Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@05:29:39 GMT

کلید پایان جنگ تجاری در دست نفت است؟

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۴۶۷۳۶

کلید پایان جنگ تجاری در دست نفت است؟

رئیس جمهور آمریکا اواخر هفته گذشته امیدها برای منعقد شدن یک توافق تجاری با چین را با متهم کردن پکن به خلف وعده و اعلام افزایش تعرفه‌ها روی واردات کالاهای چینی، ناامید کرد.

به گزارش ایسنا، زمانی که نخستین و دومین اقتصاد بزرگ جهان به کشمکش با هم می‌پردازند نیازی به گفتن نیست که کل بازار جهانی ملتهب می‌شود و بازار بین‌المللی نفت نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق گزارش مارکت واچ، این نگرانی‌ها عوامل مثبت برای افزایش قیمت نفت شامل افت ذخایر نفت آمریکا را تحت‌الشعاع خود قرار دادند. با این حال معامله گران بازار همچنان تحولات میان ایران و آمریکا را زیر نظر دارند. بهای وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ژوئن در معاملات روز جمعه با ۴ سنت یا ۰.۱ درصد کاهش، در ۶۱.۶۶ دلار در هر بشکه بسته شد. اما بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوئیه ۲۳ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش یافت و در ۷۰.۶۲ دلار در هر بشکه بسته شد. با این حال هر دو شاخص قیمت برای کل هفته کاهش داشتند.

به گفته برخی از کارشناسان، افت قیمت نفت موقتی است. بازار جهانی نفت به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا و افت غیرمنتظره تولید آمریکا دچار محدودیت عرضه شده و پیش بینی‌های بلندمدت برای قیمت نفت همگی صعودی هستند. در حقیقت قیمت‌های وست تگزاس اینترمدیت و برنت از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون به میزان ۳۰ درصد رشد کرده‌اند. تحلیلگران در بانک بارکلیز نسبت به قیمت نفت بی نهایت خوش بین هستند و قیمت مورد پیش بینی برای هر کدام از این شاخص‌های قیمت را ۴ دلار افزایش داده‌اند.

به گفته آمار پریت سینگ، تحلیلگر بارکلیز، تولید کمتر به دلیل فعالیت‌های تعمیراتی در دریای شمال و دریای خزر در چند هفته آینده به همراه محدود شدن صادرات ایران به دلیل تشدید تحریم‌های آمریکا و رفتار حساب شده سعودی‌ها پیش از فصل اوج تقاضا، از افزایش قیمت‌ها پشتیبانی خواهد کرد.

همه کارشناسان با این دیدگاه موافق نیستند. دیوید شپرد از روزنامه فایننشیال تایمز می‌گوید تهدید جنگ تجاری با چین قریب‌الوقوع تر از هر گونه تنش ژئوپلیتیکی در خاورمیانه است و تحریم‌های آمریکا عرضه جهانی نفت را دچار محدودیت کرده است. وی بر این باور است که اختلاف تجاری آمریکا با چین ممکن است در واقع راهی برای رسیدن به قیمت‌های پایین‌تر نفت باشد که دولت ترامپ می‌خواهد. اگر رئیس جمهور آمریکا همان طور که مدام اصرار دارد خواستار قیمت‌های پایین‌تر نفت است پس به راه انداختن یک جنگ تجاری با چین یکی از روش‌های غیرمرسوم برای نیل به چنین هدفی در کوتاه مدت خواهد بود.

زمانی آمریکا بزرگترین واردکننده نفت جهان بود اما اکنون این جایگاه به چین رسیده است. آمریکا و چین که اولین و دومین اقتصاد بزرگ جهان هستند حدود یک سوم از مصرف جهانی نفت را تشکیل می‌دهند. بنابراین این دو کشور حتی بدون در نظر گرفتن پیامدهایی که جنگ تجاری ویرانگر آنها بر کل اقتصاد جهان خواهد داشت، نقش مهمی در بازار نفت ایفا می‌کنند.

