Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-30@12:33:11 GMT

کدام بیماران گوارشی نباید روزه بگیرند؟

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۴۵۵۷۷

کدام بیماران گوارشی نباید روزه بگیرند؟

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ پیام ادیبی متخصص گوارش و کبد در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره شرایط روزه داری برای بیمارانی که با مشکلات معده مواجه هستند، اظهار کرد: یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که بیماران گوارشی با آن مواجه هستند زخم معده و اثنی‌عشر است، روزه‌داری برای مبتلایان به این بیماری که زخم فعال درمان نشده دارند احتمال ایجاد صدمات جسمی را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: توجه داشته باشید روزه‌داری برای کسانی است که وجود زخم در معده یا اثنی‌عشر آن‌ها اثبات شده باشد، ممکن است شانس بهبودی را کاهش دهد و عوارضی مثل خونریزی را به همراه داشته باشد.

متخصص گوارش و کبد تصریح کرد: به‌ طور معمول زخم‌های معده و اثنی‌عشر به دلیل وجود میکروب در معده به وجود می‌آیند، خوشبختانه امروزه امکاناتی وجود دارد که می‌توانیم حضور این میکروب‌ها را تشخیص دهیم و برای رفع آن‌ها اقدام کنیم.

ادیبی بیان کرد: در برخی از موارد شاهد هستیم که زخم اثنی‌عشر باعث ایجاد تغییر شکل بافتی می‌شود این عارضه در کسانی که در سنین بالاتر با مشکل زخم اثنی‌عشر مواجه می‌شوند، شیوع بیشتری دارد به عبارتی دیگر بیمار مبتلا به این اختلال به موقع تحت درمان قرار نگرفته است که این امر باعث تغییر شکل مزمن اثنی‌عشر در آن‌ها می‌شود.   متخصص گوارش و کبد اظهار کرد: تمامی موارد ذکر شده با استفاده از آندوسکوپی قابل مشاهده و تشخیص است در اختلال ذکر شده مخاط داخلی سیستم گوارش نازک و در نهایت باعث ایجاد زخم و مشکلات گوارشی می‌شود.   ادیبی ادامه داد: برای سایر بیماری‌ها و اختلالات گوارشی منعی برای روزه گرفتن وجود ندارد، اما روزه‌داری برای بیماران ذکر شده ممکن است منجر به اختلالاتی جدی و تشدید بیماری شود.

وی ادامه داد: بخش زیادی از افراد جامعه با مشکلاتی مثل درد در ناحیه سر دل و آزاردهنده شدن این ناحیه مواجه هستند، اما انجام آزمایشاتی مثل آندوسکوپی بیماری را در سیستم گوارش آن‌ها نشان نمی‌دهد در اصطلاح پزشکی این افراد با مشکلی به نام سوء هاضمه مواجه هستند و معده حساس‌تری نسبت سایر افراد دارند.   متخصص گوارش و کبد گفت: در شرایطی که روزه‌داری باعث تشدید علائم ذکر شده شود و زندگی را مختل کند نیاز است که فرد با مرجع تقلید خود تماس بگیرد، برخی از مراجع در این شرایط روزه‌داری را واجب می‌دانند. کسانی که مشکل معده دارند مثل کسانی هستند که باسردرد‌های میگرنی درگیر هستند یعنی برخی توصیه می‌کنند که روزه‌داری نکنند. عوارض پرخوری در وعده افطار و سحر ادیبی درباره توصیه‌های غذایی برای کنترل مشکلات گوارشی در ایام ماه مبارک رمضان اظهار کرد: توصیه‌های کلی وجود دارد که می‌تواند باعث کاهش اختلالات گوارشی هنگام روزه‌داری شود.   وی ادامه داد: از جمله مهمترین آن‌ها اجتناب از مصرف حجم زیاد غذا است، در وعده افطار و  سحر نباید بیش از حد غذا مصرف کنید چرا که این کار از گرسنگی در روز آینده جلوگیری نمی‌کند و تنها باعث ایجاد مشکلات گوارشی می‌شود، از دیگر نکات حائز اهمیت در ماه مبارک رمضان اجتناب از مصرف چند نوع غذا است، همچنین مصرف بیش از حد غذا‌های چرب و پُِِر ادویه می‌تواند مشکلات گوارشی را به همراه داشته باشد.   متخصص گوارش و کبد تاکید کرد: یکی از عادات غلط مردم جامعه ما که از گذشته رواج دارد مصرف چای در ماه مبارک رمضان است، پزشکان تغذیه و متخصصان گوارش توصیه می‌کنند تا حد امکان از مصرف چای در این دوره استفاده نکنیم.     ادیبی تصریح کرد: یکی از گروه‌هایی که در ماه رمضان با مشکل برای روزه‌داری مواجه می‌شود کسانی هستند که دارو‌های علامتی برای اختلالات گوارشی مثل رفلاکس معده مصرف می‌کنند، این دسته از بیماری‌ها که به بیماری‌های فوقانی سیستم گوارشی معروف هستند اغلب باعث ایجاد سوزش، ترش کردن و عوارضی از این قبیل می‌شود.

