Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-30@21:08:03 GMT

انتخابات مجلس در ۲۰۸ حوزه انتخابیه برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۴۹۴۳۸

به گزارش ایلنا، سید اسماعیل موسوی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: بر اساس قانون مصوب مجلس، در سال ۱۳۹۵ حوزه انتخابیه میاندوآب، شاهین دژ و تکاب به دو حوزه انتخابیه مستقل تقسیم شده است.

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر، حوزه انتخابیه جدیدی به نام حوزه انتخابیه شاهین دژ و تکاب ایجاد گردید تا شمار حوزه‌های انتخابیه کشور در انتخابات مجلس شورای اسلامی به ۲۰۸ حوزه برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور در پاسخ به این سوال که آیا به تعداد نمایندگان مجلس اضافه می‌شود یا خیر؟، اظهار داشت: بر اساس اصل ۶۴ قانون اساسی هر ده سال یک بار با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آن‌ها، امکان افزوده شدن حداکثر بیست نماینده به تعداد نمایندگان موجود وجود دارد که بیست سال پیش برای آخرین بار این اتفاق افتاد و بیست نماینده به تعداد کرسی‌های مجلس اضافه شده است.

وی گفت: اکنون نیز طرح افزایش حوزه‌های انتخابیه و تعداد نمایندگان مربوط به آن در دستور کار مجلس قرار دارد ولی هنوز به سرانجام نرسیده است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: سخنگوی ستاد انتخابات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۴۹۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخابات دور دوم در کرمانشاه به‌صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کرمانشاه؛ علی شعبانی در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص نحوه برگزاری انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرمانشاه، گفت: دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه انتخابیه استان کرمانشاه با موفقیت برگزار و منتخبین مردم در پنج حوزه انتخابیه تعیین تکلیف شدند و انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه به دور دوم کشیده شد.

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه با بیان اینکه سرنوشت مشخص شدن دو کرسی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرمانشاه به دور دوم کشیده شده است، گفت: در حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه "محمد رشیدی" با کسب حد نصاب آرا به عنوان منتخب اول مردم به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کرد و چهار نامزد که موفق به کسل بیشترین آرا شده بودند برای کسب دو کرسی باقی مانده در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی باهم به رقابت خواهند پرداخت.

وی بابیان اینکه تعداد شعب اخذ رأی در مرحله دوم انتخابات نیز همان تعداد شعب اخذ رأی در مرحله اول خواهد بود، گفت: تعداد ۶۴۵ شعبه اخذ رأی شامل ۵۴۵ شعبه شهری و ۱۰۰ شعبه اخذ رأی روستایی برای دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در شهرستان کرمانشاه در نظر گرفته شده است.

شعبانی ادامه داد: بر اساس اختیارات قانونی و ابلاغ وزارت کشور به استان‌ها در دور دوم انتخابات تعداد صندوق‌های اخذ رأی را می‌توان ۳۰ درصد کاهش داد، اما در نظر داریم در این دور از انتخابات نیز همان شعب اخذ رأی و در همان گستره جغرافیایی که در دور اول بوده است انتخابات دور دوم را برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه فرآیند برگزاری دور دوم انتخابات در کرمانشاه کاملا الکترونیکی خواهد بود، خاطرنشان کرد: در دور اول انتخابات، تنها مرحله احراز هویت الکترونیکی بود اما در این دور بخش اخذ رای نیز به صورت الکترونیکی انجام خواهد گرفت.

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه اضافه کرد: با توجه به اهمیت انتخابات در دور دوم نیز به منظور برگزاری هرچه بهتر روند اجرایی انتخابات در حال حاضر یک هزار و ۲۰۰ کاربر شعب اخذ رأی در حال آموزش و فراگیری نحوه استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی اخذ رأی هستند.

