Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@22:58:25 GMT

قفل ترافیک ییلاقات مشهد بازمی شود/ طراحی ۲ مسیر جایگزین

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۴۸۷۹۲

قفل ترافیک ییلاقات مشهد بازمی شود/ طراحی ۲ مسیر جایگزین

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مصطفی یاوری نسب؛ ترافیک ورودی به ییلاقات مشهد خصوصاً در روزهای پنجشنبه و جمعه که در انتهای بولوار وکیل آباد و در ۳ راهی مشهد، طرقبه و شاندیز ایجاد می‌شود چندین کیلومتر امتداد داشته و موجب راه‌بندان چندین ساعته در این محدوده می‌شود.

مشکلی قدیمی که با افزایش تمایل حضور شهروندان مشهدی و گردشگران در مناطق ییلاقی افزایش یافته و به یکی از مشکلات اصلی روزهای تعطیل مشهد تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته کارشناسان دلیل حجم بالای ترافیک تلاقی ۳ مسیر اصلی در محدوده ۳ راهی طرقبه و شاندیز است و با توجه به اینکه هیچ راه دیگری جایگزینی برای ورود به ییلاقات وجود ندارد فرار از ترافیک این محدوده اجتناب ناپذیر شده است.

با این وجود طی سال‌های گذشته طرح‌های زیادی توسط مشاوران برای حل این مشکل پیشنهاد شده که هیچکدام از آنها تاکنون عملیاتی نشده و صف طولانی خودروها در روزهای تعطیل همچنان در ورودی و خروجی ییلاقات مشهد قابل مشاهده است.

چند راهکار برای خروج طرقبه و شاندیز از بن بست

فرماندار طرقبه و شاندیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اقدامات صورت گرفته برای رفع مشکل ترافیک در ورودی و خروجی‌های ییلاقات مشهد می‌گوید: ورود حجم بالای وسایل نقلیه عمومی به ییلاقات از بولوار وکیل آباد به سه راهی طرقبه و شاندیز در روزهای پنجشنبه و جمعه باعث ایجاد ترافیک در این محدوده می‌شود.

سید حسن حسینی می‌افزاید: در آخرین جمعه ماه شعبان بیش از ۲۷۵ هزار خودرو وارد ییلاقات طرقبه و شاندیز شدند که تا ساعت ۳ بامداد روز شنبه خروج وسایل نقلیه از شهرستان به طول انجامید.

وی می‌گوید: برای رفع مشکل ترافیک در طرقبه و شاندیز چند اقدام در حال انجام است که برخی در مرحله اجرایی و برخی دیگر در مرحله مطالعه و امکان سنجی قرار دارد.

فرماندار طرقبه و شاندیز ایجاد دو مسیر دسترسی از جاده شاندیز به اتوبان در حال احداث مشهد- چناران را اولین گزینه برای کاستن از ترافیک جاده شاندیز عنوان و می‌افزاید: قرار است ۲ مسیر از فرمانیه و حسن آباد به سمت جاده شاندیز ایجاد شود تا کسانی که می‌خواهند از سمت الهیه به ییلاقات بروند دیگر وارد بولوار وکیل آباد نشوند.

حسینی می‌افزاید: ایجاد جاده طبیعت که از ارتفاعات جنوبی مشهد تا گلمکان امتداد دارد دومین پروژه در حال انجام در طرقبه و شاندیز است که می‌تواند نقش مهمی در کاهش ترافیک این محدوده داشته باشد.

وی بیان می‌کند: در این پروژه که مسیری زیبا از پشت سد گلستان آغاز شده و پس از عبور از طرقبه و نقندر به خادر متصل شده و از آنها از مسیر کلاته ابراهیم به کاهو و گلمکان متصل می‌شود.

فرماندار طرقبه و شاندیز می‌گوید: قسمت ابتدایی این مسیر که طرقبه را از طریق ارتفاعات جنوبی مشهد به بولوار نماز و پیروزی متصل می‌کند در حال مطالعه توسط مشاور است و بخش دوم آن از بند گلستان تا نقندر تکمیل شد و در حال بهره برداری است.

احداث پل جدید روی رودخانه نقندر

حسینی تاکید می‌کند: برای تکمیل مسیر نیاز است پلی بر روی رودخانه نقندر احداث شود که ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت آن مورد نیاز است که در صورت تأمین منابع مالی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: از نقندر تا خادر شاندیز نیز مسیر در حال زیرسازی بوده و بزودی آماده آسفالت می‌شود. همچنین مسیر خادر تا گیزی نیز در حال عملیات اجرایی است و ادامه آن به گلمکان در حال مطالعه است.

فرماندار طرقبه و شاندیز همچنین از انجام مطالعه برای افزایش ظرفیت پل «پرتویی» در انتهای بولوار وکیل آباد خبر می‌دهد و می‌گوید: طرح‌هایی از جمله عریض کردن یا طبقاتی کردن این پل مطرح شده که نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

حسینی در خصوص اتصال انتهای فرمانیه به جاده شاندیز نیز می‌گوید: عرض این مسیر حدود ۱۰ متر است که ۱۲۰۰ متر آن آسفالت شده و ۱۰۰۰ متر دیگر از مسیر خاکی است که در حال زیر سازی آن هستیم.