وی افزود: کسانی که با چنین اختلالاتی مواجه هستند می‌توانند در ابتدای روز و هنگامی که برای سحر از خواب بیدار می‌شوند داروی خود را مصرف کنند. دارو‌های کاهنده اسید بهتر است قبل از صرف وعده سحر استفاده شوند تا علائم کمتری را از این بیماری در طول روز شاهد باشیم.

متخصص گوارش و کبد یادآوری کرد: بهتر است بیمارانی که از دارو‌های کاهنده اسید استفاده می‌کنند بعد از صرف وعده سحر نخوابند چرا که خوابیدن باعث باز شدن مسیر معده به مری و افزایش ریسک ایجاد رفلاکس می‌شود.

انتهای پیام/    

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۴۵۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقاضای پلیس از مردم: از قانونشکنی‌ها فیلم بگیرند

به گزارش خبرآنلاین،سردار علی ولی‌پور گودرزی، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ درپی دستگیری عامل ضرب و شتم یک شهروند با زنجیر در تهران با نگارش یادداشتی تاکید کرد که در تهران، هیچ مجرمانه‌ای برای قانون‌شکنان به پایان نمی‌رسد. در ابتدای این یادداشت آمده است: « بدون شک فرد اراذل و اوباشی که وقیحانه در برابر چشمان تعداد زیادی از شهروندان اقدام به ضرب و شتم بیرحمانه یکی از مسافران اتوبوس بی آرتی کرده بود هرگز گمان نمی‌کرد که شهروندی مسئول و متعهد در آن شرایط پر از استرس، شجاعانه در حال تصویربرداری از اقدامات مجرمانه اوست و دیری نخواهد گذشت که سردی دستبند همکارانم بر دستهای آلوده‌اش خواهد نشست.»

ایسنا در خبری نوشت:در ادامه این یادداشت آمده است:‌« این اتفاق شیرین توسط کارآگاهان پلیس آگاهی رقم خورد تا بار دیگر به مجرمان و قانون‌شکنان ثابت شود پایتخت جای عرض اندام و اوباش‌گری خلافکاران نیست. اراذلی که گمان می‌کنند می‌توانند آرامش و امنیت شهروندان را با رفتارهای هنجارشکنانه و زیاده‌خواهی‌های خود برهم بزنند، کافی است نگاهی به اخبار حوادث خبرگزاری‌ها وروزنامه‌ها بیاندازند تا با زنجیره‌ای از اخبار کشفیات و دستگیری‌های پلیس آگاهی روبه‌رو شوند.»

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ همچنین نوشت:‌ « شاید شروع یک پرونده با قانون‌شکنی یک مجرم آغاز شود اما این کارآگاهان پلیس آگاهی هستند که پایان بندی آن را با دستگیری متهم مربوطه رقم می‌زنند. افسران شایسته این پلیس در تلاشی بی‌وقفه و شبانه‌روز برای مقابله با جرائم و آسیب‌ها کوچک‌ترین سرنخ‌ها و مستندات را با هدف شناسایی مجرمین و احقاق حق مالباختگان و قربانیان دنبال می‌کنند. اینجانب به عنوان سکاندار پلیس آگاهی پایتخت به استناد عملکرد درخشان همکارانم در پرونده اتوبوس بی‌آرتی و همچنین دستگیری زورگیران اتوبان صدر و بسیاری موارد دیگر این اطمینان خاطر را به شهروندان می دهم که پلیس در مسیر برقراری امنیت و آرامش ساکنان پایتخت از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد و مجرمان بدانند، تعدی به حقوق هر یک از ساکنان پایتخت از سوی کارآگاهان متعهد و غیرتمند پلیس آگاهی بی پاسخ نخواهد ماند.»

ولی‌پور گودرزی در پایان این یادداشت نیز درخواستی را از مردم مطرح کرد و نوشت:‌ « در پایان از شهروندان گرامی دعوت می‌کنم تا در برابر اتفاقات پیرامون خود بی تفاوت نبوده و با مستندسازی از آسیب‌ها و جرائم و قانون‌شکنی‌ها یاری‌گر پلیس در اشراف اطلاعاتی بر اتفاقات پایتخت باشند.»

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900712

دیگر خبرها

  • محدودیت‌های تردد جاده‌ای در تعطیلات ۳ روزه اعلام شد | جاده چالوس در کدام روزها یکطرفه است؟
  • اعلام ممنوعیت‌های ترافیکی جاده‌ها در تعطیلات ۳ روزه آتی/ چالوس در کدام روزها یکطرفه است؟
  • مجوز‌های کاغذی باید شناسه یکتا بگیرند
  • کودکان هم در اصفهان فهمیدند شهر در خطر فرونشست است/ مسوولان هنوز نفهمیدند یا نمی‌توانند جلوی برداشت‌های بی‌رویه آب را بگیرند (فیلم)
  • بیشترین و کمترین تعطیلات رسمی از آن کدام کشور است؟
  • ساخت نشانگر تشخیص اختلالات گوارشی
  • رئیس پلیس آگاهی تهران: مردم از قانونشکنی‌ها فیلم بگیرند
  • پلیس آگاهی: مردم از قانونشکنی‌ها فیلم بگیرند
  • تقاضای پلیس از مردم: از قانونشکنی‌ها فیلم بگیرند
  • با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند