Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@19:30:40 GMT

مبنای اخلاق اسلامی خداشناسی است

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۴۶۳۵۴

مبنای اخلاق اسلامی خداشناسی است

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه بالاترین رحمت، معرفت خداست گفت: مبنای اخلاق اسلامی خداشناسی است که کمال مطلق است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت‌الله «محمد تقی مصباح یزدی» شب گذشته (یکشنبه 22 اردیبهشت) در ادامه جلسات درس اخلاق که در دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد گفت: در اخلاق انسانی و آنچه دانشمندان اخلاق بررسی می کنند به دنبال فراهم کردن زندگی آرام برای جامعه هستند و از آنجا که زندگی اجتماعی نیازمند قوانین و مقررات است که نظام حقوقی جامعه را تشکیل می دهد باید سعی کرد برای رعایت این مقررات عامل درونی است در افراد به وجود آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس موسسه امام خمینی(ره) ادامه داد:  پس هدف داشتن زندگی آرام و مرفه است، برای این کار باید مقررات رعایت شود. اگررعایت این مقررات به ارزش درونی تبدیل شود زندگی آرام محقق خواهد شد پس از ابتدا باید یک نظام اخلاقی را ایجاد کرد.

 

وی تصریح کرد: اما در نهایت به علت عدم رعایت مقررات اجبارا آن نظام مدیریتی و سیاسی ایجاد می‌شود که کار دولت هاست.این نظام سیاسی هم قابل پذیرش است که مبتنی بر اصل موضوع است که نتیجه آن زندگی آرام است.

 

آیت الله مصباح افزود: حال سوال این است که آیا داشتن زندگی مرفه یک اصل برهانی است یا چیزی است که مردم دوست دارند؟ آیا اخلاق اسلامی هم از مسلمات است یا مبادی برهانی دارد؟

 

وی ادامه داد: نظام اخلاقی اسلام ریشه برهانی دارد، ابتدا صفاتی را برای خدا ثابت میکنیم. کتابهای کتابهای ما،علم، قدرت و حیات را برای خدا مطرح می‌کند برخی هم سمع و بصر را مطرح می‌کند اما جایی ندیدیم که محبت را مطرح کرده باشد در حالی که در قرآن محبت خدا زیاد مطرح شده است.

 

رئیس موسسه امام خمینی(ره)تصریح کرد: هیچ موجودی نیست که بیش از خدا ذات خود را دوست داشته باشد خدا ذات خود را بیش از هر موجود دیگری دوست دارد چرا که لازمه کمال ذات است هر چه کمال داشته باشد بیشتر دوست دارد.

 

آیت الله مصباح ادامه داد: در قرآن چند نوع تعبیر داریم که چرا خدا خلق کرده است یکی از آیات معروف آن است که می فرماید من جن و انس را خلق نکردم مگر برای عبادت. این خود سوال می شود که آیا خدا نیاز به عبادت ما داشته‌ است؟ در جای دیگر می فرماید خلق کردم که رحمت دهم. که بالاترین رحمت معرفت خداست. می فرماید: دوست داشتم شناخته شوم موجوداتی که خلق کردم به من معرفت پیدا کنند و آن معرفت محبوب من است و هیچ لذتی برای هیچ موجودی بالاتر از معرفت خدا نیست.

 

وی تصریح کرد: اولیا خدا اگر از عبادت خود لذت می بردند به خاطر داشتن معرفت است بالاترین رحمت معرفت خداست.مبنای اخلاق اسلامی خداشناسی است که کمال مطلق است و لازمه آن نور مطلق است که دیگران را هم نورانی می کند نظام اخلاقی اسلامی مبتنی بر آن است که انسان را در مسیر کمال قراردهد .

 

 

پایان پیام/78

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان برجام ماه مبارک رمضان قرآن نماز جمعه حرم حضرت معصومه س مجلس جزء خوانی قرآن کریم خبرگزاری شبستان مسجد آیت الله مصباح یزدی اخلاق درس اخلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۴۶۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبنای انتصابات در دستگاه‌ها شایسته سالاری است

منتخب شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس دوازدهم،گفت: شایسته سالاری باید مبنای انتصابات در دستگاه‌ها باشد و در این زمینه باید از ظرفیت نخبگان استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، محمد بهرامی، شامگاه_ جمعه، هفتم اردیبهشت_ در جمع مردم بخش لوداب شهرستان بویراحمد، اظهار کرد: نماینده مجلس باید در حد ملی بوده و حضوری مؤثر بر مبنای اشراف کامل به مسائل، آمارهای بودجه‌ای را عملیاتی کند.

وی با تاکید بر اهمیت توسعه استان و حوزه انتخابیه، افزود: زمان را بر مبنای رشد و توسعه مناطق تنظیم و وقت خود را درگیر چینش‌ها نخواهیم کرد.

منتخب مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه انتصاب‌های دستگاهی باید بر مبنای شایسته سالاری باشد، گفت: اجازه دخالت‌های مخرب را نیز نخواهیم داد.

وی با تأکید بر اینکه من نماینده یک جریان خاص نیستم، تصریح کرد: از ظرفیت تمام نخبگان و افراد توانمند برای سوق استان به سمت توسعه استفاده خواهیم کرد.

بهرامی خاطرنشان کرد: متناسب با نیازهای استان جلسات تخصصی در دستور کار است و بازدید از مناطق برای احصای مشکلات و به فعلیت رساندن پتانسیل‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: لازمه حصول نتیجه و رشد مناطق تعامل با بخش‌های مختلف و کمیسیون‌های مرتبط است.

منتخب مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی به بازدید از مناطق اشاره کرد و گفت: تمام مشکلات مناطق جمع‌آوری شده و بر اساس اولویت‌ها در هر منطقه برای رفع آنها اقدام خواهیم کرد.

وی با تاکید بر رفع مشکلات بخش لوداب، تصریح کرد: آنچه برای مردم مهم است، کار و لمس نشانه‌های تغییر بوده و باید با ظرفیت بالایی به مردم خدمت کنیم.

کد خبر 748183

دیگر خبرها

  • زائران حج شناخت و معرفت خود را تقویت کنند
  • «نیست‌وَش» افتتاح شد/ تخیلی که بر مبنای خیال صورت می‌گیرد
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟
  • مبنای انتصابات در دستگاه‌ها شایسته سالاری است
  • خراسان رضوی دومین استان دارای خدمات روانشناسی
  • تاکید امام جمعه پیرانشهر بر رعایت اخلاق اسلامی
  • رویکرد ما برای ارتقاء بهداشت روانی باید جامعه‌محور شود
  • زائران بیت الله الحرام با شناخت و معرفت به زیارت خانه خدا بروند
  • دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند
  • تقویت معرفت و باور دینی کلید حل مشکلات فرهنگی