Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ هفت روز گذشت. بیاندیشیم اکنون در کدام پله از نردبان قرب الهی هستیم؟ امروز از خداوند ذکر دائم بخواهیم چرا که محبوب‌ترین عمل در پیشگاه خداوند، مداوم‌ترین آنهاست؛ گرچه اندک باشد.

در دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان از خداوند می‌خواهیم:

«اللّهُمَّ اَعِنّی فیهِ عَلی صِیامِهِ وَ قِیامِهِ وَ جَنِّبْنی فیهِ مِنْ هَفَواتِهِ وَاثامِهِ وَارْزُقْنی فیهِ ذِکْرَکَ بدَوامِهِ بِتَوْفیقِکَ یا‌ هادِیَ الْمُضِلّینَ؛ خدایا! مرا در این روز به روزه و اقامه نماز یاری کن و از لغزش‌ها و گناهان دور ساز و ذکر دائمی نصیبم فرما.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به توفیق بخشی خود، ای راهنمای گمراهان.

پیام اول: یاری خداوند در انجام نماز و روزه

اگر خداوند ما را یاری کند، گرسنگی و خستگی عبادت را متوجه نمی‌شویم، دعای ابوحمزه و دعای افتتاح ... می‌خوانیم و اصلاً متوجه خستگی نمی‌شویم. درخواست یاری خداوند به این معنا نیست که ما یک گوشه بنشینیم و فقط از خداوند بخواهیم، بلکه باید حرکت و مقدمات آن را فراهم کنیم زیرا تا خود انسان تلاش نکند، موفق نمی‌شود.

کسی که از خدا توفیق بخواهد اما تلاش نکند، خود را به استهزا گرفته است

خداوند می‌فرماید: وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ؛ هرکس که در راه ما تلاش و کوشش کند، ما هم او را راهنمایی می‌کنیم به راه خود. امام رضا(ع) می‌فرمایند: «مَن سَأَلَ اللهُ التَوفیق وَ لَم یَجتَهِد فَقَد اِستَهز، بِنَفسِه؛ هرکس از خدا توفیق مسئلت کند، در حالی که کوشا و تلاشگر نیست، خود را به استهزا گرفته است». بنابراین یاری خداوند متعال در کارهای نیک، عزم و همتی استوار و جهاد خستگی ناپذیر از طرف ما را هم می‏‌طلبد، همچنان که دیگر خواست‏‌ها و اهداف نیز به تناسب خود، نیازمند تلاش و کوشش است.

پیام دوم: دوری از لغزش‌ها و گناهان

امیرمؤمنان(ع) عرضه داشت: یا رسول الله! افضل اعمال در این ماه کدام است؟ حضرت فرمودند: افضل اعمال در این ماه الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ.؛ دوری کردن از حرام‌های الهی است. از وصایای پیامبر(ص) به ابوذرغفاری نیز این است که: ای ابوذر! هرکس در روز قیامت سه چیز به همراه نداشته باشد، زیانکار است. ابوذر می‌گوید: پدر و مادرم فدایت باد؛ آن سه چیز چیست؟ پیامبر در جواب می‌فرمایند: 1. ورعی که او را از محرمات باز دارد. 2. حلمی که با آن، با نادانی سفیهان مقابله کند. 3. اخلاق نیکو، که با آن با مردم مدارا کند.

در کارهای مردم جستجو نکنید تا اهل ورع باشید

امام صادق(ع) می‌فرماید: انسان باید از سه اصل اساسی پیروی کند تا اهل ورع شمرده شود: 1. اهل گذشت باشد و از همه لغزش‌ها و خطاهای مردم بگذرد. 2.در کارهای مردم جستجو نکند. دنبال این نباشد تا بفهمد مردم چه اشتباهات و خطاهایی کرده‌اند یا چه عیب و نقص‌هایی دارند. 3. مؤمن وارع، باید به نقطه‌ای از ایمان برسد که مدح و ذم یا ستایش و بدگویی مردم در نزد او مساوی باشد.

پیام سوم: درخواست ذکر دائمی/ عمل مدام حتی اگر اندک باشد

رسول مکرم اسلام(ع) فرمودند: محبوب‌ترین عمل در پیشگاه خداوند، مداوم‌ترین آنهاست؛ گرچه اندک باشد. خداوند تبارک و تعالی چنین می‌فرماید: وَمَنْ یَعْشُ عَنْ ذِکْرِ الرَّحْمَنِ نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ؛ هرکه از یاد خدا رخ برتابد، شیطان را برانگیزانیم تا یار و همنشین دائم او باشد. اگر کسی متوجه یاد خدا نباشد، اگر کسی دائم‌الذکر نباشد، شیطان جنی و انسی همنشین او می‌شود و در نهایت به یک انسان بی‌هویت تبدیل و به منزله یک عضو زائد در جامعه شناخته می‌شود. نکته مهم اینکه، ذکر و توجهی که دائمی نباشد، کفایت نمی‌کند و بهتر است انسان دائم‌الذکر باشد.

پیام چهارم: توفیق از جانب خداست

در فرهنگ قرآن کریم، توفیق به معنای «آسان کردن» است. یعنی خدای سبحان، پیمودن راه را برای انسان آسان‌تر می‌کند؛ چه از طرف مثبت، که همان صراط مستقیم است و چه از جانب منفی، که کج راهه است. آن جایی که خداوند به کسی توفیق می‌دهد، به این معناست که گرایش قلبی او به سمت امور خداپسند، آسان‌تر می‌شود و اسباب و علل حرکت در این مسیرها، برایش فراهم‌تر می‌گردد و بهتر معارف را درک می‌کند و راحت‌تر عمل می‌کند. عکس توفیق، حالت بی‌توفیقی است. یعنی به واسطه گناه پی‌درپی، گرایش قلبی انسان به سمت امور ناپسند، آسان می‌شود. چنین فردی، راحت دروغ می‌گوید، راحت به نامحرم نگاه می‌کند و با سختی، معارف الهی را می‌فهمد و عمل می‌کند.

قرآن کریم درباره‌ گروه اول می‌فرماید: «فَأَمَّا مَنْ أَعْطى‏ وَ اتَّقى‏ وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنی» و اما آن کس که برای رضای خدا از مال خویش بخشید و تقوا پیشه کرد و نیکوترین وعده خدا را در مورد انفاق‌کنندگان راست شمرد، به زودی او را برای ورود به بهشت آماده خواهیم ساخت و به آسایش و زندگی آسوده می‌رسانیم.

از آنهایی باشیم که خوبی برایمان آسان است نه آنهایی که توبه برایشان سخت شده

قرآن درباره گروه دوم نیز می‌فرماید: «اَمَّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنى‏ کَذَّبَ بِالْحُسْنى‏ فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْعُسْری» و اما آن کس که بخل ورزید و با گردآوری ثروت، در پی توانگری بود و نیکوترین وعده‌ خدا را دروغ شمرد، به زودی او را برای دشواری و عذاب، آماده خواهیم ساخت. بنابراین، راه برای هر دو گروه باز است. گروه اول به راحتی کار خیر انجام می‌دهند و در عین حالی که می‌توانند گناه کنند، گناه کردن برایشان سخت است و گروه دوم به راحتی گناه انجام می‌دهند و در عین حالی که می‌توانند توبه کنند، توبه کردن برایشان سخت است. پس هر دو گروه با اختیار خود، مسیر حرکت خود را انتخاب می‌کنند.

برگرفته از کتاب «۱۲۰ نکته و پیام از ادعیه ماه مبارک رمضان» نوشته حجت‌الاسلام روح‌الله بیدرام.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا اجتماعی جامعه دعای روز هفتم رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۴۶۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گواردیولا: منچسترسیتی و آرسنال از وضعیت لیورپول در امان نیستند

گواردیولا با توجه به بازی‌های باقی مانده که از نگاه او دشوار هستند، به بازیکنان هشدار داد که منچسترسیتی نیز می‌تواند مثل لیورپول بخورد 

طرفداری | منچسترسیتی در یکی از بازی‌های معوقه خود به پیروزی دست یافت تا با یک بازی کمتر به یک امتیازی آرسنال برسد. 

شاگردان پپ گواردیولا در ورزشگاه آمکس کار چندان سختی برای پیروزی مقابل برایتون نداشتند و در پایان با گل‌های کوین دی بروین، فیل فودن و خولیان آلوارز به برتری 4-0 دست یافتند. سیتیزن‌ها که اکنون در بهترین فرمشان قرار گرفته‌اند، تنها 5 پیروزی برای دست‌یابی به چهارمین جام پیاپی خود در لیگ برتر فاصله دارند. گواردیولا در اولین واکنش مقابل دوربین اسکای قرار گرفت.

