Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا ؛‌ یکی از آسیب هایی که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت ؛ افزایش دروغگویی جوانان نسبت به واقعیت خود است . این روزها آمار بالایی از جوانان نسبت به وضعیت  زندگی و شغل و ... خود به علل مختلفی غیر واقع گویی می کنند .

این غیر واقع گویی دلایل تربیتی و اجتماعی  دارد . کارشناسان معتقدند اولین سرمنشا این آمار رو به رشد از داخل بنیان خانواده است و در ادامه به شرایط جامعه ،محیط آموزشی برمی گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین مصلحتی ؛روانشناس و مدرس دانشگاه در خصوص علل بروز این پدیده  به خبرنگار اجتماعی برنا گفت :  وقتی خانواده ای مفهوم حقیقت را به صورت صحیح به فرزندان آموزش ندهد آن هارا در معرض یک آموزش ناصحیح قرار می دهد  که دروغگویی را در پی دارد.

 وی در خصوص اینکه شروع  دروغگویی  ها نسبت به واقعیت خود در دوران جوانی به دوره  کودکی و نوجوانانی بر می گردد اظهار داشت : عدم وجود یک تربیت یکسان از سوی پدر و مادر در تعلیم و تربیت فرزندان موجب باجگیری عاطفی خواهد شد و فرزندان با دروغگویی به دنبال معطوف کردن نظر یکی از والدین نسبت به خود خواهند پرداخت .همچنین در مورد دیگر؛ نوجوانان برای ابراز هویت دست به دروغگویی می زند،چون نوجوان دچار بحران هویت هستند و به صورت کامل شخصیتشان شکل نگرفته در مقابل انتظارات بزرگسالان و همچنین فشارهای خانوادگی در پی اثبات خود به اطرافیان است که در مواقعی به دروغگویی روی می آورد. این مسئله نشات گرفته از انتظارات نابجای دیگران و همچنین نداشتن یک رفتار واحد در قبال نوجوانان است که آنها را دچار تعارض می کند و پدیده دروغگویی را در پی دارد که یک هویت کاذب همراه با یک آرامش را به نوجوانان می دهد. همین مسئله در مقطع جوانی نیز ادامه خواهد داشت و باز فرد دروغ از خود می گوید چون تصور می کند که  جامعه و افراد از او؛ فردی بهتر از آنچه اکنون است انتظار دارند  و برای همین خود را به گونه ای توصیف می کند که واقعیت ندارد . دروغ گفتن از حقیقت خود در جوامع ای که آینده برای شهروندان وضعیت مبهمی دارد و جوان از شرایط شغلی و درآمدی مناسبی برخوردار نیست؛ آمار بیشتری را به خود معطوف می کند حتی در این وضعیت جوان با گفتن غیر واقع از شرایط خود به یک آرامش درونی هم می رسد به شکلی انگار رویاهایش را به زبان می آورد.

وی با گفتن از اینکه معمولا  دروغ گویی بین افراد مهر طلب بیشتر است گفت : نوجوانان و جوانانی که  در بین دوستان خود آسانتر پذیرفته میشوند  و دلیل این موضوع هم به تائید و توجه از سوی گروه همسالان خود باز می گردد، وقتی از سوی دیگر گروه های سنی این تائید و توجه لازم در قالب یک هنجار صورت نمی گیرد،سعی می کنند با دروغگویی این تایید را به دست آورند .دروغگویی بیشتر از سوی افراد  مهر طلب صورت می گیرد که همیشه در پی گرفتن تایید و توجه از سوی دیگران هستند.

این مدرس دانشگاه در خصوص راهکارهای مقابله با این معضل عنوان کرد : مفهوم حقیقت از اولین راهکارهای مقابله با این معضل است که باید از سوی خانواده ها از دوران کودکی به فرزندان خود آموزش دهند و تفاوت میان حقیقی بودن و غیر حقیقی بودن را برای فرزند خود بازگو کنیم ،همچنین باید برای کاهش غیر واقع گویی ها از سوی جوانان ؛ شرایطی برای زندگی آنها شکل بگیرد که نیازی به این نوع بیان های غیر واقع نسبت به زندگی خود نداشته باشند . البته نمی توان تنها شرایط اجتماعی را برای افزایش این پدیده نامناسب بیان داشت و الگوی خوبی والدین در رفتارهای اجتماعی و گفتارهایشان می تواند تاثیر بسزایی در ریشه کردار فرزند داشته باشد که حتی در بدترین شرایط هم زبان به غیر واقع گویی باز نکند.

وی در ادامه سخنان خود افزود : باید بزرگنمایی را به مثابه دروغگویی قرار ندهیم و به فرزندانمان کمک کنیم تا تفاوت های بزرگنمایی و رویا و دروغ را متوجه شوند تا واقعیت را درک کنند،همانطور که گفته شد نوجوانان چون در پی تایید هستند  در مواقعی شاید دست به بزرگنمایی هایی بزند که واقعیت موجود را تحت تاثیر قرار دهد و فرد را دچار توهم و در مرحله ای بالاتر دروغگو کند که با تکرار شدن این موضوع امکان دارد به یک عادت روزمره تبدیل شود.

وی در پایان تاکید کرد : نباید برخورد تندی را در این خصوص داشته باشیم و باید به صورتی رفتار کرد که فرزندان برای توجیه و فرار از رفتار ناشایستی که انجام داده اند به دروغگویی روی نیاورند و به سمت راستگویی و صداقت سوقشان دهیم و اگر این موضوع در بین فرزندان شدت یافت با مراجعه به روانشناس در پی راه چاره باشیم.

 

 

 

خبرنگار: امجد عبدی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تعلیم و تربیت جامعه خانواده دروغگویی کودکان و نوجوانان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۴۵۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیاده‌گویی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست‌ها است

به گزارش خبرگزاری مهر، «وحید جلال‌زاده» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، نوشت: زیاده‌گویی، تمامیت‌خواهی و مخالفت‌خوانی‌های مکرر پارلمان اروپا در خصوص ایران نه مبنای قانونی دارد و نه الزامی برای شورا و اتحادیه اروپا ایجاد می‌کند و نه گوش شنوایی در ایران دارد. فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست‌ها است.

کد خبر 6090022 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • آغاز به کار سامانه و سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت
  • دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
  • (ویدئو) آینده مبهم خودروهای نمادین؛ جیپنی‌ها به آخر خط رسیدند
  • ویدیو/ ۵۰ هزار خودکشی در یک سال!
  • زیاده‌گویی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست‌ها است
  • زیرگذر طرح بزرگراه شهید تندگویان به بهره برداری می رسد
  • بارسلونا مردد شد؛ چرا آینده ژائو فلیکس و ژائو کانسلو مبهم است؟
  • لحظه انتقال جسد جوان غرق شده در میان آب‌های خروشان در ارومیه
  • معاون شهردار تهران‌: زیرگذر پروژه بزرگراه تندگویان تا دو هفته آینده باز می شود
  • آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوی