Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایتالیا معمولاً به خاطر ذهنیت تدافعی مربیانش شهره است. اصطلاح کاتاناچیو ارتباط نزدیکی با کالچو و نظم دفاعی سنتی آن دارد و به سبک خاصی از بازی  منجر می‌شود. البته استثناهایی هم وجود دارند، مانند آریگو ساکی و در سال‌های اخیر، سرمربی فعلی چلسی، مائوریتزیو ساری. آنهایی که بازی زیبا را به ایتالیا آورده‌اند و در اجرای آن هم کاملاً موفق بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روبرتو دی‌زربی دیگر مربی تازه‌کار ایتالیایی است که تلاش می‌کند با تسلط بر رقیب، بازی‌ها را ببرد.

طرفداری- دی‌زربی همانند مارکو جیامپائولو پیرو مکتب ساری نیست. درحالی‌که ساری یا جیامپائولو در اجرای بازی پوزسیونی وسواس ندارند، دی‌زربی به اجرای بی کم و کاست آن متعهد است. با این حال دی‌زربی صرفاً تحت تأثیر پپ گواردیولا نیست؛ بلکه برخی از مفاهیم ساری را به‌روز کرده است. در تحلیل پیش‌رو قصد دارم گوشه‌هایی از فلسفه دی‌زربی و طرح‌های سرراستش را بررسی کنم.

موفق؟ هنوز نه

روبرتو دی‌زربی همانند مربیان الگوی ایتالیایی است. همانند ساری یا ساکی مجبور بود قدم به قدم به سری آ برسد. به عنوان یک مربی، کارش را در دارفو بواریو (Darfo Boario) آغاز کرد. سپس مربیگری تیم‌های فوجیا (Foggia)، پالرمو (U.S. Città di Palermo)، بنونتو (Benevento) و در حال حاضر ساسولو (U.S. Sassuolo) را به عهده گرفته است. همراه فوجیا توانست جام قهرمانی سری C را کسب کند. اما فارغ از آن تاکنون  عنوان درخوری کسب نکرده است.

درواقع ساسولو بعد از فوجیا اولین باشگاهی است که او توانسته است با آن به ازای هر بازی بیشتر از 1 امتیاز کسب کند. پس تاکنون مشکل دی‌زربی چه بوده است؟ او تیم‌هایی با توانایی فنی عالی نداشته است. در بنونتو واضح بود که زمانی که تیمی با بازیکنان مستعد به دی‌زربی تحویل دهید، موفق خواهد شد.

او در ساسولو چنین تیمی دارد، و در شروع فصل امیدوارکننده به نظر می‌رسید. آنها به شیوه‌ای که دی‌زربی می‌خواست بازی می‌کردند: بازی‌های برتر، ایجاد موقعیت‌های زیاد؛ و اغلب تماشای نمایش‌هاش آنها لذت‌بخش است. اما مشکلات دفاعی، مسائلی به وجود آورد و نتایج را بدتر کرد. ساسولو فعلاً در رده یازدهم است و شانسی برای مبارزه در راه رسیدن به لیگ اروپا ندارد. از طرف دیگر آنها امتیازات لازم برای سقوط نکردن را کسب کرده‌اند. اکنون زمان بررسی فلسفه دی‌زربی و بعضی جنبه‌های جذاب ساسولوی اوست.

ساختار به هم پیوسته

دی‌زربی همانند تجربه‌های محدود مربیگری قبلی‌اش، یا از 3-3-4 استفاده می‌کند یا از نوعی 3-4-3 متغیّر. آن آرایش‌هایی که بیشترین مثلث‌ها و پخش شدن بازیکن‌ها در زمین را برای تسلط و روش‌های گوناگون مانند روش یار سوم (third-man) فراهم می‌آورد.

زمانی که از 3-3-4 استفاده می‌کند، در هنگام مالکیت، هافبک دفاعی مهم‌ترین بازیکن است. هافبک دفاعی همراه با مدافعین کناری عمق‌دهنده و مدافعین مرکزی، تلاش می‌کند تا بازیسازی کند. او مسئول جذب بازیکنان رقیب، برقراری ارتباط بین هم‌تیمی‌ها و گشودن مسیر ارسال پاس یا پیش بردن توپ توسط خودش است.

