Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-29@09:35:47 GMT

جهنم خاموش است/خوی‌های زشت آن را برمی‌افروزد

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۴۵۶۰۱

جهنم خاموش است/خوی‌های زشت آن را برمی‌افروزد

 خداوند در آیات زیادی از قرآن کریم تأکید کرده است که آخرت یا همان حیات پس از مرگ را در همین روزهای زندگی، در افق پیش روی خود ببینیم، آن مقطع را هم مهم بدانیم و برای آن برنامه داشته باشیم؛ یکی از برکات انس با کلام خداوند، همین است که در پس روزهای عمر خود، افق بالاتری برای انسان ظاهر می‌شود و ابدیت را پیش روی خود می‌بیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از زیباترین آیات قرآن در این ارتباط آیه 281 سوره مبارکه بقره است: 

«وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُون» 

و بترسيد از روزى كه در آن‏، به سوى خدا بازگردانده مى ‏شويد، سپس به هر كسى (پاداش‏) آنچه به دست آورده‏، تمام داده شود؛ و آنان مورد ستم قرار نمى‏ گيرند.

حجت‌الاسلام منصور کیانی، رئیس حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان درباره این آیه کریمه گفت: می‌گویند این آیه آخرین آیه‌ای است که بر رسول اکرم(ص) نازل شده است. کلمه «و اتّقوا» یعنی زنهار، یک نوع هشدار است. می‌فرماید نسبت به روزی که به سوی خدا بازمی‌گردید، هشیار باشید. شاید اولین مرحله این بازگشت، مُردن است. همان‌طور که در روایات آمده است «من ماتَ قامت قیامته» هر کس بمیرد، همین که مُرد قیامت صغرای او آغاز می‌شود. سؤال جواب دارد و به اعمال او رسیدگی می‌شود. پس از این روز بترسید که با چه چیز وارد می‌شوید؟ آیا با عمل خوب وارد می‌شوید و یا اینکه خدای نخواسته با عمل بد برگشته‌اید؟

وی با اشاره به ادامه آیه: «ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ» گفت: خداوند می‌فرماید پس از اینکه مُردید ما به صورت کامل جزای هر شخص را می‌دهیم. به این معنا که عمل انسان را به طور کامل ـ نه کم و نه زیاد ـ به خود او برمی‌گردانیم و انسان هر چه کسب کرده باشد به خودش برمی‌گردد. شیعه در اینجا حرف‌های عالی دارد؛ می‌گوید اولاً بهشت و جهنم از درون خود شخص بلند می‌شود، جهنم چیزی ماورای نفس انسان نیست، از خود نفس انسان، به وجود می‌آید. اقبال ما به امور پست و دنیاگرانه می‌شود جهنم و اقبال و رونمودن ما به کارهای حسنه و نیک، می‌شود بهشت.

با تسبیحات شما درخت‌ها می‌روید به شرط اینکه آتشی برای آنها نفرستید

کیانی ادامه داد: در روایات ما آمده است «أرض الجنة قیعان» زمین بهشت صاف است و شما با تسبیح و نماز و کارهای خیر و دستگیری از افراد نیازمند آن را آباد می‌کنید. چنانکه از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است که فرمودند: با تسبیحات شما درخت‌ها می‌روید به شرط اینکه آتشی برای آنها نفرستید. معصیت می‌تواند تمام کشته‌های شما را بسوزاند. پس آنچه که ما عمل می‌کنیم همان بهشت و یا خدای ناخواسته جهنم ما می‌شود: «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا»(اسراء، 7). جهنم را ما روشن نمی‌کنیم، بهشت را نیز ما درست نمی‌کنیم، باغ‌ها را ما نمی‌سازیم، نهرها را هم ما جاری نمی‌کنیم. اینها را خود شما با اعمال نیکتان به وجود می‌آورید. پس نگوییم بهشت یا جهنم جایی است که ما را در آن وارد می‌کنند، این از درون خود ما شروع می‌شود. 

خداوند کریم‌تر و رحیم‌تر از آن است که چاهی برای بندگانش بکند یا آتشی بیفرزود

این مدرس حوزه علمیه ادامه داد: «وَإِذَا الْجَحِيمُ سُعِّرَتْ»(تکویر، 12) جهنم خاموش است، آنچه ما کسب می‌کنیم؛ خوی‌ها، اخلاق، مخصوصاً زبان ما آن را برمی‌افروزد. قرآن کریم اصرار دارد که بگوید خداوند کریم‌تر از آن است که جهنمی برای مخلوقات خود بسازد. مخلوقات محبوب خدا هستند. خداوند ما را با این دستگاه بسیار بسیار حیرت‌آور ـ از چشم و گوش و زبان و قلب... ـ آفریده است که ما را به جهنم بفرستد؟ خداوند کریم‌تر و رحیم‌تر از آن است که چاهی برای بندگانش بکند یا آتشی بیفرزود. 

کیانی گفت: آیه «وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ» به ما هشدار می‌دهد که از روزی که به سوی خدا برمی‌گردیم بترسیم که با چه عملی بازمی‌گردیم؟ قطعا در ماه رمضان از خطاهایی که کردیم؛ مخصوصا از خوی خود توبه کنیم. جهنم اعمال سردتر است، جهنم خوی‌ و اخلاق شعله‌ورتر است. اخلاق تند و زشت ما گاهی فطرت انسانی را خاموش می‌کند، اگر خدای نخواسته فطرت انسانی خاموش شد، جهنم جاودانه می‌شود که این خیلی سخت است و ان شاءالله هیچ یک از ما به این گرفتار نشویم. 

