران با عملیات «وعده صادق» در جهان تغییر یافت

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری بعد از ظهر شنبه در نشست فصلی مدیران سازمان انتظامی در مرکز تربیت و تعالی ثامن الحجج علیه السلام شهر مقدس قم اظهار کرد: روحانیون عقیدتی سیاسی سفیران حوزه علمیه در ارگان‌های نظامی هستند و عقیدتی سیاسی انتظامی کارنامه درخشانی را از خود به جای گذاشته است.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: جمهوری اسلامی در طی این سالیان مسیر پیشرفت را پشت سرگذاشته و با گذشته قابل قیاس نیست.

وی افزود: شرایط ایران با عملیات وعده صادق در جهان تغییر یافته و امروز ایران به قدرت منطقه و نماد پیشرفت و مقاومت در دنیا تبدیل شده است.

آیت الله حسینی بوشهری ابراز کرد: روحانیون در محیط کاری و اداری نباید از فضای حوزوی و معنوی غافل شوند چراکه با اخلاق اسلامی می‌توان موثر بود.

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: مسئولیت‌ها به گفته امام علی (ع) برای امتحان و آزمایش ما هستند فلذا از بدو اخذ هر مسئولیتی ما امانت دار هستیم و اگر از این امانت غافل شویم به کجی و انحراف خواهیم رفت.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه روحانیون باید پیگیر مسائل و مشکلات مردم باشند، خاطرنشان کرد: طرح نور که در راستای عفاف و حجاب در حال اجراست، می‌بایست با ظرافت شده شود تا موجب ناکامی دشمنان و تحکیم شرایط اسلامی شود.

کد خبر 6090462

دیگر خبرها

  • شرایط ایران با عملیات «وعده صادق» در جهان تغییر یافت
  • عشایر فلسطینی طرح اشغالگران برای ایجاد هرج و مرج در غزه را خنثی کردند
  • زندگی ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی
  • خطر فراموشی در کمین زندگی عشایری
  • ۶۵۶ ایل و طایفه مستقل در ایران زندگی کوچندگی دارند
  • بازدید مدیر امور عشایر تفتان از مناطق عشایری
  • محصولات تولیدی عشایر مغان برندسازی شود
  • خدمات بسیار خوبی به عشایر تنگستان ارائه شد
  • باقری: بریکس برای تحرک کشورهای عضو در چارچوب چندجانبه گرایی ابتکار عمل دارد
  • روستاییان وعشایر جنوب سیستان وبلوچستان خوشحال از باران‌ها اخیر