دی‌زربی پست بازیکنانش را براساس اصول بازی پوزسیونی انتخاب می‌کند. در این سیستم نباید بیشتر از دو بازیکن بر روی یک خط عمودی باشند، درحالیکه بیشتر از سه بازیکن نیز نباید روی خط افقی همان [خط عمودی] باشند.

در ساسولو معمولاً در زمان بازیسازی، کناره‌ها توسط دو بازیکن تصرف می‌شود که عادی نیست، اما به تیم کمک می‌کند با استفاده از فضای ایجادشده ناشی از بازشدن رقیب، شانس‌های بیشتری خلق کند. از این گذشته، درحالی‌که مهاجم نقشی فعال دارد و باید در بازی ترکیبی مشارکت کند، هافبک‌های مرکزی در نیم‌فضا قرار می‌گیرند. با کوین پرینس بواتنگ تا پیش از انتقالش به بارسلونا مهاجم ایده‌آلشان را داشتند.

مشاهده ساختار تیم در زمان بازیسازی، جنبه‌ای جذاب از دی‌زربی است و تأثیر ساری را نشان می‌دهد. مدافعین کناری بالا بازی نمی‌کنند، بلکه عمیق‌تر و به‌عنوان هافبک مرکزی باقی می‌مانند. پیامد این کار این است که تیم‌ها باید فشارشان را تنظیم کنند. به‌ویژه در هفته‌های ابتدایی فصل، مدافعین کناری عمق‌دهنده در زمان مالکیت به آنها برتری می‌دادند.

مزایای مدافعین کناری عمق‌دهنده

علاوه بر روبرتو دی‌زربی، مائوریتزیو ساری هم در زمان مالکیت از مدافعین کناری عمق‌دهنده استفاده می‌کند. با داشتن مدافعین کناری صرفاً جلوزن و عریض به رقیب این شانس را می‌دهید تا به سادگی نیم‌فضا و مرکز را ببندد. به دنبال آن به ندرت می‌توانید به صورت موفقیت‌آمیزی بازیسازی کنید. با مدافعین کناری عمق‌دهنده، مدافعین مرکزی گزینه پاس دیگری دارند و تیم حریف باید به آن واکنش نشان دهد.

ساسولو به خاطر جاگیری عمیق‌تر بازیکنانش فشار رقبا را می‌شکند. وینگر نمی‌تواند نیم‌فضا را ببندد و مدافع کناری آنجاست. بنابراین وینگر را وادار می‌کنید بالاتر بازی کند و ارتباطش با بقیه ساختار قطع شود.

درنتیجه مدافعین کناری ساسولو فضای پشت سر آنها را می‌یابند. آنها با پیش‌روی آرام به مدافعین مرکزی گزینه ارسال پاس مورب را می‌دهند و ساسولو فشار حریف را از بین می‌برد.

علاوه بر این، زمانی که ساسولو در مناطق بالاتر به پیش می‌رود، مدافعین کناری عمق‌دهنده به بازیکنان بین خطوط گزینه ارسال پاس می‌دهند؛ چراکه وینگرها نمی‌توانند تمام مسیرهای ارسال پاس را ببندند.

مفهوم یار سوم و بازی کردن از عقب

علاوه بر مدافعین کناری عمیق، تیم دی‌زربی مثلث‌های زیادی خلق می‌کند و برای شکستن خط فشار نخست رقیب از مفهوم یار سوم استفاده می‌کند. با گردش توپ بین چهار نفر عقب، رقبا را به سمت خود می‌کشند و پس از آن تلاش می‌کنند هافبک دفاعی را بیابند.

ارسال پاس به‌ویژه برای هافبک‌های مرکزی مهم است؛ زیرا آنها می‌توانند با یک پاس وینگرها یا هافبک دفاعی را از جریان بازی خارج کنند. بنابراین ساسولو گزینه‌های مختلفی برای پیشروی دارد.

همچنین دی‌زربی تیمش را تشویق می‌کند تا از عقب بازی را شروع کنند و خطر از دست دادن توپ را بپذیرند. در ابتدا در برابر رقبای قوی‌تر چندین گل به خاطر از دست دادن زودهنگام توپ در زمان بازیسازی دریافت کردند. اما در بلندمدت این شجاعت به ایجاد شانس‌هایی به مراتب بیشتر از گل‌های دریافتی منجر شد.

در حال حاضر، بی‌ثباتی دفاعی آنها و این واقعیت که خیلی به مالکیت علاقه دارند، مشکلاتی دفاعی‌ را برای آنها به وجود آورده است. اگر خیلی در عرض جاگیری کرده باشید، یک ضدحمله مفید به راحتی قابل اجرا خواهد بود. ساسولو در برابر ضدحملات آسیب‌پذیر نشان داده است.

نتیجه‌گیری

روبرتو دی‌زربی می‌تواند به‌عنوان یکی از مربیان امیدوارکننده دوران ما مطرح شود، زیرا تیمش با هویت مشخصی بازی می‌کند. اما او باید سیستمش را بسط و گسترش دهد. بازی پوزسیونی ناقص و مشکلات دفاعی باید مرتفع شوند تا به موفقیت برسد. با این حال او می‌تواند مربی بعدی باشد که شانس هدایت یک باشگاه بزرگ‌تر را دارد.

 

نوشته توبیاس هان برای وب‌سایت TotalFootballAnalysis

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۴۶۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه گزینه اصلی سرمربیگری بایرن مونیخ و حامیان اصلی آنها

اریک تن هاخ، هانسی فلیک و روبرتو دزربی سه نامزد اصلی نیمکت بایرن مونیخ از نگاه بلید هستند.

طرفداری | در حال حاضر بایرن مونیخ سه گزینه اصلی را برای جانشینی توخل در نظر گرفته است که هر کدام از آنها حامیانی در باشگاه دارند.

 به گزارش کریستین فالک از بیلد، اریک تن هاخ، هانسی فلیک و روبرتو دزربی سه سرمربی هستند که باواریایی‌ها در حال حاضر آنها را به عنوان گزینه‌های اصلی هدایت بایرن مونیخ می‌بینند. در این بین تنها هانسی فلیک به صورت آزاد در دسترس است و البته او سابقه کار در تیم اصلی بایرن مونیخ را دارد. مربی که با بایرن مونیخ موفق به کسب شش‌گانه شده و در بین هواداران مونیخ هم از محبوبیت بالایی برخوردار است. در ادامه نگاهی به وضعیت این سه مربی می‌اندازیم:

اریک تن هاخ

بازگشت به مونیخ برای مربی هلندی در صورت جدایی از منچستریونایتد در این تابستان قابل‌تصور و جذاب خواهد بود. ابرل همین حالا هم تماسی با نمایندگان تن‌هاخ داشته است.

هانسی فلیک

رومنیگه و یان کریستین دریسن هواداران فلیک هستند. هربرت هاینر نسبت به فلیک در دوران خوب و پیچیده دیدگاه بی‌طرفی داشت، اما همواره قدردان دستاوردهای او در باشگاه هستند. فلیک همچنین با اولی هونس هم برای از بین بردن اختلافات‌شان بحث و گفتگوهایی داشته است.

روبرتو دزربی

ابرل هنوز کاملا امیدش را برای آوردن این مربی ایتالیایی از دست نداده است. او باور دارد که فلسفه کاری د‌زربی می‌تواند الگوی موفقی برای آیندۀ باشگاه بایرن مونیخ باشد.

از دست ندهید ????????????????????????

مجری آرسنالی خطاب به سرمربی منچستریونایتد: حالا آرامبخش بخور! سوپرگل شهاب زاهدی در جی لیگ چطور به ثمر رسید؟ (فیلم) اریک تن باخت؛ رکورد بیشترین شکست منچستریونایتد شکسته شد خشم اسطوره منچستریونایتد: شب بخیر!

دیگر خبرها

  • دورتموند ترزیچ را داشت، ما یک نابغه قلابی!
  • سمینار بررسی عملکرد مربیان و مدیران جام ملت‌ها برگزار شد
  • بررسی علل بروز تنش در ورزشگاه‌ها در مجله فوتبال
  • اشلی یانگ: سبک مورینیو با فلسفه منچستریونایتد همخوانی نداشت
  • سه گزینه اصلی سرمربیگری بایرن مونیخ و حامیان اصلی آنها
  • حاج‌کناری: در استانم غریبم؛ کاری کردند خودم نیایم
  • کار سختی در جام کافا داریم/ملی پوشان تاکتیک پذیر هستند
  • تاکتیک جالب امیر تتلو برای فرار از مجازات
  • بررسی سیمای مدعیان صعود و کاندیداهای سقوط لیگ دسته اول
  • مطهری: فلسفه فوتبال ما تهاجمی است