Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@07:01:53 GMT

فعاليت 2 معدن در قزوين و اعتراض فعالان مدني

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۴۷۶۸۴

فعاليت 2 معدن در قزوين و اعتراض فعالان مدني

خبرگزاري آريا - قزوين - ايرنا – فعاليت معادن مستقر در روستاي وشته الموت و پيغمبرکوه شهرستان آبيک که به گفته مسئولان مجوز اکتشاف داشته و مراحل قانوني را در اين زمينه طي کرده اند با اعتراض مردم و فعالان محيط زيست مواجه شده است.

به گزارش ايرنا، طي يک ماه گذشته شروع فعاليت 2 معدن در استان قزوين واقع در روستاي وشته الموت و پيغمبر کوه آبيک با اعتراضات فراواني از سوي فعالان محيط زيست رو به رو شده و بازتاب گسترده اي در فضاي مجازي و شبکه هاي اجتماعي داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شهروندان و اهالي شهرستان آبيک معتقدند که پيغمبر کوه به عنوان تفرجگاه مردم اين شهرستان محسوب مي شود و تغيير کاربري نادرست موجب شده تا 181 هکتار از اين اراضي به فعاليت معدن اختصاص يابد؛ درحالي که مردم آبيک از چند طرف در محاصره شرکت سيمان آبيک، مرغداري هاي صنعتي و نيروگاه شهيد رجايي قرار دارند و تنها دلخوشي آنها همين طبيعت بکر در پيغمبر کوه است.
اعضاي شورا و ساکنان روستاي وشته در الموت غربي نيز فعاليت معدن کاران مس در اين منطقه را نماد بارز تخريب محيط زيست عنوان کرده اند و معتقدند که ادامه فعاليت در اين محدوده به ناامن شدن طبيعت بکر الموت منجر خواهد شد.
با اين حال مسئولان سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت و محيط زيست در استان نظرات ديگري دارند و گرچه با آلودگي هاي زيست محيطي اين معادن موافق هستند، اما معتقدند که اين معادن با سير مراحل قانوني مجوز اکتشاف گرفته اند و مخالفت هاي مردم بايد در شورا و کميته فني معادن استان پيگيري شود.
** فلزات سنگين معادن و مخاطرات زيست محيطي
يکي از فعالان محيط زيست در استان قزوين به خبرنگار ايرنا گفت: مطالعات کارشناسي براي معدن روستاي وشته الموت در سال 85 انجام شد و در سال 86 سرمايه گذاراني نيز براي فعاليت و استخراج پا پيش گذاشتند، اما به لحاظ فقدان صرفه اقتصادي، از ادامه فعاليت منصرف شدند.
طاهره پرهيزکاري افزود: آزمايش ها نشان داده که اگرچه در معدن روستاي وشته رگه هاي مس وجود دارد، اما عمق بسيار بالاي آن شرايط استخراج را دشوار ساخته و هزينه زيادي به دنبال خواهد داشت.
وي تاکيد کرد: حساسيت جوامع محلي در اين منطقه به خاطر وجود فلز سنگين مس در اين معدن است که اگر اين فلزات به سطح زمين کشانده شوند، امکان آلوده شدن طبيعت افزايش يافته و مخاطرات بسياري به وجود خواهد آمد.
اين فعال محيط زيست به احتمال فروش خاک در اين معدن اشاره کرد و گفت: ممکن است که بهره بردار جديد براي فروش خاک غني اين معدن اقدام کند که تبعات زيانبار بسياري به همراه خواهد داشت.
پرهيزکاري به مصوبات هيات دولت در حوزه معادن پرداخت و گفت: برابر دستورالعمل هاي قانوني برخي از طرح ها در مرحله مکان يابي و بهره برداري بايد مطالعات زيست محيطي داشته باشند و طبق شرح خدمات، گزارش مفصلي از وضعيت مکان مورد نظر، مطالعات جامع فرهنگي و اجتماعي، وضعيت طبيعي و معيشتي و حتي مناقشات محلي ارايه کنند تا توجيه پذيري فعاليت معدن براي همگان مشخص شود.
