Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@19:31:31 GMT

١٣ هزار و 46٠ نفر محکومان جرایم غیرعمد هستند

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۴۳۶۵۳

١٣ هزار و 46٠ نفر محکومان جرایم غیرعمد هستند

تهران- ایرنا- رئیس سامان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: ١٣ هزار و 46٠ نفر محکومان جرایم غیرعمد هستند که ١٠ هزار و 6١5 نفر آنها محکومان مالی هستند که ٨٧ درصد از زندانیان جرایم غیرعمد را شامل می شوند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضائی ایرنا، اصغر جهانگیر عصر یکشنبه در سی و دومین جشن گلریزان ستاد دیه کشور افزود: دو هزار و 5٧٨ نفر به دلیل پرداخت نکردن مهریه در زندان هستند و ٢6٧ نفر نیز دیه غیر عمد دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: در مجموع برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد، دو هزار و 46٠ میلیارد تومان نیاز داریم و ٣٠ درصد از این افراد با کمتر از ٢٠ میلیون تومان، ٢٢ درصد با ٢٠ تا 5٠ میلیون تومان و همچنین ١4 درصد تا ١٠٠ میلیون تومان کمک نیاز دارند، تا از نعمت آزادی برخوردار شوند.
رییس سازمان زندانها درباره زندانیان مهریه گفت: ٨٢٢ نفر با مهریه زیر ١٠ سکه، 4٣6 نفر با مهریه ١٠ تا ٢٠ سکه و ٢6٨ نفر هم به دلیل ٢٠ تا 5٠ سکه مهریه در زندان هستند.
جهانگیر اظهارداشت: استان اصفهان با ١٠ درصد، فارس و تهران نیز با ٩ درصد بیشترین تعداد زندانیان جرایم غیرعمد را دارند.
رییس سازمان زندانها یادآور شد: در سال گذشته براساس طرح عفو گسترده زندانیان شاهد بودیم که حدود ١٠٠ هزار نفر مشمول عفو قرار گرفتند؛ 6٠ هزار نفر از آنان به آغوش خانواده بازگشتند و 4٠ هزار نفر تخفیف مجازات گرفتند، همچنین ٧٠ هزار نفر که محکومیت شش ماه و کمتر یا جریمه های یک میلیون تومان داشتند قبل از ورود به زندان از عفو رهبری بهره‌مند شدند.
وی خاطرنشان کرد: همه افراد مشمول عفو بدون شاکی خصوصی بودند و افراد دارای شکایت خصوصی از این عفو بهره مند نشدند و اکنون خیران می توانند در مورد این افراد کمک کنند.
جهانگیر اظهار داشت: از نظر جنسیت، ٩٧ درصد زندانیان جرایم غیرعمد مرد و سه درصد را زنان شامل می شوند که بیشتر کسانی که جرایم غیرعمد مرتکب شدند در سن 4٠ تا 46 سال هستند.
وی افزود: ٨٢ درصد افراد دارای جرایم غیرعمد دیپلم و زیر دیپلم هستند، همچنین حدود ٨٨ درصد زندانیان جرایم غیر عمد متاهل هستند و کمک به این افراد در واقع کمک به خانواده های آنان و جامعه است.
رییس سازمان زندانها اضافه کرد: ١5درصد از زندانیان جرایم غیرعمد فرزند ندارند، ٢4 درصد یک فرزند، ٣٠ درصد ٢ فرزند، ١4 درصد سه فرزند، 6 درصد چهار فرزند، سه درصد پنج فرزند و مابقی بیشتر از پنج فرزند دارند.
وی اضافه کرد: ٩٩ درصد زندانیان جرایم غیرعمد ایرانی و ٣6 افغانستانی در زندان هستند و هفت نفر از اتباع خارجی در مورد مهریه زندانی شدند.
جهانگیر درباره میزان ماندگاری زندانیان جرایم غیرعمد گفت: ٢٠درصد از زندانیان جرایم غیرعمد کمتر از یک ماه است که وارد زندان شدند، ١٩ درصد یک تا سه ماه، ١5 درصد تا شش ماه، ١6 درصد تا یک سال است که در زندان به سر می برند.
رییس سازمان زندانها افزود:٢ هزار و ١65 از زندانیان غیر عمد تا دو سال، هزارو 5٠6 نفر تا پنج سال، هزار و ٣٨5 نفر جرایم مالی دارند، ٣5 نفر بدهکاری دیه، ١45 نفربین پنج تا هشت سال، ١٠ نفر تا ١٠ سال و نه نفر بیش از ١٠ سال است که به دلیل جرایم غیر عمد در زندان به سر می برند.
جشن گلریزان هر سال در ماه مبارک رمضان، به همت ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند با هدف حبس‌زدایی و کاهش جمعیت زندانیان نیازمند و حضور جمعی از مسئولان و خیّرین نیکوکار برگزار می‌شود. امسال نیز قرار است بیش از 300 آیین گلریزان در سراسر کشور برگزار شود.
طبق آخرین اخبار، امسال رهبر انقلاب اسلامی، مبلغ چهار میلیارد ریال به این امر خداپسندانه اختصاص دادند همچنین رییس جمهوری با اهدای مبلغی معادل 270 میلیون تومان، ریاست قوه قضاییه با کمکی بالغ بر 50 میلیون تومان و رییس مجلس شورای اسلامی با تخصیص مبلغی معادل 30 میلیون تومان در این آیین معنوی مشارکت داشتند.
ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمندبه عنوان یک موسسه مردم نهاد با هدف کمک به آزادسازی زندانیانی که به دلیل عدم توانایی در پرداخت دین (حق الناس) در جرایم غیر عمد مانند بدهی دیه ناشی از سوانح رانندگی و حوادث کارگاهی، محکومیت های مالی نظیر صدور چک های غیرکلاهبرداری، مهریه معقول و نفقه در زندان ها محبوس هستند؛ در سال 1369 بنا نهاده شد و در 29 سال خدمت خود تاکنون توانسته است با کمک خیران، بیش از 121 هزار زندانی را آزاد و به آغوش خانواده بازگرداند.
اجتمام*3229*1193

