Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@19:42:02 GMT

زورآزمایی در سوچی

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۴۵۸۵۹

زورآزمایی در سوچی

تهران- ایرنا- وزیر خارجه آمریکا برای دیدار با رییس‌جمهوری روسیه فردا به شهر ساحلی سوچی می‌رود‌. سفر مایک پمپئو به روسیه در حالی صورت می‌گیرد که روابط روسیه و آمریکا تیره و پرتنش است و 2 کشور در موضوعاتی همچون مساله سوریه و اوکراین اختلافات اساسی دارند‌ و آمریکا بیش از 66 بسته تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه روسیه وضع کرده است‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتظار می‌رود مایک پمپئو با ولادیمیر پوتین در مورد مسائلی مانند کنترل تسلیحاتی، ونزوئلا، کره‌شمالی، اتهام‌ها به روسیه و ایران در مورد دخالت در انتخابات آمریکا گفت‌وگو کند‌. سفر مایک پمپئو به روسیه نخستین سفر او در مقام وزیر خارجه کشورش است و گفت‌وگوها با سران روسیه، از جمله پوتین، بالاترین سطح از گفت‌و‌گوهای رسمی بین مقام‌های دولت ترامپ و پوتین، از تابستان سال پیش به این سو است‌.

پمپئو در حالی به روسیه می‌رود که از یک سو او و شماری دیگر از مقام‌های دولت ترامپ، مانند جان بولتون در مورد فعالیت‌های روسیه از جمله در ونزوئلا با ‌تاکید هشدار داده‌اند‌. از سوی دیگر اما گمانه‌زنی‌ها در مورد دیدار ترامپ و پوتین نیز دوباره بالا گرفته‌ و رییس‌جمهوری آمریکا در پی گفت‌وگوی تلفنی تازه‌اش با رییس‌جمهوری روسیه گفته بود: او به دخالت در ونزوئلا فکر نمی‌کند بلکه تمایل دارد شاهد تحولات مثبت در ونزوئلا باشد، همان طور که من می‌خواهم‌.

مسکو هر چند خبر سفر پمپئو را تایید کرده، اما توضیحات بیشتری ارائه نکرده‌ است‌. چند روز پیش یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته بود مایک پمپئو نخست به مسکو می‌رود تا با مقام‌های سفارتخانه کشورش دیدار کند‌. دیدار پوتین و پمپئو قرار است فردا در سوچی، در کرانه دریای سیاه، برگزار شود‌.
مقام وزارت خارجه ایالات متحده اظهار کرده‌ نقطه آغازین آنچه باید در مورد سیاست‌های ما در قبال روسیه گفت، پذیرش این موضوع است که مسکو دست به مجموعه‌ای از اقدامات در سطح بین‌المللی زده که به خشونت و بی‌ثباتی می‌انجامد‌. او افزود: سفر اخیر فرصتی ا‌ست که این مسائل را به‌روشنی با دولت روسیه در میان بگذاریم، خواسته‌های خود را بیان کنیم و ببینیم چه راهی می‌شود پیدا کرد که ما را جلو ببرد‌.

**کنترل تسلیحاتی
آن‌طور که مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته بود موضوع کنترل تسلیحاتی از رئوس گفت‌وگوها خواهد بود‌. ایالات متحده در بهمن ماه سال پیش توافقات و تعهدات مربوط به پیمان جلوگیری از موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را تعلیق و اعلام کرد اگر روسیه به نقض آن پایان ندهد در شش ماه آینده به طور رسمی از این پیمان خارج خواهد شد‌. در پی تعلیق پیمان توسط واشنگتن، ولادیمیر پوتین نیز در اسفند ماه رسما آن را به حال تعلیق درآورد‌. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در سال 1987 بین رونالد ریگان، رییس‌جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا و میخائیل گورباچف، رهبر شوروی سابق امضا شده بود و هدف از آن برچیدن موشک‌های هسته‌ای و متعارف کروز و سکوهای پرتاب آنها با برد 500 تا هزار و هزار تا 5500 کیلومتر بود‌.

بنا بر آنچه گفته شده انتظار می‌رود پمپئو با رهبران روسیه در مورد ایران، سوریه، کره‌شمالی، ونزوئلا و اوکراین همچنین در مورد اتهام‌های واردشده به مسکو مبنی بر دخالت در انتخابات آمریکا نیز گفت‌وگو کند‌.

**پمپئو: همکاری براساس منافع آمریکا
وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: رییس‌جمهوری کنونی آمریکا نسبت به روسای جمهوری سابق این کشور موضع سفت و سخت‌تری نسبت به روسیه دارد‌. مایک پمپئو در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی گفت: اقداماتی که دولت دونالد ترامپ انجام می‌دهد به لحاظ جدیت و عقب راندن روسیه و اینکه آنها بهای کارشان را پرداخت کنند بسیار بیشتر از دولت‌های قبلی آمریکاست‌.