در نتیجه پیامدهای اقتصادی گسترده اختلاف تجاری میان این دو غول اقتصادی نباید دست کم گرفته شود و اگرچه نفت موضوع مورد مناقشه بین آمریکا و چین نیست، اما به دلیل سهم بزرگ این دو کشور در بازار نفت، نمی‌توان منکر نقش آن شد. این به معنای آن است که انرژی می‌تواند نقش کلیدی در راه حل نهایی جنگ تجاری ایفا کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، آمریکا به یکی از مهمترین تولیدکنندگان انرژی تبدیل شده و در حال حاضر به مدد رونق نفت شیل در منطقه پرمیان باسین تگزاس، پرشتاب‌ترین نرخ رشد را در میان تولیدکنندگان انرژی جهان دارد. همزمان چین هم به بزرگترین مصرف کننده انرژی برخوردار از نرخ رشد سریع تبدیل شده است به خصوص در زمینه نفت و گاز طبیعی مایع که از تولیدات آمریکا است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جنگ تجاری آمریکا و چین نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۴۶۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا به کف رسید؟

بررسی تغییرات قیمت طلا در بازار جهانی نشان می‌دهد که طی یک هفته گذشته کاهش ۳۶ دلاری را تجربه کرده است.

به گزارش دانشجو، قیمت طلا در بازار جهانی به ۲ هزار و ۳۰۱ دلار رسید که نسبت به یک هفته گذشته کاهش ۳۶ دلاری قیمت را نشان می‌دهد.

اگرچه بررسی عملکرد بازار جهانی در طول یک ماه گذشته، بیانگر رشد ۱۱ دلاری قیمت طلای جهانی است. آخرین گزارش‌ها از روند بازار نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در معاملات روز شنبه به دنبال انتشار اطلاعات اقتصادی آمریکا در روز گذشته، کاهش یافته است.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۹ درصد کاهش به ۲۳۰۱ دلار و ۷۴ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک کاهش ۰.۰۴ درصدی به ۲۳۰۸ دلار و ۶۰ سنت رسیده است.

لیست حقوق بگیران بخش غیر کشاورزی آمریکا که در روز گذشته توسط وزارت این کشور منتشر شد نشان می‌دهد تنها ۱۷۵ هزار شغل به اقتصاد این کشور اضافه شده که بسیار پایین‌تر از ۲۴۳ هزار شغلی است که اقتصاددان‌ها پیش‌بینی کرده بودند. این رقم در ماه مارس برابر با ۳۱۵ هزار شغل بود.

همچنین این اطلاعات نشان می‌دهند نرخ بیکاری در آمریکا از ۳.۸ تا ۳.۹ درصد افزایش یافته و متوسط درآمد سالانه هم تنها ۰.۲ درصد بالا آمده است، در حالی که ۰.۳ درصد پیش بینی می‌شد.

تاجران حالا تخمین می‌زنند بانک مرکزی آمریکا اولین بار نرخ بهره را در ماه سپتامبر پایین بیاورد و ۸۷ درصد احتمال می‌دهند نرخ بهره ۰.۲۵ درصد پایین بیاید. همچنین پیش بینی می‌شود کاهش بعدی نرخ بهره در دسامبر ۲۰۲۴ باشد. این بدان معناست که نرخ بهره در پایان سال جاری میلادی بین ۴.۷۵ تا ۵ درصد خواهد بود.

بالا ماندن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را افزایش داده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

دیگر خبرها

  • افزایش ۵۹۳ درصدی قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹/ پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال/ انتقاد وزیر صمت از مافیای واردات خودرو/ صف میلیونی برای دریافت وام اجاره
  • ۸۰ کیلو طلای حراجی بدون مشتری ماند/ نرخ دلار کاهشی شد/ فردا دومین حراج سکه در سال ۱۴۰۳ کلید می‌خورد
  • سکه به کانال ۴۱ میلیون تومان بازگشت
  • قیمت شاهین در بازار امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • انشعاب برق ۱۶۰ مرکز تجاری در محدوده بازار تهران ایمن سازی شدند
  • کاهش قیمت دلار در راه است؟
  • طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟
  • قیمت طلا به کف رسید؟
  • سنتکام:۳ پهپاد حوثی ها را نابود کردیم