 در این ماه مبارک رمضان یک خوی بد خود را برطرف کنیم

این مدرس حوزه علمیه تصریح کرد: گاهی با اینکه دوست نداریم، از ما عمل بد سر می‌زند، جهنم اعمال را می‌شود در ماه رمضان خاموش کرد و با اعمالی که در ماه رمضان انجام می‌دهیم از آن نجات پیدا کنیم، الان بهار این است که از اعمال زشت خود توبه و جهنم خود را خاموش کنیم. بخش دیگر رفتار ما اخلاق و خوی‌ها است. جهنم خوی‌ها دیرتر خاموش می‌شود؛ اما مأیوس نشویم قرار بگذاریم در این ماه مبارک رمضان یک خوی بد خود را برطرف کنیم.

یاد مرگ غم‌ها را می‌برد

کیانی با بیان اینکه یکی از پیام‌های آیه یاد مرگ است، ادامه داد: این را بدانیم یاد مرگ اولاً غم‌ها را می‌برد چون بیشتر غم‌های ما برای دنیاست. یاد مرگ خیلی از غم‌هایی که آدم را فرسوده می‌کنند، از بین می‌برد. برخلاف آنچه مردم می‌اندیشند که یاد مرگ آدم را ناشاد می‌کند، اتفاقا یاد مرگ نشاط درونی می‌آورد. اینکه بدانیم همه چیز به سوی خداست و همه چیز درست می‌شود غم‌ها را از بین می‌برد.

این کارشناس دینی ادامه داد: هر خوبی یا بدی که انجام دهی به نفس خود کرده‌ایم؛ مولوی شعری دارد: 

گر بخاری خسته‌ای خود کشته‌ای*ور حریر و قزدری خود رشته‌ای

چون ز دستت زخم بر مظلوم رست*آن درختی گشت ازو زقوم رست

اگر به یک مظلوم زخم زبان زدی، همان زخم را خواهی خورد. پس باطن کارهایی که ما می‌کنیم ـ خدای نخواسته ـ جهنم می‌شود. باطن فحاشی‌ها، غیبت‌ها، دروغ‌ها، مال حرام خوردن‌ه می‌شود، جهنم. خداوند فرمود: «هَذَا مَا كَنَزْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ فَذُوقُوا مَا كُنْتُمْ تَكْنِزُونَ»(توبه، 35) اين است آنچه براى خود اندوختيد پس [كيفر] آنچه را مى‏ اندوختيد بچشيد. در آخرت، چیزی را عوض کاری که کرده‌ایم نمی‌دهند؛ بلکه همان را می‌دهند؛ اما باطنش را. الان باطن عمل را نمی‌بینیم، در آخرت می‌بینیم و هیچ ظلمی در کار نیست.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خوزستان فعالیت های قرآنی ماه رمضان قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۴۵۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمستان به ۹ استان برمی‌گردد؛ بارش سیل‌آسای باران و تگرگ

سازمان هواشناسی کشور در خصوص ادامه فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های همرفتی در کشور و همچنین وقوع رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و گرد و خاک در برخی مناطق و نیز بارش تگرگ در نقاط مستعد هشدار زرد صادر کرد.

مناطق درگیر در مخاطره جوی

بر اساس این هشدار امروز (شنبه) کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه جنوبی اصفهان، یزد و شمال و شرق استان‌های خوزستان و هرمزگان و فردا (یکشنبه) جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب فارس، شمال و غرب و شرق هرمزگان و جنوب کرمان دچار مخاطره جوی خواهند شد.

بر اثر این مخاطره جوی احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، تگرگ، وزش باد نسبتا شدید، لغزندگی و کاهش دید به ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت دیدن سازه‌های موقت و احتمال خسارت دیدن نهال‌ها، درختان آسیب‌پذیر و محصولات باغی و زراعی پیش‌بینی شده است.

سازمان مذکور موارد زیر را توصیه کرد:

احتیاط در سفر‌ها به ویژه برون شهری، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هرگونه عملیات کشاورزی.

باد شدید و گرد و خاک در ۵ استان

سازمان هواشناسی همچنین در خصوص وزش باد شدید و در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک هشدار زرد دیگری صادر کرد.

بر اساس این هشدار نیز مناطق زیر در زمان اعلامی دچار مخاطر جوی خواهند شد:

امروز (شنبه): جنوب خراسان رضوی، جنوب و شرق سمنان، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و نوار شرقی کرمان

فردا (یکشنبه): خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و شرق استان‌های سمنان و کرمان

دوشنبه: جنوب خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان

بر اثر این مخاطره جوی در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت دیدن تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنرها، تابلو‌های تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاع و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال پیش‌بینی شده است.

سازمان مذکور موارد زیر را توصیه کرد:

احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول‌پاشی باغ‌ها و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

منبع: همشهری آنلاین

tags # اخبار هواشناسی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • تبدیل افکار خاموش ذهن به گفتار| ابزاری که اندیشه را واژه می‌کند!
  • کیهان: ما محترمانه حجاب سر زنان می کنیم اما رضا شاه با ضرب و شتم حجابشان را برمی داشت
  • رئیسی: خیزش دانشجویان غربی حامی مظلومین غزه خاموش نخواهد شد
  • ما مجرم زاده می‌شویم
  • هنرمند انقلابی در راستای توحید الهی گام برمی دارد
  • کسی که صدای حامیان فلسطین را خاموش کند، حیوان و هیولایی درنده است
  • آتش‌سوزی گسترده در شهرک صنعتی شمس‌آباد
  • زمستان به ۹ استان برمی‌گردد؛ بارش سیل‌آسای باران و تگرگ
  • پیام قلعه‌نویی به تیم ملی فوتسال: مطمئنم با جام برمی‌گردید
  • قلعه‌نویی خطاب به ملی‌پوشان فوتسال: اطمینان دارم با جام به وطن برمی گردید+ فیلم