وي خاطرنشان کرد: همچنين بايد فرد بهره بردار هنگام دريافت موافقت اصولي از سازمان صنعت، معدن و تجارت پيوست هاي محيط زيستي و اجتماعي را اخذ کرده باشد چون بدون اين مطالعات ادامه فعاليت به مثابه تخريب علني زيست بوم است.
** فعاليت معادن پيغمبرکوه آبيک اثرات منفي زيست محيطي دارد
مدير کل محيط زيست قزوين درباره اين موضوع به خبرنگار ايرنا گفت: در اراضي پيغمبر کوه واقع در شهرستان آبيک تعداد زيادي معدن وجود دارد که تجمع و فعاليت آنها در يک منطقه روي آلودگي محيط و کيفيت هوا اثرات منفي داشته است.
حسن پسنديده با بيان اينکه ارزيابي توان منطقه اي از اولويت هاي اصلي سازمان محيط زيست به شمار مي رود، اظهار داشت: چون بيشتر اين معادن به روش انفجاري استخراج مي شوند در انتشار ريزگرد و غبار محيطي موثر هستند و استمرار فعاليت آنها با نارضايتي هاي فراواني از سوي شهروندان مواجه مي شود.
وي تاکيد کرد: فعاليت معادن بايد از لحاظ امکان سنجي و ارزيابي توان منطقه اي بر اساس آمايش سرزميني دنبال شود تا روي محيط زيست اثر مخربي بر جاي نگذارد.
پسنديده اعطاي مجوز به برخي معادن را بدون استعلام و مشورت با محيط زيست عنوان کرد و گفت: اگر معدني درون محيط هاي چهارگانه محيط زيست شامل پارک هاي ملي، آثار ملي، حيات وحش و مناطق حفاظت شده قرار گرفته باشد، محيط زيست اطلاع يافته و نظر قطعي خود را در خصوص آن اعلام مي کند، اما فعاليت معادن در خارج از اين محيط هاي چهارگونه بدون هماهنگي با محيط زيست صورت مي گيرد.
اين مسئول به وجود يک خلا قانوني در حوزه صدور مجوز معادن اشاره کرد و اظهار داشت: اينکه مجوز فعاليت چند معدن در کنار يکديگر بدون استعلام از محيط زيست صادر مي شود به نفع محيط زيست نيست و بايد خلاها و اشکلات موجود در اين زمينه رفع شود.
مديرکل محيط زيست قزوين در ادامه به معدن مس روستاي وشته در الموت اشاره کرد و گفت: اين معدن از دهه 80 شروع به فعاليت کرد و در آن زمان خارج از منطقه حفاظت شده محيط زيست قرار داشت، اما از سال 86 اين منطقه تحت نظر محيط زيست قرار گرفت و توانست از سازمان محيط زيست مجوز اکتشاف دريافت کند.
پسنديده در تفاوت بين اکتشاف و استخراج گفت: اکتشاف به معني کشف سنگ هاي معدني با استخراج به معناي بهره برداري تفاوت بسياري دارد و تاکنون مجوزي در خصوص استخراج براي معدن وشته صادر نشده است.
وي همچنين گفت: طبق قانون براي اکتشاف صرفا بايد از روش تونلي و پرهيز از هرگونه انفجار استفاده کرد بنابراين بي توجهي به اين مقررات به طور حتم جوامع محلي را حساس کرده و نارضايتي اجتماعي به دنبال خواهد داشت.
اين مسئول با بيان اينکه بخشي از معدن وشته در محيط استحفاظي محيط زيست قرار گرفته است، اظهار داشت: براي ادامه فعاليت اين معدن بايد بررسي هاي کارشناسي لازم صورت گيرد که البته کميته فني متشکل از صنعت و معدن، دفتر فني استانداري، محيط زيست و منابع طبيعي براي اين موضوع تشکيل شده و نظر قطعي خود را در اين زمينه صادر مي کنند.
پسنديده يادآور شد: قرار است با وجود اين کميته وضعيت ساير معادن استان بررسي شود و ميزان آلودگي هاي ناشي از فعاليت استخراج معادن به حداقل برسد.