پمپئو تاکید کرد که مسکو و واشنگتن در مسائل مختلفی از جمله سوریه و افغانستان همکاری کرده‌اند‌. او توضیح داد: جاهایی وجود دارند که منافع ما در آنها کاملا متفاوت است و ما دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به آنها داریم. در این نقاط ما از منافع آمریکا حمایت می‌کنیم، اما جاهای دیگری وجود دارند که ما می‌توانیم در آنها هدف یا منافع مشترک داشته باشیم و به همین خاطر کاملا لازم و مناسب است که با یکدیگر همکاری کنیم‌.

پمپئو گفت: مساله ونزوئلا که روسیه و آمریکا در آن اختلاف نظر دارند بسیار پیچیده است‌. مقامات کاخ سفید بارها به روسیه هشدار داده‌اند که از ونزوئلا خارج شود در حالی که مسکو، واشنگتن را به مداخله غیرقانونی در امور داخلی این کشور آمریکای جنوبی متهم کرده است‌.

**سفر به روسیه پس از پرونده «روس‌گیت»
وزیر خارجه آمریکا با یک وظیفه غیرمعمول و بیهوده یعنی محکم ایستادن در برابر قدرت رقیب به روسیه می‌رود در حالی که رییس‌جمهور کشورش از در سازش با روسیه درآمده است! خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: مایک پمپئو فردا با ولادیمیر پوتین در سوچی دیدار می‌کند؛ دیداری که در عالی‌رتبه‌ترین سطح مشارکت آمریکا با رهبری روسیه از زمان نشست هلسینکی در ژوئیه برگزار می‌شود‌.

سفر پمپئو به روسیه کمتر از دو ماه پس از آن صورت می‌گیرد که رابرت مولر، بازرس ویژه رسیدگی به پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 میلادی تحقیقات خود را ارائه داده که نتیجه آن این بود که روسیه در این انتخابات مداخله کرده اما کمپین دونالد ترامپ تبانی‌ای با مسکو نداشته است‌.

ترامپ پس از سپری کردن دو سال نخست ریاست‌جمهوری‌اش زیر ابر تحقیقات مولر، در تاریخ سوم می یک تماس تلفنی یک ساعته با ولادیمیر پوتین داشت که آن را به عنوان یک گفت‌وگوی بسیار مثبت تحسین کرد‌. ترامپ گفت پوتین به او اطمینان داده که روسیه در ونزوئلا مداخله نمی‌کند؛ اظهاراتی که کاملا مغایر با اظهارات مایک پمپئو و دیگر مقامات ارشد آمریکا بود که هفته‌ها از مسکو درخواست کرده بودند از حمایت از نیکلاس مادورو، رییس‌جمهور چپ‌گرای ونزوئلا دست بردارد‌.

ونزوئلا تنها یکی از چندین موضوعی است که آمریکا و روسیه بر سر آنها اختلاف دارند‌. دیگر مسائل شامل جنگ سوریه، تعهدات کنترل تسلیحاتی و جنگ در اوکراین است، اوکراینی که قدرت‌های غربی پنج سال است در تلاشند تا به پایان حمایت مسکو از جدایی‌طلبان مسلح کمک کنند‌.

جاناتان کاتس، یکی از مقامات سابق آمریکا که بر مسائل اروپای شرقی و مرکزی متمرکز است معتقد است روسیه به دنبال این است که ببیند آیا پایان تحقیقات مولر می‌تواند آغاز جدیدی برای آن با ترامپ باشد یا خیر؛ ترامپی که پوتین از او در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 میلادی در برابر هیلاری کلینتون حمایت کرد‌. کاتس می‌گوید: به نظر من مسکو در حال ارزیابی این است که آیا پس از انتشار گزارش مولر راه جدیدی برای عملیات در واشنگتن وجود دارد یا خیر‌.

گرچه ترامپ در راس دولت آمریکا قرار دارد، اما در واشنگتن منزوی است، چرا که عملا تمامی مقامات ارشد دولتش از جمله پمپئو و قانونگذاران آمریکایی حامی یک موضع سفت و سخت‌تر در مقابل روسیه هستند، از جمله اعمال تحریم به خاطر مداخله انتخاباتی و الحاق شبه‌جزیره کریمه به مسکو در سال 2014 میلادی‌. کاتس ادامه می‌دهد: برای پمپئو کار بسیار دشوار است چرا که طرفین صحبت در روسیه نمی‌دانند چه کسی از جانب آمریکا صحبت می‌کند‌.

یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا گفت: پمپئو که همچنین قرار است برای دومین بار در هفته‌های اخیر با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیدار کند، برای پیشرفت در یک حوزه مهم یعنی کنترل تسلیحاتی به طور خاص تلاش خواهد کرد‌.