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي رئيس سازمان زندان ها ستاد ديه گلريزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۴۳۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار سند تحول برای دستگیری سریع‌تر محکومان متواری چیست؟

ارتقای بانک اطلاعاتی متهمان تحت تعقیب و محکومان فراری و اعمال محدودیت برخط و آنی در ارائه خدمات به محکومان متواری دو راهکار سند تحول برایت سریع در جلب محکومان و افزایش تبعات متواری شدن آن‌هاست.

به گزارش ایسنا، طبق سند تحول و تعالی قوه قضاییه، «اجرای ناقص و دیرهنگام برخی از احکام» و «اطاله در فرآیند دادرسی»، «غیرمتقن بودن برخی آراء و تصمیمات قضایی» سه مانعی است که در مسیر تحقق اولین مأموریت قوه قضاییه در زمینه «رسیدگی به تظلمات، تعدیات، شکایات، حل و فصل دعاوی و رفع خصومات»، مشخص شده است.

«متواری بودن برخی از محکومان» و «طولانی بودن فرآیند شناسایی دارایی و اموال محکومان و اجرای احکام» عواملی است که سند تحول برای ایجاد مشکل اجرای ناقص و دیرهنگام برخی احکام شناسایی کرده است.

راهکارهای سند تحول برای تسریع در جلب محکومان و افزایش تبعات فراری بودن آن‌ها

سند تحول قضایی، راهبرد «تسریع در جلب محکومان و افزایش تبعات متواری شدن آنان» را برای رفع عامل متواری بودن برخی از محکومان ارائه داده است و دو راهکار برای اجرای این راهبرد تعیین کرده است.

ارتقای بانک اطلاعاتی متهمان تحت تعقیب و محکومان فراری

راهکار اول سند تحول برای تسریع در جلب محکومان فراری و افزایش تبعات متواری شدن آن‌ها، ارتقاء «بانک اطلاعات متهمان» تحت تعقیب و محکومان متواری با فراهم‌سازی امکان صدور برگ جلب سیار همراه با نیابت سراسری و حذف فرآیندهای زائد و امکان پایش حضور افراد در مبادی کنترل تردد مستقر در واحدهای قضایی و مراجع انتظامی و پاسخ به استعلام ضابطان و صدور دستورات قضایی به صورت الکترونیکی و هوشمند به‌منظور اجرای مفاد نیابت، هم‌زمان با انعکاس نتیجه به مرجع قضایی صادرکننده برگ جلب و درج در کارنامه عملکرد کارکنان اعم از ضابطان و کارکنان کنترل تردد واحدهای قضایی است.

مسئولیت اجرای این راهکار با مرکز آمار و فناوری اطلاعات، دادستانی کل کشور و دادگستری استان‌هاست و مهلت زمان اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۳ است.

اعمال محدودیت برخط و آنی در ارائه خدمات به محکومان

راهکار دوم سند تحول برای تسریع در جلب محکومان فراری: اعمال محدودیت به‌ صورت برخط و آنی در ارائه خدمات اقتصادی و اجتماعی بخش عمومی و خصوصی از قبیل؛ خدمات بانکی و بورسی، مخابراتی و ثبت رسمی برای محکومان متواری و همچنین متهمان تحت تعقیب جرائم مستوجب حد، قصاص و تعزیر درجه پنج و بالاتر که دستور جلب منجر به دستگیری آنان نشده است تا منتفی شدن دستور جلب به استثناء مواردی که به تشخیص مقام قضایی، اعمال محدودیت‌ها موجب تضییع غیرقابل جبران حقوق اشخاص ثالث یا حقوق اساسی شخص می‌شود با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط است.

بر اساس گزارش میزان، مسئولیت اجرای این راهکار با معاونت حقوقی و امور مجلس، دادستانی کل کشور و مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه است. مهلت زمانی اجرای این راهکار تا پایان سال ۱۴۰۵ است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • درس پسندیده معلم رامیانی به دانش آموزان خود
  • بررسی مشکلات مددجویان زندان سپیدار اهواز در دیدار با رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان
  • آزادی ۲۰ زندانی جرایم غیرعمد در استان بوشهر
  • بررسی مشکلات ۱۵ مددجو زندان سپیدار اهواز
  • بازدید رئیس حوزه قضایی شهرستان رابر از زندان بافت
  • عفو موردی ۱۴۹ زندانی در کامیاران
  • پلیس فتا: ۹۱ درصد حجم «آلودگی جرایم غیر اخلاقی» مربوط به اینستاگرام است
  • عفو بیش از ۲ هزار نفر از زندانیان جرایم غیر سرقت در البرز
  • راهکار‌های سند تحول برای دستگیری سریع‌تر محکومان متواری
  • راهکار سند تحول برای دستگیری سریع‌تر محکومان متواری چیست؟