** رعايت تمام ضوابط زيست محيطي براي صدور مجوز فعاليت معادن
معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوين در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: طبق ماده 24 قانون صنايع و معادن مصوبه سال 77، استعلام معادن از دستگاه هاي راه آهن و محيط زيست صرفا در حرايمي که دستگاه هايي مرتبط از قبل اعلام کرده اند، صورت مي گيرد، اما اگر خارج از اين حرايم باشد قانون تکليفي براي استعلام مشخص نکرده است.
علي طاهرخاني افزود: اعتراضات فعالان محيط زيست در موضوع معدن وشته الموت و پيغمبرکوه آبيک مربوط به وجود معارض و مسائل اجتماعي است و اين نارضايتي ها ارتباطي به استعلام هاي محيط زيستي ندارد.
وي تصريح کرد: فعالان اجتماعي معتقدند که منطقه پيغمبرکوه به عنوان يک مسير کوهنوردي شناخته مي شود و نبايد در طول اين مسير معدني ايجاد شود، درحالي که جلوتر از معدن پيغمبرکوه، 2 معدن قديمي تر از سالها پيش درحال فعاليت هستند و تاکنون هيچ اعتراض محيط زيستي براي آنها گزارش نشده است.
به گفته طاهرخاني طبق سامانه کاداستر (حدنگاري) سازمان محيط زيست در منطقه پيغمبرکوه مکاني را به عنوان حرائم زيست محيطي اعلام نکرده است و در چنين شرايطي قانون هيچ تکليفي براي استعلام قائل نمي شود و کليه فرآيند اعطاي مجوز قانوني است.
اين مسئول در ادامه عنوان کرد: کليه اعتراضات مدني در رابطه با فعاليت معدن پيغمبرکوه در شوراي معادن استان مطرح شده و قرار است با تشکيل کميته اي فني تصميمات کارشناسي براي اقدامات بعدي اخذ شود؛ ضمن اينکه فرد متقاضي در معدن پيغمبرکوه آماده است که به ميزان يک کيلومتر از مکان فعلي جابه جا شود.
معاون امور معادن سازمان صمت استان قزوين به معدن وشته اشاره کرد و گفت: فرد متقاضي در معدن روستاي وشته، هنوز فعاليتي ندارد، اما استعلام هاي محيط زيستي اخذ شده و در پرونده موجود است.
طاهرخاني بيان کرد: فعالان مدني معترض در خصوص معدن وشته معتقدند که شروع فعاليت اين معدن در آينده مخاطرات زيست محيطي به همراه دارد و سازمان صمت استان نيز با احترام به اين اظهار نظرها از فرد متقاضي خواسته است که براي اطمينان خاطر فعالان محيط زيست، همه ضوابط زيست محيطي را رعايت کند.
وي با بيان اينکه همواره در طول تاريخ اعتراضات مدني نسبت به فعاليت معادن وجود دارد، خاطرنشان کرد: به تازگي ماده 43 برنامه ششم توسعه به صراحت بيان مي کند که اگر فعاليت معدني موجب آلايندگي محيط زيست شود، علاوه بر جبران خسارت بايد تا يک درصد فروش خود را به خزانه دولت پرداخت کند تا اين مبالغ در آينده از طريق اعتبارات به مديريت همان منطقه تخصيص داده شود.
معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوين يادآور شد: معدن پيغمبر کوه نيز در مرحله اکتشاف قرار دارد و هنوز به مرحله بهره برداري نرسيده است، درحاليکه معادن اطراف پيغمبر کوه از طريق انفجاري به استخراج سنگ هاي معدني مشغول هستند.
9925* 6101
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۴۷۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لکه‌های صنعتی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شود