معاهده «استارت جدید» قرار است در سال 2021 میلادی منقضی شود و ترامپ خواستار یک پیمان جایگزین وسیع‌تر شده که شامل چین نیز بشود‌. حتی پمپئو اذعان کرده که این اهداف بسیار خوشبینانه است‌. یکی دیگر از توافق کلیدی یعنی معاهده نیروهای اتمی میانبرد با خروج آمریکا با تکیه بر این ادعا که سیستم موشکی جدید روسیه این پیمان را نقض کرده، فروپاشید‌.

این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: باوجود اختلافات شدید در برخی مسائل مهم، روسیه و آمریکا اگر رو‌دررو با یکدیگر ملاقات نکنند اما روابط سازنده خود را درخصوص افغانستان و کره‌شمالی توسعه داده‌اند‌. این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت: به نفع ما است که با روسیه روابط بهتری داشته باشیم‌. هر جا که ما نگرانی‌های داشته باشیم آنها را مستقیما با روسیه مطرح می‌کنیم، اختلافات را کم کرده و حوزه‌هایی را که بتوانیم در آنها برای حفاظت و پیشبرد منافع‌مان همکاری کنیم، پیدا می‌کنیم‌.

اما ویکتوریا نولان، معاون وزیر خارجه آمریکا در دولت باراک اوباما نسبت به امیدها برای تحقق یک رابطه بهتر با روسیه تحت حکومت پوتین ابراز شک و تردید می‌کند‌. او می‌گوید: فقدان رهبری، اتحاد و ثبات در آمریکا بزرگترین چالش برای مقابله با روسیه‌ای است که مجددا قدرت گرفته است‌. نولان ادامه می‌دهد: آنچه ما نمی‌دانیم و باید متوجه آن شویم این است که آیا رییس‌جمهور روسیه حقیقتا خواستار بهبود روابط است یا خیر‌.

از طرفی وزیر خارجه آمریکا که اخیرا به یکباره سفرش به برلین را کنسل کرد، گفته که می‌خواهد با صدراعظم آلمان و وزیر خارجه این کشور طی هفته‌های آتی دیدار کند‌. مایک پمپئو در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌. ان‌. بی‌. سی گفت که قصد دارد تا در چند هفته آینده با آنگلا مرکل و وزیر خارجه آلمان دیدار کند‌. پمپئو سفر هفته گذشته خود به برلین را لغو و به صورت ناگهانی به عراق رفت‌.

او در این مصاحبه گفت: من بابت اینکه نتوانستم به دیدن مرکل و همتای آلمانی‌ام بروم، متاسفم‌. ما این دیدار را در هفته‌های آتی انجام می‌دهیم‌. البته تاریخ دقیق آن مشخص نیست اما فکر می‌کنم که این کار انجام می‌شود‌. وزیر خارجه آمریکا همچنین افزود که به دنبال گفت‌وگو با سایر مقام‌های آلمانی نیز هست‌.

منبع: روزنامه جهان صنعت؛ 1398،02،23
گروه اطلاع رسانی**2059**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي جهان صنعت ديپلماسي سياسي روابط آمريكا و روسيه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۴۵۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای پلوسی درباره پوتین، توهین به آمریکایی‌ها و دموکراسی است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اتهام رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا را مبنی بر اینکه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه پشت تظاهرات طرفداران فلسطین در آمریکا است، «توهین به آمریکایی‌ها و دموکراسی» دانست.

ماریا زاخارووا در صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت: ادعاهای «نانسی پلوسی» را نمی توان چیزی جز اهانت به آمریکایی‌ها و دموکراسی تصور کرد.

در روزهای اخیر، تعدادی از دانشگاه‌های آمریکا به صحنه‌ای برای اعتراض به تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه و کمک‌های آمریکا به تل‌آویو به‌ویژه پس از تصویب بسته جدید کمک‌های نظامی واشنگتن به تل آویو تبدیل شده‌اند که پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا در حال سرکوب آن است.

کد خبر 6089032

دیگر خبرها

  • ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد
  • زاخارووا: در دام ناتو برای محدودکردن توان رزمی روسیه نمی‌افتیم
  • افشاگری دی‌ولت از سند محرمانه‌ای که می‌توانست به جنگ اوکراین پایان دهد
  • آمریکا هیچ مدرکی دال بر دخالت مسکو در مرگ ناوالنی پیدا نکرد
  • ادعای پلوسی درباره پوتین، توهین به آمریکایی‌ها و دموکراسی است
  • اوضاع غزه، موضوع مذاکرات وزرای خارجه بریکس در مسکو
  • نشست معاونان وزرای خارجه و نمایندگان ویژه بریکس در مسکو با حضور علی باقری
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس با حضور ایران در مسکو
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو
  • مسکو: فرمول زلنسکی برای صلح، درگیری را طولانی‌تر می‌کند