امشب با این پیروزی یک عرضه اندام داشتید. چه‌قدر پیام شما برای رقبا مهم بود؟ عرضه اندام ما 3 امتیاز بود! این تنها پیام بازی بود. ما دو صبح باید خانه باشیم و فردا به ناتینگهام سفر کنیم. پیام بازی همین بود، ما پیروز شدیم و باید ببینیم چه کاری می‌توانیم برای قهرمانی انجام دهیم.  همیشه به این نکته اشاره می‌کنید که «می‌دانید چه کاری انجام دهید». این دانش چه‌قدر برای کورس مهم است؟ 

ما قبل در چنین موقعیتی حضور داشته‌ایم اما به معنای پیروزی نیست. برای این که یک اتفاق انجام بگیرد، ما باید یه کاری انجام بدیم. برایتون تسلیم نمی‌شود، در نیمه دوم دیدید. اما در نیمه اول بازی‌خوانی کردیم، فضای خالی پیدا کردیم و در زمان درستی به گل رسیدیم. لحظاتی ما آن‌ها را مجازات کردیم. 

امروز اختلاف تفاضل گل با آرسنال را تک رقمی کردید. به آن‌ها می‌رسید؟  

رسیدن به آن‌ها سخت است. فاصله زیادی وجود دارد. آن‌ها گل‌های زیادی می‌زنند و گل چندانی دریافت نمی‌کنند. باید ادامه دهیم، فارست می‌خواهد زنده بماند. خارج از خانه با فولام و اسپرز بازی داریم. بازی مقابل اسپرز همیشه سخت است.  

کوین دی بروین اولین بار ضربه سر گلزنی کرد. نظرتان چیست؟ 

اگر او می‌خواهد گل‌های بیشتری با سر به ثمر برساند، ما استقبال می‌کنیم. 

فیل فودن هم به گل شماره 55 خود رسید. او تحت هدایت شما پیشرفت کرده است. فودن کاندید بازیکن سال خواهد بود؟ 

بله، البته. اما او فقط جام قهرمانی لیگ برتر را می‌خواهد. او در گل‌های زیادی مشارکت دارد و در این سن، جام‌های زیادی کسب کرده است. نسبت به چند بازی گذشته کمی بهتر بازی کرد. سرعت بیشتری داشت و آرام‌تر بود.  

در مورد کورس قهرمانی، هنوز هم سه تیم حاضر هستند؟ 

بله. اتقاقات زیادی می‌تواند رخ دهد. کورس قهرمانی تنها بین ما و آرسنال نیست. اتفاقی که برای لیورپول افتاد، دو شکست متوالی، می‌تواند برای ما و آرسنال هم رخ دهد. هیچکس امن نیست. احترام من به لیورپول از همیشه بیشتر شده است. هفته آینده با ناتینگهام فارست بازی داریم، این تیم برای زنده‌ماندن بازی می‌کند. در حال حاضر مهم‌ترین مسئله این است که ما در کورس حضور داریم و بازی‌های زیادی باقی مانده است. فقط می‌توانیم بابت این پیروزی خوشحال باشیم چون از برنامه سختی به اینجا رسیدیم. 

از دست ندهید ????????????????????????

درخواست دروسی: سردار را در رم حفظ کنید اختلاف علنی رئیس فدراسیون با مجری تلویزیون اعتراض هوادار بارسلونا: ژاوی، مرد سر حرفش می‌ماند! رد پای آرتتا؛ اورتون بعد از 14 سال لیورپول را در خانه شکست داد!

دیگر خبرها

  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • موسیقی لرستان در تالار وحدت طنین انداز می‌شود
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • تحقق شعار سال تکلیف بزرگی برعهده مسوولان است
  • توفیق در تحقق شعار سال نیازمند ایجاد فضا برای ارائه ایده و طرح از سوی مردم است
  • سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است
  • حجاب در ایران قانون است؛ همه باید از آن پیروی کنند، حتی کسانی که مسلمان هم نیستند
  • گواردیولا: منچسترسیتی و آرسنال از وضعیت لیورپول در امان نیستند
  • آنهایی که اهل ژیمناستیک نیستند، به انتخابات نیایند
  • داروخانه‌های معتبر اینترنتی‌ مجاز به فروش شیر خشک نیستند