ایسنا/البرز نماینده ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ در مجلس شورای اسلامی گفت: طی سال‌های گذشته قرار بود برخی لکه‌های صنعتی در نواحی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شوند که این اتفاق تاکنون نیفتاده است.

علی حدادی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه سال‌های سال است که تولید کنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی در سه شهرستان نظرآباد، طالقان و چهارباغ فعالیت دارند ولی آن طور که باید و شاید از آنها نشده است.

وی با بیان اینکه این فعالان امروز برای توسعه واحد تولیدی و صنعتی خود با مشکل مواجه هستند، توضیح داد: ما جلسات و پیش نویس مصوباتی با وزیر قبلی و فعلی صمت داشته‌ایم تا وضعیت این واحدها در البرز تغییر کند.

وی افزود: بر این اساس قرار بود برخی لکه‌های صنعتی در نواحی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شوند که این اتفاق تا کنون نیفتاده است.

این مسئول اظهار کرد: امسال که سال جهش تولید است، حمایت از واحدهای صنعتی و فعالان اقتصادی در اولویت دولت و مجلس قرار دارد.

حدادی تاکید کرد: با حمایت از این واحدها شاهد رقابتی شدن فرایند تولید و از طرفی بالا رفتن کیفیت محصولات و کالاهایی داخلی خواهیم بود.

وی گفت: برخی واحدهای تولیدی و صنعتی در شهرستان‌های طالقان، ساوجبلاغ، نظرآباد و چهارباغ بیش از دو دهه است که فعالیت دارند و متاسفانه چون نگاه جامع و متقنی به آنها نشده از توسعه بازمانده‌اند.

نماینده ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ در مجلس در پاسخ به اینکه آیا پیوست‌های زیست محیطی در تبدیل این لکه‌ها به شهرک صنعتی رعایت خواهد شد یا باید منتظر تکرار تجربه تلخ شهرک بهارستان باشیم؟ گفت: توسعه و اشتغالزایی در اولویت دولت قرار دارد.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود تبدیل این لکه‌ها به شهرک صنعتی به محیط زیست و اراضی ملی به ویژه در محدوده تالاب صالحیه آسیب وارد می‌کند، گفت: تالاب صالحیه تالابی نقطه‌ای است و در برخی ماه‌های سال آب دارد و محیط زیست باید زیرساخت‌های لازم را در این محدوده ایجاد کند.

حدادی اظهار کرد: من انتقاد جدی به رییس محیط زیست کشور و مدیرکل محیط زیست البرز دارم چون به هیچ وجه نمی‌توانیم بپذیریم که در مسیر توسعه تولید موانعی ایجاد شود و باید به سمتی پیش برویم که با رعایت ساختارهای محیط زیستی تولید هم رونق بگیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • معادن کلید مهم توسعه کردستان/جاده‌های معادن موجب نارضایتی مردم
  • لکه‌های صنعتی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شود
  • سومین کارخانه سیمان «ویدر»، نگرانی ادامه‌دار اهالی و پاسخ یک مسئول
  • ببینید | یک باتری می‌تواند جنگل را به آتش بکشد
  • پلمب یک واحد آلاینده غیر مجاز در ورامین
  • فعالیت پایلوت ۸ خانه محیط زیستی در گلستان
  • اعتصاب طلافروشان برای فرار از شفافیت/ سامانه‌های مودیان و جامع تجارت به نفع فعالان قانونی است
  • معادن؛ ثروتی نهفته در خاک/ بی بهره چون کهگیلویه و بویراحمد
  • جان باختن یک کارگر در معدن زغال‌سنگ هشونی کوهبنان
  • الکترونیک محور شدن مجوزها به معنی افزایش شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی کشور است