Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-08@03:08:02 GMT

دامپزشکی خوزستان: نگرانی از بروز "هاری" در پی وقوع سیل

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۴۰۸۹۲

این مورد هاری در مناطق سیل‌زده نبوده و قبل از جریان سیل رخ داده بود. معمولاً زمانی که علائم بیماری هاری مشاهده می‌شود حیوان ذبح و نمونه‌برداری از مغز انجام می‌شود و خسارت پرداخت می‌شود. آفتاب‌‌نیوز : مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به مشاهده یک مورد هارگزیدگی در اواخر سال گذشته در خوزستان گفت: با توجه به وقوع سیل، بابت بروز بیماری‌های مختلف و هاری نگرانی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مصطفی کنارکوهی در خصوص مشاهده یک مورد هاری، اظهار کرد: در اواخر سال گذشته یک مورد هارگزیدگی گاو در شوشتر مشاهده شده است که نمونه آن به مؤسسه پاستور ارسال و تأیید شد.
وی افزود: این مورد هاری در مناطق سیل‌زده نبوده و قبل از جریان سیل رخ داده بود. معمولاً زمانی که علائم بیماری هاری مشاهده می‌شود حیوان ذبح و نمونه‌برداری از مغز انجام می‌شود و خسارت پرداخت می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: البته سال گذشته نیز موارد هاری در شوشتر مشاهده شده بود. این ویروس در این شهرستان در حال چرخش است بر همین اساس میزان واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار در دو سال اخیر در شوشتر بسیار بالاتر از حد نرمال بوده است.
کنارکوهی گفت: همه پستانداران می‌توانند به بیماری هاری مبتلا شوند و در مواردی ابتلای دیگر جانوران به هاری نیز مشاهده شده است.
وی بیان کرد: با توجه به وقوع سیل بابت بروز بیماری‌های مختلف و هاری نگرانی وجود دارد؛ در مقطع وقوع سیل احتمال دارد به دلیل کمبود علوفه یا تغییر در اکوسیستم، ارتباط حیوانات حیات وحش و دام‌های اهلی بیشتر شود و ممکن است نزاع‌ها یا ارتباطات بین حیات وحش و حیوانات اهلی، موجب گزش شود و هر گزش را می‌توانیم هاری تلقی کنیم.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان افزود: اگر گزش بین حیوانات وحشی و اهلی رخ دهد احتمال درگیر شدن بیماری هاری بعد از سیل وجود دارد. در مجموع بلایای طبیعی می‌تواند باعث افزایش موارد هارگزیدگی شود.
کنارکوهی با بیان اینکه بیماری هاری بیشتر در مقطع سیل و زمان آبگیری خطرناک است، گفت: با توجه به اینکه در حال پشت سر گذاشتن سیل هستیم نگرانی وجود دارد اما به نظر می‌رسد مرحله بحران را پشت سر گذاشته‌ایم.
وی با اشاره به وضعیت تأمین واکسن، عنوان کرد: به دلیل اینکه هاری بیماری خطرناکی است در تأمین واکسن مشکل زیادی وجود ندارد.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان توصیه کرد: از نگهداری حیوانات بدون شناسنامه خودداری شود و اگر مورد جدیدی از نگهداری حیوانات داشتند، جهت واکسیناسیون، مایه‌کوبی و نشانه‌گذاری به دامپزشکی مراجعه کنند.
منبع: ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: دامپزشکی خوزستان سیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۴۰۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دام‌ها در خوزستان به طور رایگان واکسینه می‌شوند

به گزارش خبرنگار مهر، بهمن جوشن عصر امروز دوشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: انجام فازهای مختلف واکسیناسیون سراسری جمعیت دامی در استان خوزستان به طور کامل رایگان بوده و از دامدار هیچ گونه وجهی دریافت نخواهد شد.

وی افزود: اجرای فازهای مختلف واکسیناسیون با مشارکت اکیپ‌های دولتی دامپزشکی خوزستان و اکیپ‌های بخش غیر دولتی استان و با بهره‌گیری از نیروهای کارآمد و متخصص به صورت رایگان انجام می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خوزستان خبر داد: همزمان با اجرای فازهای مختلف واکسیناسیون در جمعیت دامی استان تیم‌های ویژه‌ای از دامپزشکی استان نظارت میدانی بر این طرح‌ها را به صورت کاملاً سرزده انجام می‌دهند.

وی با اشاره به وجود بیش از چهار میلیون رأس دام سبک و بالغ بر ۳۰۰ هزار رأس دام سنگین در خوزستان گفت: با انجام فازهای مختلف واکسیناسیون در جمعیت دامی استان در طول سال توسط اداره کل دامپزشکی استان توانسته‌ایم ضمن حفظ سرمایه‌های دامی استان نیز نقش کلیدی را در تأمین امنیت غذایی و سلامت جامعه ایجاد کنیم.

کد خبر 6098453

دیگر خبرها

  • برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی و مقابله با بیماری های هاری و وبا در شهرستان میاندوآب 
  • دام‌ها در خوزستان به طور رایگان واکسینه می‌شوند
  • آمار بالای حیوان گزیدگی در اردبیل
  • ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با افت عملکرد قلب، مغز و بروز برخی سرطان‌ها
  • پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب / ارتباط بیماری‌های دهان با بروز برخی سرطان‌ها
  • این استان رکورد دار آمار حیوان گزیدگی در کشور
  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • اردبیل بالاترین آمار حیوان گزیدگی در کشور را دارد
  • بالاترین آمار حیوان گزیدگی در کشور را این استان دارد | بیشترین گزیدگی ها مربوط به کدام حیوان است؟
  • برگزاری اولین اردوی جهاد دامپزشکی در خرم‌دره