وی تاکید می‌کند: به دلیل اینکه عرض این جاده کم است ممکن است با افزایش ترافیک و سرعت وسایل نقلیه حوادث ناگواری ایجاد شود به همین دلیل در حال حاضر با دستور پلیس راهور در بازه‌های زمانی خاص امکان تردد در این مسیر هم ادامه دارد.

فرماندار طرقبه و شاندیز با اشاره به مطالعات صورت گرفته برای امتداد خط اول قطار شهری به سمت ییلاقات طرقبه و شاندیز می‌افزاید: مطالعات این پروژه توسط دانشگاه اصفهان به انجام رسیده که در مرحله امکان سنجی و اولویت گذاری است.

حسینی تاکید می‌کند: البته برخی معتقدند مردم ترجیح می‌دهند با وسیله نقلیه خود به ییلاقات سفر کنند و در صورت احداث قطار شهری استقبالی از آن نخواهد شد اما به هر حال این طرح پیشنهاد و مطالعه شده و جلساتی نیز در این رابطه با مسئولان راه آهن و مسکن و شهرسازی گذاشته شده است.

وی می‌گوید: امتداد قطار شهری به شهرهای طرقبه و شاندیز به صورت روگذر «تراموا» اجرایی خواهد شد.

افزایش عرض بولوار امام رضا (ع)

در ادامه به سراغ شهردار طرقبه رفتیم و علیرضا خادم پیر در خصوص اقدامات صورت گرفته برای کاهش ترافیک در ورود این شهر به خبرنگار مهر می‌گوید: سالانه میلیون‌ها گردشگر برای گذران اوقات فراغت با وسیله نقلیه شخصی وارد طرقبه می‌شوند که حجم بالای تردد در برخی روزهای هفته از جمله در تعطیلات موجب ایجاد راه بندان می‌شود.

وی تصریح می‌کند: یکی از دلایل عمده ترافیک در این محدوده عرض کم «پل پرتویی» بوده و باید این پل توسط شهرداری مشهد عریض شود تا تعداد بیشتری وسایل نقلیه بتوانند از آن عبور کنند.

شهردار طرقبه می‌افزاید: همچنین عرض کم بلوار وکیل آباد در مقطع ورودی به این بولوار از سمت طرقبه موجب شده تا ترافیک تا چند صد متر قبل تر پس بزند.

خادم پیر می‌افزاید: ما در شهر طرقبه برای کاهش ترافیک طی سال‌های گذشته عرض بولوار امام رضا (ع) را به میزان قابل قبولی افزایش داده‌ایم و بسیاری از واحدهای تجاری در این محدوده نیز عقب نشینی کرده‌اند.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که هر ساله بر تعداد گردشگرانی که برای گذران اوقات فراغت به مناطق ییلاقی مشهد مراجعه می‌کنند در حال افزایش است و باید هر چه سریع‌تر با پیگیری مسئولان پروژه‌های در حال انجام به نتیجه برسد تا مراجعه کنندگان به ییلاقات دیگر ساعت‌ها در ترافیک این محدوده معطل نمانده و خستگی یک روز تعطیل با ترافیک چند ساعته از بین نرود.

کد خبر 4615532

منبع: مهر

کلیدواژه: مشهد ترافیک طرقبه شاندیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۴۸۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ محورهای چالوس و هراز قفل شد

به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاضر ترافیک در محور چالوس مسیر (شمال به جنوب) حدفاصل ولی آباد تا هریجان و ترافیک سنگین در محور هراز مسیر (شمال به جنوب) محدوده‌های وانا، شاهاندشت، گزنک و آب اسک سنگین است.

همچنین تردد در سایر محورهای شمال همچون محور فیروزکوه، آزادراه تهران - شمال و آزادراه قزوین - رشت (رفت و برگشت) را روان اما محور آزادراهی قزوین - کرج - تهران محدوده کمال شهر و حدفاصل مهرشهر تا پل کلاک با ترافیک سنگین مواجه است.

طبق آخرین اطلاعات مرکز مدیریت راه‌ها، ترافیک در محور شهریار - تهران در برخی از مقاطع و آزادراه قم – تهران محدوده حکیم آباد نیز سنگین است.

کد خبر 6097036 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • اتمام اجرای طراحی طرح فیبرنوری در شهرکرد
  • اراضی ملی در شهرستان طرقبه و شاندیز رفع تصرف شد
  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ چالوس و هراز قفل شد
  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ محورهای چالوس و هراز قفل شد
  • ترافیک در مسیر بازگشت از شمال/ جوی آرام در دیگر جاده‌های کشور
  • آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور
  • ترافیک بازگشت از شمال در چالوس و هراز ادامه دارد
  • ترافیک صبحگاهی تهران پس از تعطیلات ۳ روزه
  • ترافیک پرحجم اما روان است
  • محدودیت ترافیکی کندوان لغو شد/ ترافیک نیمه سنگین