Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@13:27:42 GMT

محققان به توسعه یک تراشه رایانشی شبه مغز نزدیک شدند

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۳۹۵۲۹

محققان به توسعه یک تراشه رایانشی شبه مغز نزدیک شدند

پژوهشگران "دانشگاه مونستر"(University of Münster) آلمان در مطالعه اخیر یک گام به توسعه یک تراشه رایانشی شبه مغز نزدیک شده اند.

به گزارش ایسنا، پژوهشگران در مطالعه اخیرشان یک گام به توسعه فناوری الهام گرفته از مغز نزدیک شدند.

حتی پیشرفته‌ترین رایانه‌های جهان نیز به پای مغز منحصر به فرد انسان در پردازش و ذخیره اطلاعات نمی‌رسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مغز ما حاوی یک میلیون میلیارد سیناپس یا اتصال بین نورون‌ها است.

محققان دانشگاه "مونستر" موفق به توسعه یک تراشه رایانشی محاسباتی شبه مغز مبتنی بر نور شده‌اند که می‌تواند چارچوبی برای توسعه فناوری مبتنی بر مغز را ارائه دهد.

با این وجود، یک تیم بین‌المللی از پژوهشگران دانشگاه‌های "مونستر"، "آکسفورد"(Oxford) و "اکستر"(Exeter)، موفق به ساخت یک تراشه شده‌اند که شامل یک شبکه نورونی مصنوعی است که با نور کار می‌کند و می‌تواند رفتار نورون‌ها و سیناپس‌های آنها را تقلید کند.

نکته جالب این است که محققان توانستند نشان دهند که این شبکه "عصبی- سیناپسی نوری"(optical neurosynaptic) قادر به یادگیری اطلاعات و استفاده از همان اطلاعات برای محاسبه و شناسایی الگوها است.

پروفسور "ولفریم پرنیس"(Wolfram Pernice) نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه مونستر گفت: این سیستم فوتونیک یکپارچه یک نقطه عطف تجربی است. در آینده می‌توان از این روش در زمینه‌های مختلف برای ارزیابی الگوها در مقادیر زیادی از داده‌ها استفاده کرد.

اگرچه توسعه این فناوری هنوز در مراحل اولیه است اما در این تحقیق، دانشمندان برای نخستین بار موفق به ترکیب بسیاری از مواد نانوساختار تغییر فاز دهنده به یک شبکه عصبی-سیناپسی شدند.

این تراشه مبتنی بر نور در مجموع شامل چهار نورون مصنوعی و ۶۰ سیناپس است. برای آزمایش تراشه مذکور، محققان اطلاعات را با استفاده از دو الگوریتم یادگیری ماشین و با استفاده از پالس‌های نور به تراشه وارد کردند و پس از آن مجدداً سیستم توانست از طریق "نمونه"(example) یاد بگیرد و آنها را تعمیم دهد.

پروفسور ولفریم در انتها افزود: سیستم مذکور، ما را قادر می‌سازد تا قدم مهمی در جهت ایجاد سخت افزارهای رایانه‌ای که رفتاری مشابه با نورون‌ها و سیناپس‌ها در مغز دارند، برداریم. اگر به جای الکترون‌ها، ما از فوتون‌ها استفاده کنیم، می‌توانیم به طور کامل از پتانسیل شناخته شده فناوری‌های نوری نه تنها برای انتقال داده‌ها، بلکه برای پردازش و ذخیره آنها در یک مکان بهره ببریم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مغز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۹۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنگ در اقتصاد دیجیتال دنیا ؛ تیک تاک در آمریکا می ماند؟

به گزارش همشهری آنلاین، از یک طرف تیک تاک خبر از عملیات انتحاری در بازار آمریکا می‌دهد و پیشروی برند هواوی باعت شده تا جنگ تراشه‌ها بین واشنگتن و پکن بالا بگیرد. شرکت مادر اپلیکیشن تیک‌تاک خبر داده که در در بدترین سناریو، این اپلیکیشن را در آمریکا تعطیل میکند تا اینکه آن را به یک خریدار بالقوه آمریکایی بفروشند.

مدیرعامل تیک‌تاک می‌گوید: تصمیم داریم در مبارزه حقوقی علیه قانونی که توسط رئیس جمهور آمریکا امضا شده و برنامه ویدئوی کوتاه محبوب ۱۷۰ میلیون آمریکایی را ممنوع می‌کند، پیروز شویم. از سوی دیگر تحیقیق‌ها نشان می‌دهد: جدیدترین گوشی‌های هوشمند هواوی، مجهز به مدلی از پردازنده پیشرفته ساخت چین هستند که توانایی این شرکت چینی برای حفظ تولید تراشه جنجالی را منعکس کرد. بر اساس گزارش بلومبرگ، برای هواوی، این گام دیگری به سوی بازسازی کسب و کاری است که با تحریم‌های دوران ترامپ، نابود شد.

این شرکت از نظر سهم بازار چین در سه ماهه اول امسال، با اپل برابری کرد که نشان دهنده ضعیف شدن سهم سازنده آیفون در این بازار طی ماههای اخیر بوده است. خبر دیگر اینکه بنیان‌گذار چینی برند شیائومی خبر داده که بیش از ۷۵ هزار سفارش برای خودروی SU۷ ثبت کرده و بیش از ۱۰ هزار تحویل در ژوئن را هدف قرار داده است. رویترز گزارش داده که این اقدام شیائومی به جنگ قیمت خودروهای برقی در بزرگترین بازار خودروی جهان دامن می‌زند.

اما به بازار انرژی دنیای نگاه کنید که وزارت اقتصاد روسیه اعلام کرده، صادرات گاز طبیعی مایع این کشور ممکن است در چهار سال آینده، متوقف شود. برخی گزارش‌ها هم حکایت از آن دارد که هیچ کشور غربی مهمی در میان شرکای تجاری اصلی روسیه باقی نمانده و آلمان با مبادلات تجاری 12 میلیارد دلاری، دیگر یکی از پنج کشور برتر جهان نیست و چین، هند قدرت های نوظهور هستند.

کد خبر 847318 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها تکنولوژی (فناوری) تکنولوژی (فناوری) - دیجیتال کامپیوتر - تراشه

دیگر خبرها

  • چین هنوز سال‌ها از ایالات متحده عقب است
  • روستای «بن بید» به شبکه ملی اطلاعات متصل شد
  • ۱۱۵ کیلومتر فیبر نوری در شهرهای استان بوشهر اجرا شد
  • جدیدترین شماره فیلم‌نگار با خلاصه فیلمنامه «آپاراتچی» و «آسمان غرب» منتشر شد
  • سیناپس «آپاراتچی» و «آسمان غرب» و فیلمنامه «یادآوری» کریستوفر نولان در شماره جدید فیلم نگار
  • سیناپس «آپاراتچی» و «آسمان غرب» و فیلمنامه «یادآوری» در فیلم‌نگار
  • بر مدار تراشه؛ ریز اما قلب تکنولوژی
  • ایران به هاب ترانزیت داده نزدیک می‌شود؟
  • جنگ در اقتصاد دیجیتال دنیا ؛ تیک تاک در آمریکا می ماند؟
  • انتقال شرکت‌های مهم چینی به مالزی