وی تصریح کرد: صندوق‌های الکترونیک اخذ رأی به‌گونه‌ای طراحی شده‌ که هر فردی و با هر میزان از سطح سواد می‌تواند به‌راحتی از طریق وارد کردن کد هریک از نامزدها، رأی خود را به صندوق بیاندازد.

شعبانی در ادامه این نشست خبری ادامه داد: برای هریک از چهار نامزدی که به دور دوم راه پیدا کرده‌اند یک کد در نظر گرفته شده که "جهانبخش امینی" با کد ۱۱، "ابراهیم رحیمی زنگنه" با کد ۲۲، "فضل الله رنجبر" با کد ۳۳ و "عبدالرضا مصری" با کد ۴۴ در انتخابات حضور خواهند داشت و هنگامی که رای دهنده کد نامزد مورد نظر خود را وارد، تصویر نامزد روی صفحه قابل مشاهده بوده و سپس می‌تواند رای خود را ویرایش و یا ثبت کند.

به گفته وی، دکمه رای سفید نیز برای کسانی که می‌خواهند رای سفید بدهند روی این صندوق‌های الکترونیکی تعبیه شده است.

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه افزود: با توجه به حساسیت و رقابت شدیدی که در این دور از انتخابات وجود دارد، برنامه‌ریزی شده انتخابات را با دقت بیشتری برگزار کرده و تغییراتی در عوامل اجرایی بوجود خواهد آمد و از ظرفیت نمایندگان فرماندار حوزه‌های انتخابیه دیگر استان که در دور اول بوده‌اند در این دور و در حوزه انتخابیه کرمانشاه استفاده خواهد شد.

وی در خصوص شرایط رای دهندگان نیز گفت: کسانی که در دور اول انتخابات در هیچ حوزه‌ای رأی نداده‌اند و یا اینکه در همین حوزه انتخابیه کرمانشاه رأی خود را به صندوق انداخته‌اند؛ می‌توانند با در دست داشتن یکی از پنج مدارک هویتی شامل شناسنامه، گواهینامه، کارت ملی، گذرنامه و کارت پایان خدمت در دور دوم انتخابات رأی دهند.

شعبانی در خصوص زمان مجاز برای تبلیغات نامزدها و ساعت آغاز انتخابات نیز، گفت: تبلیغات نامزدها از بامداد سه‌شنبه مورخ ۱۳ اردیبهشت آغاز و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت و پس از آن فرایند رأی گیری از ساعت ۸ صبح روز جمعه ۲۱ اردیبهشت‌ماه آغاز و تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد داشت و در صورت لزوم این زمان قابل تمدید خواهد بود.

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه در ادامه در خصوص مدت زمان پیش‌بینی شده برای شمارش آراء و اعلام نتایج انتخابات نیز، افزود: باتوجه به اینکه انتخابات در این دوره کاملا الکترونیکی برگزار می‌شود در نتیجه فرایند انتخابات طولانی مدت نخواهد بود و احتمالا در همان ساعات اولیه پس از پایان رای گیری نتایج نهایی انتخابات اعلام می‌شود.

خبرنگار: سید محمد مهدی حسینی

انتهای خبر/

کد خبر: 1228930 برچسب‌ها کرمانشاه انتخابات مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • انتخابات دور دوم در کرمانشاه به‌صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • بی عدالتی در حوزه‌های انتخابیه حاکم شده است
  • اصل ۷۵ اصل ۶۴ قانون اساسی را به زمین زد
  • دور دوم انتخابات در کرمانشاه در ۶۴۵ شعبه برگزار می‌شود
  • مخالفت مجلسی‌ها با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان به ۳۳۰ نفر
  • جزئیات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • مخالفت مجلس با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان
  • مخالفت نمایندگان با کلیات طرح اصلاح جداول حوزه های انتخابیه
  • اسلامی: ۱۱ هزار و ۵۰۰ شعبه در مرحله دوم انتخابات مجلس فعال است
  • ۱۱ هزار و ۵۰۰ شعبه در مرحله دوم انتخابات مجلس فعال است