Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-26@10:23:54 GMT

تالاب‌های یزد میزبان پرندگان مهاجر

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۴۷۷۶۵

تالاب‌های یزد میزبان پرندگان مهاجر

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، موسی شمسایی با اشاره به اینکه سد کاسه‌رود ابرکوه در سال‌های ترسالی برای ماه‌ها پر آب می شود و میزبان پرندگان مهاجر است، اظهار کرد: امسال نیز در پی آبگیری این سد گونه‌ مختلف پرندگان در مسیر مهاجرتشان از جنوب به شمال برای استراحت، تجدید قوا و تغذیه در کنار آبگیرهای یزد فرود می آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: "چوب پا" نیز از گونه های مهاجری است که در ایران پراکندگی فراوانی دارد و هرجا آبگیری باشد، فرود می آید و امسال نیز این پرنده مهاجر و پرتعداد در کنار سد کاسه‌رود یزد و تالاب پساب قابل مشاهده است.

 

شمسایی با اشاره به اینکه گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر به دو گروه آبزی و خشکی زی تقسیم می شوند، گفت: شاهین، پری شاهرخ و هوبره نیز از جمله پرندگان مهاجر خشکی‌زی هستند که در فصل‌های مهاجرت بهار و پاییز به یزد می آیند و برخی از گونه‌ها به دلیل مطلوب بودن آب و هوا برای ماه‌ها ماندگار شده و زادآوری می کنند.

 

کارشناس زیستگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد در ادامه به تالاب پساب اشاره کرد و افزود: سال‌ها است که فاضلاب شهری یزد پس از چند مرحله تصفیه به دلیل اینکه برنامه ای برای آن وجود ندارد به سمت دشت رهاسازی می شود، نفوذپذیری سنگ بستر این دشت به طور تقریبی نزدیک به صفر است به این دلیل آب در آبگیر جمع شده و خارج نمی شود.

 

وی ادامه داد: این تالاب دائمی با بیش از ۱۶۰ هکتار وسعت آبی در ۱۰ کیلومتری شمال شهر یزد فضای خیلی زیبایی را ایجاد کرده است زیرا شاهد یک اکوسیستم فعال در این منطقه هستیم.

 

شمسایی افزود: سال‌های گذشته ماهی گامبوزیا برای کنترل جمعیت پشه ها به این تالاب آورده شد و در حال حاضر شمار این ماهی ها افزایش یافته است به همین دلیل برای پرندگان مهاجر پناهگاه مناسبی است، پرندگان مهاجر برای تغذیه و استراحت در حاشیه این تالاب فرود می آیند و ماندگار می شوند.

 

به گزارش ایمنا، چوب‌پا با نام علمی Himantopus"" از تیره نوک خنجریان است و  ۳۷ سانتیمتر طول دارد. پاهای بلند و قرمز، رو تنه سیاه، گردن و دم سفید این پرنده را از دیگر پرندگان کنارآبزی متمایز می کند. این پرنده نیمه مهاجر در نواحی آب های کم عمق یا روی علف‌های انبوه و زمین‌های گلی آشیانه می سازد و در ایران نسبتاً فراوان است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: پرندگان مهاجر پرنده تالاب حفاظت محیط زیست یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۴۷۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادواره شهدای مدافع حرم و امنیت بزرگترین رویداد فرهنگی مردمی است

به گزارش خبرنگار مهر، سیدعلی مهاجر شامگاه پنجشنبه در جلسه هماهنگی و پشتیبانی برگزاری یادواره شهدای مدافع حرم و امنیت استان اظهار کرد: یادواره شهدای مدافع حرم و امنیت بزرگترین رویداد فرهنگی مردمی استان است که در هشت روز مجموعه‌ای از برنامه‌های متنوع فرهنگی و ارزشی را شامل می‌شود.

وی افزود: از مجموعه مردمی برگزار کننده این یادواره می‌خواهیم با کار سپاری، دولت را نیز در این کار ارزش مند و مهم سهیم کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان با اشاره به اینکه دولت همواره پشتیبان و حامی گروه‌ها و تشکل‌های مردمی بوده است، گفت: در خصوص یادواره‌های مردمی شهدا نیز همه مدیران مشتاقانه با تمام ظرفیت، تجهیزات و امکانات خود پای کار خواهند بود.

وی یادآور شد: این فرمایش مقام معظم رهبری که زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست، اکنون که با هجمه‌های بی‌سابقه و همه جانبه تبلیغات سو رسانه‌ای و فرهنگی مواجه هستیم، بیش از همیشه ملموس است.

مهاجر اظهار کرد: عملیات وعده صادق پاسخ دندان شکن به تعرض رژیم صهیونیستی به خاک ایران اسلامی بود. افکار، اذهان، باورها و اعتقادات جوانان و نوجوان نیز مورد هجوم و تعرض دشمنان قرار دارد که باید برای آن پاسخ مناسب داشته باشیم.

وی افزود: یادواره شهدا و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت می‌تواند مقابله‌ای با جنگ نرم دشمنان و پاسخی به تعرض به اذهان افکار و اعتقادات جامعه و جوانان ایران اسلامی باشد.

کد خبر 6088786

دیگر خبرها

  • یادواره شهدای مدافع حرم و امنیت بزرگترین رویداد فرهنگی مردمی است
  • تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود
  • سال گذشته تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۳۰ درصد آبگیری شد
  • آبگیری ۳۰ درصد از تالاب کجی نمکزار نهبندان
  • تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی
  • حـذف کودکان مهاجر از سلامت
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی
  • معاون وزیر جهاد کشاورزی از چه می ترسد؟